Την Παρασκευή (1/9) δημοσιεύσαμε ένα ρεπορτάζ που αφορούσε το γηροκομείο SIVILLA στη Γλυφάδα. Οι καταγγελίες που έφτασαν στο ΤΡΡ έκαναν λόγο για κακές συνθήκες εντός του γηροκομείου, τις τελευταίες ημέρες. Συγκεκριμένα, «εδώ και 10 μέρες δεν λειτουργεί ο κλιματισμός, υπάρχουν λιποθυμίες καθημερινά, ενώ σε έναν ολόκληρο όροφο οι ηλικιωμένοι είναι γεμάτοι ψώρα, με τις κατσαρίδες να περπατούν ανάμεσά τους. Στον δεύτερο όροφο περίπου 10 άτομα αντιμετωπίζουν ψώρα, η οποία ολοένα και εξαπλώνεται».

Οι καταγγελίες ήταν παραπάνω από μία και συνοδεύονταν από φωτογραφίες που αποτύπωναν την πραγματικότητα που μας περιέγραφαν οι καταγγέλλοντες. Επικοινωνήσαμε τηλεφωνικώς με τον ιδιοκτήτη του οίκου ευγηρίας, Ιωάννη Μανωλάκη. Μας ενημέρωσε πως βρισκόταν σε διακοπές, ζητώντας λίγο χρόνο για να κάνει κάποια τηλεφωνήματα και να ενημερωθεί για την κατάσταση. Επανήλθαμε μετά από δύο ώρες τηλεφωνικά. Παραθέτουμε όσα γράψαμε στο ρεπορτάζ:

Ο υπεύθυνος της μονάδας, Ιωάννης Μανωλάκης, επιβεβαίωσε, μιλώντας στο ΤΡΡ, ότι οι ηλικιωμένοι περνούν τις τελευταίες μέρες χωρίς κλιματισμό καθώς κι ότι ένας ολόκληρος όροφος έχει γεμίσει ψώρα. Είχε, ωστόσο, τις δικές του «εξηγήσεις». «Έχουμε 80 άτομα σε έναν οίκο ευγηρίας. Ξέρετε, οι ηλικιωμένοι, λόγω της ηλικίας τους, έχουν και χαμηλό επίπεδο αντίστασης. Άρα μικροβιακά θέματα μπορούν να προκύψουν ανά πάσα στιγμή, όχι μόνο ψώρα, πνευμονία και άλλα πράγματα. Εμείς εκεί πέρα δεν είμαστε κλινική, είμαστε το σπίτι των ηλικιωμένων, δεν είμαστε νοσοκομείο. Προσπαθούμε το καλύτερο. Κάποια στιγμή θα εμφανιστούν και τέτοια περιστατικά. Έχει έρθει δερματολόγος, έχει δώσει οδηγίες. Τι να κάνουμε τώρα, είναι προβλήματα της καθημερινότητας. Εξαπλώθηκε γρήγορα γιατί είναι πολλά τα άτομα» είπε, αναφορικά με το υγειονομικό κομμάτι ενώ για το ζήτημα του κλιματισμού, απάντησε: «μέσα στον Αύγουστο μας χάλασε το ένα μοτέρ, οπότε λειτουργούμε μόνο με το δεύτερο. Το μοτέρ αυτό πρέπει να αντικατασταθεί. Ξέρετε μέσα στον Αύγουστο όλες οι επιχειρήσεις και αντιπροσωπείες είναι σχεδόν κλειστές. Δε βρίσκεις εργαζόμενους, είναι όλοι σε διακοπές. Έχει παραγγελθεί το μηχάνημα και θα το φτιάξουμε το συντομότερο δυνατό. Τώρα δουλεύει με τη μισή ισχύ το κλιματιστικό, αλλά λιποθυμίες δεν είχαμε -το διαψεύδω».

Όσο για τις κατσαρίδες, είπε ότι «εξαρτάται ποιος την είδε. Ξέρετε ο ηλικιωμένος μπορεί να μην είναι σε θέση να αναγνωρίσει λόγω της υγείας του. Κι αν μπει, εντάξει το είδαμε, τι θα κάνουμε τώρα; Θα κλείσουμε το γηροκομείο; Όχι βέβαια. Κάνουμε όλα τα χημικά που χρειάζονται για το γηροκομείο».

Η αλήθεια είναι ότι για τις κατσαρίδες υπήρχε φωτογραφία στο ρεπορτάζ, οπότε εκτός από τους ηλικιωμένους που μάλλον μπορούν να τις αναγνωρίσουν, το ίδιο μπορούν να κάνουν και οι αναγνώστες μας.

Μετά τη δημοσίευση του θέματος, δεχτήκαμε μηνύματα και τηλεφωνήματα που επιβεβαίωναν τα όσα αναφέρονταν στο ρεπορτάζ. Μάλιστα, κόρη ηλικιωμένης που βρίσκεται στο γηροκομείο και αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει ψώρα επικοινώνησε μαζί μας και μας περιέγραψε μια «αδιαφορία από τη διεύθυνση, όταν άρχισε η μητέρα μου να ξύνεται στο σώμα της και τελικά το ψάξαμε μόνοι μας να δούμε τι έχει». «Τελικά, το στρώμα του κρεβατιού είχε ακάρεα. Μα είναι δυνατόν; Υποτίθεται είναι από τα πολύ καλά γηροκομεία» είπε, ενώ σημείωσε πως «οι εργαζόμενοι εκεί μέσα όλο αλλάζουν, μάλλον από κακές οικονομικές συνθήκες και δεν υπάρχει και πολύ προσωπικό. Οι κοπέλες κάνουν ότι μπορούν, είναι εξαιρετικές, αλλά χρειάζονται κι άλλοι. Δε φτάνουν».

