Της Αγγέλας Νταρζάνου 

Στο στόχαστρο και το “αγγελιόσημο”

 

Στο στόχαστρο του Μνημονίου 2 βρίσκεται, μετά τους ισολογισμούς και το “αγγελιόσημο”, χαριστική βολή σε όσα Μέσα καταφέρουν να επιβιώσουν από τα αλεπάλληλα χτυπήματα αλλά και στα ασφαλιστικά Ταμεία των δημοσιογράφων. Το “αγγελιόσημο”, δαπάνη 20% που καλούνται να καταβάλλουν οι διαφημιζόμενοι επί του τιμολογίου διαφήμισης, η οποία πηγαίνει απευθείας στα ταμεία των δημοσιογράφων και άλλων εργαζομένων στα ΜΜΕ και αλλού, χαρακτηρίζεται “κοινωνικός πόρος” και μπαίνει στο στόχαστρο προς επανεξέταση. Η σχετική ρύθμιση δεν αναμένεται να περάσει άμεσα, αλλά απειλεί να μειώσει δραματικά τα έσοδα των ταμείων των εργαζομένων στον Τύπο και τα ΜΜΕ, το ΕΤΑΠ- ΜΜΕ και τον ΕΔΟΕΑΠ, καθώς το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους προέρχεται από “αγγελιόσημο”. Την ίδια ώρα μάλιστα που η διαφημιστική δαπάνη έχει μειωθεί κατά 40% και πλέον τα τελευταία χρόνια, έχει μειωθεί αναλόγως και το έσοδο των ταμείων.
 
Σύμφωνα με το Μνημόνιο 2, το “αγγελιόσημο” θα πρέπει να επανεξεταστεί, να διευκρινιστεί η νομική του βάση, οι δικαιούχοι κλπ. Μέχρι σήμερα έχουν ακουστεί διάφορα σενάρια: Διαφημιστές και διαφημιζόμενοι ζητούν την πλήρη κατάργηρσή του, όπως άλλωστε και ο ΣΕΒ. Η Ένωση τηλεοπτικών καναλιών (ΕΙΤΗΣΕΕ) έχει προτείνει μείωσή του από 20% σε 10% -ελπίζοντας ότι τα κανάλια θα βάλουν τη διαφορά στην τσέπη ως καθαρή διαφημιστική δαπάνη. Τελευταίες πληροφορίες έκαναν λόγο για διατήρησή του στο σημερινό ποσοστό, το έσοδο όμως δεν θα πηγαίνει στα Ταμεία των εργαζομένων στα ΜΜΕ, αλλά σε ειδικό κρατικό λογαριασμό. Οι δημοσιογραφικές Ενώσεις (ΕΣΗΕΑ και ΠΟΕΣΥ) ζητούν επέκτασή του και στη διαφήμιση στο Internet και ασφάλιση των δημοσιογράφων των sites στα δημοσιογραφικά Ταμεία.
Ο Θ. Αλαφούζος της “Καθημερινής” έχει προτείνει να προσδιοριστεί ακριβώς το “αγγελιόσημο” που συνεισφέρει το κάθε Μέσο στον τελικό κουμπαρά βάσει της διαφημιστικής του απορρόφησης και εάν είναι χαμηλότερο από την εργοδοτική εισφορά που θα κατέβαλλε η κάθε επιχείρηση ανάλογα με τους εργαζόμενους που απασχολεί, θα έπρεπε συμπληρώσει με το αντίστοιχο ποσό.
 
Το τελευταίο σενάριο φαίνεται να προκρίνει η Ένωση εκδοτών (ΕΙΗΕΑ), όπως προκύπτει από την τελευταία της γενική συνέλευση, την περασμένη Δευτέρα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΕΙΗΕΑ πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε δημοσιοποίηση θέσης, θα προετοιμαστεί με στοιχεία, τα οποία θα συζητήσει σε επόμενη συνάντηση. Έτσι, στο επόμενο διάστημα αναμένεται να συλλέξει στοιχεία που αφορούν αφενός μεν θεσμικά θέματα- ποιοι οι δικαιούχοι, σε τι ποσοστό, βάσει ποιών διατάξεων- αλλά και οικονομικά από εφημερίδες, προκειμένου να χαρτογραφήσει το ποσό του αγγελιοσήμου που αντιστοιχεί στις δημοσιεύσεις κάθε μιας και τι αριθμό εργαζομένων καλύπτει.