Της επιστολής του υπουργείου προς την εταιρεία ΛΙΝΤΛ ΕΛΛΑΣ και ΣΙΑ, προηγήθηκαν καταγγελίες καταναλωτών, οι οποίοι με βάση τη διαφήμισή της πήγαν να αγοράσουν νωπό αρνί στην τιμή των 3,99 ευρώ το κιλό και εκεί τους είπαν ότι είχε τελειώσει και μπορούσαν να αγοράσουν άλλο αρνί (όχι αυτό της προσφοράς) με υψηλότερη τιμή
ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Από τους ελέγχους που έκανε το υπουργείο Ανάπτυξης στην αλυσίδα σούπερ-μάρκετ Lidl, με αφορμή το διαφημιστικό μήνυμα σύμφωνα με το οποίο διαθέτει προς πώληση αρνί νωπό ολόκληρο Ελλάδας 3,99 ευρώ το κιλό, προέκυψε ότι τα αποθέματα για τη συγκεκριμένη προσφορά στα καταστήματα της αλυσίδας εξαντλούνται κατά τις πρώτες πρωινές ώρες.
Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, ο λόγος είναι ότι η ποσότητα που παραλαμβάνει κάθε κατάστημα καθημερινά κυμαίνεται από 6-10 τεμάχια, η οποία δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση του καταναλωτικού κοινού στο οποίο απευθύνεται.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση ελέγχου ότι στην Αθήνα το Σάββατο 12 Απριλίου διακινήθηκαν (σε 31 καταστήματα) 640 σφάγια, την Κυριακή 13 Απριλίου 400 και σήμερα Μ. Δευτέρα 14 Απριλίου 320 τεμάχια.
Yπουργική παρέμβαση
Το υπουργείο σημειώνει στην επιστολή ότι αν δεν ήταν πολλά τα αποθέματα της προσφοράς θα έπρεπε να ενημερώσει σχετικά η εταιρεία τους καταναλωτές και ζητάει εντός μίας ημέρας να ενημερωθεί για τα εξής:
– Ποιος είναι ο αριθμός των νωπών αρνιών που έχει προμηθευτεί η εταιρεία, συνολικά και ανά κατάστημα, και να κατατεθούν τα σχετικά παραστατικά.
– Ποιος είναι ο αριθμός των τεμαχίων που πουλήθηκαν την πρώτη μέρα συνολικά και ανά κατάστημα και να κατατεθούν τα παραστατικά.
– Εάν παρά την πιθανή εξάντληση των αποθεμάτων συνεχίζεται η διαφήμιση.
Εντατικοί έλεγχοι ενόψει του Πάσχα
Στο μεταξύ, εντατικούς ελέγχους με σκοπό την αποφυγή κρουσμάτων παραπλάνησης και κερδοσκοπίας σε βάρος των καταναλωτών προαναγγέλλει το υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ενώ υπενθυμίζει ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, εν όψη, της εορτής του Πάσχα, θα μεριμνήσει για καταγγελίες καταναλωτών σχετικά με ελλείψεις προϊόντων «από προμηθευτές που διαφημίζουν την πώληση προϊόντων σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές».
Συστάσεις Γενικής Γραμματείας Καταναλωτών
Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, θέλοντας να προστατέψει τα οικονομικά συμφέροντα των καταναλωτών, συνιστά στους καταναλωτές:
– Να προγραμματίσουν εγκαίρως τις αγορές για το παραδοσιακό πασχαλινό τραπέζι, προκειμένου να έχουν δυνατότητα επιλογών ως προς την τιμή και την ποιότητα των διατιθέμενων αμνοεριφίων.
– Να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί απέναντι σε προμηθευτές που διαφημίζουν την πώληση προϊόντων σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές. Οι συγκεκριμένοι οφείλουν να διαθέτουν εύλογες ποσότητες λαμβάνοντας υπόψη το είδος του προϊόντος, την κλίμακα διαφήμισης αυτού και την τιμή πώλησης. Εφόσον δεν είναι δυνατή η διάθεση εύλογων ποσοτήτων για εύλογο χρονικό διάστημα, οφείλουν να ενημερώνουν εκ των προτέρων τους καταναλωτές.
Στις περιπτώσεις που οι καταναλωτές εντοπίσουν ότι τα προϊόντα που διαφημίζονται δεν είναι διαθέσιμα καλούνται να υποβάλουν τις καταγγελίες τους στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή μέσω της ιστοσελίδας www.1520.gov.gr ή καλώντας στη Γραμμή Καταναλωτή 1520.
Παράλληλα η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή εφιστά την προσοχή των καταναλωτών στα παρακάτω:
1. Όλα τα σφάγια των αμνοεριφίων πρέπει να φέρουν την ωοειδή σφραγίδα που δηλώνει τη σήμανση καταλληλότητας.
2. Τα ελληνικά σφάγια αμνοεριφίων φέρουν ωοειδή σφραγίδα χρώματος τιρκουάζ και παραλληλόγραμμη σφραγίδα με την ένδειξη «Ελλάς».
3. Τα σφάγια Κοινοτικής προέλευσης φέρουν επίσης ωοειδή σφραγίδα χρώματος τιρκουάζ καθώς και παραλληλόγραμμη σφραγίδα με τη χώρα προέλευσης.
4. Τα σφάγια που προέρχονται από τρίτες χώρες φέρουν υποχρεωτικά ωοειδή σφραγίδα χρώματος καφέ και παραλληλόγραμμη σφραγίδα με τη χώρα προέλευσης.
5. Κατά την πώληση των αμνοεριφίων πρέπει να τηρούνται οι κατάλληλες συνθήκες υγιεινής και να εξασφαλίζεται κατάλληλη θερμοκρασία στους χώρους συντήρησης. Γενικά όλα τα νωπά κρέατα πρέπει να βρίσκονται εντός ψυκτικών θαλάμων και να διατίθενται σε θερμοκρασία 2- 5 °C.
Υπενθυμίζεται σε σχετική ανακοίνωση ότι οι ελεγκτικές υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή με στόχο τόσο την προστασία του καταναλωτή όσο και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, διενεργούν καθημερινά τακτικούς και έκτακτους ελέγχους ως προς την εφαρμογή των κανόνων ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών και στις περιπτώσεις όπου διαπιστώνονται παραβάσεις επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις (διοικητικές και ποινικές).
Κατά τους ελέγχους που διενεργήθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2014 σε σημεία λιανικής πώλησης κρέατος (κρεοπωλεία, δημοτικές αγορές, σουπερμάρκετ κ.α.) επιβλήθηκαν 40 πρόστιμα συνολικής αξίας 23.000 ευρώ για παραβάσεις που σχετίζονται κυρίως με την τήρηση και τις ενδείξεις των πινακίδων που παρείχαν ελλιπή ή ψευδή ενημέρωση στους καταναλωτές.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