Όπως είπε. το διακύβευμα των εκλογών είναι «σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα».

«Αυτή τη μάχη, που ο αντίπαλος επιχειρεί να επενδύσει με την ιδεολογία της ανισότητας και της εκμετάλλευσης, οφείλουμε να τη δώσουμε, ιδιαίτερα στο χώρο της εκπαίδευσης, όπου καταγράφονται στη συνείδηση των νέων, οι μεγάλες ιδεολογικές αφηγήσεις και η σκληρότητα ή η δικαιοσύνη των παρεπόμενων πολιτικών», είπε.

Aναλυτικά η ομιλία του:

Νίκη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για μια εκπαίδευση σύγχρονη, συμπεριληπτική, παράγοντα κοινωνικής, οικονομικής και πολιτισμικής προόδου.

Η ανακοίνωση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, έστω και λίγο καθυστερημένη ομολογώ, (παρ’ ό, τι ήδη εδώ και δυο χρόνια στο Προγραμματικό Συνέδριο είχαμε διαμορφώσει τις θέσεις μας) άνοιξε επιτέλους την ουσιαστική και προγραμματική συζήτηση ενόψει των εκλογών. Και υποχρέωσε την ΝΔ να ακολουθήσει, θέλοντας και μη, σκορπώντας όμως ψεύδη, δημαγωγία και σύγχυση.

Από το συνολικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τη δημοκρατική αναγέννηση και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, θα αναλύσουμε εδώ σήμερα, θα συζητήσουμε και θα δεσμευθούμε για το μέρος του που αφορά την Παιδεία.

Η κατάργηση της ΕΒΕ που έχουμε εξαγγείλει δεν είναι μια τεχνική λεπτομέρεια ή ένα επιμέρους μέτρο, αλλά εμβληματική θέση του προγράμματός μας για την Παιδεία. Γιατί συμπυκνώνει το σύνολο της αντίληψης μας για μια εκπαίδευση σύγχρονη, συμπεριληπτική, παράγοντα κοινωνικής, οικονομικής και πολιτισμικής προόδου.

Αυτήν ακριβώς που μισούν οι δυνάμεις της αγοράς, της οπισθοδρόμησης και του αυταρχισμού. Γι’ αυτούς η εκπαίδευση δεν είναι κοινωνικό αγαθό αλλά ένα ακόμη προϊόν που υπάγεται σε αγοραίους κανόνες, υποταγμένο στις επιδιώξεις για τη μέγιστη δυνατή κερδοφορία του κεφαλαίου.

Γιατί η κατάργηση της ΕΒΕ είναι εμβληματικό μέτρο:

Πρώτον, γιατί η εφαρμογή της έφερε την Ελλάδα στον αντίθετο δρόμο από την Ε.Ε.

☆ Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται μια οικονομία γνώσης και υψηλών προσόντων για να σταθεί στο διεθνή ανταγωνισμό. Διαφορετικά θα σαρωθεί από Ινδία, Κίνα, ΗΠΑ και άλλες γοργά ανερχόμενες τεχνολογικά και βιομηχανικά δυνάμεις. Για αυτό έχει θέσει στόχο το 2030 οι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανάμεσα στους νέους να είναι στο 50%.

☆ Αυτό το στόχο αντιπολιτεύονται οι Μητσοτάκης – Κεραμέως με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Πλήττουν τους νέους με τεχνητούς φραγμούς στη μόρφωση και οδηγούν την Ελλάδα εκτός πλαισίου της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής. Αλλά επίσης (με την ευκαιρία!) χαρίζουν στα ιδιωτικά κολλέγια ένα μέρος από τα 18.000 -περίπου- παιδιά που μένουν ετησίως εκτός πανεπιστημίων λόγω ΕΒΕ!

☆ Με ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση τα παιδιά της φετινής Γ’ Λυκείου πρέπει να γνωρίζουν ότι θα μπουν στο πανεπιστήμιο χωρίς τον τεχνητό φραγμό της ΕΒΕ. Κι όχι μόνο αυτό: θα υποστηριχθούν στις σπουδές τους με αύξηση των καθηγητών, βελτίωση εργαστηρίων και υποδομών, καλύτερη φοιτητική μέριμνα και άλλα.

