Γνωρίζουμε ότι οι τράπεζες παρόλο που στην πραγματικότητα είναι κουφάρια και βρίσκονται διασωληνωμένες με τους φορολογούμενους σε Ελλάδα και Ευρώπη δαπανούν στην Ελλάδα εκατομμύρια ευρώ για να διαφημίσουν τις «υπηρεσίες» τους. Και φυσικά όλοι κατανοούν γιατί. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το δημοσίευμα του Reuters για τον Μιχάλη Σάλα σχετικά με τις δραστηριότητες της οικογένειάς του δεν δημοσιεύτηκε σχεδόν πουθενά στην Ελλάδα, ενώ αντίθετα το ρεπορτάζ για τη μήνυση της Πειραιώς προς το Reuters (η οποία κατέπεσε στα δικαστήρια) δημοσιεύτηκε πραγματικά παντού.

Σήμερα όμως θα σας παρουσιάσουμε τον τέταρτο πόλο της διαπλοκής.

Τις τελευταίες ημέρες ήρθε στο φως της δημοσιότητας η λίστα της διαφημιστικής προβολής του ΚΕΕΛΠΝΟ. Πρόκειται για πενταετές πρόγραμμα 25 εκατομμυρίων ευρώ για την προώθηση μηνυμάτων για τις μεταδιδόμενες ασθένειες. Είμαστε σίγουροι ότι δεν ανακαλείτε εύκολα τις διαφημίσεις σε σχέση με αυτές των τραπεζών, των αυτοκινήτων ή των ποτών. Κι όμως με τα χρήματα που διέθεσε το ΚΕΕΛΠΝΟ κανονικά δεν θα έπρεπε να θυμάστε τίποτα άλλο από διαφημίσεις για εμβόλια και γρίπες.

Και δεν είναι μόνο το ΚΕΕΛΠΝΟ. Το ThePressProject είχε ήδη αναδείξει την πολυδάπανη διαφημιστική δαπάνη του ΕΟΦ για την καταπολέμηση της πολυφαρμακίας (αυτή και αν είναι διαφήμιση που δεν πρέπει να είδε κανένας Έλληνας) ενώ στα πλαίσια της προώθησης της μάθησης έχουμε στο παρελθόν παρουσιάσει ρεπορτάζ για μερικές εκδόσεις του ΟΕΔΒ που από μακριά φαίνονταν πολύ περίεργες.

Προς ακόμα μεγαλύτερη εμβάθυνση στο φαινόμενο σας παρουσιάζουμε επίσης σήμερα μια μεγάλη διαφημιστική δαπάνη (μέσω ΕΣΠΑ) για την προώθηση του προγράμματος «Δια Βίου Μάθηση» της -ξεχασμένης πια- Άννας Διαμαντοπούλου. Εκατομμύρια ευρώ δαπανήθηκαν και εκεί για μια -μάλλον αποτυχημένη- διαφημιστική προβολή του προγράμματος.

Τι κοινό έχουν όλα αυτά; Μα φυσικά τις διαφημιστικές που αναλαμβάνουν να μεταφέρουν τα χρήματα από το κράτος και τα ευρωπαϊκά προγράμματα προς τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Δεν μιλάμε βέβαια για μικροποσά, μιλάμε για πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Και αν όλα αυτά σας φαίνονται σχεδόν αυτονόητα και ίσως λίγο τετριμμένα μη χάσετε την ευκαιρία να διαβάσετε παρακάτω τις λεπτομέρειες του σκανδάλου που περιλαμβάνουν συγχωνεύσεις διαφημιστικών, κλειστούς διαγωνισμούς που συμμετέχουν εταιρίες με συνδεδεμένο Δ.Σ., κατατετμημένες δαπάνες για απευθείας αναθέσεις και άλλα όμορφα που μας δίνουν το δικαίωμα να μιλάμε για τον τέταρτο πόλο της διαπλοκής: Αυτόν της μεταφοράς και του ξεπλύματος του χρήματος από το κράτος προς τα ΜΜΕ (και με τη βοήθεια των τραπεζών). Η έρευνα που παρουσιάζουμε βασίζεται σε ντοκουμέντα που θα παρουσιάσουμε κα θα έχει και συνέχεια αφού, για λόγους που θα σας παρουσιάσουμε σε μεταγενέστερο χρόνο, αποφασίστηκε πρώτα να δημοσιευτεί το βασικό ρεπορτάζ και έπειτα να διερευνηθούν συγκεκριμένες πτυχές του  και να ζητήσουμε να το σχολιάσουν οι υπεύθυνοι των διαφημιστικών εταιριών.

