Συνέντευξη στις Γεωργία Κριεμπάρδη και Νεκταρία Ψαράκη
Η Γεωργία Κριεμπάρδη και η Νεκταρία Ψαράκη φιλοξένησαν στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα Press» τον μουσικό, συνθέτη, στιχουργό και ράπερ Μιθριδάτη. Με αφορμή το τραγούδι του «Για να μην τα χρωστάω», το οποίο έχει αποσπάσει περίπου 2,5 εκατομμύρια προβολές στο Youtube, μιλούν για την κοινωνικοπολιτική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα το τελευταίο έτος. Ο Μιθριδάτης, δεν ψάχνει αποδιοπομπαίους τράγους. Μιλά για όλους και για όλα: για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, για τον Έληνα με ένα «Λάμδα», που όπως λέει «είναι ο ίδιος από το 1996 που ξεκίνησα να μιλάω για αυτόν», για το ίδιο του το συνάφι, το συνάφι των καλλιτεχνών, αλλά και για τα ΜΜΕ και το καθεστώς τρομοκρατίας, διχασμού και φίμωσης που υπηρετούν.
Το βράδυ της Τετάρτης 23 Μαρτίου στις 20.00 βρέθηκε στον κινηματογράφο Τριανόν όπου μαζί με τον γραμματέα του ΜέΡΑ25, Γιάνη Βαρουφάκη, έκαναν μια συζήτηση για τη βιομηχανία του θεάματος που γονιμοποιεί την πολιτική σκέψη και δράση, με αφορμή την παρουσίαση: «Το πιο απρόσμενο αντιπολεμικό μανιφέστο ελευθεριακού κομμουνισμού» – μια πολιτική-φιλοσοφική εισαγωγή στο… Star Trek». «Είναι μια αφορμή για ανάλυση, με κοινό παρονομαστή τον κινηματογράφο, την ποπ κουλτούρα. Αυτό κάνει η τέχνη, σου δίνει το ερέθισμα να κουβεντιάζεις» θα πει ο Μιθριδάτης στο ΤΡΡ και αμέσως η συζήτηση πηγαίνει στην δική του τέχνη.
«Έπρεπε να τα πω για να μη σκάσω»
Πριν από περίπου ένα χρόνο, κυκλοφόρησε ένα 12λεπτο κομμάτι, το «Για να μην στα χρωστάω», στο οποίο τα βάζει με όλα τα κακώς κείμενα στην πολιτική-κοινωνική αρένα. Είχε δηλώσει αρχικά ότι δεν θα ασχολούταν με τα περί πανδημίας. Εν τέλει εμφανίζεται με ένα τραγούδι 12 λεπτών το οποίο μάλιστα εκτός του ότι έχει αποσπάσει περίπου 2μιση εκατομμύρια views, αποτέλεσε και θέμα εξεταστικής στο τμήμα πολιτικών επιστημών του ΑΠΘ. «Επηρεάστηκα ακούγοντας μουσική και πήρα την απόφαση να γράψω τελικά και για την πανδημία μέσα σε μια στιγμή. Αυτό κάνει η μουσική, σε ερεθίζει, σου δίνει λόγο να δράσεις και να αντιδράσεις. Εκείνη την εποχή είχα δει και κάποια περιστατικά… Πολλοί ήθελαν με ραπ και λαϊκά κομμάτια να εκμεταλλευτούν την κατάσταση που δεν ήταν ιδανική να την εκμεταλλευτείς εμπορικά, ήταν φτηνιάρικο για μένα. Δεν έφτιαξα ένα έργο για την πανδημία, ήταν ένα μέρος του κομματιού αυτό» σημειώνει στη συζήτησή μας. Ο Μιθριδάτης μιλάει για την ουσία, και η ουσία δεν είναι στις προβολές του youtube. «Σημασία έχει ποιο είναι το περιεχόμενο, το θέμα που πραγματεύεται ένα κομμάτι» λέει.
«Για να μη στα χρωστάω» είναι ο τίτλος του 12λεπτου καλλιτεχνικού έργου και ο Μιθριδάτης λέει πως θα έσκαγε αν δεν τα έλεγε. «Γενικά, δε μ’ αρέσει να χρωστάω». «Πολλοί βρήκαν την ευκαιρία να πουν ότι τώρα θα τα ‘κονομήσω χοντρά… Το ήξερα ότι θα λειτουργήσει αλλιώς αυτό και δεν έχω κανένα θέμα με αυτό» θα πει ο ίδιος μιλώντας για ένα βαθιά πολιτικό κομμάτι, πάνω σε ένα «πολιτικό ζήτημα που σχολιάστηκε και στο ελληνικό κοινοβούλιο, αλλά όχι από την κυβέρνηση». «Πίστευαν ότι μετά το “για να μη στα χρωστάω” θα έχω κάθε μέρα live και εγώ δεν είχα ούτε ένα» προσθέτει.