Αργά το απόγευμα της Παρασκευής (χθες), έλαβα στο κινητό μου το εξής μήνυμα: KYPIA KPIEMΠAPΔH KAΛO AΠOΓEYMA . ME ΠHPATE THΛEΦΩNO NA ΣAΣ ΔΩΣΩ EΞHΓHΣEIΣ ΓIA TON OIKO EYΓHPIAΣ ΣTH ΓΛYΦAΔA. APXIKA ΔEN ME ENHMEPΩΣATE OTI H ΣYNOMIΛIA MAΣ KATAΓPAΦETAI. ΔEN KATAΓPAΨAME EΠAKPIBΩΣ OΣA EIΠA , ΔEN EXETE KANENA ΔIKAIΩMA NA AΦAIPEITE H NA ΠPOΣΘETETE ΛEΞEIΣ. ΣAΣ EIΠA ΓIΣ TIΣ KATΣAPIΔEΣ OTI YΠAPXEI EΛEYΘEPO OIKOΠEΔO ΠEPIMETPIKA TO APXIKO ΣAΣ KEIMENO EXEI KAMMIA ΣXEΣH ME AYTA ΠOY ΣAΣ EIΠA ; ETΣI ΞEKINHΣATE TH KAPPIEPA ΣAΣ ; TO KΛIMATIΣTIKO ΔEN ΔOYΛEΨE 1-2 MEPEΣ KAI EXEI EΠIΣKEYAΣTEI KΣI ΛEITOYPΓEI KANONIKA. – I. MANΩΛAKHΣ

Τον καλώ. Με ανεβασμένο τον τόνο της φωνής του με ρωτά αν τον κατέγραφα. Του εξηγώ ότι έγραφα όσα μου έλεγε. Εκεί ο τρόπος του γίνεται πιο επιθετικός. «Σοβαρολογείτε; Και προλαβαίνατε; Μας δουλεύετε;». Του εξηγώ ότι είναι η δουλειά μου, η οποία μάλλον δεν του άρεσε, αφού ξεκίνησε τις… διορθώσεις. Δεν του άρεσε η εισαγωγή, όπως μου είπε, γιατί δεν είναι αντιπροσωπευτική. Στη συνέχεια, με κατηγόρησε πως έχω αφαιρέσει λόγια του. Κι εκεί ξεκινάει μια άλλη συζήτηση. Για τα χορτάρια.

Ο άνθρωπος που θα όφειλε να δώσει εξηγήσεις για όσα διαδραματίζονται στον οίκο ευγηρίας ιδιοκτησίας του, με τις καταγγελίες να πληθαίνουν, το πρώτο πράγμα που θεώρησε πως έπρεπε να κάνει είναι να μου τηλεφωνήσει, κάνοντάς μου με επιθετικό και αγενή τρόπο υποδείξεις και δίνοντάς μου εντολές.

«Εγώ για το θέμα με τις κατσαρίδες σας είπα ότι περιμετρικά του κτιρίου υπάρχει χωράφι και μπορεί να έρχονται κατσαρίδες». Ο τόνος της φωνής του ανέβηκε κι άλλο, ο πληθυντικός έγινε ενικός και συνοδεύτηκε από μία προσταγή.

«Λοιπόν, θα πας τώρα να γράψεις για το χωράφι…».

Τον διέκοψα, λέγοντας του ότι εντολές και οδηγίες δε δέχομαι. Δεν πρόλαβα να ολοκληρώσω την πρότασή μου και είχε κλείσει το τηλέφωνο.

Δεκάδες ηλικιωμένοι αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε έναν οίκο ευγηρίας, γεμάτοι με ψώρα, με κατσαρίδες να περπατούν ανάμεσά τους. Η εξήγησή του ήταν η ύπαρξη χορταριών περιμετρικά (για την ιστορία, οι κατσαρίδες εμφανίζονται από τη βρομιά και τους υπονόμους της πόλης κι όχι από τα χορτάρια) κι ότι μπορεί να μην είδε καλά κάποιος ηλικιωμένος. Ας αφήσουμε τους αναγνώστες να διαπιστώσουν μόνοι τους τι συμβαίνει, μιας και οι καταγγελίες συνοδεύονταν, όπως είπαμε, από φωτογραφίες.

Εμείς δεν αντιδικούμε με συγκεκριμένα πρόσωπα. Λαμβάνουμε μία καταγγελία, τη διασταυρώνουμε, επικοινωνούμε με τον καταγγελόμενο, που δεν αρνήθηκε την ουσία των καταγγελιών, και δημοσιεύουμε. Αυτή είναι η δική μας υποχρέωση. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι η υποχρέωση του γηροκομείου είναι να φροντίζει για την ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων που φιλοξενεί, και όχι να επιβάλλει στους δημοσιογράφους τι να πουν.