☆.Είναι φθηνή δημαγωγία των ΝΔ – Κεραμέως ότι στο πανεπιστήμιο έμπαιναν παιδιά με «ασσόδυο» στις πανελλήνιες Οι περιπτώσεις είναι μετρημένες στα δάκτυλα και αφορούσαν ελάχιστες σχολές πολύ χαμηλής ζήτησης. Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών που κόβει η ΕΒΕ χάνουν μια πραγματική ευκαιρία για να μορφωθούν, να αποκτήσουν γνώσεις και προσόντα. Να έχουν έτσι εφόδια για καλύτερους μισθούς και προοπτικές στην αγορά εργασίας. Και εντέλει, να είναι σε θέση να υπερασπιστούν μια δίκαιη, δημοκρατική κοινωνία.

Τι ονειρεύεται αντίθετα η ΝΔ;

Ένα μοντέλο ανάπτυξης στηριγμένο σε σαθρές βάσεις: στον τουρισμό, στο real estate, στη «χρυσή visa», το Airbnb, τον τζόγο και την απομύζηση του κράτους από τα μεγάλα συμφέροντα, που μέσα στις αλλεπάλληλες κρίσεις σωρεύουν υπερκέρδη. Είναι λογικό αυτό το είδος ανάπτυξης, φλερτάροντας διαρκώς με τη χρεοκοπία, δημιουργώντας επισφαλείς και κακοπληρωμένες θέσεις εργασίας, να βλέπει με μισό μάτι την αξίωση της νέας γενιάς για όλο και περισσότερη γνώση και προκοπή.

Με αφορμή την κατάργηση της ΕΒΕ, η ΝΔ επιτίθεται στην εκπαιδευτική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ τα χρόνια της διακυβέρνησης μας. Μια πολιτική για την οποία δηλώνουμε υπερήφανοι. Γιατί σε απίστευτα δύσκολες συνθήκες μέσα σε Μνημόνια, καταναγκασμούς και δημοσιονομική στενότητα, όχι μόνο κρατήσαμε όρθια την εκπαίδευση αλλά πετύχαμε σημαντικές μεταρρυθμίσεις που τώρα, πιάνοντας ξανά το νήμα από τον Ιούλιο του 2019, θα συνεχίσουμε.

Δεν είναι τυχαίο ότι στην Παιδεία αποδυναμώθηκε πιο γρήγορα και πιο εύκολα το αντιΣΥΡΙΖΑ μέτωπο και πολύ γρήγορα φάνηκε πόσο κίβδηλες ήταν οι υποσχέσεις για αριστεία και στοιχειώδη αξιοκρατία.

Ήταν πολλά τα στραπάτσα, οι αποτυχίες, τα σκόιλ ελικίκου, οι αντιδημοκρατικές παρεμβάσεις, η ολοφάνερη εύνοια προς την ιδιωτική εκπαίδευση. Αλλά πιστεύω επίσης ότι μέσα από τις παρεμβάσεις του τμήματος Παιδείας, της ΕΠΕΚΕ Παιδείας, των βουλευτών μας από το βήμα της Βουλής, μέσα από τα μέτωπα που οικοδομήθηκαν με το εκπαιδευτικό προσωπικό και τη σπουδάζουν νεολαία, η υπουργός Παιδείας κατέστη persona non grata για το χώρο της εκπαίδευσης και η πλέον αντιδημοφιλής υπουργός της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Πίσω ακόμη και από την κυρία Μενδώνη. Κάτι που δεν το λες και εύκολη κατάκτηση.

Πώς άλλωστε να κατηγορήσει η ΝΔ το έργο της πενταετίας ΣΥΡΙΖΑ χωρίς να γίνει καταγέλαστη;

Για ποιο από τα παρακάτω, τάχα;

✭ Επειδή έμπαιναν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σχεδόν 70.000 υποψήφιοι το χρόνο; Ανταποκριθήκαμε έτσι το 2020 στον ευρωπαϊκό στόχο να είναι απόφοιτοι Γ΄βάθμιας εκπαίδευσης το 40% των νέων 25-34 ετών.

