Ο υπουργός παιδείας διεμήνυσε ότι είναι απαράδεκτος ο δημόσιος λόγος τον οποίο επιλέγει ο ΣΙΣ για να εκφράσει τις θέσεις του, ένας λόγος που έρχεται σε παραφωνία με το εξαιρετικό κλίμα του διαλόγου κατά την ακρόαση των φορέων της Εκπαίδευσης χθες στη Βουλή.
 
«Αυτό το καλό κλίμα που κυριάρχησε μάλλον ως ‘απειλή’ το εξέλαβαν τα ΜΜΕ και γι’ αυτό σήμερα δεν υπάρχει τίποτα σχετικό με την χθεσινή συζήτηση. Σαν να μην έγινε τίποτα. Όμως επιβάλλεται και σήμερα και αύριο να ακολουθήσουμε το χθεσινό κλίμα, να διατηρηθούν χαμηλοί τόνοι και να ακουστούν επιχειρήματα» είπε χαρακτηριστικά ο Κ. Γαβρόγλου.
 

«Σοβιετικού τύπου νομοθέτηση»
 

Ως «σοβιετικού τύπου νομοθέτηση» που «δεν μπορούσε να λείψει», και «μια αμφίβολης σκοπιμότητας επίδειξη ανθρωπισμού» χαρακτηρίζουν τη φοίτηση των ανάπηρων παιδιών σε ιδιωτικά σχολεία οι σχολάρχες.

Τέλος, για τη διαγωγή των μαθητών ζητούν να «αντικατασταθεί από Κανονισμό Λειτουργίας, όπου η κάθε σχολική μονάδα θα ορίζει το πλαίσιο αρχών και κανόνων, που θα διέπουν τη λειτουργία της σχολικής κοινότητας, ώστε να τους γνωρίζουν οι μαθητές και οι γονείς τους»
 

Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας
 

«Επί της ουσίας του σχεδίου νόμου, ο υπουργός αναφέρθηκε στον νέο τρόπο εκλογής διοίκησης στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ σημειώνοντας ότι κανείς από τους φορείς που τοποθετήθηκαν χθες στη Βουλή δεν υπερασπίζεται το υπάρχον σύστημα και επομένως δεν υπερασπίζεται πρόσωπα και ομάδες που ταυτίζονται με πολιτικές αναφορές. «Ο νέος τρόπος εκλογής είναι μια εμβληματική κίνηση γιατί η ακαδημαϊκότητα εμπεριέχει τη συναίνεση. Και όταν λέμε συναίνεση δεν λέμε πλήρη συμφωνία σε όλα, αλλά τη διάθεση συνεργασίας τουλάχιστον σε όσα συμφωνούμε», είπε χαρακτηριστικά.
 
Ως προς τα master στους πενταετείς κύκλους σπουδών, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε: «Είναι ένα θέμα -με λύπη το αναφέρω- για το οποίο γίνεται προσπάθεια υπονόμευσης με την ανακοίνωση που εξέδωσε το ΕΜΠ. Τι λένε; ‘Αν δεν μας δώσετε το μισθολογικό και το βαθμολογικό, τότε είναι δώρον άδωρον το master’.

Όμως, από εποχής πρύτανη Μουτζούρη στο ΕΜΠ, τότε που είχε γίνει η υποβολή της πρότασης με το συγκεκριμένο αίτημα, επισημαίνονταν οι ακαδημαϊκοί λόγοι και πουθενά τα βαθμολογικά και μισθολογικά οφέλη. Είναι ένα αίτημα δεκαετιών που εμείς το ικανοποιούμε. Όπως προκύπτει από τον νόμο, μια επιτροπή του Υπουργείου, στην οποία θα συμμετέχουν πρυτάνεις και πρόεδροι των ΤΕΙ, θα δέχεται τα αιτήματα των τμημάτων. Δεν θα γίνεται αυτόματα η αναγνώριση, αλλά μετά από αίτημα της σχολής. Αν κάποια τμήματα θεωρούν ότι γι’ αυτούς η διαδικασία είναι κενή περιεχομένου, τότε δεν είναι ανάγκη να κάνουν αίτηση. Άρα, να μην παίζονται παιχνίδια γύρω από αυτό το ζήτημα».
 

