Οι 20 προτεινόμενες αλλαγές θα αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης για τον νέο ενιαίο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: κατάργηση ο β’ γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών, ποσόστωση στα ψηφοδέλτια για νέους έως 30 ετών ενώ δίνεται η δυνατότητα και ηλεκτρονικής ψήφου.
Επίσης προβλέπεται η κήρυξη πρόωρων εκλογών, εντός των 3 πρώτων της 5ετούς θητείας σε περίπτωση που υπάρχει αυξημένη πλειοψηφία και για περιπτώσεις που έχει αποδυναμωθεί ο συνδυασμός της δημοτικής αρχής πχ όπως παραιτήσεις ή ανεξαρτοποιήσεις συμβούλων. Ακόμη, καταργείται η απόσπαση αιρετών δημοσίων υπαλλήλων λόγω εκλογής τους.
«Παρουσιάσαμε σήμερα συγκεκριμένες προτάσεις για τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που δίνουν το στίγμα της δυναμικής που η κυβέρνηση επιδιώκει για τους δήμους και τις περιφέρειες της χώρας. Το σίγουρο είναι ότι οι αλλαγές που είμαστε έτοιμοι να εισάγουμε δεν πρόκειται να είναι μια μεταρρύθμιση που θα μείνει στα χαρτιά, αλλά ένα πραγματικό εργαλείο για τις αυτοδιοικητικές αρχές, ώστε να σταθούν πιο στέρεα στα πόδια τους, να θεραπεύσουν δυσλειτουργίες και προβλήματα και να ωριμάσουν, προς όφελος όλων των πολιτών», δήλωσε ο υπουργός Εσωτερικών.
Η ανακοίνωση του ΥΠΕΣ
Οι σημαντικότερες αλλαγές σύμφωνα με το ΥΠΕΣ, οι οποίες τίθενται ως βάση διαλόγου για τη σύνταξη του νέου Ενιαίου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι οι εξής:
Α. Αλλαγές στην εκλογική διαδικασία για τις αυτοδιοικητικές αρχές
- Εκλογή δημοτικών και περιφερειακών αρχών σε έναν και μόνο γύρο
Οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές της χώρας θα εκλέγονται σε έναν και μόνο γύρο. Ο εκλογέας θα έχει τη δυνατότητα επιλογής και δεύτερου συνδυασμού, στο ίδιο ψηφοδέλτιο. Σε περίπτωση που κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει το 50% + 1 ψήφο επί των έγκυρων ψήφων της πρώτης επιλογής, οι δύο πρώτοι σε ψήφους συνδυασμοί προκρίνονται στη δεύτερη φάση καταμέτρησης. Οι δεύτερες ψήφοι (δεύτερη επιλογή) των ψηφοδελτίων των συνδυασμών που μένουν εκτός της δεύτερης φάσης προστίθενται στις ψήφους των δύο πρώτων συνδυασμών. Επιτυχών συνδυασμός θα ανακηρύσσεται όποιος έχει συγκεντρώσει α) κατά την πρώτη φάση, το 50% + 1 ψήφο επί των εγκύρων της πρώτης επιλογής ή β) κατά τη δεύτερη φάση, τις περισσότερες ψήφους μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι δεύτερες ψήφοι των ψηφοδελτίων των συνδυασμών που αποκλείστηκαν από τη δεύτερη φάση.
Η προτεινόμενη αλλαγή του εκλογικού συστήματος αφενός επιλύει το πρόβλημα της μειωμένης συμμετοχής των εκλογέων στον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών και, αφετέρου, εξαλείφει το σημαντικό κόστος διενέργειας του δεύτερου γύρου.
- Προαιρετική ηλεκτρονική ψηφοφορία στις εκλογές Δήμων και Περιφερειών
Δίνοντας ένα ακόμη εργαλείο για τη διευκόλυνση των εκλογέων στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος, μετά την επιτυχημένη εισαγωγή της επιστολικής ψήφου στις ευρωεκλογές του 2024, το Υπουργείο Εσωτερικών προανήγγειλε την εισαγωγή της δυνατότητας ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για τις αυτοδιοικητικές εκλογές για όποιον εκλογέα το επιθυμεί, διατηρώντας παράλληλα την κλασική ψηφοφορία με φυσική παρουσία.