✭ Επειδή για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια ανοίξαμε τα σχολεία στην ώρα τους, με τους καθηγητές στη θέση τους και όλα τα βιβλία, το Σεπτέμβριο 2016;

✭ Επειδή δεν κόψαμε το 1 δισ. ευρώ από τη δημόσια δαπάνη για την Παιδεία που είχαν συμφωνήσει να κόψουν με το Μεσοπρόθεσμο οι Σαμαράς / Βενιζέλος;

✭ Επειδή για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία επιτεύχθηκε ο στόχος 1% του ΑΕΠ στην Έρευνα;

✭ Επειδή τα Πανεπιστήμιά μας κατέγραφαν χρόνο με το χρόνο άνοδο και 6 από αυτά ήταν στα πρώτα 600 του κόσμου, δηλαδή, στο 2% των καλύτερων Πανεπιστημίων του κόσμου; Να θυμίσω ότι τα αναξιολόγητα ιδιωτικά κολέγια των οικονομικών χορηγών της ΝΔ βρίσκονται στον πάτο των διεθνών κατατάξεων;

✭ Επειδή δημιουργήσαμε το ΕΛΙΔΕΚ και ένα ολόκληρο σύστημα υποτροφιών για διδάκτορες και μεταδιδάκτορες για να μη φεύγουν οι επιστημονικοί εγκέφαλοι στο εξωτερικό;

✭ Επειδή το ΙΚΥ έπιασε σε υποτροφίες την περίοδο προ των μνημονίων; 29 εκ. το χρόνο, έφτασαν οι υποτροφίες, έναντι 2,5 εκ. την περίοδο Σαμαρά – Βενιζέλου;

✭ Επειδή προχωρήσαμε στον Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού και Νηπιαγωγείου, στον εξορθολογισμο του Γυμνασίου, στη διαφοροποίηση του Λυκείου, στο βραβευμένο από την ΕΕ πρόγραμμα «Μια νέα αρχή τα ΕΠΑΛ», στην ουσιαστική ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής, την επίτευξη παράλληλης στήριξης στο 100%; Αμέσως καταστρατήγησε η ΝΔ αυτό το τόσο σημαντικό μέτρο, μοιράζοντας την παράλληλη στήριξη σε 2 και 3 παιδιά. Ώστε να βάζουν σήμερα οι γονείς το χέρι την τσέπη για καλύψουν την παράλληλη στήριξη στο παιδί τους.

✭ Επειδή δημιουργήσαμε την προσχολική εκπαίδευση, μια νέα βαθμίδα εκπαίδευσης για τα παιδιά από 3 ετών; Αν και, να τονίσω, τέσσερα χρόνια αργότερα, δεν είχε λύσει το θέμα με τα κοντέινερ ο εκλεκτός της ΝΔ Δήμαρχος της Αθήνας. Με την Αθήνα, αν είναι δυνατόν, την μόνη πρωτεύουσα νομού και κράτους της ΕΕ που δεν διαθέτει ΕΕΕΕΚ!

✭ Επειδή επαναφέραμε το Πανεπιστημιακό Άσυλο;

✭ Επειδή επαναφέραμε τους 2500 εκπαιδευτικούς της τεχνικής εκπαίδευσης που προόριζε για απόλυση η προηγούμενη κυβέρνηση;

✭ Επειδή προχωρήσαμε με κριτήρια και με τη σύμφωνη γνώμη των Πανεπιστημίων και των τότε ΤΕΙ σε συνέργειες και συγχωνεύσεις, οικοδομώντας τον Ενιαίο Χώρο Εκπαίδευσης και Έρευνας;

✭ Επειδή μετά από πολλά χρόνια διορίσαμε καθηγητές στα Πανεπιστήμια και ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία για πρώτη φορά; Με την πρώτη προκήρυξη μετά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια, την ιστορική επιτυχία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ!

✭ Επειδή κληρονομήσαμε στη νέα κυβέρνηση τον κανόνα 1:1 και όχι τον κανόνα 5:1 που ήθελε η ΝΔ; Με αυτή την κληρονομία και δικό μας ψηφισμένο νόμο και δέσμευση στον προϋπολογισμό έγιναν οι 25000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση.

✭ Επειδή στήσαμε κόντρα στους ναζί και ορισμένους δημάρχους της ΝΔ την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων;

✭ Επειδή απαλλάξαμε τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς από τον βραχνά της αναιτιολόγητης απόλυσης, της αυθαιρεσίας των σχολαρχών και της μαύρης εργασίας;

✭ Επειδή για πρώτη φορά φέραμε τα σχολικά γεύματα στο χώρο της εκπαίδευσης; Τα οποία φυσικά θα επεκτείνουμε! Στόχος, 600 χιλ. γεύματα ημερησίως.

