Αναλυτικά, «οι 10 αλλαγές στη νέα σχολική χρονιά» που ανακοίνωσε ο Μητσοτάκης:

@kyriakosmitsotakis_♬ original sound – Kyriakos Mitsotakis


«Πρώτη αλλαγή είναι ότι φέτος η χρονιά ξεκινάει με 10.000 παραπάνω μόνιμο διδακτικό προσωπικό και 20.000 αναπληρωτές στην παράλληλη στήριξη.

Δεύτερη αλλαγή είναι η δημιουργία των αυτόνομων τάξεων στις ακριτικές περιοχές. Πολύ μικρά νησιά αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία εκπαιδευτικών για τα βασικά μαθήματα.

Τρίτη αλλαγή, το μάθημα θα γίνεται με τους 40.000 διαδραστικούς πίνακες που θα εγκατασταθούν ως το τέλος του 2024 σε όλες τις τάξεις από την Πέμπτη Δημοτικού έως την Τρίτη Λυκείου.

Τέταρτη αλλαγή, οι γονείς μέσα από την εφαρμογή eparents θα μπορούν να παρακολουθούν βαθμούς και απουσίες.

Πέμπτη, ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων που υποχρεώνει τους γονείς να αποκαταστήσουν από την τσέπη τους τη ζημιά που θα προκαλέσει ο μαθητής.

Έκτη, η εκκίνηση των δράσεων του ενεργού πολίτη για την ενδοσχολική βία και το περιβάλλον.

Έβδομη, το ψηφιακό φροντιστήριο για 120,000 μαθητές της Τρίτης Λυκείου.

Όγδοη, η ατομική συμβουλευτική στους μαθητές της Α’ Λυκείου για τον επαγγελματικό προσανατολισμό

Ένατη, η έμφαση στην πληροφορική και η επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων στο Γυμνάσιο.

Δέκατη αλλαγή, είναι το μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε όλοι μαζί. Κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου το κινητό στην τσάντα».

Εκπαιδευτικοί: Οι «αλλαγές» της κυβέρνησης δεν «ακουμπούν καν» κανένα από τα σοβαρά και επείγοντα προβλήματα των σχολείων

«Το “πρώτο κουδούνι” της φετινής σχολικής χρονιάς βρίσκει όλη την εκπαιδευτική κοινότητα ανήσυχη, προβληματισμένη αλλά και οργισμένη, τόσο για την εκπαιδευτική πραγματικότητα που διαμορφώνεται, όσο και για τα μεγάλα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που απασχολούν κάθε οικογένεια. Η καλπάζουσα ακρίβεια στα βασικά είδη, οι καθηλωμένοι μισθοί μετά και τις περσινές αυξήσεις-κοροϊδία, οι πρόσθετες δυσκολίες της διαβίωσης για τους/τις συναδέλφους/φισσες που υποχρεώνονται να υπηρετήσουν σε σχολεία μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, μας φέρνουν αντιμέτωπους με την ακραία φτώχεια. Την ίδια στιγμή οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι εργαζόμενοι βλέπουμε εκατομμύρια ευρώ να διαφημίζονται από τα πλεονάσματα και τα κέρδη μεγάλων εταιρειών, αλλά για εμάς “οι αντοχές της οικονομίας” δεν έχουν ούτε ευρώ!» καταγγέλλει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), εκθέτοντας το κυβερνητικό αφήγημα, και συνεχίζει:

«Η Κυβέρνηση και ο “εξαφανισμένος” Υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης, όσο κι αν πασχίζουν να παρουσιάσουν μια ψεύτικη εικόνα κανονικότητας ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, είναι βαριά εκτεθειμένοι σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και εργαζόμενους-γονείς. Οι φιέστες που διοργάνωσαν στο Μέγαρο Μαξίμου, με τις 11 “αλλαγές” που παρουσίασαν, προφανώς και δεν “ακουμπούν καν” κανένα από τα σοβαρά και επείγοντα προβλήματα των σχολείων, ενώ παρά τα επικοινωνιακά παιχνίδια δεν πρόκειται να κρύψουν:

