Κατατέθηκε στη Βουλή το αντιλαϊκό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τις φορολογικές παρεμβάσεις «για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, αφ’ ενός, με την παροχή φορολογικών κινήτρων και στοχευμένων φορολογικών απαλλαγών, και αφ’ ετέρου με την εξωδικαστική επίλυση εκκρεμών φορολογικών διαφορών», με παρεμβάσεις για την ενσωμάτωση των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ανάμεσα σε άλλα, το νομοσχέδιο περιέχει διατάξεις «που αποσκοπούν στην προσέλκυση επενδύσεων, στη διαμόρφωση ευνοϊκότερου φορολογικού περιβάλλοντος, σε στοχευμένες φορολογικές απαλλαγές». Το ΥΠΟΙΚ τονίζει ότι συνεχίζει με συνέπεια το «μεταρρυθμιστικό έργο» που έχει επιβάλει η τρόικα.

Χαριστική βολή στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και την κοινωνική ασφάλιση δίνει το «σχέδιο Πισσαρίδη» της κυβέρνησης

Κατατέθηκε στη Βουλή το αντιλαϊκό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών ««Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2020/876, (ΕΕ)2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475, συνεισφορά Δημοσίου για την αποπληρωμή δανείων πληγέντων δανειοληπτών λόγω των δυσμενών συνεπειών της νόσου COVID-19 και άλλες διατάξεις».

Πρωτογενές έλλειμμα 5,8 δισ. για το πρώτο εξάμηνο του 2020

Το ΥΠΟΙΚ υποστηρίζει ότι το εν λόγω νομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις που θα ευνοήσουν τους φορολογούμενους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ωστόσο προβλέπεται μια σειρά αντιλαϊκών διατάξεων, που έχουν ως στόχο να ενισχύσουν τις μεγάλες επιχειρήσεις και να προχωρήσουν σε «ρυθμίσεις» που θα κάνουν πιο «ευέλικτες» τις παροχές σε ιδιώτες που θέλουν να «επενδύσουν» στη χώρα.

Διαβαθμίσεις στο πρόγραμμα «γέφυρα» για την επιδότηση δανείου με υποθήκη την πρώτη κατοικία

Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ:

Το Υπουργείο Οικονομικών, ύστερα από γόνιμη και εποικοδομητική δημόσια διαβούλευση και έχοντας λάβει υπόψη τις προτάσεις που υποβλήθηκαν, κατέθεσε σήμερα προς ψήφιση στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2020/876, (ΕΕ)2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475, συνεισφορά Δημοσίου για την αποπληρωμή δανείων πληγέντων δανειοληπτών λόγω των δυσμενών συνεπειών της νόσου COVID-19 και άλλες διατάξεις».

 

Με το εν λόγω Σχέδιο Νόμου αποδεικνύεται ότι η Κυβέρνηση συνεχίζει με συνέπεια, μεθοδικότητα και υπευθυνότητα το μεταρρυθμιστικό της έργο, ακόμα και υπό τις δύσκολες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία του κορονοϊού, ενώ παράλληλα λαμβάνει μέτρα για την αντιμετώπιση των δυσμενών επιπτώσεων της νόσου, με γνώμονα την αποτελεσματικότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.

Στο πλαίσιο αυτό, με το Σχέδιο Νόμου εισάγονται διατάξεις που περιλαμβάνουν:

  • Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, αφενός, με την παροχή φορολογικών κινήτρων και στοχευμένων φορολογικών απαλλαγών, και αφετέρου με την εξωδικαστική επίλυση εκκρεμών φορολογικών διαφορών.

  • Σημαντικές παρεμβάσεις στο πεδίο της εξώδικης επίλυσης των εκκρεμών ενώπιον των δικαστηρίων φορολογικών διαφορών.

  • Παρεμβάσεις για την ενσωμάτωση οδηγιών της ΕΕ.

  • Το νέο πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ», που παρέχει υποστήριξη, μέσω της συνεισφοράς του Δημοσίου, για την αποπληρωμή δανείων με εμπράγματες εξασφαλίσεις στην κύρια κατοικία, σε δανειολήπτες που έχουν πληγεί από τις δυσμενείς επιπτώσεις του κορονοϊού.

  • Το νέο πρόγραμμα αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών.

  • Ρυθμίσεις για την παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου προς όργανα και οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε η Ελλάδα να συμμετάσχει στο Πανευρωπαϊκό Ταμείο Εγγυήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

  • Οργανωτικές ρυθμίσεις του Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις, που, μεταξύ άλλων, αφορούν δημοσιονομικές ρυθμίσεις, την υποστήριξη της λειτουργίας  του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, την επίλυση θεμάτων για την εκτέλεση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, την άσκηση κτηματολογικών αγωγών κ.ά.