✭ Επειδή στο ΙΕΠ δεν προωθούσαμε τα αρχαία ελληνικά σε 5χρονα του κ. Γεωργιάδη και δεν διαφήμιζαμε εκδηλώσεις παραθρησκευτικών οργανώσεων ή εκδηλώσεις εναντίον του δικαιώματος των γυναικών στην έκτρωση;

✭ Επειδή διδάσκονταν η Κοινωνιολογία και η Πολιτική Παιδεία; Επειδή υπήρχε η καλλιτεχνική εκπαίδευση που υποβάθμισε ή κατάργησε η ΝΔ; Φυσικά εμείς θα τα επαναφέρουμε!

✭ Επειδή, ασχέτως της κατάληξης με τη δική μου απομάκρυνση από το υπουργείο έγιναν πράξη έστω πρόσκαιρα τα νέα προγράμματα των θρησκευτικών σε σύγκρουση με τον σκοταδισμό και την εκκλησιαστική εξουσία;

✭ Επειδή τα στελέχη εκπαίδευσης επιλέγονταν με αξιοκρατία, κι όχι με κριτήριο την ένταξή τους στη ΔΑΚΕ; Έτσι επιλέχτηκαν για παράδειγμα οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης. Οι περισσότεροι από αυτούς, ανάμεσά τους ο νυν γραμματέας του ΥΠΑΙΘ, δεν ήταν προσκείμενοι στον ΣΥΡΙΖΑ.

✭ Επειδή οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών ήταν αιρετοί και όχι διορισμένοι από το υπουργείο;

Θα μπορούσα να συνεχίσω επί μακρόν. Θα είμαι όμως σύντομος.

Αλλά να τονίσω επίσης, ότι όσα παρέθεσα, σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνουν ότι δεν υπήρξαν αδυναμίες, παραλείψεις και λάθη. Ωστόσο, έχω την πεποίθηση ότι το στίγμα της πολιτικής μας ήταν σαφές και η πυξίδα έδειχνε σταθερά στην αντίθετη κατεύθυνση από εκείνη του νεοφιλελεύθερου προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας.

Για αυτό, πριν παρουσιάσω συνοπτικά τους άξονες του προγράμματός μας, σας ζητώ να κάνουμε μια στάση στο πρόγραμμα της ΝΔ και στην περίφημη ελεύθερη γονεϊκή επιλογή σχολείου. Μια κυριολεκτικά εφιαλτική θέση.

Που οδηγεί σε μια Παιδεία κουπονιών και «school pass». Αυτό είναι το κρυφό σχέδιο της ΝΔ για την εκπαίδευση.

Θα κάνω στο σημείο αυτό μια επιλογή:

Όπως ακριβώς η κατάργηση της ΕΒΕ είναι μια πολιτική πράξη σύμβολο, που συμπυκνώνει την πολιτική μας, υπάρχει μια ανάλογη πράξη σύμβολο από την ΝΔ.

Δόθηκε στη δημοσιότητα το πρόγραμμά της η ΝΔ στο οποίο περιλαμβάνεται απερίφραστα μια καλά κρυμμένη μέχρι σήμερα βόμβα στα θεμέλια της δημόσιας εκπαίδευσης: Η δήθεν «ελεύθερη» γονεϊκή επιλογή σχολείου. Κάτι που στην πράξη θα σημάνει την ελεύθερη επιλογή μαθητών-πελατών από τα ιδιωτικά σχολεία και τα λίγα καλά αξιολογημένα και επαρκώς χρηματοδοτούμενα δημόσια.

Κάτι που θα επιφέρει δραματική υποβάθμιση όλων των υπολοίπων σχολείων, ειδικά στις φτωχές και υποβαθμισμένες περιοχές.

Με τον σαφέστερο τρόπο, αυτά είναι η νεοφιλελεύθερη επιδίωξη για πολλές κατηγορίες σχολείων και το γκρέμισμα του βασικότερου πυλώνα της δημόσιας εκπαίδευσης. Που δεν είναι άλλο από το σχολείο της γειτονιάς.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκαν όλες οι θεσμικές αντιμεταρρυθμίσεις της τετραετίας 2019-2023.

