
Από το 4ο αιώνα ως και τον 19ο περνάνε πάνω από τους ελληνόφωνους πληθυσμούς όλοι οι τροχοί - από την Κάτω Ιταλία ως τα βάθη της Ανατολίας και τον Πόντο, από τη σημερινή Ρουμανία ως την Κρήτη, όλοι έρχονται, πολλοί μένουν. Όμως το όνομα της Πόλης, μέχρι την επικράτηση του Κεμάλ, σε ολόκληρο αυτό τον κόσμο και την περιοχή, είναι ένα. Το όνομα Βυζάντιο και Βυζαντινοί, πάλι, όχι - κι όμως αυτή την κυρίαρχη δυτική οπτική που δικαιολογεί τις πομπές τους, δεν την συζητάμε ποτέ.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, χρησιμοποίησε τη λέξη Κωνσταντινούπολη μιλώντας για το 1915, γιατί έτσι λεγόταν η Πόλη το 1915.
Το πρώτο όνομα του οικισμού που βρίσκονταν εκεί που σήμερα είναι η Πόλη, ήταν Βυζάντιον. Το όνομα που έδωσε στην πρωτεύουσα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ο Μέγας Κωνσταντίνος, όταν τη μετέφερε, ήταν Νέα Ρώμη.
Την Πόλη την αποκαλούμε πρώτα ο λαός «Κωνσταντινούπολη» από το 400μΧ και μετά εξ επιτούτου για το χατήρι του Κωνσταντίνου. Χαϊδευτικά τη λέμε και βασιλεύουσα, και βασιλίδα των Πόλεων. Και Πόλη σκέτο, χαϊδευτικά, τη λέμε μόνο όσοι έχουμε μαζί της ένα θάρρος παραπάνω από τα μικράτα μας. Ως κι οι παλιοί Κινέζοι Πόλη των Ρωμιών (Λουμί – έχουν ένα ζητηματάκι με το ρω…) την λένε αν δεν την πούνε Γκονγκσινταντινέμπολε, που ευτυχώς το γράφω και δεν το λέω…
Η Πόλη γίνεται Ισταμπούλ επισήμως από τον Κεμάλ κι επίσης από τον Κεμάλ, το 1923, πρωτεύουσα γίνεται η Άγκυρα και θρησκεία, ανεπίσημη, ο παντουρκισμός. Ως και κανέναν αιώνα πριν στα επίσημα έγγραφα των Οθωμανών, το όνομα της εμφανίζεται ως Κωνσταντίνιγιε. Ο λαός, ο μη ελληνόφωνος, της Οθωμανικής αυτοκρατορίας την λέει Ισταμπούλ κι οι ελληνόφωνοι τη λένε Πόλη, σκέτο, έτσι με το μικρό της, γιατί έχει μια σχέση και μια φιλία παιδιόθεν. Δηλαδή, όπως το καταλαβαίνω, όλη Πόλη τη λέμε, διότι Εις την Πόλη και Πόλη, ε, δεν κάνει και καμμιά μεγάλη διαφορά.
Αυτουνού του καφρότατου που έγραψε στο τουίτερ ότι ο Μεχμέτ Φατίχ, ο Μωάμεθ ο Κατακτητής, την φώναζε λέει Ισλαμ-πουλ κι από κει βγαίνει το Ισταμπουλ, να του ζητήσουμε να μας πει τι πίνει να μη το δίνουμε σε φασιστοστοιχεία στην από δω μεριά, μπας και γλιτώσουμε εν μέρει την καφρίλα.