-Την ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση που προωθεί η πολιτική των συγχωνεύσεων-συμπτύξεων. Με αυθαίρετες οδηγίες η παραπλανητική εγκύκλιος Κατσαρού στοχεύει στην εξοικονόμηση προσωπικού παραβιάζοντας ακόμα και την υπάρχουσα νομοθεσία σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών/τριών. Έτσι προωθείται, με βαθιά αντιπαιδαγωγικό και καθαρά λογιστικό τρόπο, η μείωση των τμημάτων, η βίαιη δημιουργία τμημάτων 25 μαθητών/τριών και οι περικοπές εκπαιδευτικού προσωπικού για τη νέα σχολική χρονιά. Η απάντηση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στους δίκαιους αγώνες των εκπαιδευτικών και των γονιών είναι ο αυταρχισμός και η καταστολή, όπως την βιώσαμε στη μεγάλη κινητοποίηση έξω από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. στις 4 του Σεπτέμβρη με γκλοπ και χημικά απέναντι ακόμα και σε μικρά παιδιά.

-Τις ακατάλληλες και σε πολλές περιπτώσεις, επικίνδυνες σχολικές υποδομές, πολλές από τις οποίες έχουν πάνω από 20 χρόνια να ελεγχθούν για την αντοχή τους στον σεισμό. Με τα περιστατικά τραυματισμών εκπαιδευτικών και μαθητών να πληθαίνουν κάθε χρόνο. Τους χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες που κάνουν μάθημα σε νοικιασμένα κτίρια, σε κοντέινερ, σε αίθουσες που πέφτουν σοβάδες και διάλειμμα σε ασυντήρητα προαύλια – παγίδες. Τα σχολεία που «πνίγονται» στην πρώτη μπόρα και “σκάνε” χωρίς έναν ανεμιστήρα σε κάθε ζέστη!

– Τα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις, παρά τους διορισμούς που πανηγυρίζει η Κυβέρνηση, οι οποίοι δεν καλύπτουν τις στοιχειώδεις ανάγκες των σχολείων, όταν οι συνταξιοδοτήσεις και αποχωρήσεις των τελευταίων χρόνων ξεπερνούν τους 56.000 εκπαιδευτικούς! Όταν πέρσι διορίστηκαν σχεδόν 28.000 αναπληρωτές μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

– Τους εκπαιδευτικούς που κοιμούνται σε αυτοκίνητα και σκηνές σε διάφορες περιοχές της χώρας εν έτει 2024! Δε γίνεται να ξοδεύουν υπέρογκα ποσά (μέχρι και 100 ευρώ τη μέρα) σε ξενοδοχεία και σπίτια βραχυχρόνιας μίσθωσης και ο μισθός τους να μπαίνει στην καλύτερη περίπτωση μετά από 40 μέρες (αναπληρωτές). Τη στιγμή που τα απλά μαθηματικά βγάζουν «τη λυπητερή»… και λένε ότι τουλάχιστον τα 2/3 (ίσως και παραπάνω…) του πενιχρού μισθού των εκπαιδευτικών είναι για να μπορούν να έχουν ένα σπίτι να μείνουν και να υπάρχει ρεύμα και νερό μέσα σε αυτό.

– Τους μισθούς πείνας των 776 ευρώ στους νεοδιόριστους, πιο λίγο και από τον βασικό μισθό στον ιδιωτικό τομέα! Οι εκπαιδευτικοί έχουμε χάσει πάνω από 6 (!) μισθούς στις συνολικές ετήσιες απολαβές μας τα τελευταία 12 χρόνια. Αν συνυπολογίσουμε την κατάργηση δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδομάτων αδείας (13 ου και 14 ου μισθού), η συνολική ετήσια μείωση είναι πάνω από 42%. Αν προσθέσουμε και το πάγωμα του ΜΚ 2016 – 2017, η μείωση προσεγγίζει το 45%. Η αγοραστική δύναμη του μισθού μας είναι σε επίπεδα του τέλους της δεκαετίας του 1990.