- Κήρυξη πρόωρων εκλογών, εντός των 3 πρώτων ετών της πενταετούς θητείας, για το υπόλοιπο της θητείας
Η δυνατότητα αυτή θα μπορεί να αξιοποιηθεί εφόσον συμφωνούν τα 4/5 του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και ο δήμαρχος ή περιφερειάρχης αντίστοιχα. Με την αλλαγή αυτή μπαίνει τέλος σε φαινόμενα διοικητικής παράλυσης που δημιουργούνται σε περιπτώσεις ανεξαρτητοποίησης δημοτικών συμβούλων.
- Ορισμός επιπλέον υποψηφίων συμβούλων χωρίς σταυρό προτίμησης
Κάθε συνδυασμός θα μπορεί να ορίσει επιπλέον υποψηφίους έως:
- 1 υποψήφιο σε συμβούλια με έως 19 μέλη
- 2 υποψηφίους σε συμβούλια με 25 έως 39 μέλη
- 3 υποψηφίους σε συμβούλια με 43 μέλη
Οι υποψήφιοι αυτοί εκλέγονται μόνο αν ο συνδυασμός τους ανακηρυχθεί νικητής των εκλογών. Στόχος της αλλαγής είναι η προσέλκυση ικανών επιστημόνων και υποψηφίων εγνωσμένου κύρους, οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν στις τοπικές κοινωνίες.
- Δημιουργία ποσόστωσης για τη συμμετοχή υποψηφίων ηλικίας έως 30 ετών στους αυτοδιοικητικούς συνδυασμούς
Στόχος η ενίσχυση της συμμετοχής των νέων στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων.
- Κατάργησης της δυνατότητας απόσπασης αιρετών δημοσίων υπαλλήλων λόγω εκλογής
Η εκλογή αποτελεί στάση προσφοράς στα κοινά και δεν πρέπει να εργαλειοποιείται ως όχημα αποσπάσεων, αποδυναμώνοντας υπέρμετρα τη στελέχωση δημόσιων υπηρεσιών.
- Μείωση του αριθμού των υποψηφίων συμβούλων σε έως 50% επιπλέον των θέσεων, αντί 150% που ισχύει σήμερα
Με τη μείωση του συγκεκριμένου ποσοστού, ένας συνδυασμός δημοτικών εκλογών σε ένα συμβούλιο 31 μελών, αντί για έως 78 υποψηφίους, που μπορούσε να είχε το 2023, θα έχει 47.
- Εκλογή των δημοτικών συμβούλων ενιαία στο σύνολο του δήμου και όχι ανά δημοτική ενότητα
15 χρόνια μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη και τις συνενώσεις των καποδιστριακών δήμων, δεν υφίσταται πλέον λόγος να διατηρείται η διακριτή εκλογική περιφέρεια.
- Ενιαίο παράβολο συνδυασμού
Το ύψος του παραβόλου θα είναι ανάλογο με τον πληθυσμό του δήμου ή της περιφέρειας.
- Διεξαγωγή των εκλογών την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου
Η αλλαγή αυτή θα μειώσει το χρονικό διάστημα από τη διεξαγωγή των εκλογών μέχρι την ανάληψη καθηκόντων από τις νέες αρχές, μειώνοντας, αντίστοιχα, το ενδεχόμενο κενό εξουσίας.
Β. Αλλαγές στο σύστημα διακυβέρνησης, την καταστατική θέση αιρετών, την εποπτεία, τις αρμοδιότητες και την οικονομική διαχείριση των ΟΤΑ
- Υποχρεωτική δημόσια διαβούλευση για όλες τις κανονιστικές πράξεις πριν εισαχθούν στο δημοτικό / περιφερειακό συμβούλιο.
- Αποκλειστικά ηλεκτρονικά τοπικά δημοψηφίσματα για θέματα αρμοδιότητας των δήμων.
- Σύσταση θέσης υπηρεσιακού γραμματέα σε δήμους άνω των 200.000 κατοίκων.
- Αύξηση της αντιμισθίας δημάρχων και αντιδημάρχων, αναστολή επαγγελματικής δραστηριότητας δημάρχου σε δήμους άνω των 20.000 κατοίκων και υποχρεωτική άδεια για το σύνολο της θητείας.