«Πολλοί μου λένε “είναι η ώρα να βγάλεις κι άλλο”. Δεν είναι αυτή η δουλειά μου. Είπα κάποια πράγματα για να μη τα χρωστάω, δε χρωστώ κάτι άλλο, αλλοίμονο αν έγραφα κομμάτια με κάθε νέα περιπέτεια της κυβέρνησης αυτής που έχουμε. Αυτά που είπα ίσχυαν, ισχύουν και θα ισχύουν. Πολλά απ’ αυτά που λέω ισχύουν εδώ και χρόνια» τονίζει και η συζήτηση πηγαίνει στη σιωπή που τήρησαν πολλοί καλλιτέχνες εν μέσω πανδημίας. Ο Μιθριδάτης εκτιμά πως δεν αντέδρασαν όσοι και όσο θα έπρεπε απέναντι στα απαγορευτικά που υπέστη η τέχνη ελέω πανδημίας. «Κάποιοι καλλιτέχνες δούλεψαν, πχ στον χώρο του θεάματος, ανεξαρτήτως τι αποκόμισαν οικονομικά…. Κάποια συγκεκριμένα ονόματα, τα κλασσικά που πάντα έχουν μια δραστηριότητα, δούλεψαν» αναφέρει και εξηγεί πως καλλιτέχνες, μουσικοί, όπως ο ίδιος που τα live τους είναι συναυλιακά, δε δούλεψαν.
Έχει άποψη και δε φοβάται να την πει. Μιλώντας γι’ αυτήν την κυβέρνηση, υπογραμμίζει: «Κάποιος κοσμάκης την έβαλε, δεν διακτινίστηκαν…», ενώ αναφέρεται και στην υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, κάνοντας λόγο για «μια κυρία που δε θέλει, την κουράζουν, δεν την ενδιαφέρει η τέχνη, δεν ξέρει» «Γιατί την βασανίζετε την στέκα;» αναρωτιέται. Έκανε και την κριτική του στην κυβερνητική διαχείριση στον χώρο της εστίασης με το άνοιξε-κλείσε την μουσικής. «Είπαν ξανανοίγει η εστίαση αλλά χωρίς μουσική που θα παίζει από το internet και τρελάθηκαν όλοι. Σου λέει “πώς θα πάω να πιώ την καφεδάρα μου χωρίς να ακούω μια μουσική… που δημιουργήθηκε από τον αέρα”. Αυτό ένοιαζε τον κόσμο, αν θα σιγοντάρει μια μουσικούλα την ώρα που τρώει τη μακαρονάδα του, χωρίς να αναρωτηθεί αυτοί που έφτιαξαν τη μουσική πώς ζουν».
Ο Εληνάρας με ένα «Λάμδα»
Ο Εληνάρας με ένα «Λάμδα», είναι το βασικό πρόβλημα. Όλα τα άλλα, όπως λέει ο Μιθριδάτης, είναι τα αποτελέσματα του βασικού προβλήματος. Στο δεύτερο act του τραγουδιού «Για να μην τα χρωστάω», ο Μιθριδάτης αναφέρει «έχω έκτη αίσθα, I see dead people, να θηλάζουν την πρωθυπουργική τη nipple», αναφερόμενος στους «αποψάρα έχοντας μα πάντα απέχοντας», αναφερόμενος στους «απολιτίκ» που στα δύσκολα τη βλέπουν «φασίζμο», αλλά και στους «κυρ Παντελήδες». Όπως τονίζει όμως ο Μιθριδάτης, δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται αναφορά στον «Εληνάρα»:
«Τον Εληνάρα τον κράζουν τα Ημισκούμπρια από το 1996. Τα έχουμε πει χιλιάδες φορές. Ακόμα και σε κομμάτια που κανένας δεν μπαίνει στον κόπο όσες φορές και να τα ακούσει να ξύσει λίγο κάτω από την επιφάνεια. Ακόμη και το Πάμε όλοι μαζί σε μια παραλία. Όταν εγώ ακούω μέχρι σήμερα ότι αυτό το τραγούδι είναι ο ύμνος του καλοκαιριού, νιώθω ότι κάτι δεν καταλαβαίνει ο Έλληνας», αναφέρει, εξηγώντας ότι ακόμη και το συγκεκριμένο τραγούδι, ουσιαστικά καυτηριάζει την «εληνική» νοοτροπία, για το πώς περνούν οι «Εληνάρες» τις καλοκαιρινές Κυριακές τους.