Την Πόλη την είχαν πρώτοι πάρει οι Σταυροφόροι που τάχα μου πήγαιναν να τάχαμου απελευθερώσουν τους Αγίους Τόπους και μπήκαν μέσα το 1204 και δεν αφήσανε τίποτε όρθιο, ως και στην Αγία Σοφία κάναν τις πομπές τους. Κι αυτά τα λένε οι δυτικοί Ιστορικοί, όχι εγώ. «Η βιαιότητα των Δυτικών, ιπποτών και στρατιωτικών, που έδινε επιτέλους διέξοδο στην ενδόμυχη ζήλεια και το μίσος τους για τους Έλληνες, είχε ως αποτέλεσμα μια σκόπιμη και μονιμότερη καταστροφή… Τα πάντα λεηλατήθηκαν, εκκλησίες, μοναστήρια, ιδιωτικές κατοικίες. Δισκοπότηρα απογυμνωμένα από τα πετράδια τους γίναν κρασοπότηρα, εικόνες γίναν τάβλες για να παίζουν ζάρια… Καλόγριες βιάστηκαν στα μοναστήρια τους… στην Αγία Σοφία ξέσκισαν το παραπέτασμα του Ιερού και κατέστρεψαν όλα τα χρυσά και τα αργυρά του άμβωνα… Σε άλογα και μουλάρια στοίβαζαν τα τρόπαια, κι αυτά γλύστρισαν κι έπεσαν [από το βάρος] και το αίμα τους κύλησε στα μάρμαρα [της Αγιασοφιάς]. Μια πόρνη κάθισε στον πατριαρχικό θρόνο και τραγουδούσε γαλλικά πρόστυχα τραγούδια.. Ο Πάπας Ιννοκέντιος ο Δ’ εξέφρασε υπέρμετρη χαρά για αυτή την κατάληψη που έμοιαζε με απρόσμενο θαύμα..» γράφει ο Νίκολς στην Τέταρτη Σταυροφορία.
Αυτά που κάναν οι Σταυροφόροι δεν τα έκαναν οι μουσουλμάνοι Οθωμανοί, όσα θηριώδη κι αν έκαναν κι αυτοί ως εξουσιαστές και αυτοκρατοραίοι νοικοκυραίοι. Ο Μεχμέτης, κοινώς, ήταν πολύ πιο σεβαστικός και πολιτισμένος άνθρωπος από τα δυτικά κτήνη.
Οι βάρβαροι δυτικοί που έρχονται και ισοπεδώνουν τον τόπο, όπως έχει γραφεί, ανήκουν στην πρώτη εμφάνιση του ολοκληρωτισμού, «καθολικής υποταγής κάθε πτυχής του ανθρώπινου βίου, ατομικής και συλλογικής, σε μια κυρίαρχη ιδεολογία, που επιβάλλεται αυταρχικά μέσω των θεσμών της εξουσίας, αστυνομεύοντας καθολικά τόσο τη σκέψη όσο και την καθημερινή πράξη του βίου», που γράφει ο Χρ. Γιανναράς. Λέγε με Παπισμό. Η Ιερά Εξέταση γεννιέται το 1200κάτι. Τα βασανιστήρια ορίζονται με παπική βούλα ως ανακριτική μέθοδος. Από το ίδιο κάθαρμα, τον Ιννοκέντιο το Δ’. Τον Μπους της εποχής του και ακόμη χειρότερα.
Βυζάντιο και Βυζαντινή Αυτοκρατορία ονομάσανε την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία κάτι γερμαναράδες ιστορικοί το 1700+, γιατί τους κακοφαινότανε που έπρεπε να πουν «ρωμαϊκή» για κάτι λιγότερο βάρβαρο από το μεσαίωνά τους και για να δικαιώσουν εκείνον τον Καρλομάγνο. Που το Ινσταμπούλ μας πείραξε, τρομάρα μας…
Οι βάρβαροι της δυτικής και κεντρικής Ευρώπης επινοούν αυτούς τους όρους όπως και τον όρο «Βυζαντινός» γιατί το Ρωμιός – που αυτοοριζόμαστε τότε – τους κακοφαίνεται αφού αμφισβητεί το δικό τους κυρίαρχο αφήγημα. Μας λένε Γραικούς, γιατί και το Έλληνες πολύ μας πέφτει. Γενικώς, αμα πηγαινες με τη μηχανή του χρόνου στην Πόλη του 5ου, 7ου, 10ου, 12ου αιώνα και τους έλεγες Βυζαντινούς και τον τόπο Βυζάντιο, δε θα καταλάβαιναν τι εννοείς ούτε για ποιόν μιλάς.