Το παραπάνω ασφυκτικό πλαίσιο και σχέδιο ακόμα μεγαλύτερης υποβάθμισης, την προσπάθεια εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης, το σχολείο που λειτουργεί όλο και περισσότερο με όρους κόστους-οφέλους σαν επιχείρηση, η Κυβέρνηση προσπαθεί να το επιβάλει μέσω και της αντιεπιστημονικής – αντιεκπαιδευτικής «αξιολόγησης» των νόμων 4692/20 και 4823/21. Αντί να ασχοληθεί με κάποιο από τα σοβαρά προβλήματα, να δώσει λύσεις σε χρόνιες και πάγιες διεκδικήσεις εκπαιδευτικών-γονιών και μαθητών, επιχειρεί να τρομοκρατήσει, να διώξει και φιμώσει τους αγωνιζόμενους εκπαιδευτικούς.

Ο Κλάδος μας δίνει εδώ και τρία χρόνια, με οδηγό τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων και του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., έναν μεγάλο και νικηφόρο αγώνα ενάντια στις αντιεκπαιδευτικές αλλαγές στη δομή και το περιεχόμενο του σχολείου και στον ρόλο του εκπαιδευτικού, που επιβάλλονται με «όχημα» τη λεγόμενη αξιολόγηση των Ν. 4692/2020 και 4823/2021 και των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων, που, όπως έχει επιβεβαιώσει η διεθνής εμπειρία, οδηγεί στην κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών. Ο αγώνας αυτός δίνεται ενιαία από την Ομοσπονδία και τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έχει στο επίκεντρό του την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου και στηρίζεται από το γονεϊκό κίνημα.

Με την ίδια και μεγαλύτερη ένταση και αποφασιστικότητα συνεχίζουμε και τη νέα χρονιά.

Για τις αυταρχικές ενέργειες, παραπομπής εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στην απεργία-αποχή , στο πλαίσιο της πολιτικής επιβολής που έχει αποφασίσει να εφαρμόσει η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., που ήδη ξεκίνησαν σε κάποιες ΔΙ.Π.Ε. το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί τους/ες συναδέλφους/ισσες να παραμείνουν συσπειρωμένοι στις αποφάσεις του κλάδου. Οι κλήσεις σε πειθαρχικά στοχεύουν να εκφοβίσουν τους συναδέλφους και όλο τον κλάδο.

Οι διωκόμενοι συμμετέχουν στη συλλογική απόφαση της Δ.Ο.Ε.( Ολομέλεια Προέδρων, 93η ΓΣ ΔΟΕ) για απεργία – αποχή από την ατομική αξιολόγηση. Το δικαίωμα των εργαζομένων να συμμετέχουν στις συλλογικές αποφάσεις των σωματείων τους, να απεργούν, είναι αδιαπραγμάτευτο και συνταγματικά κατοχυρωμένο.

Υπερασπιζόμαστε και στηρίζουμε πλήρως και μέχρι τη νίκη τους συναδέλφους μας που παραπέμπονται. Απαιτούμε την άμεση και πλήρη απόσυρση των παραπομπών. Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε καλεί τους Σ.Ε.Π.Ε. να προχωρήσουν σε παρεμβάσεις – διαμαρτυρίες στις ΔΙ.ΠΕ., ώστε να σταματήσουν άμεσα οι διώξεις. Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε θα στηρίξει τους/τις συναδέλφους/ισσες που διώκονται.

Για την ατομική αξιολόγηση είναι σε ισχύ η απεργία – αποχή που κήρυξε η Δ.Ο.Ε. (Ολομέλεια Προέδρων 1/4/2024) και επανεπιβεβαιώθηκε από την 93η Γ.Σ. του κλάδου. Με βάση αυτό, βρίσκονται σε ισχύ οι δηλώσεις συμμετοχής στην απεργία-αποχή που έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη χρονιά. Σε νέες δηλώσεις συμμετοχής στην απεργία-αποχή και πρωτοκόλλησή τους χρειάζεται να προχωρήσουν μόνο όσες/όσοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν υπογράψει την περσινή σχολική χρονιά και όσες/όσοι άλλαξαν σχολείο λόγω μετάθεσης, απόσπασης ή νέας τοποθέτησης αναπληρωτών. Ισχύουν κανονικά οι στάσεις εργασίας από την ζωντανή παρακολούθηση του μαθήματος, οι οποίες θα προκηρύσσονται ανά μήνα.

Για την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο, συνεχίζουμε και τη νέα σχολική χρονιά, 2024-2025, με τα ενιαία κείμενα της Δ.Ο.Ε. Συνεχίζουμε να αναδεικνύουμε και να αντιπαλεύουμε με όλους τους τρόπους και τις μορφές την πραγματική στόχευση της επιχειρούμενης «αξιολόγησης», η οποία δε σκοπεύει στην όποια αναβάθμιση. Επιχειρεί να αλλάξει τη δομή και το περιεχόμενο του σχολείου και οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και υποβάθμισή του.

Κηρύσσουμε 3ωρες στάσεις εργασίας για το 1ο ή 2ο 3ωρο του προγράμματος των σχολικών μονάδων από την Τετάρτη 11/9/2024 μέχρι και τη Δευτέρα 30/9/2023 όπως επίσης και επιπλέον στάση εργασίας που καλύπτει και το ολοήμερο διευρυμένου ωραρίου (14:00 – 17:30), στο πλαίσιο της αποτροπής της υλοποίησης του ν.4823/21 και της Υ.Α. 9950/ΓΔ5 ΦΕΚ 388/27-1-2023 «Ρύθμιση ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και τη διαδικασία διενέργειάς της».

Για τους μέντορες και τους συντονιστές είναι σε ισχύ η απεργία – αποχή που έχει κηρύξει η Δ.Ο.Ε. (10/10/2022). Με βάση αυτό βρίσκονται σε ισχύ οι δηλώσεις συμμετοχής στην απεργία-αποχή που έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη χρονιά. Σε νέες δηλώσεις συμμετοχής στην απεργία-αποχή και πρωτοκόλλησή τους χρειάζεται να προχωρήσουν μόνο όσες/όσοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν υπογράψει την περσινή σχολική χρονιά και όσες/όσοι άλλαξαν σχολείο λόγω μετάθεσης, απόσπασης ή νέας τοποθέτησης αναπληρωτών.

Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί:

  • Τους αιρετούς εκπροσώπους μας σε συνεργασία με τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε. να καταγράψουν τα πραγματικά κενά, να τα γνωστοποιήσουν το συντομότερο δυνατό στη Δ.Ο.Ε. αναφέροντας και τα προβλήματα που υπάρχουν στη λειτουργία των σχολείων.
  • Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε. μαζί με τους φορείς των Γονέων να συνεχίσουν και να εντείνουν τις κινητοποιήσεις, για να αρθούν οι αντιπαιδαγωγικές συγχωνεύσεις-συμπτύξεις τμημάτων. Καλούμε ειδικά τους Συλλόγους Διδασκόντων, σε όσες περιπτώσεις έχουμε αίτημα για διαχωρισμό, να το διατυπώσουν εγγράφως προς τις ΔΙ.Π.Ε.
  • Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε. να αναδείξουν με κάθε πρόσφορο μέσο την απαράδεκτη κατάσταση με τη στέγαση των συναδέλφων και να προχωρήσουν σε παραστάσεις διαμαρτυρίας σε Δήμους και Περιφέρειες για αυτό σε όλη την Ελλάδα.

Στο πλαίσιο του αγωνιστικού σχεδιασμού της νέας χρονιάς, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. αποφάσισε στην τελευταία του συνεδρίαση:

  • Την πραγματοποίηση κύκλου Έκτακτων Γενικών Συνελεύσεων των Σ.Ε.Π.Ε. (11-27/9) καθώς και Ολομέλειας Προέδρων στις 30/9, με εισήγηση για Απεργιακή απάντηση του κλάδου στις αρχές Οκτωβρίου.
  • Την πραγματοποίηση συναντήσεων με την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. και του Υπουργείου Εσωτερικών.
  • Επισκέψεις κλιμακίων σε περιοχές με έντονο στεγαστικό πρόβλημα και πραγματοποίηση συναντήσεων και κινητοποιήσεων σε Δήμους και Περιφέρειες.
  • Την οργάνωση σύσκεψης Δ.Ο.Ε., Ο.Λ.Μ.Ε., Ο.Ι.Ε.Λ.Ε., Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α με στόχο το συντονισμό των δράσεων και την προετοιμασία για μεγάλο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο.
  • Να προχωρήσει, άμεσα, σε όλες τις ενέργειες, ώστε να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, τόσο για τους αναπληρωτές όσο και για τους μόνιμους συναδέλφους/συναδέλφισσες.
  • Την πραγματοποίηση συνέντευξης τύπου για την ανάδειξη προς την ελληνική κοινωνία των μεγάλων προβλημάτων της εκπαίδευσης».