Συνεχίζει, λέγοντας ότι τον «Εληνάρα» τον έχουν σχολιάσει αρκετοί καλλιτέχνες, μεταξύ αυτών ο Τζίμης Πανούσης και ο Χάρρυ Κλυνν: «Όταν ο Χάρρυ Κλυνν είχε πει Πατρίδα η χώρα του Πράσινου Ήλιου, του ΠΑΟΚ, της ΑΕΚ, της Καλαμαριάς, πατρίδα θρησκεία, σουβλάκι με πίτα, ντάτσουν adidas, και χάνι της γραβιάς, πείτε μου τι διαφορά έχει με το σήμερα; Εκείνος τα είπε στα μέσα του ’80, για να μην ευλογώ τα γένια των Ημισκούμπριων», καταλήγοντας ότι ο «Έληνας, δεν θέλει να αλλάξει», προσθέτοντας ότι το θέμα των εργασιακών ζητημάτων, το είχαν σχολιάσει τα Ημισκούμπρια στο κομμάτι ΕΜΠΕΝΙΖΕΡ το 1998: «Δεν συνέβησαν αυτά τώρα. Δεν τα είπε ο Μιθριδάτης το 2021, τώρα απλά νομιμοποιείται η αλητεία η οποία υπήρχε».
Κάθε μέρα χαμαλίκι και το Σάββατο Τσαλίκη…
Η αλητεία, όπως λέει ο Μιθριδάτης, υπήρχε, αλλά δεν μας ένοιαζε, διότι το βράδυ θα πηγαίναμε στο Βαρελάδικο. «Κάθε μέρα χαμαλίκι και το Σάββατο Τσαλίκη. Ημισκούμπρια, στο Άν ήσουν άλλος το είχα πει αυτό. Πολλοί μας λένε ότι είμαστε προφήτες. Δεν είμαστε προφήτες, δεν υπάρχει αυτό. Είχαμε αντίληψη. Καλό είναι να έχουμε μία αντίληψη. Αυτό είναι το πρόβλημα. Γι’ αυτό έχουμε οδηγηθεί εδώ τα τελευταία 12 χρόνια».
Ο Μιθριδάτης αναφέρει ότι θα αλλάξουμε αναλαμβάνοντας τις ευθύνες μας ατομικά και κοινωνικά επάνω μας. «Με συγχωρείς φίλε μου, αλλά εσύ ψήφιζες τα ίδια και όχι ο άλλος. Όταν δεν υπάρχει αντίληψη πού οφείλονται τα λάθη που έγιναν στη ζωή του και κατηγορεί από τη Μέρκελ, μέχρι τον Σύριο μετανάστη, έχουμε αυτά τα αποτελέσματα».
Τα μέσα «έχουν φτάσει τη δουλειά τους σε level pro», λέει, αναφερόμενος στο ρόλο που διαδραματίζουν τα ΜΜΕ δεδομένων των συνθηκών. «Εγώ προσωπικά, τόσα χρόνια, αυτό που συμβαίνει δεν το έχω ξαναδεί. Αν δεν είχες άλλο τρόπο να ενημερώνεσαι, όπως πχ το ίντερνετ, κάποια ραδιόφωνα, δεν θα υπήρχε τίποτα. Δε μεταφέρουν απλά το δελτίο τύπου του Μαξίμου, αλλά θυμόμαστε όλοι τι έγινε με το περιστατικό της Νέας Σμύρνης. Είχαν διαστρεβλώσει την πραγματικότητα», αναφέρει.
Κλείνοντας, ο Μιθριδάτης εμφανίζεται υποσχόμενος, αλλά και επιφυλακτικός για το τι έπεται καλλιτεχνικά, υπενθυμίζοντας ότι ως καλλιτέχνης έχει πολλές εκφάνσεις, με την πρόσφατη συμμετοχή του στο Half Note με το Boogie Man Experiment, ένα υβριδιακό Live Show, με τραγούδια από την προσωπική δισκογραφία του Μιθριδάτη, αλλά και από το γνωστό ρεπερτόριο των Ημισκουμπρίων, σε αμιγώς Jazz εκτελέσεις.