✦ Η αύξηση του Δικτύου των Προτύπων σχολείων που όλες ανεξαιρέτως οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις τα έβλεπαν ως έναν θεσμό περιορισμένο σε πολύ λίγα «ιστορικά» σχολεία -όπως επίσης η πλήρης διαστρέβλωση του χαρακτήρα των Πειραματικών

✦ Η τιμωρητική αξιολόγηση σε ατομικό επίπεδο και σε επίπεδο σχολικής μονάδας με στόχο τη διαφημιστική κατηγοριοποίηση των σχολείων προς άγραν πελατείας

✦ Η επιστροφή του επιθεωρητισμού των μετεμφυλιακών χρόνων και της χούντας, 40 χρόνια μετά την κατάργησή του

✦ Η υποβάθμιση του Συλλόγου Διδασκόντων με απόδοση υπερεξουσιών στους διευθυντές

✦ Η πρόσφατη ακραία κομματικοποίηση στην επιλογή στελεχών εκπαίδευσης

✦ Η διευκόλυνση της εισβολής της αγοράς στα σχολεία

✦ Η ομηρία των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών

✦ Η υποβάθμιση των υποδομών με αποτέλεσμα μεγάλη αύξηση στην επικινδυνότητα των σχολικών κτιρίων και των ατυχημάτων

Το πρόγραμμα της ΝΔ οδηγεί σε μια Παιδεία κουπονιών. Στο μέλλον γονείς εφοδιασμένοι με ένα school pass 1.000-1.500 ευρώ που θα προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα αναζητούν όχι στη γειτονιά τους αλλά σε όλη την Αθήνα ή τις άλλες πόλεις το «καλό» σχολείο για τα παιδιά τους. Με τη φαντασίωση μάλιστα, ότι αυτοί θα είναι οι «τυχεροί» που θα γίνουν δεκτοί στο 5% ή στο 10% των αξιολογημένων ως «άριστων» σχολείων, ιδιωτικών ή δημόσιων.

Δεν πρόκειται για κάποια σύγχρονη καινοτομία,αλλά για μια ακραία νεοφιλελεύθερη δυστοπία. Δοκιμάστηκε ήδη από τη δεκαετία του ’80 στη Βρετανία και απέτυχε οικτρά, εκτινάσσοντας στα ύψη την ανισότητα στην εκπαίδευση. Αφού τα σχολεία με μικρότερη αξιολόγηση, που δεν θα συγκεντρώνουν αρκετά κουπόνια-εγγραφές, δεν θα μπορούν να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα, με σαφείς τις συνέπεις.

Αν το σχέδιο της ΝΔ υλοποιηθεί θα μιλάμε για το τέλος του σχολικού θεσμού ως παράγοντα που οδηγεί στην πολύπλευρη ανάπτυξη, στην ισότητα, στην κοινωνική συνοχή, στην καλλιέργεια των γραμμάτων, στη διάπλαση ελεύθερων προσωπικοτήτων, στη συμπερίληψη και στην κοινωνικοποίηση όλων των παιδιών χωρίς διακρίσεις και ρατσισμό.

Στις 21 Μαΐου με τη ψήφο του ο ελληνικός λαός και η εκπαιδευτική κοινότητα θα επιλέξουν: Θα διαλέξουν σχολείο αγοράς και ανταγωνισμού; Ή δημόσιο σχολείο της Γνώσης, της Δημοκρατίας, της Ποιότητας και της Ισότητας.

Μπορούμε να φανταστούμε μια δεύτερη τετραετία ΝΔ – Μητσοτάκη, χτισμένη πάνω στις αρχές της της πρώτης και στις ιδέες των Μητσοτάκη – Κεραμέως;

Νομίζω ότι η απόφαση των ψηφοφόρων πρέπει να είναι ώριμη, ισχυρή, ξεκάθαρη.

Δεν θα παίξει κανείς με το πιο σημαντικό, μαζί με την υγεία, πυλώνα ενός κράτους δικαίου.

Ο λαός, οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς θα πουν ναι στο Πρόγραμμα για την Παιδεία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Με κεντρικό στόχο και όραμα να έχουμε πρότυπη εκπαίδευση και πρότυπα σχολεία για όλα τα παιδιά.

Να αναθερμάνουμε λοιπόν την ελπίδα

Να δούμε πολύ σύντομα το πρόγραμμα των πρώτων 100 ημερών

Η άμεση αντιμετώπιση των καταστροφικών επιπτώσεων που επέφερε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης αποκτά σε αυτές τις συνθήκες πρωταρχική σημασία.

Μια δέσμη μέτρων με τον χαρακτήρα του επείγοντος, ενταγμένων αρμονικά στο συνολικό μεταρρυθμιστικό σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία για την εκπαίδευση, θα λειτουργήσει ως προπομπός για την εκδίπλωση των ευρύτερων σχεδιασμών μας.

