Του Κώστα Παπαδόπουλου
Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα της Εταιρίας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) έχει ενταχθεί στον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ και δημιουργήθηκε για την ηλεκτρονική δημοπράτηση με διαδικασίες fast track περιουσίας του δημοσίου. Πληροφορίες για τα προς πώληση ακίνητα βρίσκονται αναρτημένα στην σελίδα μόλις για μερικές ημέρες πριν τη δημοπράτηση η οποία εκτελείται σε μία ημέρα. Για να λάβεις μέρος απαιτείται εγγραφή που περιλαμβάνει μια σειρά από δικαιολογητικά αλλά και έγκριση από τους διαχειριστές της σελίδας.
Στα συνοδευτικά έγγραφα και στις αντίστοιχες πληροφορίες βρίσκουμε λίγα στοιχεία για την αξία των ακινήτων. Για παράδειγμα, ενώ υπάρχουν στη λίστα νεοκλασσικά και διατηρητέα κτίρια ή και μισθωμένα ακίνητα, δεν θα βρείτε ούτε εκτιμήσεις ούτε περισσότερες πληροφορίες, παρά μόνο εάν πρώτα γίνετε δεκτός από το ΕΤΑΔ και αφού προσκομίσετε την εγγύηση συμμετοχής που απαιτείται ανάλογα με το κάθε ακίνητο. Τότε μόνο το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να σας δώσει να διαβάσετε τους όρους του μισθωτηρίου ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε άλλες πληροφορίες.
Προβληματική είναι επίσης η κάλυψη στον τομέα των νομικών πληροφοριών. Έτσι για παράδειγμα στην περίπτωση δημοπράτησης παραθαλάσσιας έκτασης 28 στρεμμάτων με αμμώδη παραλία στον αιγιαλό της Χαλκιδικής (!) με αρχική τιμή μόνο 570.000 ευρώ, και βήμα διαγωνισμού τα 5.700 ευρώ, δεν υπάρχουν πληροφορίες για τα πιθανά νομικά προβλήματα λόγω διεκδίκησής της από πολίτη.
Άλλα θέματα που έχουν εντοπιστεί τις πρώτες ημέρες λειτουργίας είναι ανακριβείς πληροφορίες στην ιστοσελίδα σε σχέση με τα μισθωτήρια (χαρακτηριστικά για ακίνητο επί της οδού Ερμού 19 το νομικό φύλλο αναφέρει ως χρόνο λήξης της μίσθωσης την 31/8/2016 ενώ στην πραγματικότητα το συμβόλαιο της μίσθωσης είναι μέχρι την 31/10/2017), ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η απάντηση του ΤΑΙΠΕΔ σε ερώτηση ενδιαφερομένου για το αν μπορεί να πάρει μέρος ως ιδιώτης και εφόσον είναι ο πλειοδότης να το αγοράσει μέσω εταιρίας στην οποία εμπλέκεται. Η απάντηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι «ίσως» και είναι οριστική, καταδεικνύοντας έτσι τη σοβαρότητα και την οργάνωση με την οποία αντιμετωπίζεται ο δημόσιος πλούτος.
Τέλος το σημαντικότερο πρόβλημα είναι στη διαδικασία επιλογής αναδόχου. Εφόσον μόνο το ΤΑΙΠΕΔ γνωρίζει ποιοί παίρνουν μέρος στο διαγωνισμό (άσε που τους επιλέγει κιόλας) όταν ο διαγωνισμός κλείνει και ο πλειοδότης ανακηρύσσεται ανάδοχος κανείς άλλος δεν γνωρίζει το τελικό κόστος της συναλλαγής. Το ΤΑΙΠΕΔ που ανέλαβε να ξεπουλήσει την δημόσια περιουσία δεν δίνει λογαριασμό σε κανέναν, αφού το εταιρικό σχήμα που έχει επιλεγεί του δίνει την δυνατότητα να μην υπόκειται ούτε καν σε κοινοβουλευτικό έλεγχο. Αφού λοιπόν δεν δίνει λογαριασμό ούτε στο ίδιο το κράτος γιατί να ενημερώσει εμάς για τις συμφωνίες που κάνει;
Η πώληση της ακίνητης δημόσιας περιουσίας μέσω του ΤΑΙΠΕΔ είναι υποχρέωση της χώρας απέναντι στους δανειστές μας. Στην 3η έκδοση του μνημονίου που διέρρευσε το ThePressProject και μεταφράστηκε στα ελληνικά υπάρχει χαρακτηριστικά αναφορά περί υποχρεωτικής μεταφορά όλης της περιουσίας του κράτους στο ΤΑΙΠΕΔ χωρίς την δυνατότητα χρήσης του ακόμα και στην περίπτωση που η τοπική ή κεντρική διοίκηση θέλει να αξιοποιήσει οποιοδήποτε ακίνητο για νοσοκομείο ή σχολείο.
Χθες ξεκίνησε και επίσημα η περίοδος των καλοκαιρινών εκπτώσεων. Σπεύστε να προλάβετε…