Γονείς, μαθητές και καθηγητές των μουσικών & καλλιτεχνικών σχολείων συμμετείχαν στην διαμαρτυρία στο κέντρο της Αθήνας, ενώ διοργανώθηκαν αντίστοιχες εκδηλώσεις σε όλη τη χώρα.
Απαιτούν:
• Κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών αναγκών των μουσικών & καλλιτεχνικών σχολείων από ενάρξεως του σχολικού έτους.
• Δωρεάν βιβλία και εξοπλισμό για όλους τους μαθητές.
• Μετακινήσεις χωρίς περιορισμούς.
• Υποχρεωτική αναγνώριση του επιπέδου σπουδών των μαθητών στα μουσικά & καλλιτεχνικά σχολεία.
• Δωρεάν διενέργεια εξετάσεων για την απόκτηση πτυχίων στην Ευρωπαϊκή Μουσική, την Βυζαντινή Μουσική και τα Παραδοσιακά Όργανα – να εφαρμοστεί ο νόμος και η σχετική υπουργική απόφαση που παραμένει ανενεργή εδώ και χρόνια.
CREDIT: Nick Paleologos / SOOC
Η ολοκληρωτική κατάργηση των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών παράλληλα με αυτήν των καλλιτεχνικών μαθημάτων χωρίς καμία επιστημονική αιτιολόγηση αποτελεί το κεντρικό σημείο της αλλαγής των ωρολογίων προγραμμάτων του Γενικού Λυκείου που θέσπισε η κυβέρνηση υπό υπουργό Παιδείας τη Νίκη Κεραμέως. Οι αντιδράσεις κατά την ανακοίνωση της κατάργησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο λύκειο ήταν έντονες με το υπουργείο παιδείας να εκδίδει ανακοίνωση με την οποία χαρακτηρίζει «fake news τον εξοβελισμό της τέχνης από τα σχολεία», αλλά επιβεβαιώνει, βάσει του ωρολόγιου προγράμματος, και την υποβάθμιση αλλά και την κατάργηση των καλλιτεχνικών στο Λύκειο. Μάλιστα η υπουργός υποστήριξε πως τα καλλιτεχνικά καταργούνται γιατί δεν τα παρακολουθούσαν πολλοί μαθητές. Ενδεικτικά, για τα εικαστικά και τη μουσική στην Α’ Λυκείου, το υπουργείο ανέφερε πως «είχε παρατηρηθεί χαμηλή συμμετοχή σε αυτό (στα εικαστικά και τη μουσική αθροιστικά, το έτος 2018-2019, συμμετείχε το 7,9% των μαθητών της Α’ Λυκείου, 9% το έτος 2019-2020), και σποραδικότητα στη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών, τα οποία δεν μπορούσαν να υπηρετήσουν το σκοπό τους».
«Μας εμπαίζουν – Λένε μπράβο στους καλλιτέχνες αλλά δεν τους βοηθούν»
Στο ΤΡΡ για το θέμα μίλησε η Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών Και Καλλιτεχνικών Σχολείων, Άννα Χρονοπούλου. «Μιλάμε για πλήρη υποβάθμιση καλλιτεχνικών και μουσικών σχολείων. Δεν είναι μόνο ζήτημα των τελευταίων χρόνων. Είναι χρόνιο ζήτημα. Τα 2/3 των μαθητών είχαν κενά σε μαθήματα ειδικότητας και αναγκαζόμαστε να στραφούμε σε ενισχυτική ιδιωτική εκπαίδευση» εξηγεί και προσθέτει πως «πέρυσι στα μουσικά σχολεία ήρθαν ταμπουρατζήδες τον Μάη». «Αν το υπουργείο θέλει να βρει λύσεις, μπορεί. Είναι οι μόνιμοι διορισμοί. Είναι δυνατόν να λυθεί το θέμα με ωρομίσθιους και αναπληρωτές;».
«Δεύτερο σημαντικό ζήτημα είναι οι κτηριακές υποδομές. Πώς να κάνεις χορό σε πάτωμα που θα σπάσεις το πόδι; Πώς θα συστεγάζεσαι με άλλο σχολείο;» τονίζει και κάνει λόγο και για το ζήτημα των μετακινήσεων με τους χιλιομετρικούς περιορισμούς που τίθενται. «Για παράδειγμα, τα παιδιά του γυμνασίου για να μετακινηθούν με πούλμαν, σύμφωνα με την ΚΥΑ, πρέπει η απόσταση σπίτι-σχολείο να είναι 3 χλμ, ενώ για το λύκειο 5 χλμ. Αν έχουμε δύο αδέρφια στο ίδιο σπίτι σε απόσταση οριακά 3 χλμ, το ένα γυμνάσιο και το άλλο λύκειο, του λυκείου θα πάει πέντε χλμ με τα πόδια και τον εξοπλισμό στα χέρια…» περιγράφει, μιλώντας για λεωφορεία που εν μέσω πανδημίας είχαν πληρότητα 100%.
Η Πρόεδρος της Ένωσης μιλά για μια κατάσταση που σε τίποτα δε θυμίζει δημόσια παιδεία. Ούτε δημόσια, ούτε παιδεία. «Τα βιβλία στα μουσικά σχολεία τα πληρώνουμε εμείς. Τα καβαλέτα, τα χρώματα, τα όργανα μέχρι κάποιο σημείο δίνονται για δανεισμό αλλιώς σου λένε “αγόρασε δικό σου και συντήρησέ το κιόλας”». «Τα παιδιά μας κάνουν έξι χρόνια καλλιτεχνικά και για να αποκτήσουν επαγγελματικό δικαίωμα πρέπει μετά να πάνε σε ιδιωτική σχολή, να δώσουν κατατακτήριες -εμείς τα πληρώνουμε όλα-, μιας και το απολυτήριο με έξι χρόνια σπουδές στο σχολείο δεν αναγνωρίζεται (!)» καταλήγει.
«Θεωρούν την καλλιτεχνική παιδεία περιττή, επειδή κοστίζει – Το υπουργείο να ακούσει τη φωνή μας, τη φωνή του μέλλοντος και του αδικημένου παρόντος»
Στο ΤΡΡ μίλησε η Σοφία Σιουμπάλα, μαθήτρια Α’ Λυκείου στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Περιστερίου. Ο λόγος στην ίδια:
«Σήμερα έγινε μια από τις μαζικότερες κινητοποιήσεις για τα καλλιτεχνικά και μουσικά σχολεία. Έχουμε κάνει πολλές τέτοιες κινητοποιήσεις στο υπουργείο παιδείας αλλά και στο Σύνταγμα για να αναδείξουμε τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία μας. Φυσικά όλα τα σχολεία αντιμετωπίζουν προβλήματα επειδή η πολιτεία δεν παρέχει όσα χρήματα χρειάζονται ,αλλά τα καλλιτεχνικά σχολεία πλήττονται περισσότερο, λόγω του ότι χρειάζονται ιδιαίτερα υλικά και πιο εξειδικευμένες υποδομές που η πολιτεία δεν παρέχει επειδή η καλλιτεχνική παιδεία είναι παραμελημένη και θεωρείται περιττή επειδή κοστίζει.
Πολλά από τα σχολεία μας στεγάζονται σε ακατάλληλα κτίρια και άλλα σε κτίρια που είναι υπερφορτωμένα. Οι περισσότεροι καθηγητές μας ,των μαθημάτων ειδικότητας ,είναι αναπληρωτές και έρχονται στο σχολείο μας λίγο πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων με αποτέλεσμα να χάνουμε δεκάδες πολύτιμες για εμάς ώρες. Ακόμα και οι καθηγητές των μαθημάτων Γενικής Παιδείας αργούν πολύ να φτάσουν στα σχολεία μας γιατί το υπουργείο αργεί να τους διορίσει.
Ζητάμε λοιπόν διορισμό και οργανικές θέσεις για τους καθηγητές ειδικότητας. Ζητάμε ακόμα να μας αναγνωρίζονται οι σπουδές που κάνουμε στα σχολεία μας ο κάθε μαθητής στην ειδικότητα που έχει επιλέξει και έχει δώσει εξετάσεις εισαγωγής. Ζητάμε να καλύψει το κράτος την καλλιτεχνική παιδεία και να μην αφήνει κενά. Όλοι μαζί ομαδικά και με δυνατή φωνή ζητάμε να σταματήσει η υποβάθμιση των καλλιτεχνικών σχολείων και να αρχίσει επιτέλους το υπουργείο παιδείας και η κυβέρνηση να ακούει τη φωνή μας, τη φωνή του μέλλοντος και του αδικημένου παρόντος».