Ειδικότερα, το Σχέδιο Νόμου περιέχει:

  1. Διατάξεις που αποσκοπούν στην προσέλκυση επενδύσεων, στη διαμόρφωση ευνοϊκότερου φορολογικού περιβάλλοντος, σε στοχευμένες φορολογικές απαλλαγές, σε εξορθολογισμό της φορολογίας των οχημάτων που λαμβάνει υπόψη περιβαλλοντικούς στόχους και πολιτικές, με σκοπό να στηριχθεί η απασχόληση και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, βάσει των πλέον πρόσφατων ελληνικών και ευρωπαϊκών δεδομένων.
  2. Σημαντικές παρεμβάσεις στο πεδίο της εξώδικης επίλυσης των εκκρεμών ενώπιον των δικαστηρίων φορολογικών διαφορών, αποσκοπώντας στην ταχεία επίλυσή τους, στην αποσυμφόρηση της Διοικητικής Δικαιοσύνης και στην τόνωση των φορολογικών εσόδων.
  3. Εξίσου σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες ενσωματώνουν στην ελληνική νομοθεσία ενωσιακό δίκαιο που συντείνει στον ορθότερο προσδιορισμό της φορολογίας φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων σε επίπεδο ΕΕ, στην επίλυση των φορολογικών τους διαφορών, στην καλύτερη λειτουργία της ενιαίας αγοράς και εν τέλει στη διαφύλαξη της φορολογικής βάσης της Χώρας. Πιο αναλυτικά, περιλαμβάνονται διατάξεις για την ενσωμάτωση των οδηγιών που αφορούν στη θεσμοθέτηση μηχανισμού επίλυσης φορολογικών διαφορών σε επίπεδο ΕΕ, διατάξεις για την περαιτέρω διοικητική συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ κατά του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού και για τη θέσπιση κανόνων κατά πρακτικών φοροαποφυγής που έχουν άμεση επίπτωση στη λειτουργία της ενιαίας αγοράς (φορολογία εξόδου, υβριδικές αναντιστοιχίες, ρυθμίσεις στο σύστημα ΦΠΑ). Με βάση τους νέους αυτούς κανόνες, επιδιώκεται να προσδιορίζεται ορθότερα το φορολογητέο εισόδημα στην Ελλάδα, με βάση και διεθνείς πρακτικές, καθώς και να διαφυλάσσεται η φορολογική βάση της Χώρας.
  4. Το νέο πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ», οι δικαιούχοι του οποίου είναι σημαντικά διευρυμένοι, σε σχέση με το πρόγραμμα προστασίας 1ης κατοικίας της προηγούμενης Κυβέρνησης (δηλαδή, τον Νόμο 4605/2019) και περιλαμβάνουν:
  • Φυσικά πρόσωπα – εργαζόμενους σε κλάδους που έχουν πληγεί, ανέργους που λαμβάνουν έκτακτη στήριξη, ελεύθερους επαγγελματίες σε πληγέντες κλάδους.
  • Φυσικά πρόσωπα με μείωση μηνιαίου μισθού, λαμβάνοντας υπόψη τον μέσο μηνιαίο μισθό Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2020, έναντι του μέσου μηνιαίου μισθού Απριλίου και Μαΐου 2020. Το ποσοστό μείωσης του μισθού κυμαίνεται στα ακόλουθα επίπεδα:
    • τουλάχιστον 10% για εισοδήματα έως 1.000 €
    • τουλάχιστον 20% για εισοδήματα από 1.000 € έως και 2.000 €
    • τουλάχιστον 30% για εισοδήματα άνω των 2.000 €.
  • Επαγγελματίες που παρουσίασαν μείωση της εμπορικής δραστηριότητας τους, δηλαδή παρουσίασαν μείωση ΦΠΑ άνω του 20%, λαμβάνοντας υπόψη το 2ο τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το 2ο τριμήνου του 2019.
  • Δικαιούχους που έλαβαν ενίσχυση με τη μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής.
  • Φυσικά πρόσωπα που εντάσσονται στον μηχανισμό ενίσχυσης της απασχόλησης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ».
  • Ιδιοκτήτες ακινήτων που λαμβάνουν μειωμένο ενοίκιο.

Για όλες τις ανωτέρω κατηγορίες πληγέντων, παρέχεται κρατική επιδότηση, τόσο για τα εξυπηρετούμενα όσο και για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (ενώ το πρόγραμμα της προηγούμενης Κυβέρνησης επιδοτούσε μόνο τα δάνεια που ήταν μη εξυπηρετούμενα στις 31.12.2018).

