του Αντώνη Σκαμνάκη στα Χανιώτικα Νέα
(αναδημοσίευση με την άδεια του συγγραφέα)
Η πρόσφατη αποχώρηση, για τη χειμερινή περίοδο, της εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair από το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» έχει δημιουργήσει μία εύλογη αναστάτωση στην τοπική κοινωνία εφόσον η απώλεια δεκάδων χιλιάδων επισκεπτών θα σημάνει την ταυτόχρονη απώλεια σημαντικών εσόδων ιδιαίτερα για μία περίοδο που θεωρούταν “νεκρή” από τουριστικής φυσικά απόψεως.
Επισημαίνεται ότι σημαντικό μέρος της οικονομικής δραστηριότητας της πόλης και των γύρω περιοχών είχε αναδιοργανωθεί με βάση τις προοπτικές επέκτασης της τουριστικής περιόδου στην οποία η εν λόγω εταιρεία θα είχε ένα ρόλο.
Ο γράφων οφείλει να τονίσει ότι ενώ η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία πρόσφερε, την δυνατότητα για εκείνους τους πολίτες που προγραμμάτιζαν έγκαιρα τα ταξίδια τους, πολύ φτηνά εισιτήρια την ίδια στιγμή ακολουθούσε πολιτικές καταπάτησης των εργασιακών δικαιωμάτων, χαμηλές αμοιβές του προσωπικού και βέβαια επιπλέον χρεώσεις των επιβατών για υπηρεσίες που άλλες εταιρείες πρόσφεραν δωρεάν. Εισήγαγε μάλιστα και ένα μοντέλο επιπλέον χρεώσεων που σταδιακά άρχισαν να εφαρμόζουν και άλλες αεροπορικές εταιρείες όπως για παράδειγμα τη χρέωση της αποσκευής στον ναύλο χαμηλής τιμής.
Οι προειδοποιήσεις δεν εισακούστηκαν από τις τοπικές Αρχές
Ο κίνδυνος όμως αποχώρησης της Ryanair ή και μείωσης των δρομολογίων είχε επισημανθεί από την Πρωτοβουλία Πολιτών Ενάντια στην Εκχώρηση του Αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» εξαιτίας της εισόδου της Fraport και της τιμολογιακής πολιτικής που θα ακολουθούσαν οι Γερμανοί στα εκχωρηθέντα, υπό συνθήκες χωρών της υποσαχάριας Αφρικής, περιφερειακά αεροδρόμια. Η εν λόγω κίνηση πολιτών είχε προβεί σε έντονες συμβολικές διαμαρτυρίες και μαζικές εκδηλώσεις. Είχε μάλιστα επισκεφθεί τον Αντιπεριφερειάρχη, όλους ανεξαιρέτως τους Δημάρχους της ευρύτερης περιοχής των Χανίων, τους μαζικούς επαγγελματικούς φορείς, όπως το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και τον Δικηγορικό Σύλλογο τους οποίους είχε προειδοποιήσει και μάλιστα σε υψηλούς τόνους για το ενδεχόμενο αυτό.
Με εξαίρεση την τυπική προσφυγή στο ΣτΕ, μία αναιμική κινητοποίηση το 2016 χωρίς ξεκάθαρους στόχους και το σημαντικό ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Σφακίων, οι φορείς του τόπου δεν έπραξαν απολύτως τίποτα ή έπραξαν ελάχιστα για να μην παραχωρηθεί το ολοκαίνουργιο αεροδρόμιο των Χανιών. Ορισμένοι μάλιστα έσπευσαν να συμμετέχουν σε κρυφές συναντήσεις και άλλοι να χαιρετίζουν την άφιξη των Γερμανών στο “Δασκαλογιάννης”. Κάποιοι δε, συζητούσαν ακόμα και την εκχώρηση του ιστορικού αεροδρομίου του Μάλεμε!!! Δυστυχώς η εν λόγω πρωτοβουλία πολιτών επιβεβαιώθηκε όπως επιβεβαιώθηκαν και εκείνα τα τοπικά Μέσα ενημέρωσης που είχαν αντιληφθεί τις εξελίξεις και κράτησαν μία καθαρή στάση υποστήριξης του δημόσιου συμφέροντος όπως ο κώδικας δημοσιογραφικής δεοντολογίας επιτάσσει.
