Όπως αναφέρει δημοσίευμα του in.gr, oι αγρότες άνοιξαν τους δρόμους, όπως είχαν αποφασίσει, αλλά η διέλευση των οχημάτων γίνεται -στις περισσότερες περιπτώσεις- από παρακαμπτηρίους, καθώς η Τροχαία δεν δίνει «πράσινο φως» για κυκλοφορία μέσα από τα μπλόκα, επικαλούμενη λόγους ασφαλείας. Εξαίρεση τα Μάλγαρα.
Στα Μάλγαρα, έπειτα από περισσότερες από τρεις εβδομάδες κινητοποιήσεων, οι αγρότες αναδιάταξαν τα τρακτέρ τους στα πλάγια της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Αθηνών, απελευθερώνοντας δύο λωρίδες κυκλοφορίας προς Αθήνα, σύμφωνα με την απόφαση της Πανελλαδικής Επιτροπής Μπλόκων για την περίοδο των Χριστουγέννων. Το ρεύμα προς Αθήνα δόθηκε ξανά στην κυκλοφορία, ενώ το ρεύμα προς Θεσσαλονίκη άνοιγε περιοδικά τις προηγούμενες ημέρες, επιτρέποντας την ομαλή διέλευση των οχημάτων.
Παρά τα μέτρα αυτά, τεράστιες ουρές σχηματίστηκαν στην Εθνική Οδό από τη Ριτσώνα προς τη Θήβα, αλλά και στους παραδρόμους της Θήβας, με τους οδηγούς να αντιμετωπίζουν πολύωρες καθυστερήσεις. Το απόγευμα, η Ελληνική Αστυνομία ήρθε σε συνεννόηση με τους αγρότες στα μπλόκα σε Αμφίκλεια, Βοιωτία και Ριτσώνα και άνοιξε δύο λωρίδες κυκλοφορίας, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η κατάσταση. Παράλληλα, πολλοί τηλεθεατές του MEGA κατήγγειλαν ότι στην Εθνική Οδό Λαμίας – Αθηνών, ενώ η διέλευση από τα αγροτικά μπλόκα είναι ελεύθερη, η αστυνομία κλείνει τον δρόμο και κατευθύνει τους οδηγούς σε παρακαμπτήρια διαδρομή διάρκειας περίπου 40 λεπτών από τον Παρνασσό, επικαλούμενη λόγους ασφάλειας.
Στο Σχηματάρι, η κάμερα του Live News κατέγραψε από νωρίς το μεσημέρι ουρές χιλιομέτρων, πριν ακόμη ξεκινήσει το πρώτο μεγάλο κύμα εξόδου, ενώ οδηγοί που ακολουθούν οδηγίες GPS καταγγέλλουν ότι καταλήγουν σε χωματόδρομους, με προφανείς κινδύνους. Αντίστοιχα προβλήματα καταγράφηκαν στη Θεσσαλία, με ουρές στον κόμβο του Πλατύκαμπου, ενώ στο μπλόκο της Νίκαιας στη Λάρισα, επί της Εθνικής Οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, ο δρόμος παραμένει κλειστός. Στο μεγαλύτερο μπλόκο της χώρας, στην Καρδίτσα, στον αυτοκινητόδρομο Ε-65, η κυκλοφορία έχει διακοπεί από το ύψος της Αγίας Παρασκευής έως τους Αγίους Θεοδώρους.
Στον άξονα Αθήνα – Πάτρα δεν παρατηρούνται μέχρι στιγμής προβλήματα, ωστόσο στην Πάτρα η περιμετρική οδός έχει κλείσει επ’ αόριστον από τους αγρότες, με το μπλόκο της Εγλυκάδας στην Ολυμπία Οδό να παραμένει σε ισχύ. Από το μπλόκο των αγροτών της Αχαΐας, ο Αλέκος Θανόπουλος δήλωσε στην ΕΡΤ ότι θεωρεί «παράλογο» το επιχείρημα της αστυνομίας πως δεν μπορεί να περιφρουρήσει μία λωρίδα κυκλοφορίας, την ώρα που καλεί τα τρακτέρ να μετακινηθούν στη μία πλευρά του δρόμου, αίτημα που οι αγρότες απορρίπτουν.
Στη Βόρεια Ελλάδα, ανοιχτές έως και την Παρασκευή παραμένουν τόσο η παλαιά εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας στο ύψος της Χαλκηδόνας όσο και η Εγνατία Οδός στο ύψος του Δερβενίου, αν και το αγροτοκτηνοτροφικό μπλόκο στον κόμβο Δερβενίου παραμένει ενεργό στη διασταύρωση με άλλες σημαντικές οδικές αρτηρίες. Άγνωστο παραμένει το τι θα συμβεί στο μπλόκο των Πράσινων Φαναριών. Στη Δυτική Μακεδονία, τα αγροτοκτηνοτροφικά μπλόκα θα παραμείνουν με ανοιχτούς δρόμους έως και την Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου, ενώ στον Προμαχώνα Σερρών ο δρόμος είναι ανοικτός, με τη Συντονιστική των αγροτών να διαβεβαιώνει ότι αυτό θα ισχύσει για τις επόμενες τρεις ημέρες.
Οι οδηγοί που κινούνται προς Κοζάνη ή Ιωάννινα καλούνται επίσης να ακολουθούν τις πινακίδες για παρακαμπτήριες διαδρομές, ενώ επιτρέπεται η διέλευση ασθενοφόρων και οχημάτων έκτακτης ανάγκης. Στην Εύβοια, οι αγρότες ανακοίνωσαν ότι δεν θα κλείσουν την Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας έως και την Παρασκευή, διευκολύνοντας τις μετακινήσεις. Ωστόσο η κυκλοφορία διεξάγεται κυρίως μέσω παρακαμπτηρίων, με την Ελληνική Αστυνομία να καλεί τους οδηγούς να ενημερώνονται για τις εναλλακτικές διαδρομές από την επίσημη ιστοσελίδα της.
Οι αγρότες τονίζουν ότι σε ορισμένα σημεία δεν μπορούν να προχωρήσουν σε περαιτέρω σύμπτυξη των τρακτέρ, καθώς κάτι τέτοιο θα καθιστούσε αδύνατη την εκ νέου ανάπτυξή τους. Παρά την ταλαιπωρία, επισημαίνουν ότι η συντριπτική πλειονότητα των πολιτών συνεχίζει να στηρίζει τις αγροτικές κινητοποιήσεις, θεωρώντας ότι η κατάσταση στους δρόμους οφείλεται στην επιλογή της κυβέρνησης να μην έρθει σε ουσιαστική συνεννόηση με τον αγροτικό κόσμο.
Η ανακοίνωση της ΕΛΑΣ
Στις κατηγορίες από την πλευρά των αγροτών ότι εκείνη είναι που δημιουργεί τα προβλήματα στις Εθνικές Οδούς απάντησε η ΕΛΑΣ. Σε ανακοίνωσή της η ΕΛΑΣ υποστηρίζει ότι τα μέτρα που παίρνει είναι απαραίτητα για την ασφάλεια των πολιτών.
Τονίζει ότι με τις υπάρχουσες συνθήκες στα μπλόκα υπάρχει αυξημένος κίνδυνος πρόκλησης ατυχήματος. Μάλιστα, χαρακτηρίζει μονόδρομο «για την πρόληψη κινδύνων και όχι επιλογή».
Αναλυτικά:
«Η Ελληνική Αστυνομία, στο πλαίσιο της θεσμικής της αποστολής για τη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα ρύθμισης και εκτροπής της κυκλοφορίας σε περιπτώσεις αποκλεισμού οδών και για όσο χρονικό διάστημα υφίστανται έκτακτα εμπόδια ή πολίτες επί του οδοστρώματος.
Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των αγροτικών κινητοποιήσεων, η λήψη των μέτρων αυτών είναι υπηρεσιακά επιβεβλημένη και απορρέει από το ισχύον νομικό πλαίσιο, καθώς η παρουσία γεωργικών ελκυστήρων, σταθερών ή κινητών εμποδίων και πεζών επί του οδοστρώματος, δημιουργεί αντικειμενικά επικίνδυνες συνθήκες κυκλοφορίας, ανεξαρτήτως προθέσεων ή δηλώσεων οποιουδήποτε.
Η διέλευση οχημάτων υπό τις συνθήκες αυτές ενέχει αυξημένο κίνδυνο πρόκλησης σοβαρού τροχαίου ατυχήματος και, για τον λόγο αυτό, η εκτροπή της κυκλοφορίας αποτελεί μονόδρομο για την πρόληψη κινδύνων και όχι επιλογή.
Υπογραμμίζεται ότι τα μέτρα αυτά δεν λαμβάνονται μόνο για την προστασία των οδηγών και των επιβατών, αλλά και για την προστασία των ίδιων των διαμαρτυρόμενων αγροτών, οι οποίοι κινούνται πεζοί σε οδούς που προορίζονται για την ταχεία κυκλοφορία οχημάτων και όχι για την παραμονή ανθρώπων.
Η Ελληνική Αστυνομία λειτουργεί και λαμβάνει σχετικές αποφάσεις βάσει τεκμηριωμένης εκτίμησης κινδύνου και όχι δηλώσεων καλής πρόθεσης. Στο πλαίσιο αυτό, ενεργεί με γνώμονα την ασφάλεια όλων και δεν δύναται να επιτρέψει την κυκλοφορία οχημάτων σε σημεία όπου τίθεται σε κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή. Η τήρηση των μέτρων ρύθμισης της κυκλοφορίας αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την αποφυγή ατυχημάτων και τη διασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας».