X
Πατήστε εδώ για να γίνετε συνδρομητής! Αν είστε ήδη Συνδεθείτε για να μη βλέπετε αυτό το μήνυμα
X

Συνδεθείτε μέσω TPP Community

Έχετε συνδεθεί επιτυχώς

Πώς η κυβέρνηση χρηματοδοτεί «fake news» για τον κορονοϊό

Την Τετάρτη, μία περίεργη «απρεπής ανάρτηση» εμφανίστηκε στον λογαριασμό της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης στο twitter, προκαλώντας αντιδράσεις και εύλογα ερωτήματα μεταξύ των χρηστών, πριν η κυβερνητική υπηρεσία αναγκαστεί να την αποσύρει, υποστηρίζοντας πως «ερευνάται τυχόν κακόβουλη εμπλοκή». Αυτή την εμπλοκή έλεγξε με μια μικρή έρευνα ο Νίκος Σμυρναίος, και τα αποτελέσματα δημιουργούν περισσότερα ερωτηματικά από όσα η τυχούσα ερευνόμενη «κακόβουλη εμπλοκή».
|

γράφει ο Νίκος Σμυρναίος*

Το σκάνδαλο της τηλεκατάρτισης έδειξε ακόμη μια φορά, για όσους είχαν ακόμη αμφιβολίες, τον τρόπο με τον οποίο ασκεί την εξουσία η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Παρακάτω θα δείξω ακόμα ένα παράδειγμα μικρότερης κλίμακας αλλά παρόμοιας φύσης.

Η ιστορία ξεκινάει όταν είδα αυτό το τουιτ της Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας σήμερα το πρωί το οποίο μου κίνησε την περιέργεια.

Παρακάτω σε μια απάντηση είδα την εν λόγω «απρεπή ανάρτηση» στην οποία αναφερόταν.

Από το ύφος και το στυλ της ανάρτησης μπορούμε να συμπεράνουμε ότι δεν πρόκειται περί «κακόβουλης εμπλοκής» αλλά περί ενός απλού λάθους που συμβαίνει συχνά όταν κάποιος διαχειρίζεται διαφορετικούς λογαριασμούς (π.χ με εργαλεία όπως το Tweetdeck).

Προφανώς ο διαχειριστής του λογαριασμού του επίσημου λογαριασμού της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας έχει στην κατοχή του κι άλλους λογαριασμούς για τους οποίους και εργάζεται. Κατά λάθος λοιπόν αντί να δημοσιεύσει το παραπάνω μήνυμα στον λογαριασμό @PatkioutG το έβαλε στον επίσημο λογαριασμό @MediaGovGr.

Ως εδώ δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερα μεμπτό εκτός από τον ερασιτεχνισμό του εν λόγω διαχειριστή. Είθισται οι πολιτικές ηγεσίες των γενικών γραμματειών να επανδρώνουν τις υπηρεσίες με δικούς τους ανθρώπους (μετακλητούς, δημοσιογράφους κλπ), κάτι που προφανώς έκανε κι ο Γενικός Γραμματέας επικοινωνίας.

Κοιτώντας όμως τον ιστότοπο patkiout.gr μου κεντρίστηκε το ενδιαφέρον μου. Αυτό γιατί ο ιστότοπος δεν αναφέρει κανένα στοιχείο ιδιοκτήτη η επικοινωνίας εκτός από μια διεύθυνση Gmail.

Ψάχνοντας λίγο το πράγμα ανακάλυψα ότι το συγκεκριμένο σάιτ συνδέεται με μια σειρά από άλλα σάιτς με διαφορετικά ονόματα αλλά με πανομοιότυπη κατασκευή και περιεχόμενο όπως το parapolitiki.gr, athensgo.gr, onenews.gr.

Δυστυχώς όλοι αυτοί οι ιστότοποι έχουν κρύψει το όνομα του ανθρώπου ή της εταιρείας που έχει αγοράσει τα domain names όπως φαίνεται παρακάτω, κάτι περίεργο για κάποιον που δεν έχει κάτι να φοβηθεί.

Ακόμη μια απόδειξη ότι όλοι αυτοί οι ιστότοποι που συνδέονται με το patkiout.gr είναι ίδιας ιδιοκτησίας είναι ότι απευθύνονται στο ίδιο γραφείο παροχής υπηρεσιών SEO, ιδιοκτησίας του κ. Λουκά Σκουρολιάκου.

Ποιος όμως είναι ο ιδιοκτήτης αυτών των ιστότοπων; Ψάχνοντας στο FB βρήκα τον προφίλ του κ. Νίκου Μαστρογιάννη ο οποίος φέρεται ως ιδιοκτήτης του parapolitiki.gr. Μπορούμε λοιπόν βάσιμα να υποθέσουμε ότι είναι επίσης ο διαχειριστής του patkiout.gr και του onenews.gr. Η πολιτική τοποθέτηση του κ. Μαστρογιάννη φαίνεται ξεκάθαρα στις αναρτήσεις του.

Πως χρηματοδοτούνται οι εκδοτικές διαδικτυακές δραστηριότητες του κ. Μαστρογιάννη; Μα φυσικά με διαφήμιση και δη κρατική. Στην παρακάτω εικόνα φαίνεται διαφήμιση της καμπάνιας «Μένουμε σπίτι» στο σάιτ onenews.gr.

Παρατηρήστε δύο ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες: οι διαφήμιση βρίσκεται στο κάτω μέρος της σελίδας, σε σημείο δηλαδή που κανένας επισκέπτης δεν μπορεί να τη δει. Δίπλα ακριβώς στη διαφήμιση που έχει πληρωθεί με  χρήμα των φορολογουμένων φαίνεται ένα καραμπινάτο “fake news” σχετικά με τους αρρώστους που μαύρισαν υποτίθεται από τον κορονοιό.

Για να συνοψίσουμε: η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας έχει ως διαχειριστή του επίσημου της λογαριασμού στο ένα άνθρωπο ο οποίος είτε εργάζεται, είτε είναι ιδιοκτήτης ενός πλέγματος ιστότοπων τα οποία υπάγονται σε εταιρεία με άγνωστη νομική υπόσταση, τα οποία διαδίδουν “fake news” για τον κορονοϊό ενώ ταυτόχρονα χρηματοδοτούνται από τις σχετικές διαφημιστικές καμπάνιες τις οποίες διαχειρίζεται η ίδια η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.

Αυτά τα λίγα έμαθα με μια μικρή έρευνα στο patkiout 😉

*Το άρθρο αποτελεί αναδημοσίευση από τον ιστότοπο ephemeron.eu 


Σε χρειαζόμαστε

Το ThePressProject είναι το μοναδικό μέσο ανεξάρτητης, ερευνητικής και αποκαλυπτικής δημοσιογραφίας που στηρίζεται αποκλειστικά στις μικρο-δωρεές των επισκεπτών του. Πιστεύουμε ότι η πληροφορία πρέπει να είναι διαθέσιμη σε όλους και για αυτό δεν κλειδώνουμε κανένα κομμάτι της ύλης αλλά για να παραχθεί το πρωτογενές υλικό που θα βρείτε εδώ χρειαζόμαστε την υποστήριξή σου. Αν δεν πληρώσουμε εμείς για την ενημέρωσή μας, θα την πληρώσει κάποιος άλλος (και αν δεν είσαι ο Μαρινάκης μάλλον δεν έχεις τα ίδια συμφέροντα). Μάθε πώς
- Κάνε κλικ για να σχολιάσεις