Οι αλλαγές που έρχονται σε τέσσερις βασικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας στον τουρισμό, στην επεξεργασία τροφίμων, στα οικοδομική υλικά και στο λιανικό εμπόριο, μετά την αξιολόγηση των κανονιστικών ρυθμίσεων από τον ΟΟΣΑ και τις 329 στοχευμένες συστάσεις που έκανε ο Οργανισμός Θα επηρεάσουν τη ζωή 1.100.500 εργαζόμενων στους κλάδους αυτούς και έμμεσα τη ζωή εκατομμυρίων καταναλωτών, οι οποίοι ίσως δουν τις τιμές των προϊόντων και υπηρεσιών να πέφτουν
FOSPHOTOS / Menellaos Myrillas
Ωστόσο, οι παρεμβάσεις θα επηρεάσουν δυσμενώς και αδύναμες ομάδες του πληθυσμού όπως έχουν καταντήσει οι εργαζόμενοι στο εμπόριο, στη βιομηχανία και οι δημοσιογράφοι.
Το ThePressProject παρουσιάζει ενδεικτικά κάποιες παρεμβάσεις και ποιές ομάδες θα επηρεαστούν:
– Η αλλαγή του χρονικού ορίου κυκλοφορίας στην αγορά του φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος. Το φρέσκο παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα είναι ακριβότερο έως και 34% από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός στη χώρα μας ως φρέσκο παστεριωμένο, θεωρείται μόνο το γάλα που έχει χρόνο ζωής έως 5 ημέρες. Αντίθετα στην Ευρώπη, ανάλογα με τη μέθοδο παστερίωσης, υπάρχει πλήθος προϊόντων τύπου “φρέσκο γάλα ημέρας” ή π.χ. “6ήμερης διάρκειας” -με ειδική σήμανση- με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να έχουν πολλές επιλογές και οι τιμές να είναι χαμηλότερες.
– Διάθεση μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, βιταμινών, συμπληρωμάτων διατροφών από σημεία πώλησης εκτός φαρμακείων. Επίσης μπορεί να επιτραπεί η λειτουργία φαρμακείων εντός σούπερ μάρκετ, όπως είναι στο εξωτερικό, διότι αυτό που διαφοροποιείται είναι το επάγγελμα του φαρμακοποιού και όχι το είδος του καταστήματος.
– Η αλλαγή στον τρόπο πώλησης του ψωμιού. Το ψωμί δεν ζυγίζεται όταν πωλείται στην Ελλάδα με αποτέλεσμα πολλές φορές μία φρατζόλα 350 γραμμαρίων να πωλείται ως φρατζόλα 500 γραμμαρίων. Έτσι οι καταναλωτές πληρώνουν περισσότερο από αυτό που αγοράζουν.
– Στον τρόπο έγκρισης των προς κυκλοφορία απορρυπαντικών. Στην Ελλάδα, τα απορρυπαντικά για να κυκλοφορήσουν στην αγορά υπόκεινται σε χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία ελέγχου μέσω του Γενικού Χημείου του κράτους με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι τιμές. Αντίθετα σε άλλες χώρες π.χ. στη Γερμανία, δεν υπάρχει τέτοιος έλεγχος.
– στον κλάδο των οικοδομκών υλικών: Η πολιτεία απαιτεί από τις βιομηχανίες τσιμέντου αυξημένες και δαπανηρές υποδομές. Για παράδειγμα τα σιλό που αποθηκεύεται το τσιμέντο, πρέπει να έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον 500 τόνων χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένος λόγος. Αυτό θα καταργηθεί
– Στον κλάδο παραγωγής ασφάλτου. Για να πάρει κάποιος άδεια εμπορίας ασφάλτου απαιτείται να έχει ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο 500.000 ευρώ και αποθηκευτικούς χώρους με ελάχιστο όγκο 2.000 κυβικών μέτρων. Αυτός ο περιορισμός θα καταργηθεί.
– Στο εμπόριο ρούχων και παπουτσιών, υπάρχουν περιορισμοί που καταλήγουν σε βάρος του καταναλωτή, όπως η απαγόρευση εκπτώσεων σε καταστήματα στοκ και outlet, αλλά και η απαγόρευση διαφημίσεων προσφορών.
– Στο εμπόριο ελιάς δεν επιτρέπεται στην Ελλάδα η πώληση ελιών αναμεμειγμένες με παρθένα έλαια άλλων λαχανικών ενώ επιτρέπεται να πωλούνται στο εξωτερικό,
– Κατάργηση εισφορών υπέρ τρίτων, που χρησιμοποιούνται κυρίως για τη χρηματοδότηση των συντάξεων.
– Κατάργηση αγγελιόσημου στις διαφημίσεις 20% σε εφημερίδες και 21,5% στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Το ποσό καταβάλλεται από τον αγοραστή της για τη χρηματοδότηση του Ταμείου Συντάξεων Προσωπικού Εφημερίδων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
– Κατάργηση εισφοράς στο αλεύρι (16 ευρώ ανά τόνο αλεύρου υπέρ του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης των Αρτοποιών
– Κατάργηση εισφοράς στο τσιμέντο (2% επί της τιμής πώλησης του τσιμέντου, είτε παράγονται ή εισάγονται, υπέρ του Επικουρικού Ταμείου Συντάξεων Υπαλλήλων).
– Στην πλήρη απελευθέρωση του ανοίγματος όλων των καταστημάτων τις Κυριακές συμπεριλαμβανομένων και των καταστημάτων με εμβαδό άνω των 250 τ.μ.
– Κατάργηση όλης της γραφειοκρατίας που συνεπάγεται η απαίτηση για γνωστοποίηση των τιμοκαταλόγων στις αρχές και στις κλαδικές ενώσεις.
– Κατάργηση των περιορισμών που υπάρχουν στα αγκυροβόλια.
– Κατάργηση των περιορισμών στις κρουαζιέρες. Σήμερα δεν επιτρέπεται τα ελληνικά κρουαζιερόπλοια να κάνουν κυκλικά ταξίδια εντός των ελληνικών λιμένων και να υποδέχονται από διάφορα λιμάνια επιβάτες.
– Κατάργηση χωροταξικών διατάξεων για την ίδρυση νέων ξενοδοχειακών μονάδων. χωροταξικές διατάξεις. Υπάρχουν τέτοιες ρυθμίσεις που είτε απαγορεύουν να λειτουργήσουν καινούρια ξενοδοχεία, ιδίως στην ηπειρώτική Ελλάδα -π.χ. στην Αθήνα- “λόγω κορεσμού” είτε αποτρέπουν την αλλαγή χρήσης κτηρίων σε ξενοδοχεία.
– Κατάργηση του περιορισμού να μην γίνεται έκπτωση μεγαλύτερη του 10% στα καινούρια βιβλία.