Τα δώρα του Μαυραγάνη (υφυπουργός Οικονομικών): Φόρος στα κέρδη από εισηγμένες μετοχές χωρίς να πληρώνουν οι κατέχοντες και το χάρισμα στα στελέχη μέσω stock options
Οι «πεφωτισμένοι» πολιτικοί και οι σύμβουλοί τους αποφάσισαν μετά από καθυστερήσεις ετών ορθώς να φορολογήσουν τα κέρδη από αγοραπωλησίες εισηγμένων μετοχών. Όμως, ο τρόπος που σχεδιάστηκε η εφαρμογή είναι τέτοιος, που α) όσοι θα έχουν πραγματικά μεγάλα κέρδη δεν θα πληρώσουν ούτε ένα ευρώ φόρο και β) οι μόνοι που θα πληρώσουν τελικώς θα είναι οι Ελληνες μικροεπενδυτές ακόμα και στην περίπτωση που θα έχουν ζημιές. Ολοι οι άλλοι δεν θα υποχρεούνται ή θα φορο-αποφεύγουν.
Το κερασάκι στην τούρτα στην φορολόγηση των κερδών από εισηγμένες μετοχές είναι η πρόβλεψη για τη φορολόγηση των stock options (μετοχές που οι επιχειρήσεις δίνουν στα στελέχη τους σε προνομιακή τιμή), σύμφωνα με την οποία ως βάση για τον υπολογισμό του κόστους κτήσης των μετοχών δεν θα είναι το πραγματικό κόστος αλλά η χρηματιστηριακή τιμή! Αυτό είναι ένα απαράδεκτο χάρισμα φόρων στα στελέχη των επιχειρήσεων.
Περαστικά μας διότι βλέπουμε όλους αυτούς τους πολιτικούς να καλούν «όλη την κοινωνία» να συνεισφέρει στην προσπάθεια ανόρθωσης της χώρας και ταυτόχρονα να νομοθετούν και να απαλλάσσουν από φόρους όσους κερδίζουν ή μπορούν να κερδίσουν μεγάλα ποσά.
Γενικά το νομοσχέδιο σε ότι αφορά τις προβλέψεις του για τη φορολόγηση των κερδών από εισηγμένες και μη εισηγμένες εταιρείες έχει αδικαιολόγητα τεράστιες ελλείψεις και θα δυσκολέψει κι άλλο τη ζωή (μέχρι τελικής πτώσεως) των ελλήνων επενδυτών και επιχειρηματιών.
Ας δούμε τα πράγματα αναλυτικά:
Α. Οσοι αγοράσουν μετοχές από την 1η Απριλίου 2013 και τις πουλήσουν μετά με κέρδος θα πληρώσουν 20% επί του κέρδους. Το κέρδος θα αποδίδεται ανά δίμηνο και εντός δεκαπενθημέρου μετά το πέρας του διμήνου. Ποιος θα το αποδίδει; Σύμφωνα με την διατύπωση του νόμου η ΕΧΑΕ, δηλαδή το Χρηματιστήριο.
Αντίθετα, όσοι έχουν σήμερα μετοχές και τις πουλήσουν με κέρδος μετά την 1η Απριλίου 2013 δε θα πληρώσουν ούτε ένα ευρώ. Μεταξύ αυτών είναι και οι μεγαλομέτοχοι των εισηγμένων εταιρειών – όσοι είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα – οι οποίοι δεν θα πληρώσουν φόρο ακόμα κι αν πουλήσουν ολόκληρη την εταιρεία τους (μετά την 1η Απριλίου 2013). Οσοι δεν είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα δεν θα πληρώσουν ούτως ή άλλως τίποτα.
Ετσι, το βάρος του φόρου θα επωμιστούν μόνο όσοι θελήσουν να αγοράσουν μετοχές μετά την 1η Απριλίου 2013. Μέσα σε αυτούς θα είναι και όλοι αυτοί, οι επενδυτές που κληθούν να βάλουν τα καλά τους τα λεφτά στις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών για την ανακεφαλαιοποίηση.
(δημιουργείται κι ένα κίνητρο για τους εγχώριους επενδυτές να πάρουν θέση στην αγορά μέχρι τον Απρίλιο για να μην πληρώσουν φόρο στα ενδεχόμενα κέρδη).
Β. Σχετικά με το εάν συμψηφίζονται οι ζημιές για τον υπολογισμό του κέρδους, υπάρχει σύγχυση. Το νομοσχέδιο κάνει λόγο για συμψηφισμό, αλλά ορίζει διαφορετικό χρόνο ως προς την απόδοση του κέρδους («κάθε δίμηνο») και του συμψηφισμού των ζημιών («θα λαμβάνονται υπόψη μέσα στο έτος»).
Γ. Σε ότι αφορά τις μετοχές που δίνονται σε στελέχη εταιρειών στο πλαίσιο προγραμμάτων stock options, το νομοσχέδιο ορίζει ως τιμή κτήσης τη χρηματιστηριακή τιμή των μετοχών κατά το χρόνο άσκησης του δικαιώματος.
Αυτή η διατύπωση είναι ένα πραγματικό δώρο γιατί ισοδυναμεί με χάρισμα φόρων, σε όσους αποκτούν μετοχές μέσω αυτής της διαδικασίας. Διότι σε αυτές τις περιπτώσεις το πραγματικό κόστος είναι διαφορετικό από τη χρηματιστηριακή τιμή και συνήθως είναι χαμηλότερο. Αλλωστε γι’ αυτό οι επιχειρήσεις δίνουν μετοχές με τη μορφή stock options. Οι δικαιούχοι αυτών των μετοχών τις αποκτούν όταν το κόστος κτήσης είναι μικρότερο από τη χρηματιστηριακή τιμή. Και το κάνουν για να έχουν το κίνητρο του κέρδους στην περίπτωση που θελήσουν να τις πουλήσουν. Αντίθετα, εάν το κόστος κτήσης είναι μεγαλύτερο από τη χρηματιστηριακή τιμή της μετοχής τότε δεν υφίσταται κίνητρο και δεν ασκούνται τα σχετικά δικαιώματα απόκτησης των μετοχών.
Όλα αυτά είναι πράγματα τα οποία το υπουργείο Οικονομικών παραδόξως αγνοεί