Τι θα περιλαμβάνει το νέο μνημόνιο

1. Αναπροσαρμογή αντικειμενικών αξιών το Μάρτιο του 2013, ώστε να προσεγγίσουν τις εμπορικές τιμές.

2. «Μόνιμη» έως το 2018 θα είναι η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης που επιβάλλεται σήμερα στους φορολογουμένους με εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ.

3. Αύξηση του φόρου στους τόκους των καταθέσεων από 10% στο 15%, το 2014.

4. Κατάργηση φοροαπαλλαγών και προτιμησιακών καθεστώτων.

5. Κατάργηση 150 ΔΟΥ μέχρι τον Μάρτιο του 2013. Θα παραμείνουν σε λειτουργία 120 εφορίες σε όλη τη χώρα.

6. Άντληση εσόδων 200 εκατ. ευρώ στη διετία 2013 – 2014 από το νέο σύστημα φορολόγησης των εφοπλιστών.

7. Διαθεσιμότητα 25.000 υπαλλήλων στη διετία 2012 – 2013 εκ των οποίων την πόρτα εξόδου από το Δημόσιο θα δουν μέχρι το τέλος του χρόνου 5.000 υπάλληλοι.

8. Αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και για τους ασφαλισμένους προ του 1993.

9. Κατάργηση δώρων για όλους τους συνταξιούχους και τους δημοσίους υπαλλήλους.

10. Καταβολή του ΕΚΑΣ μετά το 64ο έτος ηλικίας.

11. Μείωση 23% στο εφάπαξ.

12. Εισφορά 3% σε όσους δημοσίους υπαλλήλους έχουν συνταξιοδοτηθεί μετά το 1995, οπότε αυξήθηκε το ποσό του εφάπαξ.

13. Ένταξη όλων των Ταμείων χωρίς εξαιρέσεις στον ΕΟΠΥΥ.

14. Νέες περικοπές 300 εκατ. ευρώ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δηλαδή 150 εκατ. ευρώ το 2013 και άλλα τόσα το 2014.

15. Μεγάλες περικοπές από 2% – 35% στις αποδοχές των ειδικών μισθολογίων, που θα ισχύσουν αναδρομικά από 1η Αυγούστου 2012.

16. Πλαφόν 1.900 ευρώ στις μηνιαίες μεικτές αποδοχές των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ.

17. Δραστική περικοπή του αριθμού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στους 2.000 από 15.226.

18. Αύξηση των εισιτηρίων κατά 25% στις αστικές συγκοινωνίες τον Μάρτιο του 2013.

19. Αύξηση τιμολογίων της ΔΕΗ σε δύο ή τρεις δόσεις από 1η Ιανουαρίου του 2013 και ιδιωτικοποίηση τμημάτων της εταιρείας.

20. Επιβολή επιπλέον χρέωσης 2% – 4% στον ετήσιο κύκλο εργασιών των παιχνιδιών VLTs του ΟΠΑΠ.

Και οι όροι της αυξημένης εποπτείας του γερμανικού non-paper

 

Ενισχυμένη διακυβέρνηση και μηχανισμοί ελέγχου
 
Για να ενισχυθεί η αξιοπιστία πρέπει να υιοθετηθεί μια αυστηρή δημοσιονομική πολιτική (με εκούσιες αυτοδεσμεύσεις). Παρεκκλίσεις από τους στόχους του προγράμματος πρέπει να εξισορροπούνται με εσωτερικές προσαρμογές. Οι ακόλουθες προαπαιτούμενες ενέργειες πρέπει να εισαχθούν με νομοθετική ρύθμιση πριν την εκταμίευση της επόμενης δόσης.
 
• Κλειστός λογαριασμός με εξωτερική διαχείριση: Ο κλειστός λογαριασμός που εγκρίθηκε από το Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου ενισχύεται ώστε να εξασφαλίσει πως οι πόροι του προγράμματος θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του χρέους, και θα εξασφαλιστεί με την εγκαθίδρυση μιας διεθνούς διαχείρισης (για παράδειγμα από την ΕΚΤ). Όπως συμφωνήθηκε τον Φεβρουάριο, το χρέος θα εξυπηρετείται κατευθείαν από αυτόν τον λογαριασμό. Το EFSF και το ΔΝΤ εκταμιεύουν μετά από την εκτέλεση των συμφωνηθέντων διαρθρωτικών και δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων κατευθείαν από τον λογαριασμό και η ελληνική συνεισφορά στην εξυπηρέτηση του χρέους που ορίζεται από το Μνημόνιο θα καταβάλλεται επίσης σε αυτόν τον λογαριασμό. 
 
