Αναδημοσίευση από το Jacobin

Η κυβέρνηση μετά από έξι μήνες πλήρωσε το εξειδικευμένο εργαστήριο και έτσι θα μάθουμε αν η (ελλιπής) πυρασφάλεια στα τρένα της Hellenic Train οδήγησε στον θάνατο ανθρώπων. Μισό χρόνο το καθυστερούσαν επικαλούμενοι την γραφειοκρατική δυσκολία ενός κράτους να προκαταβάλει ένα ποσό (3.000 ευρώ!) όμως μόλις αναδείξαμε το θέμα, και το είδαν κοντά στο μισό εκατομμύριο άνθρωποι, ως δια μαγείας τα «γραφειοκρατικά εμπόδια» που υψώνονταν για τόσους μήνες ξεπεράστηκαν μέσα σε λίγες μέρες. Υπενθυμίζεται ότι στις 11/7 είχαμε αποκαλύψει πως η κυβέρνηση καθυστερεί έρευνα για την πυρασφάλεια διότι δεν πληρώνει Γερμανικό εργαστήριο.

Η έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει αναφέρει αυτολεξεί ότι: πρέπει να αξιολογηθεί «εάν ο εξοπλισμός του τροχαίου υλικού με καλύτερα -επιβραδυντικά της φωτιάς- υλικά θα μπορούσε να είχε επηρεάσει τις πιθανότητες επιβίωσης των λίγων θυμάτων που επιβίωσαν από την αρχική σύγκρουση αλλά έχασαν τη ζωή τους λόγω της πυρκαγιάς». Με λίγα λόγια: Είναι πιθανό κάποιοι επιβάτες να βρήκαν φρικτό θάνατο, διότι τα τρένα της Hellenic Train δεν είχαν επαρκή πυρασφάλεια, αλλά δυόμιση χρόνια μετά, βρισκόμαστε στο σκοτάδι.

Αυτό συνέβη διότι παρόλο που έχει περάσει μισός χρόνος από την αποστολή των δειγμάτων στο εργαστήριο RST, τα αποτελέσματα ακόμα…αγνοούνται. Έτσι μετά από παράκληση συγγενών ερευνήσαμε το θέμα και ρωτήσαμε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο γιατί καθυστερούν τα αποτελέσματα.

Μετά την έρευνα που πραγματοποιήσαμε είχαμε στη διάθεσή μας δημοσιογραφικές πληροφορίες για την καθυστέρηση, τις οποίες δεν θέλαμε να πιστέψουμε, όμως η κυβέρνηση δυστυχώς τις είχε επιβεβαιώσει. Τα αποτελέσματα καθυστερούν όχι εξαιτίας του γερμανικού εργαστηρίου, ούτε λόγω του ότι η εξέταση είναι χρονοβόρα. Τα αποτελέσματα για τα υλικά στα βαγόνια των τρένων καθυστερούν διότι η κυβέρνηση δεν πλήρωνε το γερμανικό εργαστήριο παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις του. Δηλαδή η κυβέρνηση δεν έδινε το ευτελές ποσό των 3.030 ευρώ έτσι ώστε να πραγματοποιηθούν οι δοκιμές καύσης υλικών.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είχε επιβεβαιώσει τότε, ότι αυτός είναι ο λόγος, όμως επικαλέστηκε κάποια γραφειοκρατικά ζητήματα, που αφορούν την καταβολή προκαταβολής από το κράτος. Αυτή, όμως, δεν ήταν η πρώτη κίνηση του κράτους που καθυστερεί την έρευνα σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα.

Έναν χρόνο πριν, στις 16 Ιουλίου 2024, ο δικηγόρος κ. Ψαρόπουλος (και πατέρας της Μάρθης) έκανε αίτηση στον ειδικό Εφέτη Ανακριτή να σταλούν δείγματα από τα υλικά των καθισμάτων σε πιστοποιημένο εργαστήριο για να προσδιοριστούν τα επίπεδα της Πυρασφάλειας. Όμως, αφού καθυστέρησε για τρεις μήνες, η «Δικαιοσύνη» απέρριψε το αίτημα συγγενών των θυμάτων, διότι δεν θεωρείται χρήσιμο για την υπόθεση αν ήταν πυράντοχα τα υλικά των βαγονιών. Βλέπουμε λοιπόν ένα τυχαίο ( ; ) μοτίβο στους χειρισμούς της κυβέρνησης και της δικαστικής εξουσίας.

Αυτό το μοτίβο έσπασε σήμερα, λόγω του δημόσιου ελέγχου της εξουσίας και θα είμαστε εδώ να δούμε τα αποτελέσματα.

Η συγκεκριμένη αποκάλυψη είναι σημαντική διότι πρέπει να ξέρουμε αν κάποιοι θα μπορούσαν να είχαν γλιτώσει με καλύτερα υλικά κατασκευής στα βαγόνια, είναι όμως, πολύ σημαντική και για έναν ακόμα λόγο: σήμερα στον ελληνικό σιδηρόδρομο κυκλοφορούν τα ίδια βαγόνια με τις ίδιες συνθήκες πυρασφάλειας.

