Ρεπορτάζ: Γεωργία Κριεμπάρδη, Νεκταρία Ψαράκη
«Πρωτοφανή» χαρακτηρίζουν οι εκπαιδευτικοί που παρευρέθηκαν χθες στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας, τη συμμετοχή καθηγητών και δασκάλων στη χθεσινή απεργιακή κινητοποίηση. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς συγκεντρώθηκαν σήμερα έξω από το Εφετείο, προκειμένου να εκφράσουν την αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο, μεταξύ άλλων, φέρνει σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων με εξεύρεση χορηγών και πόρων, διευθυντές manager με υπερεξουσίες, επιπρόσθετες ευθύνες στους εκπαιδευτικούς, αρμοδιότητες στους δήμους για τη διοίκηση των σχολείων και διπλή αξιολόγηση εκπαιδευτικών υπό την απειλή μισθολογικών κυρώσεων.
Την ίδια ώρα μάλιστα, και υπό το φόντο του νέου νομοσχεδίου, το οποίο ψηφίστηκε μεσούντος καλοκαιριού, με τα σχολεία κλειστά, μόνο με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας και εν μέσω σφοδρής αντιπαράθεσης με σύσσωμη την αντιπολίτευση, το Υπουργείο Παιδείας αποφασίζει να «σβήσει από τον χάρτη» εκατοντάδες τμήματα. Το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την αντιμετώπιση των περίπου 6.000 κενών στα σχολεία, δεν είναι οι μαζικές προσλήψεις των αντίστοιχων αναπληρωτών καθηγητών και δασκάλων, αλλά οι συγχωνεύσεις τμημάτων, όπως αναφέρει δημοσίευμα της efsyn.
Το TPP, βρέθηκε έξω από το Εφετείο, και συνομίλησε με δασκάλους και καθηγητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι προχώρησαν στην απεργιακή κινητοποίηση παρά το γεγονός ότι κρίθηκε «παράνομη» και «καταχρηστική». «Θα συνεχίσουμε να βγαίνουμε παράνομοι και καταχρηστικοί για τα παιδιά μας, το δημόσιο σχολείο και την αξιοπρέπεια μας, για τους γονείς, που πρέπει να μάθουν επιτέλους τι σημαίνει αξιολόγηση στην πραγματικότητα», είναι η απάντηση των εκπαιδευτικών στην υπουργό, υπενθυμίζοντας ότι όταν το 90% των εκπαιδευτικών αντιδρά, τότε η απεργία δεν γίνεται να θεωρηθεί παράνομη. «Παράνομα και αντιεκπαιδευτικά είναι τα μέτρα τους», δηλώνουν στην κάμερα του TPP.
«Τα σχολεία στις λαϊκές γειτονιές θα κλείσουν και οι γονείς θα βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη»
Όπως εξηγούν οι εκπαιδευτικοί, η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων με τον τρόπο που προβλέπει το νομοσχέδιο, δεν είναι συνυφασμένη με τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αντιθέτως, πρόκειται να φέρει ένα σχολείο πολλών ταχυτήτων, αυτόνομου οικονομικά, με απόσυρση του κράτους από τις όποιες αρμοδιότητες και υποχρεώσεις του, με την εύρεση χορηγών, μετατρέποντας τα σε επιχειρήσεις. «Τα σχολεία έτσι, θα κατηγοριοποιούνται σε καλά και κακά, και οι γονείς, λες και είναι πελάτες, θα ψάχνουν να βρουν το καλύτερο», εξηγούν.
«Η κυβέρνηση ιδιωτικοποιεί την εκπαίδευση. Εισάγει τους χορηγούς στη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Αυτονομία των σχολικών μονάδων σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα είναι manager για να βρίσκουν χορηγούς για να χρηματοδοτείται η σχολική μονάδα», προσθέτουν ενώ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: «τα σχολεία που είναι σε λαϊκές γειτονιές, δεν θα μπορούν να βρουν χορηγούς. Άρα θα κατηγοριοποιηθούν, θα αξιολογηθούν, οι δείκτες θα είναι χαμηλοί, και αυτά τα σχολεία στις λαϊκές γειτονιές θα τα κλείσουν. Θα βάζουν το χέρι στην τσέπη βαθιά οι γονείς κάθε χρόνο για να τα κρατήσουν όρθια, για να επιβιώσουν, πράγμα το οποίο δεν θα συμβεί. Έχουμε την πείρα από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Αγγλία. Κλείνουν σχολεία, με βάση τους δείκτες που δεν πιάνουν. Άρα, σήμερα δίνουμε μάχη για τη μόρφωση των παιδιών μας, για τη δημόσια εκπαίδευση».
«Ας αξιολογήσει το Υπουργείο τον εαυτό του και μετά ας αξιολογηθούμε κι εμείς»
Καθηγητές και δάσκαλοι, τονίζουν επίσης το οξύμωρο της υπόθεσης. Παρά το γεγονός ότι καλούνταν να διδάσκουν σε αντίξοες συνθήκες, πολλές φορές με την έλλειψη των απαραίτητων υλικοτεχνικών υποδομών, σε πολυπληθή τμήματα και υπό τον κίνδυνο της πανδημίας, καλούνται να αξιολογηθούν, χωρίς να τους έχει επιτραπεί ουσιαστικά να εργαστούν υπό κανονικές συνθήκες.
«Είμαι μία αναπληρώτρια που γυρνάει όλη την Ελλάδα εδώ και 15 χρόνια. Το Υπουργείο δεν ήθελε να με διορίσει. Έπρεπε να κάνω μεταπτυχιακά, και όταν με διόρισε μου λέει ότι δεν είμαι αρκετά καλή μετά από τόσα χρόνια και πρέπει να αξιολογηθώ», αναφέρει εκπαιδευτικός. «Δουλεύω στο χώρο της ειδικής αγωγής, η οποία δεν μπορεί να λειτουργήσει εξ αποστάσεως. Ας αξιολογήσει πρώτα το Υπουργείο τον εαυτό του και μετά ας αξιολογηθούμε κι εμείς», τονίζει άλλη εκπαιδευτικός.
«Μαθητές, καθηγητές, ενωμένοι νικητές»
Το μεγαλειώδες συλλαλητήριο των εκπαιδευτικών, κατηφόρισε την Αλεξάνδρας, στη συνέχεια τη Βασιλίσσης Σοφίας και κατέληξε στην πλατεία Συντάγματος. Εκεί, είχε καταλήξει η μαθητική πορεία. Μόλις η πορεία των εκπαιδευτικών έφτασε στην Λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας, οι μαθητές ξέσπασαν σε χειροκροτήματα και επευφημισμούς, φωνάζοντας «Μαθητές, καθηγητές, ενωμένοι νικητές» και ενώθηκαν με την πορεία των δασκάλων και καθηγητών τους.
«Είμαστε μαζί με τους καθηγητές, διότι έχουμε κοινά αιτήματα και τα δικά τους είναι δίκαια», αναφέρει μαθητής στην κάμερα του TPP, ενώ άλλοι επισημαίνουν ότι ζητούν να καταργηθεί αυτό το νομοσχέδιο και όλα τα άρθρα του, διότι «όλα συντηρούν την υποβάθμιση της παιδείας, συντηρούν τα διεθνή συμφέροντα τα οποία έχουν εισβάλει και στην παιδεία τα τελευταία χρόνια σε σημαντικό βαθμό».
Ακόμη, οι μαθητές σημειώνουν ότι η εμπειρία τους με την τηλεκπαίδευση, ήταν καταστροφική, κάτι το οποίο δηλώνουν και οι καθηγητές στο TPP, αναφέροντας ότι ενώ είχαν την αίσθηση ότι έκαναν μάθημα, επιστρέφοντας εν τέλει στη δια ζώσης εκπαίδευση συνειδητοποίησαν ότι υπάρχουν σοβαρά κενά. «Πολλές φορές δίναμε τον λόγο σε ένα μαθητή και δεν ανταποκρινόταν. Τα πιο πολλά παιδιά κοιμόντουσαν», σημειώνουν. Όταν οι μαθητές επέστρεψαν στα θρανία τους, αυτό συνέβη χωρίς μέτρα, με περισσότερα από 25 παιδιά σε κάθε τμήμα, σε μικρές αίθουσες και με ελλείψεις στο εκπαιδευτικό προσωπικό.
«Η κυβέρνηση ξέρει ότι υπάρχει τρομερή οργή σε όλο το λαό, σε γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικούς για την άθλια κατάσταση που βρίσκεται το δημόσιο σχολείο, και ξέρει ότι θα έχει συνεχείς εκρήξεις. Προσπαθεί με την ποινικοποίηση να μας στείλει μήνυμα τιμωρητικό, για να φοβηθούμε. Αλλά δε φοβόμαστε, συνεχίζουμε. Δεν φοβηθήκαμε τις απειλές για πειθαρχικά, ότι θα μας διώξει, ότι θα μας απολύσει. Συνεχίζουμε και θα νικήσουμε γιατί είμαστε πολλές χιλιάδες», είναι το τελεσίγραφο των εκπαιδευτικών, διαμηνύοντας τη συνέχεια των κινητοποιήσεών τους, «Με το κεφάλι ψηλά!».