• Η διάθεση των εσόδων: Μια διαθέσιμη πηγή εσόδων (όπως για παράδειγμα μέρος των εσόδων του ΦΠΑ) στο συνολικό ποσό του αιτούμενου από την Ελλάδα πρωτογενούς πλεονάσματος μπορεί να μεταφέρεται ανά μήνα στον λογαριασμό (ως ελληνική συμμετοχή στην εξυπηρέτηση του χρέους). Το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα προσδιοριστεί από το Μνημόνιο. Ο Λογαριασμός και η τροφοδοσία του από τα έσοδα εξασφαλίζουν το πρωτογενές πλεόνασμα και συνεπώς θα εξισορροπηθεί από τη μείωση στις πρωτογενείς δαπάνες ή την αύξηση των πρωτογενών εσόδων. Εφόσον κατά τη διάρκεια του προγράμματος εμφανιστούν επιπλέον κενά στον προϋπολογισμό, η Ελλάδα θα τα καλύψει με τα δικά της μέσα.
 
• Αυτόματες περικοπές δαπανών: Η Ελλάδα εγκαθιδρύει έναν απλό κανόνα για τις δημόσιες δαπάνες. Με τη συμφωνία της τρόικας, τα ταμειακά ελλείμματα (παρεκκλίσεις από τον προϋπολογισμό) οδηγούν αυτόματα σε περικοπές δαπανών οι οποίες κατανέμονται εξίσου σε όλα τα προγράμματα δαπανών (ανάλογα με το μερίδιό τους στον προϋπολογισμό).
 
• Εξωτερική εποπτεία του δημόσιου δανεισμού: Μπορεί να ζητηθεί από έναν εξωτερικό οργανισμό όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εγκρίνει οποιαδήποτε μορφή επιπλέον δανεισμού (παράλληλα με την εποπτεία των περιφερειακών και τοπικών αρχών από ορισμένα ομοσπονδιακά κράτη).
 
• Συμπληρωματική εξωτερική βοήθεια: Πιο έντονη, υποχρεωτική επιστράτευση εξωτερικής τεχνικής βοήθειας ώστε, μεταξύ άλλων, να βελτιωθεί η διοικητική δομή, συμπεριλαμβανομένων των τομέων της συλλογής φόρων, μείωσης της διαφθοράς, επεξεργασίας στατιστικών στοιχείων, στρατηγικών για την τόνωση της ανάπτυξης, αξιοποίηση των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων, των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης έτσι ώστε να υποβοηθηθεί περαιτέρω η εκτέλεση του προγράμματος. 
 
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα ενισχυθεί το έργο της Task Force έτσι ώστε οι αρμοδιότητές της να περιλαμβάνουν: 
 
i) σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές, ο προσδιορισμός θέσεων-κλειδιά στην ελληνική κρατική μηχανή για την κατάλληλη εκτέλεση και εποπτεία των προγραμμάτων προσαρμογής, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις χρηματοπιστωτικές ροές (δαπάνες και έσοδα) και διορισμός Ευρωπαίων ή Ελλήνων κρατικών λειτουργών (οι οποίοι θα απολαμβάνουν το ίδιο στάτους με τους ευρωπαίους ειδικούς ώστε να περιοριστεί η εξάρτησή τους από την πολιτική εξουσία) σ’ αυτές τις θέσεις-κλειδιά που αφορούν τη συμμόρφωση με το πρόγραμμα της τρόικα, αντικαθιστώντας τους έλληνες υπευθύνους.
ii) Συντονισμός στην υλοποίηση της τεχνικής βοήθειας από τους διαφορετικούς παίκτες: την υπάρχουσα διμερή βοήθεια, αλλά και τους νέους φορείς που θα συμμετάσχουν όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ο ΟΟΣΑ κλπ. των οποίων οι παρεμβάσεις είναι ευπρόσδεκτες.
 
• Μέτρα για την τόνωση της ανάπτυξης: Για να βελτιωθεί η αποδοχή του προγράμματος από τους Έλληνες, αυτά τα μέτρα ελέγχου και ενίσχυσης πρέπει να συμπληρωθούν από αναπτυξιακά μέτρα και μέτρα ενίσχυσης της απασχόλησης. Ο καθοριστικός παράγοντας για επενδύσεις και ανάπτυξη είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης. Βραχυπρόθεσμα, οι προοπτικές για την ανάπτυξη και την απασχόληση μπορούν να ενισχυθούν από την απελευθέρωση πόρων των διαρθρωτικών Ταμείων για τα 181 προγράμματα υψηλής προτεραιότητας. Το σχέδιο για μια δημόσια Τράπεζα Επενδύσεων το οποίο τελεί υπό επεξεργασία μπορεί επίσης να επισπευσθεί για να υποστηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα έργα υποδομής.