Την Τετάρτη η Κομισιόν δημοσιοποίησε την έκθεση της για την τρίτη «μεταμνημονιακή» αξιολόγηση. Έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων μετά τις πρόσφατες εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα για την μη περικοπή του αφορολόγητου ορίου, ενώ χαρακτήρισε «δαπανηρές» και «σε λάθος κατεύθυνση» τις παροχές της κυβέρνησης.
Στο επίκεντρο της τρίτης έκθεσης βρίσκονται οι ιδιωτικοποιήσεις των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ), η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, καθώς και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αλλά και τα περιφερειακά λιμάνια. Για το θέμα των νέων διοικήσεων στις ΔΕΚΟ που ελέγχει το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ ΑΕ) επαναλαμβάνεται, για άλλη μια φορά, πως απαιτείται νομοθετική ρύθμιση, ώστε να αυξηθούν οι απολαβές των συγκεκριμένων στελεχών. Στην έκθεση επισημαίνεται, πως «ήδη καταγράφονται νομοθετικές παρεμβάσεις ή άλλες πρωτοβουλίες που ανατρέπουν τον σχεδιασμό του Υπερταμείου, όπως συμβαίνει με την περίπτωση των μικρών περιφερειακών αεροδρομίων».
Οι εκκρεμότητες των ιδιωτικοποιήσεων
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ναυτεμπορικής», στην έκθεση της Κομισιόν καταγράφεται καθυστέρηση στον σχεδιασμό του Ταμείου Ιδιωτικοποίησης (ΤΑΙΠΕΔ) για την αξιοποίηση των περιουσιακών του στοιχείων, σύμφωνα με το Asset Development Plan (ADP), καθώς η όποια πρόοδος σε ορισμένους διαγωνισμούς συνοδεύεται από προβλήματα σε κάποιους άλλους.
Για τη μαρίνα Αλίμου αναφέρεται πως ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε, αλλά η συμφωνία με τον επενδυτή (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) δεν αναμένεται πριν από τα τέλη του έτους. Για τα EΛΠE επισημαίνεται πως το ΤΑΙΠΕΔ διερευνά όλες τις λύσεις, μετά την αποτυχία του πρώτου διαγωνισμού.
Για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» τονίζεται πως η διαδικασία έχει μπλοκάρει λόγω διαφωνιών μεταξύ του καναδικού ομίλου PSP που ελέγχει το 40% και του ελληνικού Δημοσίου. Η διαφωνία εστιάζεται στα δικαιώματα του κάθε μετόχου μετά την πώληση του 30% που ελέγχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ. Επισημαίνεται ότι η κυβέρνηση δεσμεύτηκε να βρει γρήγορα λύση, ώστε να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, κάτι που πάει για μετά την προκήρυξη των εκλογών. Για μετά τις εκλογές πάει και ο διαγωνισμός πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Ο διαγωνισμός με τις περισσότερες εκκρεμότητες, όπως εκτιμάται από την Κομισιόν, είναι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Μεταξύ των εκκρεμοτήτων περιλαμβάνεται η εκκίνηση των εργασιών κατασκευής των σταθμών διοδίων, η αδειοδότηση των σηράγγων από την αρμόδια αρχή, ο έλεγχος των γεφυρών ώστε να εξακριβωθούν τα έργα βαριάς συντήρησης που απαιτούνται.
Τονπερασμένο Μάρτιο, ορισμένες γέφυρες της Εγνατίας Οδού επισημάνθηκαν ως «πιθανά επικίνδυνες». Εκκρεμεί, επίσης, η έγκριση της τιμολογιακής πολιτικής διοδίων από την Κομισιόν, καθώς και θέματα που συνδέονται με τους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).
Για τα περιφερειακά λιμάνια επισημαίνεται πως υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά καθυστερεί η κοινή υπουργική απόφαση που θα προβλέπει τις δραστηριότητες που θα παραχωρηθούν στα δύο πρώτα λιμάνια (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα), καθώς και τα τέλη που θα πληρώνουν οι ιδιώτες διαχειριστές στους τοπικούς οργανισμούς λιμένων.
Προειδοποιήσεις από Μοσκοβισί
Υπενθυμίζεται ότι ο επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί, έκανε λόγο συγκεκριμένα για «αξιόλογα αποτελέσματα» που κατάφερε να πετύχει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, με σημαντικό πλεόνασμα για τρίτη συνεχή χρονιά το 2018. Παράλληλα, χαρακτήρισε ως «πολύ θετικό για τον ελληνικό λαό» το γεγονός ότι η χώρα επιστρέφει σταδιακά στις αγορές. Ξεκαθάρισε ότι η Κομισιόν θα παρακολουθήσει στενά τους επόμενους μήνες την πορεία του πλεονάσματος και ότι θα συνεχίσει να στηρίζει την ανάκαμψη της χώρας, όποια κι αν είναι η επόμενη κυβέρνηση.
Ερωτηθείς για ενδεχόμενη οπισθοδρόμηση της Ελλάδας, ο επίτροπος οικονομικών ανέφερε συγκεκριμένα ότι «η Ελλάδα έχει διανύσει μεγάλη απόσταση για να βγει από το πρόγραμμα και να διασφαλίσει ότι η μεταρρυθμιστική διαδικασία είναι εντός τροχιάς». Ωστόσο υπογράμμισε ότι έχουν σημειωθεί ορισμένες καθυστερήσεις και κάποια βήματα προς τα πίσω που δεν είναι «στον σωστό δρόμο», επιβεβαιώνοντας ότι η Κομισιόν θα παρακολουθεί στενά τον αντίκτυπο που θα έχουν αυτές οι πολιτικές στην επίτευξη του δημοσιονομικού στόχους τους επόμενους μήνες.
Δείτε αναλυτικά την έκθεση της Κομισιόν: