«Καταβολή αποζημιώσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο από άσκοπες κινητοποιήσεις μέσων – προσωπικού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σε επιχειρήσεις Έρευνας – Διάσωσης λόγω υπαιτιότητας πολιτών» τιτλοφορείται η εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια, η οποία ενεργοποιεί υπάρχουσα νομοθεσία που απαιτεί την χρέωση για «άσκοπη κινητοποιήση μέσων – προσωπικού Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ σε επιχειρήσεις Έρευνας – Διάσωσης λόγω υπαιτιότητας πολιτών».
Στη σχετική εγκύκλιο, ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης επικαλείται την «αύξηση των περιστατικών έρευνας και διάσωσης το τελευταίο χρονικό διάστημα» και άτομα που κάνουν χρήση ταχυπλόων σκαφών και λοιπών θαλασσίων μέσων αναψυχής υπό εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες, για να θέσει σε εφαρμογή νομοθεσία του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιώργου Ανωμερίτη και του υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργου Φλωρίδη της κυβέρνησης Σημίτη από το 2002, τον οποίο και επικαιροποίησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή της κυβέρνησης Τσίπρα το 2018.
Ο εν λόγω νόμος (1329.1/53/02/14-11-2002) προβλέπει πρόστιμα για τη διάθεση μέσων και την παροχή υπηρεσιών από το Λιμενικό Σώμα σε τρίτους, με σημαντικά πρόστιμα και προσαυξήσεις ανάλογα με τον χρόνο απασχόλησης του Λιμενικού στο εκάστοτε περιστατικό.
Ενδεικτικά, όπως αναφέρεται στο σχετικό ΦΕΚ του 2002:
Διαβάστε ολόκληρο το ΦΕΚ του 2002, καθώς και το αντίστοιχο του 2018.
Διαβάστε αναλυτικά την εγκύκλιο του υπουργείου Ναυτιλίας:
Καταβολή αποζημιώσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο από άσκοπες κινητοποιήσεις μέσων – προσωπικού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σε επιχειρήσεις Έρευνας – Διάσωσης λόγω υπαιτιότητας πολιτών
1.Ως γνωστόν το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.), ως πολιτειακός φορέας αρμόδιος για το συντονισμό της ναυτικής έρευνας και διάσωσης, ασκεί υπεύθυνα και επί καθημερινής βάσης τα καθήκοντά του, θέτοντας ως ύψιστη προτεραιότητα για τα στελέχη του τη διαφύλαξη του υπέρτατου θεμελιώδους αγαθού, αυτού της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
2.Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Ε.Κ.Σ.Ε.Δ.) του Αρχηγείου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ενεργεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα απο την κείμενη νομοθεσία, τις Διεθνείς Συμβάσεις και Εγχειρίδια και επιλαμβάνεται επί παντός περιστατικού που αφορά την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, για το οποίο γίνεται κοινωνός, εντός της ελληνικής περιοχής ευθύνης για παροχή υπηρεσιών ναυτικής και αεροπορικής έρευνας και διάσωσης.
3.Με αφορμή την αύξηση των περιστατικών έρευνας και διάσωσης το τελευταίο χρονικό διάστημα, στα οποία εμπλέκονται άτομα που κάνουν χρήση ταχυπλόων σκαφών και λοιπών θαλασσίων μέσων αναψυχής υπό εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες και με σκοπό την διαφύλαξη της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα τόσο των ατόμων που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους όσο και των στελεχών του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και λοιπών Ενόπλων Δυνάμεων που συμμετέχουν στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσής τους, σας γνωρίζουμε ότι με εγκύκλιο των αρμόδιων Διευθύνσεων του Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. εντείνονται οι έλεγχοι αναφορικά με την τήρηση του άρθρου 33 του αριθμ. 20 Γενικού Κανονισμού Λιμένα ¨Ταχύπλοα (ταχυκίνητα) σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής”, όπως ισχύει και σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης της εν λόγω διάταξης, θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις.
4.Συναφώς με το θέμα επισυνάπτονται:
α) Ο αριθμ. 20 Γενικός Κανονισμός Λιμένα “Ταχύπλοα (ταχυκίνητα) σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής”, όπως ισχύει.
β) Η αριθμ. 1329.1/53/02/14-11-2002 Απόφαση Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εμπορικής Ναυτιλίας “Έγκριση Κανονισμού Αρχηγού Λιμενικού Σώματος, που αφορά τους όρους διάθεσης των μέσων και το είδος των παρεχόμενων υπηρεσιών από το Λ.Σ. σε τρίτους”, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Αξίζει να σημειωθεί πως η ενεργοποίηση του νόμου έχει ήδη προκαλέσει την αντίδραση πολιτών που ασχολούνται με θαλάσσια σπορ και όχι μόνο, καθώς σημειώνουν πως ο νόμος 1844/1989 για τη ναυτική έρευνα και διάσωση προβλέπει την εξασφάλιση της «παροχής βοήθειας σε κάθε άτομο που βρίσκεται σε κίνδυνο στη θάλασσα», με την υπογράμμιση πως αυτό θα πρέπει να το πράττουν «άσχετα από την εθνικότητα ή την κατάσταση του ατόμου αυτού ή των περιστάσεων στις οποίες το άτομο αυτό βρέθηκε».
Σημειώνεται επίσης πως το θέμα έφερε στην επιφάνεια η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Φωτεινή Πιπιλή, που σε σχετική ανάρτησή της στα κοινωνικά δίκτυα ανακοίνωσε πως κατέθεσε προς το υπουργείο Ναυτιλίας επίκαιρη ερώτηση «για την ατιμωρησία του κάθε επιπόλαιου, μην πω και κάτι άλλο, “σέρφερ” της Αρτέμιδας», αναφερόμενη στο περιστατικό της διάσωσης 52χρονου που αγνοούνταν στη θαλάσσια περιοχή του Αγίου Νικολάου Αρτέμιδας, ο οποίος και διασώθηκε σώος από αλιευτικό σκάφος.
https://www.facebook.com/fotini.pipili/posts/10221641212840148