- Κατάργηση χωρικής αρμοδιότητας των Ελεγκτών Νομιμότητας. Κάθε πράξη που θα εισέρχεται για έλεγχο νομιμότητας θα κατανέμεται τυχαία σε Ελεγκτή Νομιμότητας άλλης χωρικής αρμοδιότητας. Συντονισμός των 7 Ελεγκτών Νομιμότητας από τον Γενικό Επόπτη Νομιμότητας ΟΤΑ.
- Επιτάχυνση της έκδοσης αποφάσεων για έλεγχο νομιμότητας εντός 10 ημερών.
- Διατήρηση του Δημοτικού Τέλους για την κάλυψη ανταποδοτικών υπηρεσιών και καθιέρωση Τέλους Τοπικής Ανάπτυξης, με την ενσωμάτωση σε αυτό του Δημοτικού Φόρου και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Το ΤΤΑ θα καθορίζεται ελεύθερα από τους δήμους και θα αξιοποιείται για την κάλυψη πάσης φύσης δαπανών και επενδυτικών δραστηριοτήτων.
- Επαναφορά του προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου για εντάλματα άνω των 15.000 ευρώ.
- Σύσταση Κέντρου Διαχείρισης Δημοτικών Εσόδων υπό την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, στο οποίο θα αναρτώνται κάθε είδους βεβαιωμένες οφειλές προς δήμους. Το Κέντρο αυτό θα είναι η διεπαφή της Αυτοδιοίκησης με ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ και όλα τα απαραίτητα Μητρώα του Ελληνικού Δημοσίου, ενώ θα παρέχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικών πληρωμών των οφειλών, οι οποίες θα αποδίδονται άμεσα στους Δήμους, χωρίς να καταργηθεί η δυνατότητα πληρωμών απευθείας στους Δήμους.
- Ανακατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμων, Περιφερειών, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και Κεντρικού Κράτους με 3 κριτήρια:
- Τοπικός, περιφερειακός ή εθνικός χαρακτήρας της αρμοδιότητας
- Ποιος μπορεί να την ασκήσει αποτελεσματικότερα προς όφελος των πολιτών
- Τεκμήριο αρμοδιότητας κατά δέσμη πολιτικής.
Υπενθυμίζεται ότι ο διάλογος για την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου της αυτοδιοίκησης, με τη σύνταξη του νέου ενιαίου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έχει ήδη ξεκινήσει. Η αρμόδια Επιτροπή που θα επεξεργαστεί το σύνολο των προτάσεων όλων των φορέων, η οποία συστάθηκε από τον Υπουργό Εσωτερικών, συνεδρίασε για πρώτη φορά τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης, των δικαστικών αρχών, πανεπιστημιακών και στελεχών τόσο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και του Υπουργείου Εσωτερικών. Μάλιστα, για την υποβοήθηση του έργου της, και με στόχο την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση της σύνταξης του νέου κώδικα, συστάθηκε και λειτουργεί στο Υπουργείο Εσωτερικών η Μονάδα Σύνταξης και Εφαρμογής του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Πυρά από την αντιπολίτευση
Ανδρουλάκης: «Θεσμικός και λειτουργικός στραγγαλισμός της Αυτοδιοίκησης»
Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση για τον οικονομικό, θεσμικό και λειτουργικό «στραγγαλισμό» της Αυτοδιοίκησης άσκησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νίκος Ανδρουλάκης, μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ.
Παράλληλα, δεσμεύτηκε ότι κεντρικός προγραμματικός στόχος του Κινήματος είναι «η τοπική αυτοδιοίκηση να πάψει να είναι ο παρίας της δημόσιας διοίκησης και να γίνει ξανά ο κεντρικός θεσμός της δημοκρατίας, της κοινωνικής πρόνοιας και της ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης».
«Προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι ενώ το 45% των δήμων της χώρας μας βρίσκεται στα όρια της χρεοκοπίας, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας νίπτει τας χείρας της», τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης, σημειώνοντας πως «μετά την συρρίκνωση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων τους στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, σήμερα το λειτουργικό κόστος των δήμων έχει αυξηθεί και δεν τους αποδίδεται ούτε το άδικο τέλος ταφής, που τους επιβλήθηκε, παρά τη ρητή δέσμευση».