Είμαστε σήμερα ασφαλείς;

Όσο και αν δεν θέλουν, θα το μάθουμε

Υστερόγραφο: Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μας μάλωσε ότι κάνουμε ερωτήσεις εξειδικευμένες, που δεν ταιριάζουν σε μια ενημέρωση πολιτικών συντακτών. Λες και είναι ανάξιο συζήτησης το θέμα που απασχολεί τόσες οικογένειες. Πρόκειται μάλιστα για τελείως διαφορετική στάση από ότι συνέβαινε μέχρι σήμερα. Δείχνει μια αλλαγή κατεύθυνσης του εκπροσώπου, καθώς ενώ μέχρι στιγμής σε τέτοια θέματα, έλεγε πως μπορούμε να τον ρωτάμε και να μας μεταφέρει την ενημέρωση του εκάστοτε Υπουργείου, πλέον δείχνει αυτό που συνέβαινε μέχρι σήμερα να το θεωρεί επιλήψιμο. Φυσικά εμείς θα συνεχίσουμε να θέτουμε τα ερωτήματά μας προς την εξουσία όσο και να επινοεί θεσμικά εμπόδια για συγκέκριμένα θέματα που όλως τυχαίως είναι αυτά που δεν την συμφέρουν να απαντήσει.

Ακολουθεί ολόκληρη η απομαγνητοφώνηση:

28/7/2025

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Επανερχόμενοι στα Τέμπη που ρώτησαν πριν οι συνάδελφοι, οι συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών περιμένουν με αγωνία τις δοκιμές για την πυρασφάλεια στα τρένα της Hellenic Train. Έχει περάσει μισός χρόνος, πληρώσατε τα 3.000 ευρώ στο εξειδικευμένο εργαστήριο για να μάθουμε την αλήθεια;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτές τις ερωτήσεις πρέπει να τις απευθύνετε κανονικά στα αρμόδια Υπουργεία, αλλά όπως έχετε δει απευθύνομαι εγώ σε αυτά και θα επανέλθω.

ΧΡ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Έχετε πει εσείς ο ίδιος ότι μπορούμε να ρωτάμε και εσάς και να επανέρχεστε. 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απλά, είναι ενημέρωση των πολιτικών συντακτών. Είναι εξειδικευμένες αυτές οι ερωτήσεις, αλλά για να μην θεωρείτε ότι αποφεύγουμε, θα επανέλθουμε.

31/7/2025

Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Υπάρχει ενημέρωση για τους ελέγχους σχετικά με την πυρασφάλεια στα τρένα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι. Υπάρχει ενημέρωση. Καταρχάς για την πληρωμή του γερμανικού Εργαστηρίου λύθηκε το διαδικαστικό ζήτημα και πληρώθηκε. Ως προς το χρονοδιάγραμμα των νέων τρένων, επικαιροποιημένο και πλήρες χρονοδιάγραμμα θα δοθεί μόλις ξεκινήσει η νέα διοίκηση στη συγχωνευμένη εταιρία του ΟΣΕ. Είναι τρία ζητήματα και το τρίτο, για τα τρένα που λειτουργούσαν χωρίς κλιματισμό, έστειλε ο αναπληρωτής Υπουργός, ο κ. Κυρανάκης, επιστολή στην Hellenic Train, έθεσε ζήτημα ποιότητας υπηρεσιών, υπενθύμισε συμβατικές υποχρεώσεις και ζήτησε εξηγήσεις για τα συμβάντα της περασμένης Παρασκευής. Εστίασε στην ασφάλεια, την υγεία και την αξιοπρέπεια των επιβατών.

Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Με συγχωρείτε, σχετικά με το γερμανικό Εργαστήριο, επιτρέψτε μας να ρωτήσουμε εκ νέου. Δηλαδή το επιτελικό κράτος χρειάστηκε μισό χρόνο και μια δημόσια αποκάλυψη για να στείλει αυτό το ευτελές ποσό, για να βγει η αλήθεια για τα Τέμπη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως αντιλαμβάνεστε δεν είναι ζήτημα του ποσού, υπήρχε μια αντικειμενική δυσκολία εκ του νόμου, η οποία κρατούσε πάρα πολλά χρόνια, έπρεπε να γίνουν πολλές ενέργειες, όσο και αν ακούγεται αυτό περίεργο και παράδοξο, θα συμφωνήσω μαζί σας, ότι είναι παράδοξο και περίεργο. Έγινε η πληρωμή και ολοκληρώθηκε η διαδικασία.

Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Απέτυχε το επιτελικό κράτος του Κυριάκου Μητσοτάκη ή καθυστερήσατε τη διαδικασία για άλλο λόγο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τίποτα από τα δύο. Το ένα νομίζω ότι είναι υπερβολικό, ότι μπορεί να φταίει το επιτελικό κράτος γιατί δεν προβλεπόταν μια διαδικασία τέτοια, για ένα όντως μικρό ποσό, σε σχέση με τη σημασία του εγχειρήματος, είναι υπηρεσιακό ζήτημα μιας υπο-υπηρεσίας στην πραγματικότητα, ενός ΥπουργείουΚαι το δεύτερο, ποια η σκοπιμότητα; Καμία σκοπιμότητα, σας λέω ότι ολοκληρώθηκε και προχώρησε.

Χ. ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ: Ευχαριστούμε, όταν βγουν τα αποτελέσματα, εδώ θα είμαστε ελπίζουμε, για να σας ρωτήσουμε σχετικά με την πυρασφάλεια στα τρένα που κυκλοφορούν και σήμερα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Βεβαίως.