Θα δοθεί έτσι η δυνατότητα στον κόσμο της εκπαίδευσης να ανασάνει από τον καταιγισμό των αρνητικών μέτρων της τελευταίας τετραετίας, ενώ ταυτόχρονα θα ανοίξει ο δρόμος για τις μεγάλες μεταρρυθμιστικές τομές που χρειάζεται σήμερα η εκπαίδευση:

Την αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ. Σήμερα, έχουν καθηλωθεί στο 4%, περίπου όπως και οι δαπάνες για τους υπερεξοπλισμούς. Μόνο που στην κούρσα των υπερεξοπλισμών είμαστε πρώτοι στο ΝΑΤΟ με 3,6% του ΑΕΠ, παραπάνω κι από τις ΗΠΑ! Αντίθετα, στις δαπάνες για την Παιδεία είμαστε ουραγοί στην ΕΕ, όπου ο μέσος όρος είναι στο 5%.

Τη θέσπιση της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, της οποίας ο σχεδιασμός μπορεί να ξεκινήσει από τις πρώτες μέρες.

Την ποιοτική αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών και των διδακτικών υλικών.

Τη δημοκρατική και αποτελεσματική οργάνωση της εκπαίδευσης.

Τις αντισταθμιστικές πολιτικές που θα οδηγήσουν στο ανοιχτό, συμπεριληπτικό σχολείο.

Τη ριζική αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας και τη σύνδεσή της με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό.

Σε συνεχή διάλογο και συνεργασία με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και συνολικά με την εκπαιδευτική κοινότητα, δεσμευόμαστε να πραγματώσουμε καταρχάς μια σειρά μέτρων που θα διευκολύνουν και θα αναβαθμίσουν το εκπαιδευτικό έργο.

Πρώτο ανάμεσα σε αυτά η μείωση του ανώτατου αριθμού των παιδιών σε 20 ανά τμήμα για το νηπιαγωγείο και την Α΄ τάξη των δημοτικών σχολείων από τον προσεχή Σεπτέμβριο, μια πρακτική που σταδιακά που θα επεκταθεί και στις υπόλοιπες τάξεις. Η ίδια μείωση στα τμήματα της Γ΄ τάξης Λυκείου από τον Σεπτέμβριο, αναμένεται να λειτουργήσει πολλαπλώς θετικά, στο πλαίσιο της προπαρασκευαστικής λειτουργίας αυτής της τάξης για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.

Για τη διασφάλιση κλίματος δημοκρατίας και συνεργασίας στα σχολεία και με την ταυτόχρονη επιδίωξη της αναγκαίας ανατροφοδότησης στην παιδαγωγική λειτουργία των σχολείων θα επαναφέρουμε άμεσα τις διατάξεις περί αποτίμησης και προγραμματισμού εκπαιδευτικού έργου που προβλέπονταν με τον ν. 4547/2018.

Οι ισχύουσες διατάξεις, που προβλέπουν ένα σύστημα εξωτερικής ατομικής αξιολόγησης με τιμωρητικό χαρακτήρα, καταργούνται.

Στο σοβαρό θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αναλαμβάνουμε εξίσου σημαντικές πρωτοβουλίες. Καταρχάς, καταργούνται όπως αναλύσαμε, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) και μαζί η Τράπεζα Θεμάτων.

Στο ίδιο χρονικό πλαίσιο, εφαρμόζεται η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε όσα πανεπιστημιακά τμήματα το επιτρέπει η προσφορά θέσεων, σύμφωνα με το σύστημα του νόμου 4610/2019.

Σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό, δρομολογούμε 5.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών το σχολικό έτος 2023-24, ενώ ταυτόχρονα προγραμματίζουμε τους διορισμούς των επόμενων ετών με στόχο την κάλυψη όλων των πάγιων κενών με μόνιμο προσωπικό.

Φροντίζουμε για την σταδιακή επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών, ξεκινώντας από εκείνους που υπηρετούν ήδη 15 χρόνια.

Καταργούμε τον νόμο Χατζηδάκη για τη λειτουργία των συνδικάτων καθώς και τους νόμους που ρυθμίζουν τα Υπηρεσιακά Συμβούλια των εκπαιδευτικών, αντικαθιστώντας τους με ένα νέο πλαισίο, που αφορά τις εκλογικές διαδικασίες, τη λειτουργία και τις αρμοδιότητές τους.

Θέτουμε τέλος στο όργιο αναξιοκρατίας και κομματισμού στις διαδικασίες επιλογές διευθυντικών στελεχών των σχολείων και παίρνουμε μέτρα για την αποκατάσταση των αδικιών που έχουν επέλθει.