Είμαστε Ρωμιοί, δηλαδή χριστιανοί Ορθόδοξοι των περιοχών που ήλεγχε η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, για να ξεχωρίζουμε και από τον μουσουλμάνο και από τον ρωμαιοκαθολικό, και απο τον Τούρκο και από τον Φράγκο, στην καθομιλουμένη. Το θέμα της ελληνικότητας για μας, το λαό αυτού του τόπου, δεν έχει ποτέ να κάνει με καθαρότητες αίματος και τα τοιαύτα. Στο Σύνταγμα της Επιδαύρου ορίζουμε σαφώς πως «Όσοι αυτόχθονες κάτοικοι της Επικράτειας της Ελλάδος πιστεύουσι εις Χριστόν, εισίν Έλληνες». Και το «πιστεύουσιν εις Χριστόν» δεν αφορά τόπο – αφορά τρόπο και ήθος. Όπως θα γράφει ο Σβορώνος «ο Ελληνισμός.. είναι από τους λίγους λαούς οι οποίοι απέκτησαν εθνική συνείδηση ακριβώς μέσα σε ευρύτερα σύνολα και σε αντιπαράθεση με αυτά, κυρίως ως κατακτημένος λαός».
Από το 4ο αιώνα ως και τον 19ο περνάνε πάνω από τους ελληνόφωνους πληθυσμούς όλοι οι τροχοί – από την Κάτω Ιταλία ως τα βάθη της Ανατολίας και τον Πόντο, από τη σημερινή Ρουμανία ως την Κρήτη, όλοι έρχονται, πολλοί μένουν. Όμως το όνομα της Πόλης, μέχρι την επικράτηση του Κεμάλ, σε ολόκληρο αυτό τον κόσμο και την περιοχή, είναι ένα. Το όνομα Βυζάντιο και Βυζαντινοί, πάλι, όχι – κι όμως αυτή την κυρίαρχη δυτική οπτική που δικαιολογεί τις πομπές τους, δεν την συζητάμε ποτέ.
(Β)ΡΩΜΗΟΣΥΝΗ: Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΑ (ή ως μελόδραμα) http://hypnovatis.blogspot.com/2014/08/blog-post.html
"Μας λένε Γραικούς, γιατί και το Έλληνες πολύ μας πέφτει."
Φαίνεται, να λησμονείς, αγαπητή Λαμπρινή, ότι το όνομα "έλλην" ήταν απαγορευμένο απο την Εκκλησία! Ηδη, περ. 1500 χρόνια πριν το "21". Απο την εποχή του Μ. Κωνσταντίνου.
Θυμίζω, τις "Νεαρές" (νόμους) του Ιουστινιανού "κατά Ελλήνων και Ελληνιζόντων" , όπου και μονο η αναφορά του ονόματος ετιμωρείτο με βασανιστήρια, η δε αναφορά σε αρχαίους συγγραφείς και η "ελληνική ζωή" "δια μεταλλικών στοιχέιων", όπου, άν δεν πέθαινες, έμενες παράλυτος για όλη σου τη ζωή.
Θυμίζω επίσης, ότι την ελλαδική επικράτεια οι Βυζαντινοί την είχαν για πέταμα, λόγω του ειδωλολατρικού παρελθόντος της) και όπου έστελναν για πλιάτσικο όλους τους μισθοφόρους, όταν αδυνατούσαν να τους πληρώσουν.
(Θυμάσθε, το 2004, που η κυβέρνηση της Καταλωνίας επισκεύασε με δικά της έξοδα ένα μοναστήρι στο Αγιο Ορος, που είχαν ρημάξει οι τρομεροί Καταλανοί μισθοφόροι τον Μεσαίωνα?).
Και, ξαφνικά, όλοι αυτοί στον ελλαδικό χώρο, που ζούσαν σε αυτες τις πολυφυλετικές αυτοκρατορίες (Βυζαντιο και Οθωμανούς), θυμήθηκαν, έπειτα απο 1500 χρόνια το 21, ότι ήταν "έλληνες"!
Όσο για τη λέξη Γραικός,την επέβαλε η τότε ενιαία Εκκλησία,όταν επέβαλε και τη χριστιανική θρησκεία στην τότε ενιαία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία,γιατί η λέξη Έλληνας είχε γίνει συνώνυμη του πολυθεϊστή "ειδωλολάτρη",καθώς το ονόμασε υποτιμητικά ο χριστιανισμός.