Η «Λίστα Καμμένου»

του Κώστα Εφήμερου

Σύμφωνα με το έγγραφο που κατέθεσε στην ΕΣΗΕΑ ο υπουργός Άμυνας, Πάνος Καμμένος, και το οποίο είναι έγγραφο του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, η διαφημιστική δαπάνη για την ενημέρωση του κοινού είναι της τάξης των 25 εκατομμυρίων ευρώ για την τελευταία πενταετία. Στο 24σελιδο έγγραφο αναφέρονται ονόματα εταιριών και φυσικών προσώπων που έλαβαν πληρωμές αξίας 20.875.000€. Πολλοί από αυτούς αρνούνται ότι έχουν λάβει τα χρήματα αλλά ακόμα δεν είναι ξεκάθαρο αν είχαν κάνει τη συμφωνία και τα χρήματα καθυστέρησαν ή χάθηκαν με άλλο τρόπο. Αυτά θα τα ελέγξει προφανώς η δικαιοσύνη, που ήδη έχει αναλάβει να ελέγξει τη λίστα. Εμείς δεν έχουμε τα εργαλεία που έχει στα χέρια της η δικαιοσύνη, αλλά μπορούμε να ελέγξουμε τα στοιχεία που δίνει το ίδιο το ΚΕΕΛΠΟ και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, σύμφωνα με τα οποία οι επιδημικές ασθένειες αυξήθηκαν (ορισμένες φορές κατακόρυφα, όπως στην περίπτωση της ηπατίτιδας) την περίοδο που έτρεχε η διαφημιστική καμπάνια με το τεράστιο αυτό budget

Με την πρώτη ματιά της «Λίστας Καμμένου» γίνεται σαφές ότι το «δίκτυο», όπως το ονομάζει το ίδιο το ΚΕΕΛΠΝΟ, περιλαμβάνει τρία είδη συμβαλλομένων: α) φυσικά πρόσωπα (δημοσιογράφους), β) Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και γ) Διαφημιστικές εταιρίες.

Τα ποσά που αναφέρονται στη «Λίστα Καμμένου»

ΒΡΥΩΝΗΣ 700.000,00 ΜΑΥΡΙΚΟΣ 200.000,00
ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ 398.000,00 ΝΙΚΟΠΟΠΟΥΛΟΣ 85.000,00
ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ 223.000,00 ΦΥΝΤΑΝΙΔΟΥ 91.000,00
ΚΟΥΡΤΑΚΗΣ 843.000,00 ΚΟΥΡΗΣ 273.000,00
ΤΖΕΝΟΣ 629.000,00 ΤΑΣΣΙΟΠΟΥΛΟΣ 148.000,00
ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ 552.000,00 ΛΑΛΑΣ 144.000,00
ΧΑΤΖΗΣ 494.000,00 ΑΝΤΕΝΝΑ 1.000.000,00
ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ 440.000,00 MEGA 460.000,00
ΤΡΑΓΚΑΣ 278.000,00 ΣΚΑΙ 766.000,00
ΤΣΕΓΚΟΥ 59.000,00 ΕΘΝΟΣ 442.000,00
ΚΟΥΣΟΥΛΟΣ 100.000,00 ACTION24 200.000,00
ΡΑΠΤΗΣ 231.000,00 ΔΟΛ 180.000,00
ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ 500.000,00 ΚΑΛΙΓΑΡΙΔΗΣ 1.773.000,00
ΦΙΛΙΠΑΚΗΣ 416.000,00 GREY 451.000,00
ΤΡΙΨΑΣ 73.000,00 LEO BURNETT 4.400.000,00
ΡΙΖΟΠΟΥΛΟΣ 80.000,00 MINDWORK 1.602.000,00
ΣΚΑΝΑΒΗΣ 276.000,00 FORTUNE 370.000,00
CREAM 1.256.000,00 ADVOCATE 696.000,00