Θα πρέπει ωστόσο να διευκρινιστεί ότι το θέμα της αποχώρησης της Ryanair συνιστά μέρος ενός ευρύτερου Σκανδάλου Fraport (Fraport Gate) δηλαδή δεν είναι και δεν χαρακτηρίζει το συνολικό πρόβλημα το οποίο έχει δεκάδες πτυχές που όχι μόνο βλάπτουν την τοπική οικονομία και τις αναπτυξιακές προοπτικές της αλλά ζημιώνουν το ελληνικό κράτος και την ελληνική οικονομία με την απώλεια δισεκατομμυρίων ευρώ σε βάθος χρόνου αλλά και την απώλεια μέρους της εθνικής ανεξαρτησίας και αξιοπρέπειας.
Τα αίτια της αποχώρησης της Ryanair
Στο δια ταύτα. Το θέμα της αποχώρησης της Ryanair είναι θέμα κυρίως αντιθέσεων και ανταγωνισμού οι οποίοι προκύπτουν μετά την απορρύθμιση της αγοράς των αερομεταφορών. Στην Ευρώπη έχουν διαμορφωθεί δύο ισχυροί “παίκτες” και πόλοι. Ο ένας είναι αυτός του γερμανικού κρατικού αερομεταφορέα Lufthansa και του δικτύου της Star Alliance, σχήμα στο οποίο συμμετέχει και η Aegean με το οποίο συνδέεται ευθέως και η Fraport, εφόσον η Lufthansa είναι μέτοχος της τελευταίας. Ο πόλος αυτός ενισχύθηκε ιδιαίτερα από την πρόσφατη κατάρρευση της Γερμανικής εταιρείας χαμηλού κόστους Air Berlin εφόσον τα αεροπλάνα και το δίκτυο της τελευταίας εξαγοράστηκαν και χρησιμοποιούνται πλέον από την Lufthansa μέσω της θυγατρικής της επίσης εταιρείας χαμηλού κόστους Eurowings.
O δεύτερος πόλος είναι αυτός της Ryanair. H τελευταία επειδή λειτουργεί με κανόνες ακραίας κερδοσκοπικής και επεκτατικής πολιτικής δέχεται σήμερα τις συνέπειες αυτής της κερδοσκοπικής της επέκτασης. Εν ολίγοις η θεαματική ανάπτυξη της Ryanair τα τελευταία χρόνια ήταν πάνω από τις δυνάμεις που μπορούσε η ίδια να διαθέτει. Ταυτόχρονα οι ευρύτερες ανακατατάξεις στην ελληνική αγορά μετά την έλευση της Fraport οξύναν τον ανταγωνισμό εφόσον η εν λόγω εταιρεία είναι μέρος του γερμανικού ανταγωνιστικού πόλου. Με λίγα λόγια η αποχώρηση των Ιρλανδών από τα Χανιά είναι αποτέλεσμα κερδοσκοπικών πολιτικών και αντιθέσεων στην ευρύτερη αγορά των αερομεταφορών στην Ευρώπη. Αυτό όμως είναι το γενικότερο πλαίσιο διότι υπάρχει και ένα ειδικό που σχετίζεται με την τιμολογιακή πολιτική που εφαρμόζει η Fraport σε όλα τα αεροδρόμια διεθνώς αλλά και στα υπό κατάληψη ελληνικά συμπεριλαμβανομένου και αυτού των Χανίων. Συνεπώς και για το γενικό και για το ειδικό η αποχώρηση της Ryanair από τα Χανιά σχετίζεται ευθέως με τη παρουσία της Fraport.