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ δεσμεύθηκε «να ανατρέψουμε τον θεσμικό σας αφοπλισμό και να δώσουμε ξανά αναπτυξιακή προοπτική, γιατί πιστεύουμε ακράδαντα ότι η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελεί το θεμέλιο της δημοκρατίας, της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής της πατρίδας μας».
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «το ‘επιτελικό κράτος’ της Νέας Δημοκρατίας, ένα αποτυχημένο συγκεντρωτικό σύστημα εξουσίας, κατάφερε να μετατρέψει το αυτοδιοικητικό κίνημα, από ένα κίνημα χειραφέτησης, συμμετοχής και αυτοδιακυβέρνησης, σε ένα κίνημα δημάρχων στα όρια της απόγνωσης που επαιτούν για τα λεφτά τους από κάθε υπουργό ξεχωριστά», ενώ παρατήρησε πως «η κυβέρνηση ναρκοθετεί την ανθεκτικότητα των τοπικών κοινωνιών και την αναπτυξιακή τους προοπτική, αφαιρώντας τη διαχείριση των υδάτων, των απορριμμάτων και της ενέργειας από τους δήμους».
«Το μήνυμα της κυβέρνησης προς τον αυτοδιοικητικό κόσμο, με το τελευταίο νομοσχέδιο για τις καταργήσεις και συνενώσεις των Φορέων Διαχείρισης Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Κρήτης, Βορείου Αιγαίου, Δυτικής Ελλάδας και Θεσσαλίας, αλλά και με το επικείμενο για τις αναγκαστικές συνενώσεις και καταργήσεις των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης, είναι καθαρό και κυνικό: το ‘επιτελικό’ κράτος του Μεγάρου Μαξίμου σάς υπολογίζει μόνο ως το μακρύ χέρι της συγκεντρωτικής του εξουσίας», υπογράμμισε.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης τόνισε ότι το ΠΑΣΟΚ στοχεύει στην οικονομική αυτοδυναμία και αυτοτέλεια των δήμων.
«Προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε προτείνει τη μερική είσπραξη του ΕΝΦΙΑ και του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων, ώστε να μπορέσει η τοπική αυτοδιοίκηση να αποφύγει την οικονομική χρεοκοπία και να σταθεί στα πόδια της. Προτείναμε επίσης τη στήριξη και ενίσχυση των ενεργειακών κοινοτήτων σε δημοτικό και κοινοτικό επίπεδο, γιατί πιστεύουμε ότι η ευημερία ενός δήμου προϋποθέτει την ενεργειακή αυτονομία του», πρόσθεσε σταχυολογώντας τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ.
«Από τη μία μεριά, διαθέτουμε ένα συγκεντρωτικό, ‘επιτελικό’ κράτος που αφαιρεί αρμοδιότητες και πόρους από τους δήμους, αλλά από την άλλη αυτό το κράτος δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για τις παθογένειες που δημιουργεί. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να έχουμε ένα συγκεντρωτικό κράτος, αλλά με αποκεντρωμένες ευθύνες. Το συγκεντρωτικό μοντέλο της Νέας Δημοκρατίας έδειξε τα όριά του και στο τέλος προκάλεσε περισσότερα προβλήματα από όσα κλήθηκε να λύσει», κατέληξε ο Νίκος Ανδρουλάκης.
Παππάς: «Η χώρα βαδίζει προς ένα μοντέλο υπερσυγκέντρωσης και η μόνη διέξοδος που αφήνετε στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών τους»
Κόντρα για τον πυρήνα των προβλέψεων του νέου εκλογικού συστήματος για τους ΟΤΑ, που αναμένεται να καταθέσει η κυβέρνηση, ανέκυψε και μεταξύ του Νίκου Παππά, προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, και του Θοδωρή Λιβάνιου, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου της ΚΕΔΕ, το οποίο διεξάγεται στη Ρόδο.
