Αναλυτικά το δελτίο Τύπου της Greenpeace:
«Η μελέτη δημοσιεύεται σε μια εποχή που οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη επενδύουν σημαντικά σε νέες εγκαταστάσεις εισαγωγής LNG ώστε να αγοράσουν περισσότερο από αυτό, κυρίως από τις ΗΠΑ, και την ώρα που η Greenpeace και άλλες οργανώσεις πραγματοποιούν ειρηνική διαμαρτυρία σε μια συνάντηση της βιομηχανίας LNG στο Βερολίνο. Η Greenpeace ζητά την απαγόρευση όλων των νέων έργων ορυκτών καυσίμων στην Ευρώπη και τη σταδιακή κατάργηση του ορυκτού αερίου.
Ο Κωστής Γριμάνης, υπεύθυνος εκστρατείας για το κλίμα και την ενέργεια στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace, δήλωσε: “Η βιομηχανία LNG περνά απαρατήρητη εδώ και πολύ καιρό. Η δραστηριότητά της όμως απειλεί την ασφάλειά μας μέσω των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, της ρύπανσης, αλλά και των εκρήξεων και πυρκαγιών που απειλούν άμεσα την υγεία και τη ζωή των εργαζομένων και των κοινοτήτων που ζουν κοντά σε εγκαταστάσεις LNG. Μπορούμε και πρέπει να στραφούμε σε ασφαλέστερες πηγές ενέργειας και να σταματήσουμε να σπαταλάμε τα χρήματα των φορολογουμένων σε απαρχαιωμένες, καταστροφικές υποδομές ορυκτών καυσίμων. Ήρθε η ώρα να καταργήσουμε οριστικά τα ορυκτά καύσιμα, ας ξεκινήσουμε απαγορεύοντας τώρα όλα τα νέα έργα ορυκτών καυσίμων στην Ελλάδα και την ΕΕ[1]”.
Υποτιμημένοι κίνδυνοι παρά τις υψηλές πιθανότητες καταστροφής
Το συμπέρασμα της νέας μελέτης “Εκρηκτικές αλήθειες: οι κίνδυνοι και οι καταστροφικές δυνατότητες του LNG” είναι σαφές: παρά το ενδεχόμενο ολέθριων καταστροφών, η βιομηχανία υποτιμά τους κινδύνους[2]. Η ελλιπής παροχή στοιχείων ή οι προσπάθειες συγκάλυψης εγείρουν ανησυχίες σχετικά με την πραγματική έκταση των ατυχημάτων LNG. Για παράδειγμα, ο πραγματικός αντίκτυπος των εκρήξεων νέφους ατμών στις εγκαταστάσεις LNG θα μπορούσε να είναι 15 έως 20 φορές μεγαλύτερος από τις τρέχουσες προβλέψεις του κλάδου. Οι εγκαταστάσεις LNG βρίσκονται συχνά σε παράκτιες περιοχές, όπου λίγοι λιμένες έχουν εφαρμόσει επαρκώς ζώνες ασφαλείας με βάση τον κίνδυνο γύρω από τους χώρους αποθήκευσης και δεξαμενισμού του LNG, κάτι που οδηγεί σε δυνητικά κενά ασφαλείας σε πυκνοκατοικημένες περιοχές και συχνά επηρεάζει δυσανάλογα τις πιο ευάλωτες ομάδες.
Οι κύριες αιτίες αυτών των ατυχημάτων μπορεί να είναι η δυσλειτουργία υλικού, το ανθρώπινο λάθος και οι καιρικές συνθήκες. Επιπλέον, οι τρέχουσες τάσεις στις στρατηγικές μείωσης του κόστους και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, τα οποία αναμένεται να αυξηθούν σε ένταση και συχνότητα λόγω των ορυκτών καυσίμων όπως το LNG, προκαλούν μόνο ανησυχία.
Περιττοί κίνδυνοι καταγγέλλονται σήμερα στη Σύνοδο Κορυφής και Βραβείων LNG στη Γερμανία
Η μελέτη αυτή δημοσιεύεται με την έναρξη της Παγκόσμιας Συνόδου Κορυφής & Βραβείων LNG στο Βερολίνο της Γερμανίας και θέτει ένα μείζον ερώτημα: αξίζουν πραγματικά αυτοί οι κίνδυνοι, παρά τις διαθέσιμες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι οποίες προσφέρουν πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια για τους εργαζόμενους και τις κοινότητες, είναι φθηνότερες, φιλικές προς το κλίμα και παρέχουν μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια και κυριαρχία;
“Καταστροφικά ατυχήματα, τεράστιες επιπτώσεις στο κλίμα, ρύπανση του περιβάλλοντος που οδηγεί σε ασθένειες και υψηλούς λογαριασμούς ενέργειας: αν η βιομηχανία άξιζε πραγματικά ένα βραβείο, αυτό θα ήταν για τον κίνδυνο στον οποίο βάζουν το παρόν και το μέλλον μας σε αυτόν τον πλανήτη”, προσθέτει ο Κωστής Γριμάνης[3].