Πιο αναλυτικά:

Α. Για τα εξυπηρετούμενα δάνεια: επιδοτείται η μηνιαία δόση σε ποσοστό 90% κατά το πρώτο τρίμηνο, 80% το δεύτερο τρίμηνο και 70% το τρίτο τρίμηνο. Οι προϋποθέσεις, δηλαδή τα κριτήρια επιλεξιμότητας για τη λήψη της επιδότησης, είναι:

  • η αξία της κύριας κατοικίας τους να μην ξεπερνά τις 300.000 ευρώ,
  • το υπόλοιπο του δανείου να μην ξεπερνά τις 300.000 ευρώ ανά τράπεζα,
  • το οικογενειακό εισόδημα να μην ξεπερνά τις 57.000 ευρώ,
  • οι καταθέσεις να μην ξεπερνούν τις 40.000 ευρώ,
  • η συνολική ακίνητη περιουσία να μην ξεπερνά τις 600.000 ευρώ.

Για τα δάνεια της κατηγορίας αυτής το ανώτατο μηνιαίο όριο επιδότησης μπορεί να φτάσει έως τα 600 ευρώ.

Β. Για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα δάνεια που ρυθμίστηκαν πρόσφατα: επιδοτείται η μηνιαία δόση σε ποσοστό 80% κατά το πρώτο τρίμηνο, 70% το δεύτερο τρίμηνο και 60% το τρίτο τρίμηνο. Οι προϋποθέσεις είναι:

  • η αξία της κύριας κατοικίας τους να μην ξεπερνά τις 250.000 ευρώ,
  • το υπόλοιπο του δανείου να μην ξεπερνά τις 250.000 ευρώ ανά τράπεζα,
  • το οικογενειακό εισόδημα να μην ξεπερνά τις 45.000 ευρώ,
  • οι καταθέσεις να μην ξεπερνούν τις 25.000 ευρώ,
  • η συνολική ακίνητη περιουσία να μην ξεπερνά τις 500.000 ευρώ.

Για τα δάνεια της κατηγορίας αυτής το ανώτατο μηνιαίο όριο επιδότησης μπορεί να φτάσει έως τα 500 ευρώ.

Γ. Για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που επιπλέον έχουν καταγγελθεί, παρέχεται επιδότηση με σκοπό να αποτραπεί ο πλειστηριασμός, δηλαδή επιδοτείται η μηνιαία δόση σε ποσοστό 60% κατά το πρώτο τρίμηνο, 50% το δεύτερο τρίμηνο και 30% το τρίτο τρίμηνο. Οι προϋποθέσεις είναι:

  • η αξία της κύριας κατοικίας τους να μην ξεπερνά τις 200.000 ευρώ,
  • το υπόλοιπο του δανείου να μην ξεπερνά τις 130.000 ευρώ ανά τράπεζα,
  • το οικογενειακό εισόδημα να μην ξεπερνά τις 36.000 ευρώ,
  • οι καταθέσεις να μην ξεπερνούν τις 15.000 ευρώ,
  • η συνολική ακίνητη περιουσία να μην ξεπερνά τις 280.000 ευρώ.

Για τα δάνεια της κατηγορίας αυτής το ανώτατο μηνιαίο όριο επιδότησης μπορεί να φτάσει έως τα 300 ευρώ.

Οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά σε ειδική πλατφόρμα από την 1η Αυγούστου 2020 μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2020.

Με το πρόγραμμα αυτό:

  • Επιβραβεύονται οι συνεπείς δανειολήπτες, με εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία.
  • Υποστηρίζεται το σύνολο των δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση και έχουν μη εξυπηρετούμενο δάνειο, ακόμη και μετά το τέλος του 2018.
  • Ενθαρρύνονται και ενισχύονται οι διμερείς συμφωνίες με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και τις εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων.
  • Καλλιεργείται η κουλτούρα πληρωμών, με την έμπρακτη στήριξη του Κράτους, αφού επιδοτείται ένα σημαντικό κομμάτι της μηνιαίας δόσης του δανείου.
  • Αποτρέπεται η κατάχρηση του νέου πλαισίου από στρατηγικούς κακοπληρωτές.
  • Περιορίζεται ο κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων, λόγω της κρίσης που επέφερε η πανδημία.
  • Ενισχύεται η κοινωνική συνοχή, καθώς καλύπτονται πολλαπλάσιοι δανειολήπτες σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο του Νόμου 4605/2019.

Τέλος, επισημαίνεται ότι δικαίωμα υποβολής αίτησης για τη χορήγηση συνεισφοράς Δημοσίου στην αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων έχει μια ευρεία κατηγορία πληγέντων από τις δυσμενείς επιπτώσεις του κορονοϊού φυσικών προσώπων, και συγκεκριμένα προσώπων που έχουν είτε τα ίδια, είτε ο σύζυγος ή εξαρτώμενο μέλος αποδεδειγμένα πληγεί και για τον λόγο αυτό ενταχθεί στα ληφθέντα μέτρα στήριξης.