Παράλληλα, εφαρμόζοντας το σύνθημα «Δικαιοσύνη παντού», προωθούμε τη μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών που έχουν ολοκληρώσει την δόκιμη υπηρεσία τους, ενώ ταυτόχρονα δρομολογούμε την εκπόνηση ενός σχεδίου που θα οδηγήσει στην εξίσωση των εργασιακών δικαιωμάτων των μόνιμων εκπαιδευτικών με εκείνα των αναπληρωτών/-τριών.

Στα άμεσα μέτρα για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης προβλέπουμε, μεταξύ άλλων, την κατάργηση του νόμου 4763/2020, ενώ με άλλη ρύθμιση θα επανεντάξουμε όλα τα θέματα της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης στην αρμοδιότητα του ΥΠΑΙΘ.

Σε ό,τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, προχωρούμε καταρχάς στο εμβληματικό μέτρο της κατάργησης της πανεπιστημιακής αστυνομίας και στην επαναφορά του πανεπιστημιακού ασύλου. Συνεργαζόμαστε με τις πρυτανικές αρχές για την επαναφορά των υπηρεσιών φύλαξης που είχε καταργήσει η κυβέρνηση Σαμαρά.

Οι αρμοδιότητες των Συμβουλίων Διοίκησης μεταφέρονται στις Συγκλήτους των πανεπιστημίων και τα υφιστάμενα Συμβούλια καταργούνται με τη λήξη της θητείας τους. Επαναφέρουμε το προγενέστερο, δημοκρατικό σύστημα εκλογής μελών ΔΕΠ και καταργούμε τα μητρώα γνωστικών αντικειμένων. Καταργούνται, επίσης, οι διατάξεις περί διαγραφής των φοιτητών και φοιτητριών βάσει του γνωστού κανόνα των ν+2 ετών.

Μια ακόμη δέσμη μέτρων αφορά τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας. Η Γ.Γ. Έρευνας επιστρέφει στην αρμοδιότητα του υπ. Παιδείας και ταυτόχρονα συστήνεται Επιτροπή για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του Ενιαίου Χώρου Ανωτάτης Εκπαίδευσης και Έρευνας.

Για την άμεση εξασφάλιση της λειτουργικότητας όλων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και των ερευνητικών κέντρων προκηρύσσονται όλες οι κενές θέσεις που προέκυψαν από αφυπηρετήσεις στα ΑΕΙ και ΕΚ από το 2018 κ.ε. και εκπονείται προγραμματισμός τετραετίας με στόχο τον διπλασιασμό του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού.

Τέλος, αυξάνεται η τακτική επιχορήγηση των Ερευνητικών Κέντρων με στόχο την κάλυψη της μισθοδοσίας του τακτικού προσωπικού και των λειτουργικών δαπανών τους.

Είναι αυτονόητο ότι τα στοιχεία που παρατίθενται έχουν ενδεικτικό χαρακτήρα. Αδύνατο σε μια τέτοια εκδήλωση να αναφερθώ στο σύνολο του εκπαιδευτικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.

Ωστόσο, η αντιπαράθεση ακόμη και αυτών των ελάχιστων στοιχείων αρκεί να τεκμηριώσει την άποψή μας ότι η προεκλογική αντιπαράθεση ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και στη Νέα Δημοκρατία σηματοδοτεί κατ’ ουσία τη σύγκρουση δύο ριζικά αντίθετων εκπαιδευτικών πολιτικών.

Οι δικές μας επιλογές και προτεραιότητες δείχνουν προς μια συμπεριληπτική, δημοκρατική και δωρεάν παρεχόμενη δημόσια εκπαίδευση και έρευνα, και επιβεβαιώνουν τον σταθερό μας στόχο για ένα άλλο σχολείο, ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας, που θα θεμελιώνεται στη δημοκρατία και στον σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων

Και κλείνω με δυο λόγια για το μισθολογικό.

Επειδή στις συνθήκες φτώχειας, ακρίβειας και αισχροκέρδειας που διανύουμε δεν είναι δυνατό να συνεχιστεί η μισθολογική καθήλωση των εκπαιδευτικών, που σε συνθήκες καλπάζοντος πληθωρισμού ισοδυναμεί με δραματική μείωση των εισοδημάτων τους ο ΣΥΡΙΖΑ θα δώσει από την 1η Ιουλίου αύξηση 10% στους μισθούς όλων των δημοσίων υπαλλήλων και των εκπαιδευτικών.

