Τα τρένα που φεύγουν
Τα τρένα που φεύγουν. Τα σχέδια εξυγίανσης του ΟΣΕ, το μέλλον και το άγνωστο πολιτικό παρελθόν των σιδηροδρόμων
Εξυγίανση ή ιδιωτικοποίηση; Αλλαγή ρότας ή τέλος εποχής; Καθώς η κυβέρνηση ανοίγει το μεγάλο κεφάλαιο των σιδηροδρόμων η Ελλάδα θα γνωρίσει μια αντιπαράθεση που ταλάνισε αρκετές χώρες της Δύσης τις τελευταίες δεκαετίες.
Ίσως γιατί τα τρένα αποτέλεσαν πάντα ένα βαρόμετρο για την γενικότερη κατεύθυνση της οικονομίας μιας χώρας. Στις ΗΠΑ τροφοδότησαν τις πρώτες μεγάλες φούσκες της αμερικανικής χρηματαγοράς πριν δώσουν τη θέση τους στο μικροαστικό όνειρο της απόκτησης ενός αυτοκινήτου που θα κινούνταν στο Route 66. Στη Βρετανία, η επίθεση εναντίον των δημόσιων σιδηροδρόμων επικύρωσε τη νεοφιλελευθερη στροφή που ξεκίνησε η Θάτσερ τη δεκαετία του 80. Και στην Τουρκία η εγκατάλλειψη των σιδηροδρόμων από τους πραξικοπηματίες του ΄80 σήμανε το τέλος του κεμαλικού κρατισμού και το άνοιγμα στην οικονομία της αγοράς.
Από τα "κομμουνιστικά" τρένα, όπως τα αποκαλούσε ο Τουργκούτ Οζάλ μέχρι τη σιδηροδρομική διαμάχη Τρικούπη - Δηλιγιάννη οι σιδηρόδρομοι αντικατόπτριζαν πάντα τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές ισσοροπίες σε κάθε χώρα. Και η Ελλάδα καλείται να αποδείξει σε ποια σιδηροτροχιά θα βάλει τα βαγόνια της.
Ίσως γιατί τα τρένα αποτέλεσαν πάντα ένα βαρόμετρο για την γενικότερη κατεύθυνση της οικονομίας μιας χώρας. Στις ΗΠΑ τροφοδότησαν τις πρώτες μεγάλες φούσκες της αμερικανικής χρηματαγοράς πριν δώσουν τη θέση τους στο μικροαστικό όνειρο της απόκτησης ενός αυτοκινήτου που θα κινούνταν στο Route 66. Στη Βρετανία, η επίθεση εναντίον των δημόσιων σιδηροδρόμων επικύρωσε τη νεοφιλελευθερη στροφή που ξεκίνησε η Θάτσερ τη δεκαετία του 80. Και στην Τουρκία η εγκατάλλειψη των σιδηροδρόμων από τους πραξικοπηματίες του ΄80 σήμανε το τέλος του κεμαλικού κρατισμού και το άνοιγμα στην οικονομία της αγοράς.
Από τα "κομμουνιστικά" τρένα, όπως τα αποκαλούσε ο Τουργκούτ Οζάλ μέχρι τη σιδηροδρομική διαμάχη Τρικούπη - Δηλιγιάννη οι σιδηρόδρομοι αντικατόπτριζαν πάντα τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές ισσοροπίες σε κάθε χώρα. Και η Ελλάδα καλείται να αποδείξει σε ποια σιδηροτροχιά θα βάλει τα βαγόνια της.