Μέγα θέμα ανέκυψε για την κυβέρνηση και κάποια μέλη της καθώς λίγες ώρες μετά την στυγερή δολοφονία του άτυχου Παύλου Φύσσα και την επικέντρωση της κοινής γνώμης και των media στο γεγονός, κάποιοι βρήκαν ευκαιρία να προωθήσουν άρθρο σε τροπολογία την Παρασκευή το απόγευμα, το οποίο προβλέπει απαλλαγή δήλωσης των ναυτιλιακών εταιρειών από τους υπόχρεους πόθεν έσχες (στο νομοσχέδιο Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών – Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις, του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων).

Η υπόθεση είναι εξαιρετικά σοβαρή γιατί η πρόβλεψη είναι στοχευμένη σε συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο και εκτιμάται ότι έγινε για να καλυφθεί συγκεκριμένη περίπτωση υπόχρεου ο οποίος αντιμετωπίζει ή θα αντιμετωπίσει πρόβλημα με το πόθεν έσχες του. Το άτομο αυτό εννοείται ότι έχει μεγάλα μέσα στην κυβέρνηση.

Σύμφωνα με το συγκεκριμένο άρθρο, όποιος υποχρεούται σε δήλωση πόθεν έσχες και ταυτόχρονα κατέχει μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών δεν χρειάζεται να τις δηλώσει, ούτε πως τις απέκτησε ούτε τυχόν μεταβολές επί του συγκεκριμένου περιουσιακού στοιχείου (δηλαδή αγορές και πωλήσεις επί των ναυτιλιακών μετοχών).

Σε δήλωση πόθεν έσχες υποχρεούνται εκτός από τους δημόσιους και δικαστικούς λειτουργούς (βουλευτές, υπουργούς, επικεφαλής εταιρειών που διορίζονται από το δημόσιο, στελέχη του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, εισαγγελείς  κλπ.)  να κάνουν και πολλοί ιδιώτες. Μεταξύ αυτών σε δήλωση περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) υποχρεούνται όσοι είναι μέτοχοι σε εταιρείες ραδιοτηλεοπτικών μέσων, όσοι κατέχουν διευθυντικές θέσεις σε τράπεζες, εκδότες ημερησίων εφημερίδων, δημοσιογράφοι κλπ.

Με απλά λόγια, το άρθρο «ξεπλένει» το όποιο μαύρο χρήμα μπορεί να κρυφτεί πίσω από την κατοχή και την διακίνηση τέτοιων μετοχών είτε αφορά μετόχους ναυτιλιακών εταιρειών (εφοπλιστές και άλλους) είτε αφορά δημόσιους λειτουργούς, οι οποίοι απέκτησαν νόμιμα ή παράνομα (δηλαδή μίζες) μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών. Το γεγονός ότι αρκετοί εφοπλιστές έχουν μέσα ενημέρωσης και στηρίζουν την κυβέρνηση ίσως είναι συμπτωματικό, ίσως όχι.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ που έχει η Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία δύο από τους πέντε υπουργούς που κατέθεσαν την τροπολογία δεν έχουν ιδέα για το περιεχόμενό της, παρότι ο ένας από τους δύο την έχει υπογράψει. Κύκλοι του υπουργού Οικονομικών, κ. Γιάννη Στουρνάρα, δήλωσαν ότι ο υπουργός δεν την έχει υπογράψει,  ούτε γνωρίζει το συγκεκριμένο άρθρο. Ο διαχωρισμός του υπουργού Οικονομικών δείχνει την σοβαρότητα της υπόθεσης και αδειάζει αυτούς που έφεραν την τροπολογία.

Από την άλλη πλευρά,  ο υπουργός Μεταφορών κ. Μ. Χρυσοχοίδης, σε νομοσχέδιο του οποίου κατατέθηκε η τροπολογία, φαίνεται ότι την έχει υπογράψει, αλλά σύμφωνα με το περιβάλλον του δεν έχει διαβάσει αναλυτικά τα άρθρα, όπως κάτι τέτοιο συνηθίζεται. Για τον κ. Χρυσοχοϊδη είναι η δεύτερη φορά μετά το μνημόνιο,  που υπογράφει χωρίς προηγουμένως να διαβάσει τι υπογράφει.

Οι άλλοι τρεις υπουργοί οι οποίοι έχουν υπογράψει την τροπολογία είναι οι Δημήτρης Αβραμόπουλος, Κυριάκος Μητσοτάκης και Γιάννης Βρούτσης.  Το παράδοξο και καλό για τον υπουργό είναι ότι παρότι η τροπολογία αναφέρεται σε εφοπλιστές και σε μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών, δεν κατατέθηκε από τον καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. 

Σύμφωνα με την Ελευθεροτυπία και πηγές που θέλουν να κρατήσουν την ανωνυμία τους το εν λόγω άρθρο προωθήθηκε από το υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο έχει και την αρμοδιότητα για την σύνταξη και διαμόρφωση του νόμου περί πόθεν έσχες (ν 3213/2003). Από το υπουργείο Δικαιοσύνης δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο.

Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για τεράστιο θέμα. Η κυβέρνηση και η πολιτεία οφείλουν να βρουν αυτόν που προώθησε το άρθρο και ποιους επιχειρεί να καλύψει.

Το έγγραφο (η επίμαχη τροπολογία βρίσκεται στη σελίδα 14, στο άρθρο 6)

IFrame