Ατυχείς συγκρίσεις
Ορισμένοι συμπολίτες μας οι οποίοι υπήρξαν και εξακολουθούν να είναι θιασώτες της εκχώρησης του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» και των υπολοίπων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας για λόγους μάλλον ιδεολογικών εμμονών στον νεοφιλελευθερισμό, στα μνημόνια και στις λεγόμενες δυνάμεις της αγοράς προσπαθούν να φέρουν διάφορα παραδείγματα περί δήθεν αρμονικών σχέσεων της Ryanair με τη Fraport όπως στο πχ αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και του Μπουργκάς στην Βουλγαρία ή και ότι η αποχώρηση της πρώτης, για την χειμερινή περίοδο, από τα Χανιά έχει συμβεί και σε μία τουλάχιστον άλλη περιοχή της Ευρώπης και συγκεκριμένα στο Trapani της Ιταλίας όπου το αεροδρόμιο δεν ανήκει στη Fraport. Μας έχουν συνηθίσει ορισμένοι από αυτούς να λένε την μισή αλήθεια. Επί της ουσίας αυτό που επιδιώκουν είναι στη χειρότερη να απαλλάξουν τους Γερμανούς από τις ευθύνες τους και στη καλύτερη να δικαιολογήσουν την στάση τους υπέρ της Fraport η οποία είχε εκφραστεί με δημόσιες ανακοινώσεις τους και άρθρα γνώμης στον τοπικό τύπο.
Για την περίπτωση της Φρανκφούρτης οι εν λόγω συμπολίτες μάλλον αγνοούν τις εξελίξεις που δρομολογήθηκαν με το έταιρο αεροδρόμιο δηλαδή το Frankfurt-Hahn Airport στο οποίο η Fraport έως το 2009 κατείχε το 65% του μετοχικού κεφαλαίου μερίδιο το οποίο πούλησε την ίδια χρονιά στο κρατίδιο Rhineland-Palatinate στην τιμή του 1 ευρώ με την ταυτόχρονη μεταφορά στον αγοραστή των χρεών που είχε η Fraport ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ. Το εν λόγω αεροδρόμιο χρησιμοποιούταν κατά κύριο λόγω από εταιρείες χαμηλού κόστους και ειδικά την Ryanair η οποία διακινούσε εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Σταδιακά όμως το αεροδρόμιο Hahn άρχισε να χάνει σημαντικές αεροπορικές εταιρείες, κυρίως μεταφοράς εμπορικών φορτίων(Cargo), οι οποίες άρχισαν να μετακινούνται σε άλλα αεροδρόμια με αποτέλεσμα εξαιτίας της μείωσης των εσόδων το συνολικό χρέος να φθάσει στα 125 εκατομμύρια ευρώ το 2014. Το επόμενο έτος οι ιδιοκτήτες του αεροδρομίου δηλαδή τα γερμανικά κρατίδια Rhineland-Palatinate με ποσοστό συμμετοχής 82,5% και Hesse με ποσοστό 17,5% ξεκινούν συζητήσεις και συμφωνούν με την κινεζική εταιρεία Yiqian Trading η οποία όμως κρίθηκε αναξιόπιστη διότι δεν κατέβαλλε την πρώτη δόση της τιμής πώλησης με αποτέλεσμα η συμφωνία να ακυρωθεί. Τον Οκτώβριο του 2016 η διαδικασία εξεύρεσης αγοραστή συνεχίζεται ενώ ταυτόχρονα ανακοινώνεται η πρόθεση των γερμανικών κρατιδίων να κλείσουν το αεροδρόμιο και να το μετατρέψουν σε ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο. Κάτω από αυτές τις συνθήκες πτώχευσης και κλεισίματος του Frankfurt-Hahn η Ryanair, η οποία χρησιμοποιούσε το εν λόγω αεροδρόμιο ως κύρια βάση στη κεντρική Ευρώπη έχοντας το 85% των συνολικών πτήσεων του αεροδρομίου, αποφασίζει να μετακινήσει μέρος των δραστηριοτήτων της στο σχετικά κοντινό Frankfurt Αirport της Fraport.