"Στο Σύνταγμα της Επιδαύρου ορίζουμε σαφώς πως «Όσοι αυτόχθονες κάτοικοι της Επικράτειας της Ελλάδος πιστεύουσι εις Χριστόν, εισίν Έλληνες»"
Αυτός ο ορισμός για τον "έλληνα", ήδη ξεπερασμένος στην εποχή του, πρέπει να είναι, ότι πιό γελοίο υπάρχει στα παγκόσμια χρονικά. Η έννοια του "πολίτη" (citoyen) ούτε που υπάρχει σε κάποιο σκεπτικό. (Αλλη μία απόδειξη, ότι αστική τάξη δεν υπήρξε ποτέ στην ελλάδα, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά της Δύσης (που είχα αναφέρει στο παλαιότερο άρθρο σου για τα "200 χρόνια")).
Φαντάζομαι διάλογο λίγο μετά την "επανάσταση", όταν αποφάσιζαν, ποιός θα μεινει στη χώρα ως έλληνας:
Έλα δώ ρε μπαγάσα Τούρκογλου. Πιστεύεις εις Χριστόν ορέ?
Ναι.
Μέινε ορέ. Είσαι έλληνας!
έλα δώ Σωκράτη. Πιστεύεις εις Χριστόν?
Όχι. Πιστεύω στον Δία
Πάρε τον πούλο άθλιε ειδωλολάτρη. Ανθέλληνα!!!
Τα χαρακτηριστικά που ανέφερες είναι ένας κατάλογος που συμπεριλαμβάνει ό,τι πετάει, ό,τι κολυμπάει κι ό,τι περπατάει. Θα πρέπει να κάνουμε κάποιες βασικές διακρίσεις στους όρους που χρησιμοποιούμε. Εσύ αντιλαμβάνεσαι τη Νεωτερικότητα συνολικά ως ένα αστικό σχέδιο. Η Νεωτερικότητα είναι μια ιστορική περίοδος με πολλά και αντιφατικά μεταξύ τους επεισόδια. Δεν είναι το σχέδιο της αστικής τάξης. Η αστική τάξη συνδιαμορφώθηκε εντός της νεωτερικότητας, δεν προέκυψε η νεωτερικότητα από μια έτοιμη εκ προοιμίου αστική τάξη. Εσύ δεν κάνεις καμία διάκριση στους όρους. Η αστική τάξη υπήρχε εντός πολλών περιοχών στον κόσμο. Αυτό δεν σημαίνει ότι σε όλες αυτές τις περιοχές οι εκάστοτε αστικές τάξεις θα πρέπει να μοιράζονται έναν εξαντλητικό κατάλογο από χαρακτηριστικά που τα συναντάμε στην Ευρώπη σε ένα βάθος τριών-τεσσάρων αιώνων. Οι αστικές τάξεις, όπως και ο καπιταλισμός, διαμορφώνονται σύμφωνα με τα ιστορικά καθορισμένα συμφραζόμενά τους. Στην Ελλάδα αλλά και στη διασπορά διαμορφώνεται αστική τάξη η οποία επικοινωνεί με όλη την οθωμανική επικράτεια, που κι αυτή με τη σειρά της διατηρεί οικονομικές μορφές οργάνωσης κι ανταλλαγής από το Βυζάντιο. Οι αστικές τάξεις και ο καπιταλισμός ως σύστημα πάντοτε καταστρέφει προηγούμενες μορφές οργάνωσεις, αλλά και εντάσσει παλιότερες μορφές παραγωγής και οργάνωσης στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής.
