Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Συνήγορος του Πολίτη, «για το περιστατικό υποβλήθηκε στις 24/09/2024 αναφορά από την Πρεσβεία του Πακιστάν, με την οποία ζητήθηκε από την ανεξάρτητη αρχή η διερεύνηση των συνθηκών θανάτου του μετανάστη», ενώ σε γνώση της αρχής περιήλθαν και σχετικά δημοσιεύματα στα ΜΜΕ με φωτογραφικό υλικό καθώς και άλλες πληροφορίες, μεταξύ των οποίων και του thepressproject.gr.

Όπως αναφέρει ο Συνήγορος του Πολίτη: «Από το σύνολο του υλικού και την πληροφορία που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε γνώση της Ανεξάρτητης Αρχής, παρατηρούνται οι εξής βασικοί άξονες της υπόθεσης:

α) oι εικόνες του άψυχου σώματος του θανόντος το οποίο φέρει πολλαπλά τραύματα, πρωτίστως εκχυμώσεις,

β) πληροφορίες ότι ο θανών μετανάστης, αγνοείτο από την 13η Σεπτεμβρίου, διάστημα στο οποίο τον αναζητούσε η οικογένεια και η δικηγόρος του και

γ) πληροφορίες ότι, στο ανωτέρω διάστημα ο θανών φέρεται να οδηγήθηκε διαδοχικά σε πέντε ΑΤ και συγκεκριμένα στο ΑΤ Ομόνοιας, στο ΑΤ Πατησίων, στο ΑΤ Γαλατσίου, στο ΑΤ Κολωνού και εν τέλει στο ΑΤ Αγίου Παντελεήμονα, χωρίς να μπορούν να καθοριστούν και να αντιστοιχηθούν με απόλυτη ασφάλεια τα χρονικά διαστήματα που κρατήθηκε ο θανών στα αντίστοιχα ΑΤ, πλην όσων αναφέρονται στο υλικό που συνοδεύει το από 27/09/2024 και με αρ. πρωτ. 1647/24/1970679 έγγραφό σας και αφορά την κράτηση του θανόντος στο ΑΤ Αγίου Παντελεήμονα.

Σημειώνεται δε ότι σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο υλικό που συνοδεύει το προαναφερθέν έγγραφό σας, την από 26/09/2024 ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ σχετικά με το περιστατικό αλλά και τα δημοσιεύματα, ο αλλοδαπός μετανάστης μεταφέρθηκε στο ενδιάμεσο διάστημα και στα Δικαστήρια στην Σχολή Ευελπίδων, πιθανόν πέραν της μίας φοράς, προκειμένου να παρουσιαστεί ενώπιον δικαστικών αρχών.

ΙΙ. Ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο της ειδικής αρμοδιότητας του Εθνικού Μηχανισμού Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας παρεμβαίνει, μεταξύ άλλων, και στις περιπτώσεις βασανιστηρίων, παράνομης εκ προθέσεως προσβολής κατά της ζωής, σωματικής ακεραιότητας, υγείας, γενετήσιας και προσωπικής ελευθερίας, παράνομης χρήσης πυροβόλου όπλου και κάθε συμπεριφοράς που ενέχει ρατσιστικό κίνητρο ή συνιστά διακριτική μεταχείριση (άρ. 1 παρ.1 Ν.3938/2011 όπως αντικαταστάθηκε από το άρ.56 του Ν.4443/2016 και στη συνέχεια από την παρ. 1 του άρ. 188 Ν.4662/2020, Α΄ 27/7.2/2020), είτε διερευνώντας ο ίδιος την υπόθεση, είτε παρακολουθώντας τη διερεύνησή της από το αρμόδιο πειθαρχικό όργανο. Οι ελεγχόμενες από τον Συνήγορο του Πολίτη συμπεριφορές αστυνομικού οργάνου θα πρέπει να εκδηλώθηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων του ή κατά κατάχρηση της ιδιότητάς του».

Σε άλλο σημείο, ο Συνήγορος εκτιμά, βάσει των ανωτέρω, ότι η υπόθεση αυτή εμπίπτει στην ειδική αρμοδιότητά του ως Εθνικού Μηχανισμού Διερεύνησης Περιστατικών Αυθαιρεσίας (Ε.ΜΗ.ΔΙ.Π.Α.) προς διερεύνηση. Στο πλαίσιο της αρμοδιότητας της αυτής, η Ανεξάρτητη Αρχή, παρακολουθεί τη διερεύνηση της υπόθεσης από τις υπηρεσίες σας και επιφυλάσσεται σχετικά με την εκ του νόμου δυνατότητα ιδίας έρευνας.

Καταλήγοντας αναφέρει: «Με την ειδική επισήμανση ότι η εξουσιαστική σχέση, που συνδέει τις αρχές με τον υπό τον γενικότερο αστυνομικό έλεγχο ή τον κρατούμενο πολίτη, αξιώνει να προσκομίζονται αποδεικτικά στοιχεία που δεν επιδέχονται λογικής αμφισβήτησης και αυτά να αξιολογούνται ορθά, ενώ αντιστρέφει το βάρος απόδειξης, μεταθέτοντάς το στις αρχές τονίζουμε την αναγκαιότητα για την άμεση αναζήτηση και διασφάλιση του απαραίτητου αποδεικτικού υλικού και την αποστολή του συνόλου των αιτηθέντων στοιχείων στον Συνήγορο του Πολίτη».

Παρά το πρώτο αναλυτικό αίτημα της Ανεξάρτητης Αρχής, ο Συνήγορος του Πολίτη δεν έλαβε τα απαραίτητα στοιχεία με αποτέλεσμα να επανέλθει εκ νέου με νέο αίτημα.

Διαβάστε αναλυτικά τις επιστολές του Συνηγόρου του Πολίτη προς το Αρχηγείο της ΕΛΑΣ:

stp_elas

stp_elas1