H συμφωνία των δύο εταιρειών δεν έγινε χωρίς σκληρές διαπραγματεύσεις οι οποίες οδήγησαν σε σημαντική μείωση των φόρων χρέωσης ανά επιβάτη οι οποίες έφτασαν σύμφωνα με δημοσίευμα της The Seattle Times (Νοέμβριος 2, 2016) ανάμεσα στο 40-50%. Το γεγονός αυτό προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις του συνεταίρου της Fraport δηλαδή της Lufthansa η οποία έλαβε και αυτή σημαντικές μειώσεις στους φόρους. Εν ολίγοις η Ryanair μετακινήθηκε μερικώς από το Frankfurt-Hahn στο Frankfurt Αirport της Fraport επειδή το πρώτο κινδύνευε να κλείσει και μετά από σοβαρές εκπτώσεις στα τέλη τις οποίες παραχώρησε η Fraport. Τι σχέση έχει η παραπάνω κατάσταση με το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων και την επικαλούνται ορισμένοι αγαπητοί συμπολίτες; Κινδύνευε μήπως να κλείσει; τελούσε υπό καθεστώς πτώχευσης; ή μήπως η Fraport μείωσε τα τέλη στη Ryanair για τη χρήση του «Δασκαλογιάννης» όπως έκανε στο Frankfurt Αirport; Όχι βέβαια. Έπραξε ακριβώς το αντίθετο παρά τις εκκλήσεις και των τοπικών φορέων και της ίδιας της Ryanair.
Για τα δε δύο αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport στη Βουλγαρία δηλαδή αυτό του Μπουργκάς και αυτό της Βάρνας αξίζει να σημειωθεί ότι το μεν πρώτο χρησιμοποιείται από τη Ryanair μόνο για τη θερινή περίοδο συνεπώς καμία σχέση με το «Δασκαλογιάννης» στο οποίο το πρόβλημα που υπήρξε ήταν με την αποχώρηση της Ryanair κατά τη χειμερινή περίοδο ενώ το δεύτερο αεροδρόμιο, αυτό της Βάρνας, οι Iρλανδοί το χρησιμοποιούν για μία πτήση μόνο, στις Βρυξέλλες. Αντιθέτως το μεγάλο πτητικό έργο της Ryanair πραγματοποιείται από και προς το αεροδρόμιο της Σόφιας και όχι από τα δύο περιφερειακά της Fraport!!! Tέλος στο Trapani της Σικελίας η Ryanair δεν αποχώρησε οριστικά κατά την χειμερινή περίοδο. Εξακολουθεί και εκτελεί πτήσεις σε εσωτερικούς προορισμούς της Ιταλίας. Συνεπώς και εδώ δεν υπάρχουν ομοιότητες με το «Δασκαλογιάννης» από το οποίο αποχώρησε οριστικά την χειμερινή περίοδο.
Να υπενθυμίσουμε βέβαια ότι η Fraport επιβάλλει τα ακριβότερα τέλη σε όλα τα αεροδρόμια τα οποία διαχειρίζεται. Για παράδειγμα τα τέλη σύμφωνα με τις χρεώσεις της Aegean από το Frankfurt Αirport είναι 46,64 ευρώ ενώ από το Βερολίνο 31,95 δηλαδή περίπου 15 ευρώ ακριβότερα.
Υπερκέρδη και πλιάτσικο εις βάρος της χώρας και των πολιτών της
Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνεισφορά της Fraport Greece στον όμιλο ήταν το 6μηνο Απρίλιος-Σεπτέμβριος 180 εκατομμύρια ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων 106 εκατομμύρια όπως ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα η ίδια η εταιρεία!!! Αλλά οι Γερμανοί δεν εκβίασαν και εκβιάζουν μόνο για να υφαρπάξουν 250-300 εκατομμύρια ετησίως από την λειτουργία των 14 κερδοφόρων περιφερειακών αεροδρομίων μεταφέροντας τα κέρδη αυτά στη Γερμανία. Ενεργοποιούν πλέον και τις ρήτρες της αποικιακής συμβάσεως απαιτώντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ όπως τα 74 εκατομμύρια για τους λεγόμενους «λαμπτήρες» των αερολιμένων ενώ προβαίνουν σε ένα εκτεταμένο πλιάτσικο καταλαμβάνοντας δημόσια περιουσιακά στοιχεία μέσα και γύρω από τα αεροδρόμια σχεδιάζοντας να υφαρπάξουν ακόμα και περιοχές Natura όπως προσπαθεί να κάνει ο ντόπιος συνεργάτης τους στις περιοχές του ορεινού όγκου της Κρήτης αμφισβητώντας ευθέως το χωροταξικό σχέδιο που ανακοινώθηκε προσφάτως ακόμα και με πληρωμένα δημοσιεύματα σε Μέσα πανελλαδικής εμβέλειας.
