Σε “αμερικανοποίηση” οδηγείται το τηλεοπτικό πεδίο της χώρας,  διόμισι χρόνια μετά την έναρξη επιβολής των “μέτρων δημοσιονομικής προασρμογής” που έχουν ισοπεδώσει την τηλεοπτική παραγωγή: οι “δωρεάν” τηλεοπτικές υπηρεσίες από κανάλια που εκπέμπουν ελεύθερα, γίνονται σταδιακά “υπηρεσίες επί πληρωμή”, από συνδρομητικά κανάλια, εάν ο τηλεθεατής θέλει πραγματικά να παρακολουθήσει ποιοτικό τηλεοπτικό πρόγραμμα.

 
Της Αγγέλας ΝΤΑΡΖΑΝΟΥ
 
Η διαπίστωση δεν είναι καθόλου σενάριο φαντασίας. Ήδη, οι συνδρομές στη NOVA και στον ΟΤΕ TV έχουν αυξηθεί σημαντικά τον τελευταίο μήνα και αγγίζουν, σύμφωνα με υπολογισμούς, τις 470.000. Υπολογίζονται περί τους 370.000 στη NOVA και άλλους 100.000 στον ΟΤΕ TV- το υψηλότερο νούμερο που είχε ποτέ. Αυτό σημαίνει ότι 470.000 νοικοκυριά (αλλά και εταιρικοί πελάτες) ήτοι 1,5 εκ. άτομα έχουν επιλέξει να έχουν πρόσβαση σε συνδρομητικές τηλεοπτικές υπηρεσίες, γυρίζοντας την πλάτη στα κανάλια ελεύθερης λήψης. Τα οποία συν τοις άλλοις διαπιστώνουν μεγάλη απώλεια εσόδων, καθώς τα διαφημιστικά κονδύλια διοχετεύονται σε μεγάλα και οικονομικά πιο εύρωστα κοινά της συνδρομητικής. Τι έχει συμβεί;
 
Τα νέα ελκυστικά πακέτα, με νέα τιμολογιακή πολιτική των δύο εταιρειών, είναι ένα μέρος της εξήγησης. Ένα άλλο μέρος είναι το ενισχυμένο πρόγραμμα με αθλητικά, εμπορικές ταινίες πρόσφατης παραγωγής και νέας κοπής αμερικάνικες σειρές. Όμως αυτό που πρέπει να υπογραμμιστεί είναι η έλλειψη προγράμματος από τα κανάλια ελεύθερης λήψης.
 
Οι ελληνικές παραγωγές σειρών μυθοπλασίας έχουν καταργηθεί από πέρυσι, σχεδόν εξ ολοκλήρου στο prime time, ενώ “δουλεύεται” εντατικά η μέθοδος της επανάληψης. Ταυτόχρονα έχει καταργηθεί η ψυχαγωγική ζώνη των μαγκαζίνο 10.00 έως 13.00, που έχει ακντικατασταθεί με επαναλήψεις ελληνικών σειρών. Οι ταινίες που προβάλλονται είναι μέτριες, β' διαλογής, συχνά τηλεταινίες, ενώ μεγάλο μέρος του προγράμματος τείνει να καλυφθεί από δημοσιογραφικές εκπομπές, με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος. Ταυτόχρονα περιορίζονται όσο ποτέ οι δημοσιογραφικές έρευνες και οι σειρές ντοκυμαντέρ.
 
Το telemarketing -μασαζοκαλσόν, ηλεκτρονικό πιεσόμετρο, ρολόγια βαλεντίνα κλπ- έχει αντικαταστήσει τη διαφήμιση, έχει μεταφερθεί από τη μεταμεσονύκτια ζώνη και έχει βρεί θέση στη διάρκεια της ημέρας, με αποτέλεσμα η ροή προγράμματος των μεγάλων καναλιών να θυμίζει όλο και περισσότερο τη ροή επαχιακών σταθμών.
 
Μπροστά σε αυτή την εικόνα -και με δεδομένο την απώλεια εσόδων των νοικοκυριών- πολλοί επιλέγουν ένα πακέτο συνδρονητικής TV, για οικιακή ψυχαγωγία, προκειμένου να μπορούν να παρακολουθούν προγράμματα της επιλογής τους. Η “στροφή” στη συνδρομητική αποδυναμώνει ακόμα περισσότερο τους σταθμούς ελεύθερης λήψης και μετατοπίζει το βάρος του μιντιακού συστήματος.