Όσον αφορά την πρώτη κατηγορία, στα φυσικά πρόσωπα εμφανίζονται σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα της ελληνικής δημοσιογραφίας. Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν αρνηθεί είτε ότι πήραν χρήματα είτε ότι τα πήραν προσωπικά. Π.χ. ο κύριος Τράγκας που φαίνεται να έχει λάβει 278.000€ παραδέχεται τα ποσά, αλλά υποστηρίζει ότι ήταν για διαφημιστικές δαπάνες των εφημερίδων και των εκπομπών που έκανε παλιότερα, ο Κουρής που φέρεται να έχει λάβει 273.000 € υποστηρίζει ότι δεν έλαβε ποτέ ούτε ένα ευρώ και ο Νίκος Χατζηνικολάου στου οποίου το όνομα δίπλα αναφέρεται το ποσό των 398.000€ ως απάντηση έγραψε «Η εφημερίδα μου έγραψε για το σκάνδαλο του ΚΕΕΛΠΝΟ και αυτό τα λέει όλα», και επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι, όχι, δεν τα λέει όλα.

Φυσικά τώρα η δικαιοσύνη θα πρέπει να αναλάβει και να διερευνήσει αν αυτό το τεράστιο διαφημιστικό budget μοιράστηκε δίκαια, αξιοκρατικά και είχε αποτέλεσμα. Ο πρώτος και πιο απλός τρόπος είναι να ζητήσει από το ΕΣΡ που διατηρεί αρχείο να αποσταλούν οι λίστες με τους χρόνους, τις ώρες και τις διάρκειες των διαφημιστικών spot τα οποία σύμφωνα με το ΚΕΕΛΠΝΟ στοίχισαν πάνω από 5 εκατομμύρια ευρώ. Σε εμάς το ΕΣΡ αρνήθηκε να δώσει αυτά τα στοιχεία.  

Στην δεύτερη κατηγορία, των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, υπάρχουν δύο σημεία που αξίζει να σχολιάσουμε. Αφενός υπάρχει άμεσα η αίσθηση της ανισοκατανομής της διαφημιστικής δαπάνης. Έτσι για παράδειγμα βλέπουμε το MEGA να λαμβάνει για την περίοδο που μεσουρανούσε στα νούμερα της AGB λίγο παραπάνω από 400.000€ ενώ ο ΑΝΤΕΝΝΑ που τότε βρισκόταν στην δεύτερη θέση να λαμβάνει 1.000.000€ και ο ΣΚΑΪ που τότε βρισκόταν στην τελευταία θέση της τηλεθέασης, ορισμένες φορές κάτω ακόμα και από την ΕΡΤ να δέχεται 766.000€. Ακόμα μια επισήμανση είναι ότι η κρατική τηλεόραση δεν βρίσκεται στο budget του κρατικού οργανισμού, παρόλο που τα ποιοτικά στοιχεία δείχνουν ότι οι ηλικιακές ομάδες στις οποίες συχνά απευθύνεται το ΚΕΕΛΠΝΟ (π.χ. για τη μετάδοση της γρίπης που είναι πιο επικίνδυνη σε αυτές) παρακολουθούσαν σε μεγάλα ποσοστά την κρατική τηλεόραση.

Το μεγάλο πανηγύρι πάντως γίνεται με τα διαδικτυακά μέσα και τους περιφερειακούς σταθμούς. Προσέξτε ότι στη «Λίστα Καμμένου» δεν υπάρχουν αναφορές για τις δαπάνες σε κάθε μέσο και δεν γνωρίζουμε από την εισαγωγή αν τα τουλάχιστον 4,8 εκατομμύρια ευρώ που δεν αναφέρονται αποδόθηκαν σε αυτές ή τα ποσά διακινήθηκαν μέσω media shops. Στη λίστα βρίσκουμε ιστοσελίδες που έλαβαν διαφήμιση αλλά εκτός από τα γνωστά portal βλέπουμε και άλλα όπως τα πολύ χαρακτηριστικά plektani.gr, queen.gr, pelop.gr, kentrinews.gr και hellada.gr. Το ίδιο σκηνικό επαναλαμβάνεται και στις εφημερίδες και τα περιοδικά (μας άρεσαν πολύ τα περιοδικά ΝΕΟ Σ.Ι.Π. και το Βουλή και Ευρωβουλή, προφανώς για την πρόληψη μετάδοσης νοσημάτων μεταξύ των βουλευτών εξαιτίας των περίεργων κοινοβουλευτικών ζυμώσεων).

Η τρίτη κατηγορία όμως στη λίστα είναι και η πιο ενδιαφέρουσα: Οι διαφημιστικές εταιρίες, αφού σε αυτές φαίνεται να εκχωρούνται τα μεγαλύτερα ποσά. Έτσι βλέπουμε την Cream να λαμβάνει 1.256.000 € και την Fortune 370.000 €, που στην αρχή φαίνεται να είναι ριγμένη αλλά ίσως να δείξετε μικρότερη συμπόνια αν μάθετε ότι οι δύο αυτές εταιρίες έχουν τον ίδιο ιδιοκτήτη. Η Leo Burnett είναι επίσης μια πολύ καλή περίπτωση αφού φέρεται να λαμβάνει το αστρονομικό ποσό των 4.400.000€, ποσό που δεν πρέπει να ήταν αρκετό μιας και τελικά η εταιρία «έσκασε» αφήνοντας τεράστια τρύπα στην διαφημιστική αγορά. Οι διαφημιστικές αυτές όμως δεν έπαιρναν χρήματα μόνο από το ΚΕΕΛΠΝΟ. Και για αυτό ας δούμε μερικά στοιχεία:

«Δια βίου διαφήμιση»


του Γιώργου Ζερβουδάκη
Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας

Το Υπουργείο Παιδείας, από το 2007 έως και σήμερα, διαχειρίζεται στα πλαίσια του ΕΣΠΑ το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» (ΕΠΕΔΒΜ) προϋπολογισμού 1.694.000.000€ (με συγχρηματοδότηση κατά 85% από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και κατά 15% από Εθνικούς Πόρους).  Ήδη από το 2008 στο Επικοινωνιακού Σχεδίου Δράσης του ΕΠΕΔΒΜ προβλέπονταν 15.000.000€ για δράσεις πληροφόρησης και δημοσιότητας του Προγράμματος όπου η κοινοτική συμμετοχή θα φτάνει στο 50%. Ίσως το μακρινό 2008 να μοιάζει στα μυαλά ορισμένων ως περίοδος παχιών αγελάδων και τέτοιες δαπάνες να θεωρούνται λογικές, όμως ο τρόπος που δαπανήθηκαν εκατομμύρια ευρώ για διαφήμιση και συμβουλευτικές υπηρεσίες, ιδιαίτερα από το 2010 και μετά, δηλαδή εν μέσω μνημονίων, αιματηρής λιτότητας και συρρίκνωσης της Παιδείας, είναι τουλάχιστον προκλητικά. Αξίζει να τονίσουμε ότι οι εν λόγω «δράσεις» είναι και σήμερα ενεργές.

Το ταξίδι μας ξεκινάει το 2010 με πρωθυπουργό τον κ. Γ. Α. Παπανδρέου και Υπουργό Παιδείας την κα Α. Διαμαντοπούλου (Οκτώβριος 2009 – Μάρτιος 2012).

1ος σταθμός: μια απλή παροχή συμβουλών.

Το Υπουργείο Παιδείας υπογράφει την αρ. Πρωτ. 11503/3-8-2010 σύμβαση του έργου «Σύμβουλος Επικοινωνιακής Στρατηγικής του ΕΠΕΔΒΜ, για την επικοινωνιακή υποστήριξη των δράσεων του Προγράμματος» με την εταιρεία SPIN COMMUNICATIONS Α.Ε. (SPIN). Σύμφωνα με την προκήρυξη το έργο είναι προϋπολογισμού 270.000€ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, με διάρκεια υλοποίησης έως τις 31-12-2011 και με δικαίωμα προαίρεσης στην Αναθέτουσα Αρχή να παρατείνει τη διάρκεια ύψους κατ’ ανώτατον 90.000€ για ένα έτος ή ύψους κατ’ ανώτατον 180,000€ για δύο έτη. Το έργο φαίνεται να έχει αποπληρωθεί στη SPIN με 53.136€ σε 6 δόσεις ενώ έχουν πληρωθεί και ακόμη 3 δόσεις αγνώστου τιμήματος (διότι οι αποφάσεις πληρωμής είτε ήταν προγενέστερες της ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ είτε η ανάρτηση δεν είναι διαθέσιμη). Επίσης, έχουν αποπληρωθεί 145.611,08€ σε 12 δόσεις για τη σύμβαση (25/7/2011) διετούς προαίρεσης του έργου. Ας κρατήσουμε ως βασικό στοιχείο ότι το Υπουργείο σε διάστημα 3,5 ετών πλήρωσε τη SPIN 198.747,08€ (συν κάποιο άγνωστο σε εμάς ποσό από 3 δόσεις) για παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών επικοινωνιακής στρατηγικής.

2ος σταθμός: τα ποσά απογειώνονται.

Το Υπουργείο στις 14-6-2011 υπογράφει τη σύμβαση του έργου: «Υλοποίηση δράσεων στα ΜΜΕ για την προβολή δράσεων του ΕΠΕΔΒΜ που υλοποιούν την εθνική στρατηγική για την εκπαίδευση» με την εταιρεία FORTUNE Α.Ε. (τη θυμάστε από παραπάνω;) Εδώ, δεν μπορούμε να αντισταθούμε στον πειρασμό να επισημάνουμε τις πασοκικές ελληνικούρες περί «υλοποίησης δράσεων… για την προβολή δράσεων… που υλοποιούν» όπου ο εμπνευστής του εν λόγω τίτλου μάλλον χρειάζεται δια βίου μάθηση. Άμα έχεις όμως «εθνική στρατηγική για την εκπαίδευση» όλα συγχωρούνται… Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 950.000€ πλέον του ΦΠA. με διάρκεια υλοποίησης έως τις 31-12-2011, δηλαδή λίγο παραπάνω από 6 μήνες. Μάλιστα στις 29-11-2011, δηλαδή περίπου ένα μήνα πριν από την τελική προθεσμία υλοποίησης του έργου, με απόφαση του Υπουργείου η διάρκεια του έργου παρατείνεται κατά 6 μήνες διότι λαμβάνεται υπόψη η «µη ενεργοποίηση του φυσικού αντικειµένου µέχρι σήµερα και το ότι δεν προβλέπεται βάσιµα να έχει εξαντληθεί το συµβατικό τίµηµα µέχρι τη λήξη της αρχικώς καθορισθείσας προθεσµίας» χωρίς να διευκρινίζεται αν για την καθυστέρηση ευθύνεται το Υπουργείο ή η FORTUNE. Σε αυτό το πλαίσιο έχει ενδιαφέρον η απόφαση εκχώρησης εισπρακτέων δικαιωµάτων του αναδόχου, FORTUNE A.E., στην Εθνική Factors Α.Ε. η οποία αναφέρεται από την πρώτη κιόλας απόφαση (19-3-2012) πληρωμής του έργου. Επίσης, έχει ενδιαφέρον ότι στην ίδια απόφαση πληρωμής γίνεται αναφορά στο «µε αριθµ. πρωτ. Εισερχοµένου ΕΥ∆ ΕΠΕ∆ΒΜ 19812/23-11-2011 Παραδοτέο». Δεν είναι κάπως παράδοξο, να καταγράφεται παραδοτέο το έργου και 6 ημέρες μετά να γίνεται εκτίμηση περί «μη ενεργοποίησης του φυσικού αντικειμένου»; Παρόλα τα παραπάνω, η ουσία είναι ότι με 6 αποφάσεις πληρωμής έχουν πληρωθεί μέχρι στιγμής αμοιβές ύψους 705.407,05€ στη FORTUNE για την προβολή του ΕΠΕΔΒΜ στα ΜΜΕ. Καθόλου άσχημα για μία εταιρεία της οποίας ο ιστότοπος ζητάει user name και password για να τον επισκεφθείς.

3ος σταθμός: Έργα που μοιάζουν μεταξύ τους

Το Υπουργείο Παιδείας στις 25-7-2011 υπογράφει τη σύμβαση του έργου: «Υλοποίηση δράσεων στα ΜΜΕ για την προβολή δράσεων του ΕΠΕΔΒΜ που υλοποιούν την εθνική στρατηγική για τη Δια Βίου Μάθηση» με την εταιρεία CREAM Α.Ε. Ας θυμίσουμε ότι η αντίστοιχη σύμβαση με την εταιρεία FORTUNE υπογράφηκε περίπου 1,5 μήνα νωρίτερα διότι στη συνέχεια όπως είδαμε στην περίπτωση της Λίστας Καμμένου εμφανίζονται κάποιες ενδιαφέρουσες συμπτώσεις μεταξύ των CREAM και FORTUNE.

Να σημειώσουμε ότι οι τίτλοι των έργων που αναλαμβάνουν διαφέρουν ελάχιστα, οι προκηρύξεις έγιναν την ίδια ημέρα, ο προϋπολογισμός ήταν ίδιος, όπως και η τελική προθεσμία εκτέλεσης.

Επιπλέον το έργο της CREAM παρατείνεται για 6 μήνες, με την ίδια ακριβώς διατύπωση με απόφαση της ίδιας ημέρας και με διαφορά ενός μόνο αριθμού πρωτοκόλλου από την αντίστοιχη της FORTUNE. Το παράδοξο είναι ότι περισσότερο από ένα μήνα πριν από την εκτίμηση περί «μη ενεργοποίησης του φυσικού αντικειμένου» φαίνεται να υπάρχει το «αριθµ. πρωτ. Εισερχοµένου ΕΥ∆ ΕΠΕ∆ΒΜ 16856/07-10-2011 Παραδοτέο» καθώς και το «υπ. αριθµ. Α675/24-10-2011 Τιµολόγιο παροχής υπηρεσιών της εταιρείας CREAM», σύμφωνα με την απόφαση 1ης πληρωμής του έργου.

Και μερικές ακόμα συμπτώσεις:  Όπως και για τη FORTUNE, από τη 2η απόφαση πληρωμής του έργου γίνεται αναφορά στην εκχώρηση δικαιωµάτων της αναδόχου εταιρείας CREAM A.E., στην Εθνική Factors Α.Ε.

Σε κάθε περίπτωση, η CREAM έλαβε για τις υπηρεσίες της 1.139.960,18€ από το Υπουργείο Παιδείας, στα πλαίσια του παραπάνω προγράμματος. Όμως, η συνεργασία της CREAM με το Υπουργείο Παιδείας δεν εξαντλείται στο παραπάνω έργο, δεδομένου ότι επί υπουργίας του κ. Αρβανιτόπουλου αναλαμβάνει και άλλα, ενδιαφέροντα, έργα. Προφανώς, λόγω της αποκαλούμενης «συνέχειας του κράτους».

Έτσι, και ενώ ακόμα δεν είχε αποπληρωθεί το παραπάνω έργο:

  1. Στις 13-12-2012, εκδίδονται 3 προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάληψη του έργου: «Υποστηρικτικές Διαφημιστικές Δράσεις για τις Πράξεις Πρακτικής Άσκησης και Μαθητείας». (Τις εν λόγω προσκλήσεις με αρ. Πρωτ. 21021, 21022 και 21023/13-12-2012 δε μπορέσαμε να βρούμε ούτε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ ούτε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου.)
  2. Στις 18-12-2012 (5 ημέρες αργότερα) πρωτοκολλείται προσφορά της εταιρείας CREAM A.E. (Άραγε υπήρχαν και άλλες προσφορές;)
  3. Την επόμενη ημέρα (19-12-2012) γίνεται Σύσταση και Συγκρότηση μη Αμειβόμενης Επιτροπής Αξιολόγησης Προσφορών για το έργο.
  4. Μία ημέρα μετά (20-12-2012) η παραπάνω επιτροπή προλαβαίνει να συνεδριάσει και να καταθέσει Πρακτικό (για το οποίο δεν αναφέρεται κάποιος αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης) Αξιολόγησης Προσφορών για την ανάληψη του έργου. Εδώ, δε μπορούμε παρά να εκφράσουμε τον ανυπόκριτο θαυμασμό μας για τα αντανακλαστικά της επιτροπής!
  5. Την ίδια ημέρα (20-12-2012) ο Ειδικός Γραμματέας Ευρωπαϊκών Πόρων του Υπουργείου αποφασίζει την Ένταξη της Οριζόντιας Πράξης “Υποστηρικτικές Διαφημιστικές Δράσεις για τις Πράξεις Πρακτικής Άσκησης και Μαθητείας” προϋπολογισμού 70.000,00€ πλέον ΦΠΑ και χρονική διάρκεια υλοποίησης της πράξης τους 4 μήνες.
  6. Επίσης, την ίδια ημέρα (20-12-2012), ο ίδιος Ειδικός Γραμματέας Ευρωπαϊκών Πόρων, με άλλη απόφασή αφού λαμβάνει υπόψη του το πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης που προφανώς μόλις είχε κατατεθεί (θα είχε ενδιαφέρον να μάθουμε τον αρ. Πρωτ. του πρακτικού αξιολόγησης, αν υπάρχει), εγκρίνει την ανάθεση του έργου στην εταιρεία CREAM A.E. αλλά στην απόφαση αυτή η διάρκεια υλοποίησης του έργου ορίζεται από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης έως την 31/12/2012 δηλαδή το πολύ εντός 11 ημερών!!!
  7. Η σύμβαση με την CREAM υπογράφεται την επόμενη ημέρα (21-12-2012) και σε 10 ημέρες υλοποιείται το έργο με συνολική αμοιβή 67.789,60€.

Και επειδή όπως φαίνεται η CREAM συνεργάζεται άψογα με το Υπουργείο Παιδείας, στις 19-11-2013 και πάλι με Υπουργό τον κ. Αρβανιτόπουλο, υπογράφει σύμβαση νέου έργου με τίτλο «Υλοποίηση δράσεων δημοσιότητας στα ΜΜΕ με σκοπό την προβολή των ενεργειών του ΕΠΕΔΒΜ» (δυστυχώς εδώ ξεχάστηκαν οι μεγαλόπνοες στρατηγικές) συνολικού προϋπολογισμού 1.500.000€ πλέον του νομίμου ΦΠΑ. Και πάλι η CREAM κάνει εκχώρηση των εισπρακτέων δικαιωµάτων της στην Εθνική Factors Α.Ε. ενώ μέχρι σήμερα έχουν εγκριθεί αμοιβές ύψους 407.492,33€ για το συγκεκριμένο έργο και είναι ενδιαφέρον να δούμε αν θα υπάρξει και συνέχεια.

4ος σταθμός: έργα, πολλά έργα.

Το Υπουργείο Παιδείας στις 28-3-2012 υπογράφει τη σύμβαση του έργου: «Υλοποίηση δράσεων στα ΜΜΕ για την προβολή δράσεων του ΕΠΕΔΒΜ µε τη χρήση µέσων κοινωνικής δικτύωσης (Social Media)» το οποίο ανατέθηκε στην εταιρεία COMMUNICATION EFFECT ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ A.E. (COMMUNICATION), προϋπολογισµού 120.000,00€ πλέον ΦΠΑ. Η διάρκεια υλοποίησης του έργου ήταν 11 μήνες ενώ μεταγενέστερα δόθηκε παράταση 6 μηνών καθώς η έναρξή της καθυστέρησε λόγω των διπλών εθνικών εκλογών του 2012. Το έργο έχει αποπληρωθεί με συνολικές δαπάνες 114.389,29€. Με απόφαση του Υπουργείου στις 5-6-2014 ενεργοποιήθηκε και η προαίρεση του έργου για 120.000€ πλέον ΦΠΑ ανά έτος και λήξη υλοποίησης στις 30-11-2015.

Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα (από το 2010 και μετά), είναι εντυπωσιακή η πολυσχιδής συνεργασία της COMMUNICATION με διάφορους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα (Υπουργείο Οικονομικών, Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Υπουργείο Περιβάλλοντος, Δήμος Γλυφάδας, Δήμος Αθηναίων, Περιφέρεια Αττικής) για αντίστοιχη παροχή υπηρεσιών.

Παράλληλα παρείχε υπηρεσίες και για άλλα έργα του Υπουργείου Παιδείας από τα οποία οι αμοιβές ήταν άλλα 44.474,96€.

Εν κατακλείδι, είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που το Υπουργείο προκήρυσσε έργα με βαρύγδουπους, παρόμοιους μεταξύ τους, τίτλους. Έργα εκατομμυρίων ευρώ τα οποία απευθύνονταν στη διαφημιστική αγορά. Ας μην αμφισβητήσουμε τη νομιμότητα των διαδικασιών για την οποία δεν είμαστε ειδικοί. Όμως, δεν είναι δυνατόν να αγνοήσουμε ότι την ίδια εποχή που μαθητές λιποθυμούσαν από πείνα ή που τα σχολεία και τα Πανεπιστήμια έβγαζαν το χειμώνα χωρίς θέρμανση, το Υπουργείο Παιδείας υπήρξε με τον τρόπο του ευγενής χορηγός διαφημιστικών και τραπεζικών επιχειρήσεων καθώς και ΜΜΕ. Κι έτσι δεν είναι περίεργο που τα συστημικά ΜΜΕ πλέκουν συνεχώς και με κάθε ευκαιρία το εγκώμιο της «επιτυχημένης» και «τολμηρής» πρώην Υπουργού.

Δείτε εδώ μερικά ακόμα στοιχεία του προγράμματος »