Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων απαντά στις καταγγελίες του ΟΑΣΘ, μιλώντας για «ψέματα και παραπληροφόρηση, χωρίς κανένα όριο και φραγμό τα τελευταία 24ωρα» ενώ τονίζει πως δεν υπάρχει καμία απολύτως ληξιπρόθεσμη υποχρέωση προς τον Οργανισμό
Konstantinos Tsakalidis / SOOC
Το υπουργείο, σύμφωνα με την ανακοίνωσή του, στηρίζει τους εργαζομένους για τη μη καταβολή των δεδουλευμένων και λέει χαρακτηριστικά ότι: «Η απάντησή μας σε όλους εκείνους που έχουν παραλύσει μια πόλη και έχουν ταλαιπωρήσει τους κατοίκους της, δεν θα δοθεί μέσω έωλων μικροπολιτικών αντιπαραθέσεων. Θα δοθεί με στοιχεία και αριθμούς από τις αρμόδιες Υπηρεσίες που καταδεικνύουν ότι ο ΟΑΣΘ όλα τα τελευταία χρόνια, επιβιώνει εις βάρος των Ελλήνων φορολογουμένων, χωρίς καν να παρέχει ποιοτικό συγκοινωνιακό έργο και χωρίς το υπουργείο να οφείλει ούτε ένα ευρώ στον ΟΑΣΘ».
Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι «το υπουργείο έχει καταβάλει εμπρόθεσμα και στο ακέραιο τις αντισταθμιστικές καταβολές που προβλέπονται, έως και τον Αύγουστο του 2016. Το συνολικό ποσό που έχει καταβληθεί από το έτος 2009 μέχρι και τον Αύγουστο του 2016 ανέρχεται σε 866.609.724,48 ευρώ και το ΥΠΥΜΕΔΙ δεν έχει απολύτως καμία ληξιπρόθεσμη υποχρέωση προς τον ΟΑΣΘ. Και όχι μόνο δεν υφίσταται ληξιπρόθεσμη υποχρέωση, αλλά αντιθέτως ο ΟΑΣΘ έχει συμφωνήσει όλες τις παραπάνω αντισταθμιστικές καταβολές».
Με βάση τα στοιχεία που παρατίθενται, για το τρέχον έτος έχουν καταβληθεί 73.283.121,48 ευρώ, ενώ για το χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2016 έχει προϋπολογιστεί, ακόμη, το ποσό των 15.680.387,26 ευρώ. Η συνολική χορηγηθείσα αντισταθμιστική καταβολή ανέρχεται στα 88.963.508,5 ευρώ.
«Για να αντιληφθεί κανείς το ύψος της επιδότησης» προσθέτει «αρκεί μία σύγκριση με την ετήσια επιχορήγηση προς την ΟΣΥ Α.Ε., η οποία για το 2016 ανέρχεται στα 86 εκατομμύρια ευρώ. Τηρουμένων των αναλογιών, η κρατική επιχορήγηση του ΟΑΣΘ είναι πολλαπλάσια από αυτήν που εισπράττει η ΟΣΥ Α.Ε για πενταπλάσιο αριθμό εργαζομένων, λεωφορείων και πολιτών».
Αναφέρει, επίσης, ότι πέραν των επιδοτήσεων, ο Οργανισμός μέσω των διαιτητικών αποφάσεων, «έβαζε στα ταμεία του εκατομμύρια ευρώ, λόγω των ανισοβαρών συμβάσεων που οι προηγούμενες κυβερνήσεις αποδέχονταν σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου. Είναι ενδεικτικό ότι από το 1957 ως σήμερα το ελληνικό δημόσιο δεν έχει δικαιωθεί ούτε σε μία διαιτησία». «Το πάρτι των ανεξέλεγκτων επιδοτήσεων», σημειώνει το υπουργείο, «έλαβε τέλος και θα αναδειχθούν πολύ σύντομα ποιοι συμμετείχαν, με ποιο τρόπο και ποιοι έχουν ευθύνες».
Παράλληλα, καλεί τον πρόεδρο του σωματείου των εργαζομένων «να ξεκαθαρίσει και να επιλέξει μεταξύ των δύο ρόλων του: του Πρόεδρου του Σωματείου Εργαζομένων ή του οιονεί εκπροσώπου μετόχων που μετέχουν στη διοίκηση του ΟΑΣΘ. Και πρωτίστως να απευθυνθεί στους εργοδότες του και να ρωτήσει γιατί μετά από τόσες εξωφρενικές επιχορηγήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ οι εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι».
Σε ό,τι αφορά τώρα στις μετακινήσεις ανέργων, φοιτητών και μαθητών το υπουργείο αναφέρει ότι «ο ΟΑΣΘ δεν έχει δώσει στοιχεία για το κοινωνικό έργο, τον αριθμό των εξυπηρετούμενων πολιτών που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες, το σύστημα που πιστοποιεί τις μετακινήσεις. Αυτό δεν είναι κάτι ασύνηθες για τον ΟΑΣΘ. Δεν δίνει στοιχεία ούτε για το αν τηρεί την ως σήμερα ισχύουσα οικονομική συμφωνία». Σχετικά, δε, με τις δημόσιες τοποθετήσεις της διοίκησης του ΟΑΣΘ για «κενό» 12 έως 15 εκατ. ευρώ από τη διαφορά της αύξησης του ΦΠΑ τον τελευταίο χρόνο, το υπουργείο λέει ότι «η πραγματικότητα είναι διαφορετική, την οποία μάλιστα παραδέχονται και οι ίδιοι, καθώς υπολογίζουν τη διαφορά από το ΦΠΑ στα εισιτήρια μέχρι τις 31-5-2016 σε 4.075.072,33 ευρώ».
Τέλος, στην ανακοίνωση του το υπουργείο αναφέρει ότι το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), αρμόδιο ελεγκτικό όργανο τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεων του ΟΑΣΘ, «επανειλημμένα έχει εγκαλέσει τον Οργανισμό για κατ΄ εξακολούθηση αποφυγή έγκαιρης προσκόμισης των νομίμων ζητηθέντων στοιχείων, παρακωλύοντας σημαντικότατα το έργο του ΣΑΣΘ όπως αυτό οριοθετείται από τη νομοθεσία» και γνωστοποιεί ότι ο ΣΑΣΘ έχει καλέσει τους εκπροσώπους του ΟΑΣΘ σε κλειστή συνάντηση τη Δευτέρα 29 Αυγούστου 2016, προκειμένου να τοποθετηθούν για «τις αιτίες μη συμμόρφωσης του ΟΑΣΘ με τη διαδικασία παροχής στοιχείων προς τον ΣΑΣΘ».