Του Νίκου Κωτσικόπουλου

Η τελευταία, θα πρέπει να πάρει ανανέωση του προγράμματος δανεισμού ELA την ώρα που  δικαιολογημένα, ζητάει να επιτραπεί πάλι η δυνατότητα δανεισμού- εξαίρεση (με τίτλους που κατέχουν οι τράπεζες), απευθείας από την ΕΚΤ, όπως ίσχυε πριν τις εκλογές. Όπως ζητάει δικαιολογημένα, να της επιστραφούν τα κέρδη 1,9 δις ευρώ των Κεντρικών τραπεζών, από την εξόφληση ομολόγων που δεν κουρεύτηκαν, αφού τώρα έχει συμφωνία…

Την ίδια στιγμή η ΕΚΤ, έχει προβλέψει να μπορεί να γίνει ακόμα και κούρεμα χρέους, μετά από την αγορά ομολόγων με το νέο της πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης QE.

Ένα παράθυρο δηλαδή, που επιτρέπει σβήσιμο κρατικών χρεών στην Ευρώπη, και άνοιξε η ΕΚΤ και ο Ντράγκι, με την απόφασή του για μαζικές αγορές κρατικών ομολόγων και ιδιωτικών τίτλων, έως και 1,1 τρις ευρώ.

Για το παράθυρο αυτό, μίλησε ξεκάθαρα ο Ντράγκι στην συνέντευξή του όταν ανακοίνωσε το πρόγραμμα, αλλά λίγοι έδωσαν σημασία, ειδικά στην Ελλάδα, μια και ήταν απασχολημένοι να μας πουν ότι η Ελλάδα εξαιρέθηκε, από κάτι που έτσι κι αλλιώς δεν την αφορούσε…

Όπως είπε ο Μάριο Ντράγκι, βάζοντας όριο στις αγορές κάτω από το 25% μίας έκδοσης, η ΕΚΤ (το κούρεμα της οποίας δεν επιτρέπεται), επιτρέπει όμως έτσι το κούρεμα των άλλων, αν συμφωνήσει το 75% των δανειστών. Η ΕΚΤ θα έχει πάντα μικρότερο ποσοστό…

Οπότε έτσι θα μπορεί να γίνει η εφαρμογή της ρήτρας pari passou, γνωστής από όλα τα κουρέματα. Σύμφωνα με αυτήν, όλοι οι πιστωτές αντιμετωπίζονται το ίδιο και συνεπώς θα κουρευτούν αν η πλειοψηφία το θέλει.

Ο Ντράγκι ανέφερε τον όρο συγκεκριμένα και εξήγησε, πως δεν θέλει η ΕΚΤ να γίνει με ποσοστό μεγαλύτερο από 25% η μειοψηφία που θα μπλοκάρει μία απόφαση… Να μην γίνει αιτία να μπλοκαριστεί ένα κούρεμα με τις ρήτρες cac’s, επειδή η ΕΚΤ δεν μπορεί και δεν πρέπει να κουρευτεί.

Αλλά για τους άλλους… Η απάντησή του στη συνέντευξη ήταν: «Υes we will buy government debt up to the percentage that will allow a proper market price formation. Therefore, we have two limits. The first one is an issuer limit, which is 33%, and another one is an issue limit, which is 25%. In other words, we won’t buy more than 25% of each issue, and not more than 33% of each issuer’s debt. The 25% limit, by the way, is the one foreseen in order not to be a blocking minority in the collective action clause assemblies, basically, bond holders’ assemblies, and it’s the basis for us to be able to say, there is going to be pari passu».

Υπενθυμίζεται άλλωστε, πως με το 75% των «εθελοντών» κατόχων ομολόγων, έγινε το ελληνικό κούρεμα και κουρεύτηκαν άπαντες, πλην φυσικά, της ΕΚΤ και των δανειστών σε διεθνή ομόλογα με γεν. Η ρήτρα τότε μπορούσε να ενεργοποιηθεί και με το 66,6% των δανειστών σε ομόλογα, αλλά εκείνο που άλλαζε ήταν οι όροι της χρεοκοπίας.

Με αγορές μέχρι 75% σε κάθε ομολογιακή έκδοση και μέχρι 33% συνολικά από κάθε εκδότρια χώρα δεν εμποδίζει ούτε το 75% των cac’s (εφαρμογή συλλογικής ρήτρας).

Τότε οι κάτοχοι ελληνικών ομολόγων σε ελληνικό δίκαιο είχαν ομόλογα αξίας 177 δις ευρώ και συνολικά υπήρχαν ομόλογα προς κούρεμα αξίας 206 δις ευρώ.
Η ΕΚΤ σύμφωνα με τις τότε πληροφορίες είχε αγοράσει μαζί με μία ακόμα ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (!), ελληνικά ομόλογα αξίας περίπου 50 δις ευρώ.
Τώρα απομένουν στο χαρτοφυλάκιό της ακούρευτα ελληνικά ομόλογα αξίας 27 δις ευρώ, από τα οποία περίπου 6,2 δις ευρώ είναι η αξία των ομολόγων που λήγουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο

Είναι μέρος από τα ακούρευτα ομόλογα που αγόρασε ο Τρισέ ως πρόεδρος της ΕΚΤ με το πρόγραμμα που ονόμασε SMP και αργότερα έπαψε να είναι σε ισχύ αφού αντικαταστάθηκε με το OMT.

Τα ομόλογα αυτά θα μπορούσαν να κουρευτούν, αν δεν τα αγόραζε η ΕΚΤ. Όμως αγοράστηκαν από την ΕΚΤ και διασώθηκαν έτσι γαλλικές και γερμανικές τράπεζες, για να υπάρχει τώρα ένα συνολικό υπόλοιπο περίπου 27 δις ευρώ, που λήγει μέχρι το 2026.

Άραγε θα μάθουμε ποτέ μέχρι τότε, για το ρόλο της στο κούρεμα, πόσα ομόλογα αγόρασε, από ποιους (που διέσωσε), ποια ήταν η άλλη Κεντρική Τράπεζα που αγόρασε επίσης και πόσα ομόλογα αγόρασαν, επιβάλλοντας διάσωση των ομολόγων της και κούρεμα του ελληνικού λαού;