Υπενθυμίζεται ότι η νέα εθελοντική εισφορά είναι αόριστης διάρκειας και αντικαθιστά την προηγούμενη, που είχε θεσπιστεί επί κυβέρνησης Σαμαρά το 2014, αλλάζοντας τον τρόπο υπολογισμού του επιπλέον φόρο, μέσω αυτήν τη φορά της φορολογίας των μερισμάτων.

Μολονότι κυβέρνηση και Εφοπλιστές κάνουν λόγο για οικειοθελή παροχή, στην πραγματικότητα η φορολόγηση των μερισμάτων προβλεπόταν, μεταξύ άλλων στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση μετά το τέλος του τρίτου μνημονίου και αναφερόταν στην έκθεση της Κομισιόν τον Μάιο του 2018. Είναι αποτέλεσμα της πολύχρονος έρευνας της Ε.Ε. για το αν το καθεστώς των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνει η ναυτιλία στην Ελλάδα παραβιάζει τους κανόνες ανταγωνισμού της Ε.Ε.

Στις 27 Φεβρουαρίου, όταν ο Αλέξης Τσίπρας και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θόδωρος Βενιάμης υπέγραψαν το νέο Συνυποσχετικό, το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού ανέφερε:

«Στη σύσκεψη υπογράφηκε το νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας. Με το νέο Συνυποσχετικό, πλέον καθίσταται μόνιμη η καταβολή ποσού που αντιστοιχεί στο 10% των εισαγόμενων μερισμάτων των μελών της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Με βάση το ύψος των δηλωθέντων μερισμάτων των τελευταίων ετών, το ποσό που θα εισρέει στα δημόσια ταμεία θα είναι κατ’ ελάχιστο 75 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.»

Μόλις 50 μέρες μετά, η κύρωση του Συνυποσχετικού Κυβέρνησης – Εφοπλιστών εντάχθηκε στο άρθρο 56 του νομοσχεδίου για την Ασιατική Τράπεζα που βρίσκεται στη Βουλή. Στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους όμως, αναφέρεται ότι τα ετήσια έσοδα για τα δημόσια ταμεία θα είναι σχεδόν στο μισό απ'ό,τι υποστήριξε η κυβέρνηση και συγκεκριμένα, στα 40 εκατ.ευρώ.

Η ιστορία της εθελοντικής εισφοράς και τι έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση

Αξίζει να σημειωθεί επίσης, ότι η εθελοντική εισφορά των εφοπλιστών επιβλήθηκε υπό μνημονιακές πιέσεις, από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2014, Τότε, ο στόχος της κυβέρνησης ήταν να αυξήσει τα ετήσια φορολογικά έσοδα από τη ναυτιλία στα 140 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο.

Όπως έχει αποδειχθεί, οι στόχοι αυτοί δεν επετεύχθησαν ποτέ. Από τα όσα στοιχεία είναι διαθέσιμα. Μολονότι περιορισμένα, τα διαθέσιμα στοιχεία αποδεικνύουν ότι, στην καλύτερη περίπτωση το Δημόσιο έχει εισπράξει ποσό λιγότερο από το 50% του στόχου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε το 2016 στη Βουλή ο τότε αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης, απαντώντας σε βουλευτές του ΚΚΕ, το ελληνικό κράτος εισέπραξε μέσω της εθελοντικής εισφοράς 40 εκατ. ευρώ το 2014 και 45 εκατ. το 2015.

Η ΠΕΝΕΝ ωστόσο καταγγέλλει ότι «σύμφωνα με εξακριβωμένα στοιχεία των ελληνικών φορολογικών αρχών και του αρμόδιου Υπουργείου Οικονομικών για την περίοδο 2014-2017 το ελληνικό δημόσιο έχει εισπράξει μόνο το 1/5 της εθελοντικής εισφοράς που συμφωνήθηκε να πληρώσουν οι εφοπλιστές, δηλαδή 85 εκατομμύρια ευρώ ενώ η συμφωνία αφορούσε το ποσό των 420 εκατομμυρίων ευρώ την τετραετία 2014-2017» και μάλιστα ότι «πολλοί εφοπλιστές ζητούν να πληρώσουν σε 6 ή 12 δόσεις».