Σήμερα νωρίς το πρωί, ακτιβιστές της Greenpeace από τη Γερμανία πραγματοποίησαν προβολή με το μήνυμα “Το καθαρό αέριο είναι ένα βρώμικο ψέμα” στο Βερολίνο, στην πρόσοψη του ξενοδοχείου που φιλοξενείται η Σύνοδος Κορυφής[4][5].
Η ΕΕ πρέπει να τερματίσει την εξάρτηση από το καταστροφικό ορυκτό αέριο
Οι νέες υποδομές εισαγωγής LNG γνωρίζουν μεγάλη άνθηση σε ολόκληρη την Ευρώπη από το 2022, σε μια προσπάθεια να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές ρωσικού αερίου, και η τάση αυτή θα μπορούσε να διαρκέσει: μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, η πρόεδρος της Επιτροπής της ΕΕ Ursula von der Leyen φέρεται να πρότεινε την αύξηση των εισαγωγών LNG από τις ΗΠΑ στην ΕΕ σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον εκλεγμένο πρόεδρο Trump.
Το ελληνικό γραφείο της Greenpeace καλεί την κυβέρνηση να βάλει STOP στον σχεδιασμό νέων, αχρείαστων υποδομών LNG στη χώρα σε περιοχές όπως η Κόρινθος, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη και η Αλεξανδρούπολη και να προχωρήσει στη σταδιακή απεξάρτηση από το ορυκτό αέριο το αργότερο μέχρι το 2035. Αντ’ αυτού ο ενεργειακός σχεδιασμός της χώρας οφείλει να κατευθύνει εμπροσθοβαρώς τις επενδύσεις στην ταχεία ανάπτυξη της αποθήκευσης ενέργειας, των δικτύων, τη χρήση συστημάτων απόκρισης της ζήτησης των καταναλωτών, την ενίσχυση της αυτοπαραγωγής και των βαθιών ανακαινίσεων στον κτιριακό τομέα με στόχο πιο φιλόδοξους στόχους εξοικονόμησης ενέργειας.
Η Greenpeace καλεί την ΕΕ και τις εθνικές κυβερνήσεις να “κλείσουν τη βρύση”: να απαγορεύσουν όλα τα νέα έργα υποδομών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ, να καταργήσουν σταδιακά το αέριο και να επενδύσουν στη μείωση της ζήτησής του, στην επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στη μείωση της ενεργειακής σπατάλης. Στην προσπάθεια αυτή, ζητάει τη στήριξη των πολιτών.
Σημειώσεις
[1] Ταμείο της ΕΕ για το κλίμα χρηματοδοτεί την επέκταση της βρώμικης ενέργειας (Bankwatch).
[2] Λόγω της εύφλεκτης φύσης του LNG, οι εγκαταστάσεις LNG ενέχουν πολλαπλούς κινδύνους για την ασφάλεια. Οι διαρροές σε οποιοδήποτε στάδιο της αλυσίδας εφοδιασμού μπορεί να οδηγήσουν σε -ακατάσβεστες- λίμνες πυρκαγιών, πυρκαγιές σε πίδακες ή εκρήξεις νέφους ατμών, οι οποίες μπορεί να είναι καταστροφικές όταν τα ατυχήματα συμβαίνουν κοντά σε πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Για τη μελέτη “Εκρηκτικές αλήθειες: οι κίνδυνοι και οι καταστροφικές δυνατότητες του LNG”, οι ερευνητές της Equal Routes συγκέντρωσαν και ανέλυσαν 104 ατυχήματα που σχετίζονται με το LNG. Ο πλήρης κατάλογος των βασικών ευρημάτων είναι διαθέσιμος στη σελίδα 5.
[3] Έρευνα “Permit To Kill: Potential Health and Economic Impacts from U.S. LNG Export Terminal Permitted Emissions” (Greenpeace), άρθρο “LNG is stepping up to solve Europe gas woes, but at a price” (Reuters).
[4] Φωτογραφίες είναι διαθέσιμες εδώ.
[5] Την περασμένη εβδομάδα, 22 ακτιβιστές της Greenpeace από τη Γερμανία πραγματοποίησαν ειρηνική διαμαρτυρία κατά την άφιξη ενός δεξαμενόπλοιου LNG από τις ΗΠΑ στο Brunsbüttel της Γερμανίας.