Όταν θέλουμε να ορίσουμε κάτι πρέπει να το περιορίσουμε. Δεν μπορεί να οριστεί κάτι με έναν εξαντλητικό κατάλογο που περιλαμβάνει καλλιτεχνικά κινήματα, θεολογικές μεταστροφές, οικονομικά ρεύματα, φιλοσοφικά ρεύματα, επιστημονικά ρεύματα, κοινωνικά ρεύματα, πολιτικά ρεύματα και χίλια δυο άλλα που μετακινούνται μέσα σε ένα διάστημα τριών, τεσσάρων ή και περισσότερων αιώνων. Ορίζω σημαίνει περιορίζω. Ένας κατάλογος που κυμαίνεται σε ό,τι μπορεί κανείς να φανταστεί δεν είναι ορισμός. Είναι περιγραφή κατά το δοκούν. Όταν ορίζουμε πρέπει να διακρίνουμε το πιο σημαντικόστοιχείο διαφοροποίησης, την πιο απλή σχέση στη νπαραγωγή που μπορεί να παρουσιάσει τη λειτορυγία μιας τάξης. Όχι να λέμε για το Ροκοκό. Η αστική τάξη στην Ελλάδα είναι διαμορφωμένη από καιρό. Υπήρχαν περιοχές που είχαν μεγαλύτερη σε μέγεθος αστική τάξη; Φυσικά. Λίγες. Υπήρχαν περιοχές που η αστικοποίηση είχε πιο γρήγορο και πρωτοποριακό χαρακτήρα; Φυσικά! Αυτό είναι διαφορετική συζήτηση όμως. Αστική τάξη συναντάμε διάχυτα σε πολλές περιοχές του κόσμου κι από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Οι επαναστάσεις δεν προέρχονται από έναν παίχτη, είναι συνισταμένη δυνάμεων. Η πλειονότητα των πληθυσμών σε όλο τον κόσμο ήταν εντός της θεοκρατικής αντλιληψης, ήταν αμόρφωτοι, δεν είχαν καμία ιδέα από τα επιστημονικά και καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής. Όμως οι επαναστάσεις είναι κινήσεις μαζών. Δε χρειάζεται να ξέρουν όλοι τον Βολταίρο ή να αρέσουν οι ιδέες του Άνταμ Σμιθ. Καμία επανάσταση δεν έγινε επειδή όλοι είχαν τις ίδιες ιδέες. Οι επαναστάσεις εντός τους έχουν την ποικιλομορφία και τον εσωτερικό ανταγωνισμό.
"Το θέμα της ελληνικότητας για μας, το λαό αυτού του τόπου, δεν έχει ποτέ να κάνει με καθαρότητες αίματος και τα τοιαύτα."
Είχε όμως να κάνει με την "ελληνική" παιδεία, όπως έλεγε και ο Ισοκράτης. ΚΑι αυτή η "παιδέια", που προσανατολιζόταν στα εγκόσμια, πόρω απείχε απο την βυζαντινοχριστιανική, που την ενδιέφερε αποκλειστικά το Επέκεινα!
Αρα?
"Βυζάντιο και Βυζαντινή Αυτοκρατορία ονομάσανε την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία κάτι γερμαναράδες ιστορικοί το 1700+,..."
Και πολύ σωστά έπραξαν, καθώς, δεν είχε σχέση το αρχαιοελληνικό πνεύμα με αυτό του χριστιανισμού. Το ένα αναφερόταν στον παρόντα κόσμο, το άλλο σε έναν άλλο, κάπου αλλού, που κανείς δεν είχε δεί, κάπου στον ουρανό.
Θεώρησαν δε, ότι συνέχεια του αρχαιοελληνικού πνεύματος ήσαν αυτοί, καο ότι η αυτοκρατορία μεταδόθηκε απο τους Ελληνες (μέσω των Ρωμαίων) στους Γερμανούς ("translatio imperii") (έχει να κάνει και με την Π. Διαθήκη, το όνειρο του Ναβουχοδονοσωρα με τα 4 ράιχ (τον γίγαντα με κεφάλι απο χρυσό και πόδια απο πηλό, (αυτο, που είχε πεί κάποτε ο Παγκαλος για τη Γερμανία δεν ήταν τυχαίο)), να μην μπω τωρα σε λεπτομερειες)
Λολ, έλεος, τι άλλη βλακεία θα διαβάσω εδώ μέσα!
Η Λαμπρινή Θωμά συνεχίζει το σερί εθνικιστικής ανοησίας.