Ο ΣΥΡΙΖΑ, τον Ιούλιο του 2013, σε ερώτηση που υπογράφουν μεταξύ άλλων οι Δρίτσας, Δραγασάκης, Κουρουμπλής, Σταθάκης και Τσακαλώτος, τόνιζε:

Ήδη από τον Οκτώβριο του 2012 στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2013 – 2016  είχε δημοσιοποιηθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα του κράτους από την ποντοπόρο ναυτιλία από τα 14 περίπου εκατομμύρια ευρώ ετησίως στα 140 εκατομμύρια για την περίοδο 2013 – 2016. Ένα ποσό που είναι σκανδαλωδώς μικρό αν αναλογιστεί κανείς ότι οι  Έλληνες ναυτικοί καταβάλλουν για φόρους περίπου 57 εκ. ευρώ (ή 228 εκ. ευρώ την τετραετία), ενώ στο ίδιο ΜΠΔΣ 2013-2016 προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι οι αγρότες από τη μείωση επιστροφών φόρου θα πληρώσουν 152 εκατ. ευρώ και η μέση ελληνική οικογένεια από τη μείωση των οικογενειακών επιδομάτων θα συνεισφέρει 379 εκατ. ευρώ.

Το πρωτοφανές είναι ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα, αυτή η ελάχιστη αύξηση των φορολογικών εσόδων από την πλοιοκτησία δεν θα προέλθει από την υποχρεωτική αύξηση της φορολογίας των εφοπλιστών αλλά μέσω μιας διαδικασίας εθελοντικής συνεισφοράς !!!  Ειδικότερα, οι εφοπλιστές καλούνται, σε εθελοντική βάση να συνυπογράψουν με την κυβέρνηση ιδιωτικό συμφωνητικό με το οποίο θα προβούν σε οικειοθελή παροχή προς το Ελληνικό Δημόσιο με όρους που θέτουν οι ίδιοι και με ιδιαίτερη αναφορά στην υποχρέωση του κράτους να δείξει «σεβασμό» στο ιδιαίτερο θεσμικό καθεστώς που ρυθμίζει τις φοροαπαλλαγές τους. Για το σκοπό αυτό μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχει συσταθεί στο κεντρικό κτίριο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Γραφείο Υποδοχής Εκπροσώπων Ναυτιλιακών Ποντοπόρων Εταιρειών» στο οποίο γίνονται «δηλώσεις οικειοθελούς προσφοράς» εκ μέρους των εφοπλιστών. Μάλιστα μετά το τέλος της σχετικής διαδικασίας, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών θα υπογράψει συνυποσχετικό οικειοθελούς προσφοράς με τον πρωθυπουργό (!). Πιθανότατα θα οργανωθεί και ειδική … σεμνή τελετή !!

Σε μια περίοδο που οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι εξοντώνονται από τα χαράτσια που τους επιβάλλει σε υποχρεωτική βάση η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, για τους εφοπλιστές προβλέπεται ειδική φορολογική μεταχείριση σε σχέση με τους άλλους πολίτες και τους παρέχονται πρόσθετα δικαιώματα. Οι εφοπλιστές λοιπόν όχι μόνο δεν φορολογούνται υποχρεωτικά αλλά καταβάλλοντας ελάχιστα σε εθελοντική βάση προσπαθούν να βελτιώσουν την εικόνα τους στην πληττόμενη από τη λιτότητα ελληνική κοινωνία και να διατηρήσουν τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν και οι οποίες έχουν γίνει αντικείμενο διερεύνησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το Σύνταγμα ωστόσο στην παράγραφο 5 του τέταρτου άρθρου αναφέρεται στην υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους. Ακόμα όμως και σε αυτή την τόσο κρίσιμη περίοδο για την ελληνική κοινωνία, κυβέρνηση και εφοπλιστές αγνοούν τη συνταγματική επιταγή αναζητώντας από κοινού τρόπους για να επιτύχουν την ελάχιστη συμβολή του εφοπλιστικού κεφαλαίου στα δημόσια βάρη.