Αλλά ο στόχος της Fraport δεν είναι μόνο ή άντληση άμεσων εσόδων προκειμένου να ανταπεξέλθει στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει κυρίως στη Γερμανία. Επιδίωξη της είναι οι συνέργειες με άλλες γερμανικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του τουρισμού και των αερομεταφορών στην Ελλάδα προκειμένου να συνεπικουρήσουν στον στρατηγικό στόχο της γερμανικής κυβέρνησης να αποκτήσει τον έλεγχο της ναυαρχίδας της ελληνικής οικονομίας που είναι ο τουρισμός. Ήδη όπως είναι γνωστό η γερμανική TUI, με την οποία ήδη ανακοίνωσε συνεργασία η Fraport, διακινεί πάνω από το 50% του εισερχόμενου τουρισμού στην χώρα ενώ η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa και το δίκτυο της Star Alliance, στο οποίο συμμετέχει και η Aegean, είναι μέτοχος της Fraport έχοντας ένα 8,5% στο συνολικό μετοχικό κεφάλαιο της τελευταίας. Συνεπώς ο έλεγχος του τουρισμού της χώρας δεν είναι υπόθεση εργασίας ούτε Θεωρίες Συνωμοσίας αλλά βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και θα ενταθεί βραχυπρόθεσμα με την είσοδο των γερμανικών funds στην αγορά των κόκκινων δανείων που έχει ο ξενοδοχειακός τομέας ύψους 3,5 δις περίπου αλλά και στην διεκδίκηση του ποσοστού που κατέχει το ελληνικό δημόσιο στο διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» των Αθηνών. Ήδη ανακοινώθηκε ότι σύμβουλος αποκρατικοποίησης είναι η γερμανική τράπεζα Deutsche Bank!
Η αποικιοκρατική σύμβαση με τη Fraport θα πρέπει να ακυρωθεί διότι όχι μόνο είναι προϊόν εκβιασμού αλλά επειδή εμποδίζει την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας και αφαιρεί σημαντικούς πόρους οι οποίοι μεταφέρονται στο γερμανικό δημόσιο. Η λύση είναι η δημιουργία ενός Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Αερολιμένων όπου τα κέρδη θα επανεπενδύονται στην ανάπτυξη των αεροδρομίων προς όφελος των τοπικών κοινοτήτων και αυτή είναι η θεμελιώδης διαφορά με άλλους φορείς που αντιτίθενται στην εκχώρηση την οποία ορισμένοι δεν αντιλαμβάνονται ή δεν θέλουν να αντιληφθούν. Την ίδια στιγμή θα χρηματοδοτούνται τα ζημιογόνα αεροδρόμια των ακριτικών περιοχών τα οποία θα πρέπει να εξακολουθήσουν να εξυπηρετούν εθνικούς και κοινωνικούς σκοπούς χωρίς επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού όπως συμβαίνει τώρα με την Fraport.
H εκχώρηση των αεροδρομίων και ο ρόλος των Γερμανών της Fraport
Η γερμανική εταιρεία κατέλαβε στη κυριολεξία τα 14 κερδοφόρα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια συμπεριλαμβανομένου και του αεροδρομίου Δασκαλογιάννης των Χανίων κατόπιν ενός πρωτόγνωρου εκβιασμού που άσκησε η γερμανική κυβέρνηση στο ελληνικό κράτος και τους Έλληνες πολίτες προκειμένου να κλείσει η λεγόμενη αξιολόγηση.
Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω, κατά βάση, γερμανικών κρατικών συμφερόντων εταιρεία, είχε αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 35.000 ευρώ ενώ για την καταβολή, υποτίθεται, του ποσού εξαγοράς δανείστηκε από ελληνικές τράπεζες και τράπεζες διακρατικού χαρακτήρα στις οποίες το ελληνικό δημόσιο κατέχει σημαντικό ποσοστό. Ο Γερμανός «επενδυτής» ο οποίος θα έφερνε χρήματα για την ανάπτυξη αποδείχτηκε μία απάτη και σε αυτή την απάτη και νέα αποικιοκρατία συνέβαλλαν ξεκάθαρα οι τελευταίες μνημονιακές κυβερνήσεις συμπεριλαμβανομένης και αυτής των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Το γεγονός όμως ότι η Γερμανική εταιρεία αντιμετώπιζε σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα και ότι επί της ουσίας δεν είχε διαθέσιμους πόρους για να επενδύσει ήταν γνωστό στα μέλη της Πρωτοβουλίας Πολιτών Ενάντια στην Εκχώρηση του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» τόσο από την έρευνα στην οποία είχαν προβεί του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας του εγχώριου συνεργάτη με έδρα στη Κύπρο, η οποία είχε αρχικό κεφάλαιο 5.000 κατά την διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας και λίγο πριν την εκχώρηση, όσο και από την ανάγνωση του ισολογισμού της γερμανικής μητρικής. Η τελευταία ήταν οριακά ζημιογόνα παρά την σοβαρή αποεπένδυση που είχε κάνει στο αεροδρόμιο της Αγίας Πετρούπολης αλλά και την πώληση του αεροδρομίου Frankfurt Hahn για 1 μόλις ευρώ με την ταυτόχρονη μεταφορά των χρεών που είχε η Fraport στον νέο αγοραστή όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Άλλωστε το γεγονός ότι η Fraport δεν διέθετε χρήματα φάνηκε και από τις συνεχείς αναβολές ανάληψης της διαχείρισης των αεροδρομίων που τελικά έγινε εφικτή μόνο όταν ο μηχανισμός εκποίησης της χώρας, το ΤΑΙΠΕΔ, παρείχε στήριξη για την δανειοδότηση της από τις ελληνικές τράπεζες. Να υπενθυμίσουμε βέβαια το «γερμανικό ήθος» της εταιρείας η οποία μετατόπιζε μέσω δημοσιευμάτων την ανικανότητα της, οικονομική και διοικητική, στην κυβέρνηση των συνθηκολόγων η οποία σιωπούσε κάτω από το αυστηρό βλέμμα του Σόιμπλε και της γερμανικής επιτροπείας.
Εν ολίγοις η Fraport ήταν και εξακολουθεί να είναι μία προβληματική εταιρεία την οποία ούτε οι γερμανικές τράπεζες ήθελαν να δανείσουν! Η λύση βρέθηκε μέσω της νέας κατοχής που επέβαλλαν στην Ελλάδα οι δανειστές και της συναίνεσης των υποτακτικών μνημονιακών κυβερνήσεων καθώς και ορισμένων εκλεγμένων από το χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι οποίοι όχι μόνο υποδέχονταν τους Γερμανούς καταληψίες αλλά τους πρόσφεραν και λιλιπούτια γεύματα με χρήματα των Ελλήνων πολιτών όπως έγινε στην Βόρεια Ελλάδα. Στα Χανιά ο Δήμαρχος, ως πρόεδρος της ΔΕΔΙΣΑ, υπέγραφε και συνομιλούσε μαζί τους για το θέμα της αποκομιδής των απορριμμάτων όταν ο συνάδελφός του Δήμαρχος της Κέρκυρας είχε αρνηθεί να το πράξει υψώνοντας το ανάστημά του στους Γερμανούς αποικιοκράτες.
Ο Αντώνης Σκαμνάκης είναι επ. καθηγητής, στο Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και μέλος της Πρωτοβουλίας Πολιτών Ενάντια στην Εκχώρηση του Αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης»