Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, «έρχεται να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό το οποίο υπάρχει στην επιχειρηματική δραστηριότητα και πλήττει κυρίως όσους βρίσκονται στο ξεκίνημα της επιχειρηματικής τους δραστηριοποίησης καθώς ένα από τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι η πρόσβαση τους στον τραπεζικό δανεισμό. Ο συγκεκριμένος νόμος έχει βασιστεί στον Ευρωπαϊκό Κώδικα Καλής Πρακτικής για την Παροχή Μικροπιστώσεων (ECoCG) και παρέχει τη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίου έως είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ».
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο φέρεται να απευθύνεται:
- στις πολύ μικρές επιχειρήσεις
- στα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών επιχειρήσεων
- στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα
- σε άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε να μπουν στο χώρο εργασίας καθώς
- σε άτομα τα οποία ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, που αμφότεροι είναι αποκλεισμένοι από τη συνήθη τραπεζική χρηματοδότηση, ιδίως λόγω αδυναμίας παροχής των εξασφαλίσεων που απαιτεί η τραπεζική ενωσιακή νομοθεσία.
Κατά τις διακηρύξεις του υπουργείου Οικονομικών, το νομοσχέδιο στοχεύει στν κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού που υπάρχει στην επιχειρηματική δραστηριότητα, «το οποίο πλήττει κυρίως όσους βρίσκονται στο ξεκίνημά της και είναι αποκλεισμένοι από τον τραπεζικό δανεισμό, αλλά και η ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Έτσι, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, θα αυξηθεί ο παραγωγικός ιστός της χώρας, θα ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα, θα περιοριστεί η παραοικονομία και θα προωθηθεί η υγιής επιχειρηματική κουλτούρα». Σημειώνεται ακόμα πως η Τράπεζα της Ελλάδος ορίζεται ως αρμόδια αρχή εποπτείας και αδειοδότησης των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων.
Ακόμα, κατά το ΥΠΟΙΚ, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων θα λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρίες αποκλειστικού σκοπού. Επίσης, υποχρεούνται να παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες επιχειρηματικής εκπαίδευσης και καθοδήγησης στους δικαιούχους μικροχρηματοδοτήσεων. Προβλέπεται η υποχρέωση διαφάνειας στους όρους δανειοδότησης, οι οποίοι θα πρέπει να αναγράφονται υποχρεωτικά στη σύμβαση. Ακόμη, προσδιορίζονται οι τυποποιημένες πληροφορίες για τη διαφήμιση και την εμπορική προώθηση των ιδρυμάτων αυτών. Κατά το νομοσχέδιο, τα ιδρύματα μικροχρηματοδοτήσεων μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (εθνικό ή συγχρηματοδοτούμενο σκέλος), εφόσον έχουν λάβει πιστοποίηση για τη συμμόρφωσή τους με τον Ευρωπαϊκό Κώδικα Καλής Πρακτικής για τη Χορήγηση Μικροπιστώσεων.
«Όλα τα παραπάνω θα συμβάλουν στον γενικότερο στόχο της ανόρθωσης της εθνικής οικονομίας, ιδιαίτερα μετά την πρόσφατη κρίση του κορωνοϊού, και στην υποστήριξη της ανάπτυξης και της ανάκαμψης» υποστηρίζει το ΥΠΟΙΚ.
Σε δηλώσεις του για το νομοσχέδιο, ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης υποστηρίζει πως το νομοσχέδιο «δίνει τη δυνατότητα να ιδρύονται εταιρείες που θα δανείζουν τους υποψηφίους δανειολήπτες από το μετοχικό τους το κεφάλαιο, τα χρήματα δεν είναι από καταθέσεις, αλλά από χρήματα του ιδιώτη επιχειρηματία, και γι’ αυτό το λόγο δεν έχουν τραπεζικά κριτήρια, απαγορεύεται να έχουν εξασφαλίσεις δίνονται από τον ιδιώτη σε ιδιώτη έναντι τόκου». ΄
Μάλιστα, προχώρησε και σε μία ενδιαφέρουσα αναφορά, καθώς μιλώντας στον ΣΚΑΪ υποστήριξε πως «ο θεσμός αντικαθιστά τη μάστιγα της τοκογλυφίας με θεσμικό τρόπο, πολύ λογικότερα επιτόκια και καθαρές συναλλαγές. Έτσι μικρές επιχειρήσεις θα μπορούν πολύ γρήγορα να αποκτούν πρόσβαση σε αυτά τα κεφάλαια χωρίς να υπάρχει τραπεζικός δανεισμός. Ο τόκος θα είναι σε λογικά επίπεδα και θα είναι ελεγχόμενος από το κράτος».
Αναλυτικά το νομοσχέδιο: