Χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης, έβαλε ο υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Καραμανλής, σε άρθρο του στην εφημερίδα «Μακεδονία», τονίζοντας ότι «με την υλοποίηση του σχεδιασμού μας, το 2023 θα παραδοθεί ολοκληρωμένο ένα έργο που έχει περάσει από χίλια κύματα. Οι πολίτες το περιμένουν τόσα χρόνια και είναι λογικό πως έχουν κουραστεί πολύ».

«Τώρα όμως, για πρώτη φορά, προχωράμε όλοι ενωμένοι. Κυβέρνηση, Αττικό Μετρό, Δήμος, Περιφέρεια, τοπική κοινωνία, οι μεγαλύτεροι επιστημονικοί και επαγγελματικοί σύλλογοι της πόλης και βέβαια το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όλοι συμφωνούν ότι η λύση που επιλέξαμε και εφαρμόζουμε για το σταθμό Βενιζέλου, είναι η καλύτερη για την πόλη. Γιατί είναι η μόνη που εξασφαλίζει ότι και τα αρχαία θα προστατευτούν και το Μετρό θα κατασκευαστεί –και μάλιστα όσο πιο γρήγορα και οικονομικά είναι δυνατόν.

Οι εργασίες πλέον προχωρούν εντατικά στο σύνολο του έργου. Παράλληλα, προχωράμε κάτι ακόμα, εξαιρετικά σημαντικό, για το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε κάνει απολύτως τίποτα, απόδειξη ότι ήξεραν πως δεν υπήρχε καμία περίπτωση να ολοκληρώσουν το Μετρό όπως δήθεν ισχυρίζονταν… Προετοιμάζουμε τον φορέα λειτουργίας του Μετρό. Θα προκύψει από διαγωνιστική διαδικασία κατά τα πρότυπα των σύγχρονων ευρωπαϊκών συστημάτων Μετρό χωρίς οδηγούς. Ενώ στο αμέσως προσεχές διάστημα, δημοπρατούνται επίσης η προμήθεια επιπλέον τραίνων».

Στα μέσα Σεπτεμβρίου ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί για ολοκλήρωση του έργου τον Απρίλιο του 2023. Τότε, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιβεβαίωσε ότι οι προσφυγές εναντίον του σταθμού, θέτουν εν αμφιβόλω το χρονοδιάγραμμα. «Με τις δικαστικές πρόσφυγες (σ.σ για το έργο έχουν υποβληθεί τρεις προσφυγές και αίτηση αναστολής εργασιών), το χρονοδιάγραμμα του μετρό είναι σε κάποια αίρεση. Εφόσον δεν δικαιωθούν οι προσφεύγοντες, το χρονοδιάγραμμα μπορεί να είναι φιλόδοξο αλλά είναι εφικτό» δήλωσε.

Λίγο νωρίτερα από τις δηλώσεις Μητσοτάκη, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ Σάκης Καλλιτσάντσης, απάντησε ότι αν δεν λυθούν τα θέματα με την αρχαιολογία το επόμενο δίμηνο θα είναι δύσκολο να επιτευχθούν οι χρόνοι αυτοί. Να σημειωθεί ότι το χρονοδιάγραμμα έχει ήδη αμφισβητήσει ο ανάδοχος από την Άνοιξη, κρούοντας το καμπανάκι για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην έγκριση μελετών του έργου αλλά και για τις αλλαγές που έφερε ο σχεδιασμός για τον άλλο σταθμό με τα αρχαία, στην Αγία Σοφία.

Το χρονοδιάγραμμα έχει αμφισβητήσει ανοικτά η ΕΛΕΤ, υποστηρίζοντας ότι με τους ισχυρισμούς της Αττικό Μετρό ότι οι δοκιμές για τη λειτουργία του έργου θα έχουν διάρκεια 18 μηνών, οι εργασίες στον σταθμό Βενιζέλου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021.

Σημειώνεται ότι οι προσφυγές, φαίνεται να αποτελούν πρόσκομμα στην πορεία του έργου μέχρι, όταν το μετρό Θεσσαλονίκης έχει ήδη αντλήσει κεφάλαια από τρία ΕΣΠΑ (2000-2006, 2007-2013 και 2014-2020) και αν δεν παραδοθεί έως το 2023, η Ελλάδα κινδυνεύει να επιστρέψει επιδοτήσεις συνολικού ύψους 2 δις. ευρώ στην ΕΕ.

Επιστολή από το Διεθνές ICOMOS προς την κυβέρνηση για τα αρχαίο Βενιζέλου

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) δημοσιοποιήθηκε ότι εστάλη στην κυβέρνηση η επιστολή της Τερέσα Πατρίσιο (Teresa Patricio), προέδρου του Διεθνούς ICOMOS, μετά το ψήφισμα που εξέδωσε η γενική συνέλευση της διεθνούς οργάνωσης εναντίον των πολιτικών της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την απόσπαση (και καταστροφή) του μοναδικού μνημειακού βυζαντινού συνόλου στον υπό κατασκευή σταθμό Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης.