Ο υπουργός στην ομιλία του αναφέρθηκε επίσης στην καθιέρωση επιτροπής δεοντολογίας στα ΑΕΙ και στην κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων για τα οποία σημείωσε ότι έχει μεγάλη σημασία το γεγονός ότι κατά τη χθεσινή συζήτηση κανείς από τους φορείς δεν τα υπερασπίστηκε. «Έχουν κλείσει τον ιστορικό τους κύκλο», είπε χαρακτηριστικά. Για την ίδρυση των Περιφερειακών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΠΣΑΕ), ο Υπουργός επεσήμανε ότι δεν αντικαθιστούν τα Συμβούλια Ιδρυμάτων ενώ στον νόμο γίνεται απολύτως σαφές ότι δεν θα εμπλέκονται στην διοίκηση των Ανωτάτων Ιδρυμάτων.
 
Ως προς τα Μεταπτυχιακά, ο υπουργός σημείωσε ότι με τον νόμο δίνεται η δυνατότητα δωρεάν πρόσβασης στους οικονομικά ασθενέστερους και μπαίνουν κανόνες ακαδημαϊκότητας. «Η ρύθμιση είναι αναγκαία καθώς τα ιδρύματα δεν μπόρεσαν από μόνα τους να αυτορυθμιστούν ως προς την σχέση κόστους μεταπτυχιακού και τελών εγγραφής των φοιτητών. Σύμφωνα με έρευνα που κάναμε, ένα ποσοστό περίπου 12% των μεταπτυχιακών δεν ανταποκρίνεται σε αυτή την προϋπόθεση», σημείωσε.

«Ακραίο ρατσιστικό λόγο» καταγγέλλει η ΕΣΑμεΑ

Τον «ακραίο ρατσιστικό λόγο από τον ΣΙΣ» καταγγέλλει από την πλευρά της η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία , που ζήτησε την απόσυρση του υπομνήματος.

«Με οργή και αγανάκτηση διαβάσαμε το υπόμνημα του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων αναφορικά με τις διατάξεις του νέου εκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου», ανέφερε η ΕΣΑμεΑ, και κατηγόρησε τον ΣΙΣ ότι έχει «τεράστια ελλείμματα στον τομέα σεβασμού των ανθρωπίνων και συνταγματικών δικαιωμάτων».

«Η ισότιμη ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που οι οικογένειές τους επιθυμούν να τα εγγράψουν σε ιδιωτικά σχολεία είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, είναι ζήτημα άσκησης οικογενειακής και προσωπικής επιλογής», πρόσθεσε στην ανακοίνωση η ΕΣΑμεΑ.

«Οφείλει ο Σύνδεσμος των Ιδιωτικών Σχολείων να συνεργαστεί με όλους τους παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας, το υπουργείο Παιδείας, την ΕΣΑμεΑ, τους εκπαιδευτικούς, ώστε να διαμορφωθεί ένα σωστό πλαίσιο συνθηκών στα ιδιωτικά σχολεία, που θα προάγει την πλήρη ένταξη όλων των μαθητών», καταλήγει η ΕΣΑμεΑ.

Αναλυτικότερα, το υπόμνημα του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων:

Για το Σχέδιο Νόμου «Οργάνωση και λειτουργία της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ρυθμίσεις  για την Έρευνα και άλλες διατάξεις»
 
(άρθρα 70 παρ. 1 α και β και 71 παρ. 2 α, β και 3) 
 
Στο Σχέδιο Νόμου «Οργάνωση και λειτουργία της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ρυθμίσεις  για την Έρευνα και άλλες διατάξεις» που θα εισαχθεί στην Ολομέλεια προς συζήτηση την 31η Ιουλίου, ο υπουργός Παιδείας, με το δυσερμήνευτο και αδικαιολόγητο ιδεοληπτικό μένος του κατά των ιδιωτικών σχολείων, περιλαμβάνει και θέματα που τα αφορούν. 
 
Με μία δικονομικά αμφισβητήσιμη και ηθικά έωλη νομοθετική ρύθμιση (άρθρο 71 παρ. 3) και προκειμένου να προκαταλάβει αποφάσεις των τακτικών δικαστηρίων, δίνει αναδρομική ισχύ (από 6-9-2016) σε αποφάσεις υπηρεσιακών συμβουλίων του Δημοσίου, που στήθηκαν ή θα στηθούν για να απορρίψουν προγενέστερες καταγγελίες συμβάσεων εργασίας ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Η αντισυνταγματική αυτή διάταξη διατυπώθηκε αρχικά στην εν λόγω ρύθμιση ως «αληθής έννοια των διατάξεων[…]», βιάζοντας βάναυσα κάθε έννοια λογικής και δικαίου. Στην παρούσα εκδοχή, όμως, η διατύπωση άλλαξε και στις προγενέστερες αυτές αποφάσεις αποδίδεται αναδρομικά «απόλυτη ακυρότητα». 
 
Φυσικά η ρύθμιση αυτή είναι το έλασσον, όταν έχει ήδη νομοθετηθεί (παρ. 9 του άρθρου 30 του ν. 682/1977, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 9 του άρθρου 56 του ν. 4472/2017 και ισχύει) η σύσταση κατ’ όνομα «ανεξάρτητης επιτροπής», αποτελούμενης από τακτικούς δικαστές (Πρωτοδίκες) και αρμοδιότητα τον έλεγχο νομιμότητας και καταχρηστικότητας καταγγελιών συμβάσεων εργασίας. 
 
Η επιτροπή αυτή ήδη συστάθηκε με την ΥΑ υπ’ αριθμ. 101482/Ν1/16-6-2017 και παρά την επίφαση αντικειμενικότητας στη σύστασή της, αφήνει πολλά ερωτήματα να πλανώνται αναπάντητα. Ενδεικτικώς αναφέρουμε: Προς τι η θεσμοθέτηση ενός μηχανισμού «παρα-Δικαιοσύνης», αφού τα αρμόδια τακτικά δικαστήρια υπάρχουν και λειτουργούν σωστά (εκτός αν υπάρχει αμφισβήτηση επ’ αυτού από τον υπουργό Παιδείας); Τι περισσότερο θα εισφέρουν στην απόδοση δικαιοσύνης τα μέλη της επιτροπής με τις αποφάσεις τους πλην του a priori επηρεασμού της τακτικής Δικαιοσύνης και της αποθάρρυνσης προσφυγής σε αυτήν; 
 
Τέλος, σε όλη αυτήν την σοβιετικού τύπου νομοθέτηση δεν μπορούσε να λείψει και μια αμφίβολης σκοπιμότητας επίδειξη ανθρωπισμού. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου 71 προβλέπεται ότι «στα ιδιωτικά σχολεία δύνανται να εγγράφονται και να φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία[…]» και ότι «απαγορεύεται η άρνηση εγγραφής μαθητών εξ αιτίας της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους.» 
 
Ας μας πληροφορήσει ο κύριος υπουργός πόσους κτηριολογικούς ελέγχους διεξήγαγε ο ΕΟΠΠΕΠ στα δημόσια σχολεία σχετικώς με την ευκολία πρόσβασης σε αυτά μαθητών με αναπηρία, ποια είναι τα ευρήματά του και πώς προτίθενται οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου του να τα αντιμετωπίσουν.
 
Έχει, επίσης, αντιληφθεί ο κύριος Υπουργός ότι το ισχύον εκπαιδευτικό πρόγραμμα, αναλυτικό και ωρολόγιο, και η συγκρότηση των τμημάτων τάξεων, έτσι όπως είναι αυστηρά υπερ-ρυθμισμένα και άκαμπτα, δεν βοηθούν παρά σε ελάχιστες περιπτώσεις την ομαλή ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες; Αντί, λοιπόν, να εισάγονται νομοθετικές ρυθμίσεις που δεν επιλύουν πραγματικά προβλήματα, ας προχωρήσει ο κύριος Υπουργός σε τέτοιες αλλαγές που να επιτρέπουν στα σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά, να οργανώνουν τα προγράμματά τους και τις τάξεις τους με τρόπο ευέλικτο, παιδαγωγικά ορθό και, εν τέλει, αποτελεσματικό για τη σωστή ένταξη όλων των παιδιών στη σχολική ζωή και την ανάδειξη της δημιουργικότητάς τους. 
 
Τέλος, σχετικώς με το ζήτημα του χαρακτηρισμού της διαγωγής των μαθητών (άρθρο 70 παρ. 1 α και β) θα συμφωνούσαμε ότι πρόκειται για αναχρονιστικό κατάλοιπο που έχει χάσει τη σημασία του. Ωστόσο, επειδή μιλούμε για την διαπαιδαγώγηση ανήλικων μαθητών, επισημαίνουμε ότι η κατάργησή της διαγωγής οφείλει να αντικατασταθεί από Κανονισμό Λειτουργίας, όπου η κάθε σχολική μονάδα, δημόσια ή ιδιωτική, θα ορίζει το πλαίσιο αρχών και κανόνων που θα διέπουν τη λειτουργία της σχολικής κοινότητας, ώστε να τους γνωρίζουν οι μαθητές και οι γονείς τους.