Ταυτόχρονα θα νομοθετηθεί σύστημα Τιμαριθμικής Αναπροσαρμογής ως άμυνα και προστασία των εργαζομένων από τις πληθωριστικές πιέσεις.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν να συγκρίνουν την απτή και συγκεκριμένη πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ με τις κούφιες υποσχέσεις της ΝΔ. Που υπόσχεται ότι ΘΑ αυξήσει τους μισθούς από 1/1/2024, την ώρα που επί τέσσερα χρόνια τους μείωνε. Μόνο το 2022 ο μέσος πραγματικός μισθός έπεσε κατά 7,4% σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.

Ο εκπαιδευτικός κόσμος έχει αποφασίσει. Έζησε στο πετσί του τον αυταρχισμό, την περιφρόνηση, τον άκρατο κομματισμό και την υποβάθμιση. Σε κανέναν άλλον τομέα της ελληνικής κοινωνίας (πλην ίσως της Υγείας) δεν είναι τόσο ισχυρό το αίτημα της απαλλαγής από τη Δεξιά διακυβέρνηση και τους Μητσοτάκη – Κεραμέως.

Στις 21 Μαΐου εκπαιδευτικοί, μαθητές, σπουδάζουσα νεολαία στην πρώτη γραμμή, γονείς. Με ελπίδα και υπερηφάνεια. Με όνειρα για ένα καλύτερο αύριο. Με δύναμη για τη νέα Νίκη. Νίκη της νεολαίας. Νίκη της εκπαίδευσης. Νίκη του λαού, Νίκη της Ανανεωτικής Ριζοσπαστικής Αριστεράς. Νίκη της Δημοκρατίας.

Νίκη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Φίλες και φίλοι, η νίκη έχει μια προϋπόθεση.

Να μειωθεί η αποχή. Ιδιαιτέρως των νέων και των λαϊκών στρωμάτων, που έχουν απογοητευθεί από την πολιτική. Να αντιμετωπιστεί η απελπισία που θρέφει την πολιτική αδιαφορία ή ακόμα χειρότερα τη μηδενιστική αντίληψη σύμφωνα με την οποία «όλοι είναι το ίδιο» και «δεν μπορεί να αλλάξει τίποτα».

Ε, ναι, λοιπόν, όλα μπορούν να αλλάξουν. Με τους αγώνες και την ψήφο μας. Με πρόγραμμα για τα συμφέροντα των πολλών και με κοινωνικές συμμαχίες. Δεν είναι η μοίρα της σημερινής νέας γενιάς, που κατάλαβε τον κόσμο μέσα στην πρώτη κρίση της οικονομικής χρεοκοπίας και μετά ζει μέσα στην αβεβαιότητα και το φόβο της πανδημίας, του πολέμου και της ενεργειακής κρίσης, δεν είναι η μοίρα της να ζήσει ως γενιά των επάλληλων κρίσεων, όμηρος μειωμένων προσδοκιών στην καλύτερη περίπτωση.

Σε αυτή τη γενιά, απευθυνόμαστε με ένα μήνυμα ελευθερίας, κοινωνικής απελευθέρωσης, απόλυτου σεβασμού του περιβάλλοντος, τελικά, ένα μήνυμα ανθρώπινης αξιοπρέπειας για να κατανικηθούν οι κοινωνικές ανισότητες, που δεν αποτελούν φυσική νομοτέλεια όπως μας λένε, να αντιμετωπιστούν οι διάφορες ιδεολογίες που ευλογούν τις διακρίσεις εις βάρος των γυναικών και των διαφορετικών, να εντάξουμε το πρόγραμμα των μεταρρυθμίσεων με ριζοσπαστικό ρεαλισμό, σε ένα ορίζοντα αδιάκοπης ελευθερίας, το σοσιαλισμό, με δημοκρατία και ελευθερία.

Γιατί τελικά αυτό είναι το κεντρικό διακύβευμα και σήμερα: σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα.

Αυτή τη μάχη, που ο αντίπαλος επιχειρεί να επενδύσει με την ιδεολογία της ανισότητας και της εκμετάλλευσης, οφείλουμε να τη δώσουμε, ιδιαίτερα στο χώρο της εκπαίδευσης, όπου καταγράφονται στη συνείδηση των νέων, οι μεγάλες ιδεολογικές αφηγήσεις και η σκληρότητα ή η δικαιοσύνη των παρεπόμενων πολιτικών.