Στις αρχές Δεκεμβρίου, ήρθε στο προσκήνιο τo ψήφισμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών που με συντριπτική πλειοψηφία ζητούσε την παραμονή των αρχαιοτήτων παγκόσμιας κληρονομιάς του σταθμού Βενιζέλου, ένα ψήφισμα που κατέθεσε ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, προκειμένου να τεθεί υπόψη της ολομέλειας που θα κρίνει την προσφυγή κατά την Απόφασης απόσπασης.

Η εξέλιξη αυτή θεωρείται άκρως σημαντική, καθώς έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για την υπόθεση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου με εκκρεμούσα ακόμη την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας στο οποίο έχουν προσφύγει 7 φορείς ζητώντας της ακύρωση της Υπουργικής Απόφασης Μενδώνη για την “απόσπαση και επανατοποθέτηση” των αρχαίων.

Στο ΣτΕ το ψήφισμα – διεθνής κατακραυγή εναντία στις μεθοδεύσεις για τα αρχαία στον Σταθμό Βενιζέλου

Η επιστολή προς την κυβέρνηση, είναι το δεύτερο ηχηρό ράπισμα μετά το ψήφισμα και αποτελεί το αποκορύφωμα των αλλεπάλληλων ραπισμάτων από πανεπιστημιακούς και προσωπικότητας από όλο τον κόσμο που κατακρίνουν την ενέργεια της κυβέρνησης να καταστρέψει ενώ υπήρχε μελέτη και εξελισσόταν η in situ διατήρηση των αρχαιοτήτων.

Η επιστολή έχει ως εξής:

Επιστολή του Διεθνούς ICOMOS στην ελληνική κυβέρνηση για τις αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου/Μετρό Θεσσαλονίκης

ΠΡΟΣ:Πρόεδρο της Ελληνικής ΔημοκρατίαςΒασιλέως Γεωργίου Β΄ 210028 Αθήνα[email protected]

Γραφείο Υπουργού Επικρατείαςκαι Κυβερνητικού Εκπροσώπου

Μέγαρο ΜαξίμουΗρώδου Αττικού 19,10674 Αθήνα[email protected]

Υπουργείο Πολιτισμού και ΑθλητισμούΜπουμπουλίνας 20-22, 10681 Αθήνα[email protected]

Αρ. Πρωτ.: GJ/TP/72 Παρίσι, 22 Δεκεμβρίου 2020

Εξοχώτατοι,

Το ICOMOS, το Διεθνές Συμβούλιο, Μνημείων και Τοποθεσιών –ένας μοναδικός, μη κυβερνητικός, μη κερδοσκοπικός οργανισμός, που ασχολείται με τη διατήρηση, προστασία, χρήση και ανάδειξη της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς– πραγματοποίησε την 20η Γενική Συνέλευση και Επιστημονικό Συμπόσιό του από τις 3 έως τις 16 Δεκεμβρίου 2020.

Κατά τη διάρκεια αυτής της εκδήλωσης, εγκρίθηκε και υιοθετήθηκε το ψήφισμα με τίτλο «Προστατεύστε κατά χώραν τις αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης» (αρ. 20GA/14) (βλ. το κείμενο του ψηφίσματος παρακάτω). Επισυνάπτεται επίσης το έγγραφο με το πλήρες κείμενο του Σήματος Κινδύνου Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο οποίο αναφέρεται το ψήφισμα αυτό.

Το ICOMOS ζητεί από την Ελληνική Κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην υλοποίηση του παρόντος σχεδίου που προβλέπει την απόσπαση των αρχαιοτήτων, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα μνημειακό σύνολο που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της ιστορίας της πόλης της Θεσσαλονίκης και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Το ICOMOS καλεί τις ελληνικές αρχές που είναι αρμόδιες για τη διαχείριση, προστασία και διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς να αναθεωρήσουν το σχέδιο δράσης και να εφαρμόσουν πολιτικές και βέλτιστες πρακτικές σύμφωνες με τα προβλεπόμενα σε όλες τις διεθνείς χάρτες, συμπεριλαμβανομένης της Χάρτας του ICOMOS για την Προστασία και Διαχείριση της Αρχαιολογικής Κληρονομιάς, και στις διεθνείς συμβάσεις που έχει συνυπογράψει η Ελλάδα.

Το ICOMOS παραμένει στη διάθεση της Ελληνικής Κυβέρνησης και των αρμοδίων αρχών και προσφέρεται να παρέχει τη συνδρομή του ως σύμβουλος προκειμένου να επιτευχθούν τα ανωτέρω με τον καλύτερο τρόπο.

Μετά τιμής,

Teresa Patricio