Η απόφαση του ΣτΕ εκθέτει την κυβέρνηση, που είχε υποστηρίξει επανειλημμένα πως υπήρχε «παρεξήγηση» σχετικά με τις προβλέψεις του ΠΔ 85/2022, προχωρώντας στη συνέχεια, υπό την πίεση των πολύμηνων κινητοποιήσεων, στο ημίμετρο μιας Κοινής Υπουργικής Απόφασης για το μισθολογικό κομμάτι. Οι καλλιτέχνες είχαν ζητήσει ωστόσο την αναγνώριση των σπουδών τους, απαιτώντας την απόσυρση των σχετικών διατάξεων του Π.Δ. Η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί μία δικαίωση για τους καλλιτέχνες, που μέσα από πολύμηνο αγώνα, στον δρόμο και στις Σχολές εξηγούσαν πως το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα ουσιαστικά ακυρώνει τις σπουδές τους.

Συγκεκριμένα, με ανακοίνωσή του το Συμβούλιο της Επικρατείας αναφέρει ότι με τις αποφάσεις υπ’ αριθμ. 1941-1942/2025, «ότι η παράλειψη του κανονιστικού νομοθέτη, που εκδηλώνεται με τις διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 1 και 5 παρ. 1 του π.δ. 85/2022 «Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο – Κλαδολόγιο)», να προβλέψει για τους κατόχους τίτλων σπουδών των Ανώτερων Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης ειδική κατηγορία, μεταξύ της κατηγορίας ΔΕ και ΤΕ ή ΠΕ, όσον αφορά το δικαίωμα πρόσβασης αυτών στο Δημόσιο, παραβιάζει τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 7 του άρθρου 16 του Συντάγματος».

Είχαν προηγηθεί σχετικές αποφάσεις του Γ Τμήματος του ΣτΕ, που έκρινε και αυτό ως αντισυνταγματικές τις αποφάσεις για τους καλλιτέχνες αλλά είχε παραπέμψει το ζήτημα στην Ολομέλεια για οριστική κρίση.

«Ο νομοθέτης υποχρεούται, σύμφωνα με τις επιταγές της παρ. 7 του άρθρου 16 του Συντάγματος που προβλέπει τη δυνατότητα παροχής επαγγελματικής και άλλης ειδικής εκπαίδευσης από σχολές ανώτερης βαθμίδας τριετούς φοίτησης, να διακρίνει τους αποφοίτους των Ανώτερων Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης από τους αποφοίτους σχολών δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» τονίζει το ΣτΕ και εξηγεί στη συνέχεια ότι:

«Με τον ν. 1158/1981, με τον οποίο προκρίθηκε η παροχή της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης από Ανώτερες Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και θεσπίσθηκε ένα νέο πλήρες σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας της υπό τον έντονο έλεγχο και εποπτεία του Κράτους, οι καλλιτεχνικές σχολές χαρακτηρίσθηκαν ρητώς ως “ανώτερες” και εντάχθηκαν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Τούτο διότι η καλλιτεχνική εκπαίδευση ως εκπαίδευση της βαθμίδας της παρ. 7 του άρθρου 16 του Συντάγματος, διακρίνεται από τη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση, που παρέχεται από εκπαιδευτικά ιδρύματα τα οποία ο νομοθέτης δεν έχει εντάξει στην ανώτερη βαθμίδα.

Εξάλλου, ο χαρακτήρας των Σχολών Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης ως ανώτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δεν μεταβλήθηκε ούτε από τη μετατροπή των Τ.Ε.Ι. σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με τον ν. 2916/2001, αφού με τις διατάξεις του νόμου αυτού δεν επήλθε μεταβολή στο περιεχόμενο ή τον σκοπό της παρεχόμενης από τις καλλιτεχνικές σχολές εκπαίδευσης, ούτε με το άρθρο 79 του ν. 4481/2017, με το οποίο ο νομοθέτης επιβεβαίωσε ότι οι τίτλοι σπουδών που χορηγήθηκαν από Ανώτερες Δημόσιες και Ιδιωτικές Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, εφόσον αποκτήθηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1158/1981, έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 3149/2003, με τον οποίο καταργήθηκαν τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ως Σχολές ανώτερης επαγγελματικής εκπαίδευσης, θεωρούνται ισότιμοι προς τους τίτλους σπουδών που τα Τ.Ε.Ι. χορηγούσαν έως τις 10.6.2003.

Ενόψει αυτών και δεδομένου ότι οι ανώτερες σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης εντάχθηκαν και παραμένουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη και τη συνταγματική αποστολή του Κράτους για ανάπτυξη και προαγωγή της τέχνης, οι διατάξεις του προσβαλλόμενου π.δ., με τις οποίες εντάχθηκαν στην κατηγορία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οι απόφοιτοι των ανώτερων καλλιτεχνικών σχολών τουλάχιστον τριετούς μεταλυκειακής φοίτησης, καθώς και η παράλειψη του κανονιστικού νομοθέτη να προβλέψει για τους κατόχους τίτλων σπουδών των ως άνω σχολών ειδική κατηγορία, μεταξύ της κατηγορίας ΔΕ και ΤΕ ή ΠΕ, όσον αφορά το δικαίωμα πρόσβασης αυτών στο Δημόσιο, παραβιάζουν τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 7 του άρθρου 16 του Συντάγματος, διότι η εξομοίωση των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών με τους απόφοιτους δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα καθιστούσε τους τίτλους που χορηγούν οι σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ισοδύναμους με τους τίτλους που χορηγούν φορείς δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά παράβαση της οριζόμενης στην παρ. 7 του άρθρο 16 του Συντάγματος κατοχύρωση της εκπαίδευσης ανώτερης βαθμίδας».