Ετσι είναι...ποτέ μα ποτέ η ελληνικότητα δεν είχε σχέση με τον φυλετισμό ή την καθαρότητα του αίματος...αυτά είναι δυτικά μισάνθρωπα καρκινώματα που δυστυχώς έχουν κάνει μετάσταση και στην ελλάδα. Είναι καταθλιπτικό να συνειδητοποιείς ότι το 19ο αιώνα οι έλληνες δεν αυτοπροσδιορίζονταν από την (υποτιθέμενη) φυλετική καταγωγή και το κάνουν τον 21ο. Μεγάλο ρόλο έπαιξε φυσικά όχι μόνο η προσκόλληση στη δύση και η εθελοδουλία των πολιτικών ελίτ, αλλά και το φαντασιακό που δόμησε η δύση για την αρχαία ελλάδα (με ελάχιστη επαφή με την ιστορική πραγματικότητα) με το οποίο οι νεοέλληνες πρέπει πάση θυσία να συμμορφώνονται αλλιώς θεωρούνται υπάνθρωποι, υπανάπτυκτοι βαλκάνιοι κλπ.
Ούτε όμως η "ελληνικότητα" είχε σχέση με την λατρεία του Επέκεινα, όπως στην χριστιανική θρησκεία. Ο "άλλος κόσμος" κειτόταν στα υπόγεια της γής και όχι ψηλά.
Υπάρχει εξαρχής η τάση της φυλετικής καθαρότητας. Ο Α. Υψηλάντης μιλά για «ασιανά σπέρματα» που πρέπει να εξαφανιστούν. Η εθνική συγκρότηση ακολουθούσε τις τάσεις της αποικιοκρατίας. Η καθαρότητα βρίσκονταν σε αντιδιαστολή με τους μουσουλμάνους και τους εβραίους. Η θρησκευτική συγκρότηση των μιλλέτ συγχωνεύτηκε με τις ιδέες της λευκής-δυτικής ανωτερότητας.
Δικέ μου, αυτοί έπρεπε να το κάνουν αυτό με την συνέχεια του αίματος, ώστε να μπορέσουν να ενωθούν. Το άιμα ήταν το εργαλείο, η συγκολλητική ουσία.
Εδω τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά στον αρχαίο κόσμο με το μοντέλο πόλης-κράτους! Δεν τους ενδιέφερε να γίνουν κράτος (το οποίο θεωρούσαν και βαρβαρική πατέντα)!
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο αγαπητή Λαμπρινή. Είναι γνωστό ότι ο όρος Βυζάντιο είναι τεχνητός όρος φτιαγμένος από τους ιστορικούς. Αν δει κανείς χάρτες, ακόμη και του 18ου αιώνα (πριν την ίδρυση του Ελληνικού κράτους) η περιοχή αναφέρεται σαν Ρωμανία. Και το γνωστό δημοτικό τραγούδι κλαέι για τη Ρωμανία που "πέρασεν" και που "επάρθεν".
Προσωπική εμπειρία: πριν 4-5 χρόνια είμασταν οικογενειακώς στην Πόλη και πήραμε ένα καραβάκι για μια ξενάγηση στο Βόσπορο. Ο ξεναγός δεν ανέφερε ούτε μια φορά τη λέξη Βυζάντιο. Όλο για "Eastern Roman Empire" μιλούσε. Δεν ξέρω αν έχει πολιτικές προεκτάσεις ή έχουν επίσημες οδηγίες να μη αναφέρουν τη λέξη Βυζάντιο.
Επιτέλους! Αρχίζει να αναδύεται η ιστορική αλήθεια. Μπράβο για το άρθρο.
Που την είδες εσύ την "αλήθεια"? Τουλάχιστον οι παλιοί αριστεροί υποστηριζαν πολύ σωστά, ότι η σημερινή ελλάδα είναι το αποτέλεσμα των τελευταίων αιώνων. Στους σημερινούς γιαλαντζί αριστερούς έχει επικρατήσει ο εθνικισμός.
Γιαυτο λέω συνέχεια, η αριστερά ξεπουλήθηκε και υποτάχθηκε παντελώς (καθώς βέβαια, τα αφηγήματα της είχαν ήδη σιγήσει απο την 10ετία του 1970).