«Το κεντρικό πρόβλημα των Δήμων είναι η έλλειψη χρηματοδότησης, υλικών και ανθρώπινων πόρων», σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι «τα στοιχεία είναι αποκαρδιωτικά. Το 40% των δήμων βρίσκεται προ μιας κατάστασης στάσης πληρωμών. Υπηρεσίες, προμηθευτές και η ίδια τους η λειτουργία είναι στον αέρα. Το έλλειμμά τους ξεπερνά τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Ζήτησαν έκτακτη ενίσχυση τριών ΚΑΠ, δεν την πήραν ολόκληρη. Έργα συγχρηματοδοτούμενα από ευρωπαϊκούς πόρους, ύψους 130 εκατομμυρίων ευρώ, έχουν “παγώσει”».
Παράλληλα, ο Ν. Παππάς αναφέρθηκε στα πεπραγμένα της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνοντας την καθολική αναγνώριση και την επιτυχία των Προγραμμάτων «Φιλόδημος 1» και «Φιλόδημος 2» και το γεγονός ότι «μετά από πολλά χρόνια έγιναν πάρα πολύ σημαντικές -και σε αριθμό και σε ουσία- προσλήψεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με τη λεγόμενη 3Κ».
Στη συνέχεια, ο Ν. Παππάς, παρουσιάζοντας τις προτάσεις του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «στη δική μας αντίληψη, η Αυτοδιοίκηση μπορεί να είναι η ατμομηχανή της νέας ανάπτυξης. Δυστυχώς, όμως, η χώρα δεν βαδίζει προς αυτή την κατεύθυνση. Βαδίζει προς ένα μοντέλο υπερσυγκέντρωσης και η μόνη διέξοδος που αφήνετε στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών τους. Δεν το θεωρούμε λειτουργικό, δεν το θεωρούμε αποτελεσματικό. Δεν θεωρούμε ότι με αυτόν τον τρόπο μπορεί η Αυτοδιοίκηση, η Πολιτεία συνολικά, να ανταποκριθεί στις προσδοκίες του Έλληνα πολίτη».
«Στη δική μας αντίληψη και με σημείο αναφοράς τις προτάσεις της ΚΕΔΕ, θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρχει μια πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και αποκεντρωμένο κράτος. Διοίκηση με λιτή δομή τριών επιπέδων. Ουσιαστική συμμετοχή της αυτοδιοίκησης. Οδικός χάρτης για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Να υπάρχει αρμονική κατανομή αρμοδιοτήτων. Να ενισχυθεί η τοπική αυτοδιοίκηση. Να παρέχει μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών. Να συμμετέχει στις αναπτυξιακές διαδικασίες. Να διαμορφώνει και να υλοποιεί δημόσιες πολιτικές. Να στηρίζει τον πολίτη», σημείωσε ο ίδιος.
Κατά τον χαιρετισμό του, ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ άσκησε κριτική σε υψηλούς τόνους στην πρόταση του υπουργού Εσωτερικών, Θοδωρή Λιβάνιου, για ένα νέο εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αναφέροντας πως «το πεδίο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι πεδίο ευρύτερων συναινέσεων. Και νομίζω ότι αυτό το εκλογικό σύστημα δεν συντείνει προς αυτή την κατεύθυνση», ενώ σημείωσε ότι «το σύστημα δυνητικά μπορεί να δώσει δημοτικές αρχές, οι οποίες στην πρώτη επιλογή ψήφου να έχουν για παράδειγμα 20% και στη δεύτερη επιλογή να κερδίσουν μια πλειοψηφία. Φανταστείτε το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί και το πόσο θα επερωτάται η λαϊκή εντολή, αν στην πρώτη ψήφο, στην ψήφο πρώτης επιλογής, είχαμε έναν συνδυασμό με 40%.
»Φανταστείτε, λοιπόν, υποψήφιος δήμαρχος να παίρνει 40% στην πρώτη ψήφο και δεύτερος υποψήφιος δήμαρχος να παίρνει 20% στην πρώτη ψήφο και στη δεύτερη να ανατρέπεται αυτό. Αυτό γίνεται και με το υπάρχον σύστημα, αλλά γίνεται στον δεύτερο γύρο. Γίνονται προγραμματικές συμφωνίες, γίνονται συγκλίσεις και κρίνει ο λαός επ’ αυτών. Δεν γίνονται προκαταβολικά και, θα σας έλεγα, με τρόπο ενδεχομένως σκιώδη».
Όπως είπε, με το σημερινό εκλογική σύστημα, προφανώς και προβλέπεται ανατροπή και συμμαχίες ενόψει β’ γύρου, αλλά «αυτά γίνονται μπροστά στα μάτια του λαού. Γίνονται προγραμματικές συμφωνίες και συγκλίσεις και ο λαός κρίνει επ’ αυτών. Δεν γίνονται προκαταβολικά αυτά και με τρόπο, ενδεχομένως, σκιώδη».
ΚΚΕ: «Καταιγίδα νόμων που κάνουν τον όρο “αυτοδιοίκηση” το πιο σύντομο ανέκδοτο»
Ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, στο Συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος στη Ρόδο, είπε ότι η «μετράμε καταιγίδα νόμων για την απόλυτη ευθυγράμμιση των δημοτικών αποφάσεων που κάνουν τον όρο “αυτοδιοίκηση” ή “αυτοδιοικητικός” το πιο σύντομο ανέκδοτο. Τέτοιος είναι ο νόμος για την επιβολή ποινής απόλυσης και καταλογισμού στους εκλεγμένους, αν δεν προβούν σε έφεση κατά αγωγής εργαζομένων που έγινε δεκτή από τα ελληνικά δικαστήρια! Ή η υποχρεωτική συνένωση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης ‘Αρδευσης, η ενιαία τιμολογιακή πολιτική για το νερό, η αναγκαστική ενοποίηση των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ). Ως ΚΚΕ δεν έχουμε καμία αυταπάτη για το ρόλο που έχει η Τοπική Διοίκηση, ρόλο θεσμικά κατοχυρωμένο, πέρα από τις προθέσεις καθενός και καθεμίας. Υπάρχει θεσμική προετοιμασία και εκπαίδευση χρόνων μέσα από τους νόμους: “Καποδίστρια”, “Καλλικράτη”, “Κλεισθένη”» είπε ο Δ Κουτσούμπας υπενθυμίζοντας ότι το ΚΚΕ «δικαιώνεται απόλυτα» καθώς είχε προβλέψει τις συνέπειες αυτών των νόμων για τους ΟΤΑ.
«Μάλιστα, εκτιμάμε ότι και η συζήτηση για τις αρμοδιότητες, στην πραγματικότητα είναι προετοιμασία για τη “νέα χάρτα των ΟΤΑ”, η οποία δεν θα αμφισβητήσει το μοντέλο ανάπτυξης, με τους δήμους εξυπηρετητές μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, τους δήμους πρωταγωνιστές στα εργατικά ατυχήματα, με τις διαλυμένες υποδομές και υπηρεσίες. Στο τέλος αυτής της συζήτησης για τις αρμοδιότητες η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, πιο ενιαία και πιο αρραγής, θα εγκαλεί συνεχώς την ατομική ευθύνη του λαού για να μην πνιγεί, να μην καεί, να μην πτωχεύσει, να μεγαλώσει τα παιδιά του, να συντρέξει τους ηλικιωμένους του» είπε.
Και κατέληξε: «Ο λαός μας έχει ανάγκη από δημοτικές αρχές που όταν θα απαιτεί έργα αντιπλημμυρικής, αντιπυρικής ή αντισεισμικής προστασίας, αυτές δεν θα του απαντούν ό,τι και οι κυβερνήσεις: “δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη”, που δεν θα βάζουν σε διατίμηση στην προστασία του περιβάλλοντος, του δημόσιου χώρου… Έχει ανάγκη εκλεγμένους και δημοτικές αρχές που όχι μόνο δεν θα εφευρίσκουν οριζόντια νέα αντίτιμα και τέλη, φτιάχνοντας νέα γενιά οφειλετών, αλλά δε θα αφήνουν και σε “χλωρό κλαρί” τα κοράκια της λαϊκής στέγης. Έχει ανάγκη από αιρετούς που δεν θα βάζουν πλάτη στην υποβάθμιση των δημόσιων και δωρεάν υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας, παιδείας, αγωγής, αθλητισμού και πολιτισμού. Έχει ανάγκη από αιρετούς που θα δηλώσουν απειθαρχία και γραμμή σύγκρουσης με την τροπολογία Βορίδη».