Στον «αέρα» μαθητές σε όλη τη χώρα καθώς καταργούνται ολιγομελή τμήματα

Ανάμεσα στα άλλα, έντονες αντιδράσεις έχουν προκληθεί, καθώς καταργούνται ολιγομελή τμήματα σε ολόκληρη τη χώρα, αφήνοντας στον «αέρα» μαθητές.

Ενδεικτίκα, στο 2ο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης, οι μαθητές με τους γονείς τους συγκεντρώθηκαν το πρωί της Τετάρτης έξω από το 2ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, καθώς μόλις μία ημέρα πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ενημερώθηκαν μέσω email ότι δεν θα λειτουργήσει φέτος τμήμα Θεωρητικής κατεύθυνσης, λόγω μικρής συμμετοχής μαθητών.

Αντίστοιχες εικόνες υπήρξαν στο ΓΕΛ Βαρθολομιού, όπου οι μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου κινητοποιήθηκαν, έχοντας στο πλευρό τους το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και φορείς της πόλης, ενάντια στην απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, δύο μόλις ημέρες πριν την έναρξη των σχολείων, να μην λειτουργήσουν τα ολιγομελή τμήματα των παραπάνω τάξεων και να μεταφερθούν οι μαθητές σε σχολική μονάδα άλλης περιοχής, χωρίς όμως να έχει ανακοινωθεί επίσημα η επιλογή του σχολείου.

«Το σίγουρο είναι ότι το σχολείο στον αγιασμό θα έχει λουκέτο από τα παιδιά και τους γονείς. Μόλις χθες το βράδυ (σ.σ. Δευτέρα) μάθαμε ότι δεν εγκρίθηκαν τα ολιγομελή τμήματα της Γ Λυκείου και ένα τμήμα κατεύθυνσης της Β Λυκείου αλλά ακόμη επίσημη ενημέρωση δεν έχουμε. Υπάρχει δηλαδή αναστολή λειτουργίας της Γ Λυκείου και θα πρέπει όλα τα παιδιά να μεταφερθούν, αλλά ακόμη δεν γνωρίζουμε το πού. Το πιθανότερο σχολείο είναι της Γαστούνης αλλά επίσημη ενημέρωση δεν έχουμε» δήλωσε η πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του ΓΕΛ Βαρθολομιού, Μαρία Θανοπούλου, στο ilialive.gr.

«Εμείς, ως γονείς, δεν θέλουμε να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον τα παιδιά μας, πόσο μάλιστα φέτος που δίνουν πανελλήνιες εξετάσεις. Μιλάμε για μαθητές και όχι για ποσοστιαίες μονάδες και αυτή τη στιγμή τα παιδιά μας είναι στον “αέρα”. Είναι δυνατόν, δύο ημέρες πριν τον αγιασμό να γίνονται τέτοιες συζητήσεις; Εμείς φροντίζουμε για την ηρεμία των παιδιών, να μην διαταράξουμε τις ισορροπίες τους και με μια απόφαση διώχνουν τους μαθητές από το οικείο σχολικό περιβάλλον; Είναι εμπαιγμός και κοροϊδία! Δεν θεωρώ ότι οι γονείς θα αφήσουν το σχολείο να ανοίξει και να κάνει αγιασμό» προσέθεσε.

Επιπλέον, αναστάτωση σύμφωνα με τοπικά μέσα έχει προκύψει στο Νομό Καρδίτσας, καθώς κλείνουν επίσης ολιγομελή τμήματα λυκειακών τάξεων. Επίσης, η Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων καταγγέλλει ότι η ΠΔΕ Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε να «κόψει» εννιά ολιγομελή τμήματα ΕΠΑΛ στις Κυκλάδες, σε Σύρο, Νάξο και Άνδρο, με τον αριθμό των μαθητών σε όλη τη χώρα, που είδαν τη σχολική χρονιά να ξεκινάει με την κατάργηση των σχολικών τμημάτων να αυξάνεται κάθε μέρα.