Υπενθυμίζεται ότι την Τετάρτη έγινε γνωστό ότι είκοσι σκηνοθέτες/τριες και παραγωγοί ταινιών ενημέρωσαν, με κοινή τους επιστολή, το Υπουργείο Πολιτισμού ότι αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής της ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία ΟΣΚΑΡ στην κατηγορία Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους, μία διαδικασία που καθορίζεται από το Υπουργείο. Ο λόγος είναι, όπως τονίζουν, η άρνησή τους να συμπράξουν «σε αδιαφανείς ενέργειες, που απαξιώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο και τους επαγγελματίες του».

Έχουν προηγηθεί μαζικές καταγγελίες από Σωματεία, την Ελληνικη΄Ακαδημία Κινηματογράφου και καλλιτέχνες για τις παλινωδίες του Υπουργείου. Στις 20 αυτές ταινίες προστέθηκε άλλη μία την Πέμπτη. Πρόκειται για το «Μινόρε» του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα. Ενώ από τη νέα Επιτροπή του Υπουργείου έχουν παραιτηθεί δύο μέλη πλέον, η σκηνοθέτρια Ασημίνα Προέδρου και ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος.

Αιτία του φιάσκου του Υπουργείου Πολιτισμού, είναι το γεγονός ότι το ΥΠΠΟ ξεκίνησε τη σύσταση της αρμόδιας Επιτροπής και λίγες μέρες μετά άλλαξε τη σύνθεσή της, ενημερώνοντας τα προηγούμενα μέλη ότι «εκ παραδρομής» τους είχε ανακοινωθεί η συμμετοχή.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Πολιτισμού, Ιάσωνα Φωτήλα, η αλλαγή της σύνθεσης της Επιτροπής έγινε γιατί δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία στην επιλογή. Ο κ.Φωτήλας ανέφερε ότι δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να δεχτεί την πρόταση με τα αρχικά μέλη της, αρκεί να τηρούνταν οι σωστές διαδικασίες. «Η διαδικασία ήταν τόσο παράτυπη και μη επιτρεπτή, που δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω το προϊόν της. Δεν θα ήταν σωστό», υποστήριξε ο Ι. Φωτήλας.

Όπως ο ίδιος επεσήμανε, «δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή», που αποτελούνταν από καλλιτέχνες εγνωσμένου κύρους, όπως εγνωσμένου κύρους είναι και οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε εκείνη που έχει δημοσιευτεί στη Διαύγεια και η οποία είναι μόνη που ισχύει. Δεν υπάρχει αντικατάσταση μελών της επιτροπής γιατί επιτροπή δεν είχε οριστεί. Μία φορά συστάθηκε επιτροπή, αυτή η οποία υπάρχει στη Διαύγεια».

Στην προσπάθεια αποποίησης ευθυνών, ανέφερε ότι ο ίδιος έμαθε τυχαία την Κυριακή 11 Αυγούστου πως ένα email στάλθηκε την ίδια μέρα από τη διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, από υπάλληλο του υπουργείου, που ενημέρωνε τους επτά καλλιτέχνες, τους οποίους η Διεύθυνση είχε επιλέξει να εισηγηθεί στον υφυπουργό να αποτελούν την επιτροπή, ότι είναι αυτοί που οριστικά την αποτελούν.

«Όριζε επίσης πρόεδρο και αντιπρόεδρο, έστελνε όλο το υλικό, δηλαδή τις ταινίες που θα έπρεπε να δουν προκειμένου να αποφασίσουν ποιες θα ψηφίσουν και στο τέλος τους έλεγε ότι απομένει μόνο η τυπική υπογραφή του αρμόδιου υπουργού. Όλα αυτά πριν καν φτάσει η εισήγηση στο γραφείο τόσο της γενικής γραμματέως για υπογραφή, όσο και στο δικό μου για την τελική υπογραφή. Δηλαδή για κάποιον λόγο που δεν τον γνωρίζω, η συγκεκριμένη υπάλληλος αποφάσισε να αγνοήσει και να παρακάμψει όλη την ιεραρχική διαδικασία όπως την ορίζει ο νόμος», τόνισε ο κ. Φωτήλας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, κανένας, πλην της υπαλλήλου που έστειλε το email, δεν γνώριζε για την πρωτοβουλία της αυτή, ενώ όταν η ίδια ρωτήθηκε, είπε πως όλα έγιναν από υπερβάλλοντα ζήλο προκειμένου να τρέξουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες και να κερδηθεί χρόνος.

Απαντώντας στο ερώτημα γιατί τελικά άλλαξαν τα 4 από τα 7 μέλη της Επιτροπής, ο υφυπουργός Πολιτισμού υποστήριξε ότι έπρεπε να ενεργήσει πολύ γρήγορα, καθώς σε τρεις μέρες, στις 15/8, έπρεπε να ενημερωθεί η αμερικανική ακαδημία των Όσκαρ για τα μέλη της επιτροπής, «αλλιώς χάναμε τη διαδικασία των Όσκαρ».

«Αν μπορούσα θα τους άλλαζα όλους -εκτός από τη νικήτρια των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου της περασμένης χρονιάς, γιατί ο νικητής είναι πάντα μέλος της επιτροπής- γιατί αυτό θα ήταν και το σωστό. Όμως δεν υπήρχε χρόνος. Διάλεξα καλλιτέχνες μέσα από τη λίστα των καλλιτεχνών που μου έδωσε το ΥΠΠΟ, όχι από το μυαλό μου. Κάποιους δε, η ίδια η διεύθυνση του ΥΠΠΟ είχε προσπαθήσει, αλλά δεν τους είχε βρει στο τηλέφωνο. Εγώ προσπάθησα ξανά και τους βρήκα. Το σκεπτικό μου ήταν, πρώτον, όσο μπορώ να συγκροτήσω μια επιτροπή ώστε να μην χάσουμε τη διαδικασία των Όσκαρ. Και δεύτερον, να αποτελείται από ανθρώπους οι οποίοι είναι εγνωσμένου κύρους, όπως και αυτοί που ήταν στην αρχική πρόταση» σημείωσε.

Για τη μετάθεση της ευθύνης σε μία υπάλληλο του Υπουργείου, σημειώνεται ότι σε ανάρτησή του ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος, βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα για την ταινία μικρού μήκους «Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς», που σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, επρόκειτο να ήταν ο Πρόεδρος της Επιτροπής, τονίζει ότι «πασιφανώς, η επιλογή μας και η πολυήμερη επικοινωνία μας είναι αδύνατον να έχει συμβεί “εκ παραδρομής” και για αυτόν τον λόγο εγείρονται ερωτήματα σχετικά με το ποια είναι τα πραγματικά κίνητρα της καθαίρεσής μας και της αντικατατάστασής μας με συνοπτικές διαδικασίες».

Ενώ οι 20 δημιουργοί στην κοινή τους επιστολή τονίζουν ότι «η μεταχείριση μιας έμπειρης στη συγκεκριμένη διαδικασία υπαλλήλου ως εξιλαστήριου θύματος – όπως φαίνεται πως είναι η θέση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ για το ζήτημα – ούτε μας ικανοποιεί ούτε αποκαθιστά το κύρος και την εγκυρότητα της διαδικασίας».