Φέρνουν «αναβάθμιση του σχολείου» μέσω αξιολόγησης με τιμωρητικές διαδικασίες, σε ακόμα ένα αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο Κεραμέως
Το αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο Κεραμέως για την «αναβάθμιση του σχολείου» συζητείται για δεύτερη μέρα στην Ολομέλεια της βουλής, σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών, ενώ αναμένεται να ψηφιστεί αύριο. Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο προβλέπει παρακράτηση μισθού σε όσους εκπαιδευτικούς αρνηθούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία της αξιολόγησης.
Στο επίκεντρο της συζήτησης έχει βρεθεί εκτός από τις επίμαχες διατάξεις του νομοσχεδίου το τραγικό μέτρο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής με την αντιπολίτευση να ζητά να παρθεί πίσω.
«Οδηγούμε την Παιδεία σε ένα αναβαθμισμένο σήμερα και ένα ακόμη καλύτερο αύριο»
«Οδηγούμε την Παιδεία σε ένα αναβαθμισμένο σήμερα και ένα ακόμη καλύτερο αύριο», τόνισε χαρακτηριστικά η Νίκη Κεραμέως ενώ άσκησε έντονη κριτική στην αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορώντας την για προσπάθεια εργαλειοποίησης των νέων ανθρώπων.
«Το σχολείο που θα ανοίξει το Σεπτέμβριο δεν θα είναι το ίδιο. Θα έχει 11.700 νέους μόνιμους εκπαιδευτικούς στη γενική εκπαίδευση. [Πρόκειται για] τους πρώτους διορισμούς που έγιναν μετά από 12 ολόκληρα χρόνια και σε συνέχεια των περσινών 4.500 στην ειδική αγωγή. Συνολικά στα δύο πρώτα χρόνια κυβέρνησης Μητσοτάκη έχουν γίνει συνολικά 16.200 μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού και με 123 νέα εκπαιδευτικά προγράμματα», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Κεραμέως.
Παράλληλα, μίλησε για τρεις βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που είναι όπως είπε, η αυτονομία των σχολείων, η υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, για την οποία έδωσε ιδιαίτερη έμφαση. «Όλοι θα συμφωνήσουμε ότι η θέσπιση μίας διαδικασίας αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών δεν αποτελεί πλέον μόνο επιτακτική ανάγκη, αλλά απαίτηση και της κοινωνίας», σημείωσε η κ. Κεραμέως και συμπλήρωσε:
«Με αυτά τα δεδομένα, εισάγεται η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών με βελτιωτικό χαρακτήρα και έμφαση στην επιμόρφωση. Παράλληλα θεσπίζεται και η αξιολόγηση των στελεχών, η οποία στοχεύει στη διάγνωση της αποτελεσματικότητας. Όποιος αξιολογεί, αξιολογείται».
Στο σημείο αυτό η κ. Κεραμέως άσκησε έντονη κριτική στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα και στα όσα υποσχέθηκε για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα πανεπιστήμια λέγοντας χαρακτηριστικά:
«Υποσχέθηκε ο κ. Τσίπρας την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και μάλιστα αναδρομικά. Είναι πραγματικά θλιβερό να εργαλειοποιεί έτσι η αξιωματική αντιπολίτευση νέους ανθρώπους, στην προσπάθειά της να καρπωθεί την όποια απογοήτευση υποψηφίων που, σε μία αξιοκρατική, πλήρως αδιάβλητη διαγωνιστική διαδικασία, συγκέντρωσαν χαμηλότερη βαθμολογία σε σχέση με άλλους υποψηφίους. Τι μάθημα δίνετε σε αυτά τα παιδιά, κυρίες και κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης; Να μη δέχονται ότι κάποιος, μπορεί έστω για λίγο, να τους ξεπεράσει σε έναν δίκαιο αγώνα, να μην μπορούν να διαχειριστούν μία απογοήτευση, να απαιτούν ευκαιρίες αποκλειστικά για αυτούς και όχι για όλους».
«Επιχειρούμε να οργανώσουμε εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση τη δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, αναβαθμίζοντας τον κλήρο και τις εκκλησιαστικές σπουδές», επεσήμανε η υπουργός Παιδείας και κατέληξε:
«Αυταρχικό, ταξικό, εμπορευματοποιημένο σχολείο ανισοτήτων»
«Θέλουν να επιβάλλουν τα σχέδιά τους με εργαλείο την τρομοκράτηση του κλάδου. Το πολυνομοσχέδιο για την εκπαίδευση συνιστά μια βαθιά αντιδραστική τομή που φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά το τοπίο στην εκπαίδευση, οικοδομώντας ένα αυταρχικό, ταξικό, εμπορευματοποιημένο σχολείο ανισοτήτων, προωθώντας την κατηγοριοποίησή τους μέσα από την «αυτονομία» τους και επιβάλλοντας τον φόβο και την υποταγή των εκπαιδευτικών στην αντιεκπαιδευτική πολιτική μέσα από ένα σκληρό πλαίσιο ατομικής αξιολόγησης. Το πολυνομοσχέδιο κατατέθηκε στο κατακαλόκαιρο, με τα σχολεία κλειστά, όπως κάνουν πάντα εκείνες οι κυβερνήσεις που φέρνουν για ψήφιση αντιεκπαιδευτικούς – αντιλαϊκούς νόμους προκειμένου να τους επιβάλλουν» σημειώνει, μεταξύ άλλων, η ΟΛΜΕ η οποία συμμετέχει μαζί με την ΕΛΜΕ αύριο το απόγευμα σε συλλαλητήριο έξω από τη Βουλή ενάντια στην ψήφιση του νομοσχεδίου.
Στο βάθος οι μισθολογικές κυρώσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως προκύπτει από το κατατεθέν νομοσχέδιο, «η παράλειψη στελέχους της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή να προβεί, ατομικώς ή συλλογικώς, ως μέλος του συλλόγου διδασκόντων ή ομάδων δράσεων σχολικών μονάδων και λοιπών εκπαιδευτικών ή υποστηρικτικών δομών […] στην αυτοαξιολόγηση ή εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση του έργου των σχολικών μονάδων και των ως άνω δομών ή σε οποιοδήποτε στάδιο της αξιολογικής διαδικασίας» μπορεί να επιφέρει πειθαρχικές επιπτώσεις και ποινή «όχι κατώτερη του προστίμου ίσου με τις αποδοχές ενός μηνός».
Την ίδια ώρα, σε περίπτωση που παρέλθουν πάνω από 15 ημέρες, κατά τις οποίες ο εκάστοτε εκπαιδευτικός αρνείται να συμμετάσχει στις παραπάνω διαδικασίες, αυτό συνιστά «αντικειμενικό λόγο αναστολής οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξής του».
Σημειώνεται ότι σε συνέντευξή της που φιλοξενήθηκε στο πρωτοσέλιδο της Καθημερινής την Κυριακή την προηγούμενη βδομάδα, με τίτλο «Περικοπή μισθού σε όσους αρνούνται την αξιολόγηση – Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως» η υπουργός επικυρώνει τα παραπάνω και φέρεται να δηλώνει πως η αξιολόγηση, που κατά τα άλλα «θα έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και τα αποτελέσματά της θα συνδέονται είτε με επιβράβευση μέσω μορίων είτε με επιμόρφωση» και να συμπληρώνει ότι τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν σχετικές ενημερωτικές συνεδρίες για τους εκπαιδευτικούς, ενώ υπογραμμίζει ότι η συμμετοχή στην αξιολόγηση θα είναι υποχρεωτική, προσθέτοντας ότι προβλέπονται συνέπειες για όποιον δεν συμμετέχει, όπως η μη μισθολογική εξέλιξη και η παρακράτηση του μισθού για περίοδο έως και ενός μηνός.
Παράλληλα, η υπουργός υπόσχεται περισσότερες ελευθερίες στους εκπαιδευτικούς, υποστηρίζοντας ότι «μπορούν να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο θα διδάξουν, να επιλέγουν τον τρόπο που θα αξιολογούν τους μαθητές», υποστηρίζοντας ότι «βάσει του προγράμματος σπουδών θα γράφονται περισσότερα του ενός βιβλία. Φεύγουμε από το ένα και μοναδικό βιβλίο. Στη Φυσική θα έχουμε τρία βιβλία αντί για ένα, στην Ιστορία θα έχουμε τέσσερα βιβλία ενδεχομένως αντί για ένα».
Στη συνέχεια ωστόσο αποκαλύφθηκε πως πρόκειται για ρύθμιση με έντονο το ταξικό πρόσημο, καθώς τα βιβλία θα είναι διαθέσιμα μόνο ψηφιακά, συντελώντας στον αποκλεισμό των μαθητών με περιορισμένη ή και καθόλου πρόσβαση στο διαδίκτυο, με την υπουργό να επισημαίνει πως «όλα αυτά θα είναι διαθέσιμα ψηφιακά και έτσι ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να παραπέμψει τους μαθητές σε περισσότερες από μία πηγές ώστε να φύγουμε από τη μηχανική εκμάθηση και να πάμε στη συνδυαστική σκέψη. Να μπορεί να συνδυάσει ο μαθητής πηγές και με αυτόν τον τρόπο να καλλιεργήσει περισσότερο ακόμα την κριτική του σκέψη».