Νόμιμα έκρινε το ΣτΕ τα πρόστιμα των 200 ευρώ που επιβάλλονται σε όσους δεν πληρώνουν διόδια
«Νόμιμο για λόγους δημοσίου συμφέροντος» έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας το πρόστιμο των 200 ευρώ που επιβάλλεται σε όσους αρνούνται να πληρώνουν τα διόδια ή ανεβάζουν τις μπάρες για να περάσουν «δωρεάν». Οι λόγοι δε αυτοί δεν εξαλείφονται, όπως σημειώνει η απόφαση από το εάν η εκμετάλλευση των αυτοκινητόδρομων έχει ανατεθεί σε ιδιωτικούς φορείς. Η απόφαση δηλαδή αυτή στην «πιλοτική» δίκη με την οποία απέρριψαν την προσφυγή του δημάρχου Ωρωπού Ι. Οικονομάκου ο οποίος ζητούσε να ακυρωθεί το πρόστιμο των 200 ευρώ που του επιβλήθηκε, ουσιαστικά αποδοκιμάσει και το κίνημα “δεν πληρώνω” που ξεκίνησε αυτή την πρακτική.
Στην υπ’ αριθμ. 690/2013 απόφασή του δικαστηρίου αναφέρεται ότι το πρόστιμο «θεσπίστηκε για λόγους δημοσίου συμφέροντος» συναπτόμενους με «την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των οχημάτων, την ασφάλεια και την λειτουργία των συγκοινωνιακών εγκαταστάσεων, αλλά και την προαγωγή της εμπιστοσύνης των πολιτών στην έννομη τάξη, που αποτελεί πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας και όχι όπως εσφαλμένα υποστηρίζεται, προς ικανοποίηση των συμφερόντων των ιδιωτικών φορέων, δοθέντος άλλωστε ότι αφ’ ενός κατά νόμο τα έσοδα από τα εισπραττόμενα πρόστιμα διατίθενται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοικήσεως και αφ’ ετέρου η θεσπιζόμενη με το άρθρο 17 του ν. 3920/2011 ρύθμιση, η οποία καταλαμβάνει όχι μόνο τα διόδια που εισπράττονται από τους παραχωρησιούχους ιδιωτικούς φορείς, αλλά και τα διόδια που επιβάλλονται τόσο από την διάδοχο του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, ‘’Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων’’ (‘’Τ.Ε.Ο. Α.Ε.’’), όσο και από τις Ανώνυμες Εταιρείες που (όπως η ‘’ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.’’), έχουν ιδρυθεί από το Δημόσιο με σκοπό την μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση έργων οδοποιίας….η τυχόν αύξηση των εσόδων των παραχωρησιούχων (σ.σ.: εταιρειών εκμετάλλευσης αυτοκινητόδρομων) από τον περιορισμό του φαινομένου της άρνησης και της αποφυγής καταβολής των οφειλομένων διοδίων, δεν αναιρεί τον δημόσιο σκοπό, ο οποίος επιδιώκεται πρωτίστως».
Εναλλακτική διαδρομή
Στο θέμα της καθημερινής επιβάρυνσης των κατοίκων Ωρωπού με διόδια λόγω των μετακινήσεών τους το ΣτΕ επικαλείται έγγραφα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και… προτείνει «εναλλακτικό» οδικό δίκτυο (πλην της Εθνικής οδού) πλήρως ασφαλτοστρωμένο που διαθέτει δυο λωρίδες κυκλοφορίας, αλλά και παράπλευρο δίκτυο της ΠΑΘΕ, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι του Ωρωπού να έχουν πρόσβαση στην πρωτεύουσα χωρίς διόδια.