Με το … «καλημέρα» της νέας χρονιάς η κυβέρνηση ξεκίνησε την «μάχη του ασφαλιστικού» η οποία όπως φαίνεται έχει δύο μέτωπα.

Το πρώτο είναι προς τους δανειστές όπου «λυτοί και δεμένοι» (προσωπικά ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, αλλά και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας) επιστρατεύονται προκειμένου το «κουαρτέτο» να μην απαιτήσει την άμεση εφαρμογή όσων προβλέπονται για την κοινωνική ασφάλιση στην συμφωνία της 12ης Ιουλίου.

Το δεύτερο μέτωπο αφορά το …εσωτερικό όπου η κυβέρνηση επιχειρεί να πείσει για το αγαθό των προθέσεων της την κοινή γνώμη παρουσιάζοντας τις προτάσεις της για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση. Αναγκαστικά οι προτάσεις της στηρίζονται στην συμφωνημένη «μνημονιακή» αρχή της μείωσης της επιβάρυνσης του προϋπολογισμού από την χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων σε περίοδο ύφεσης, πράγμα που αντικειμενικά σημαίνει μείωση των παροχών. Παρόλα αυτά όμως η κυβερνητική επιχειρηματολογία φωτίζει επιλεκτικά συγκεκριμένες πλευρές των θέσεων της.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τις προσεγγίσεις της Ν.Δ του ΠΑΣΟΚ, του Ποταμιού και της Ενωσης Κεντρώων, που παρότι αποδέχονται την αναγκαιότητα της ίδιας αρχής, αντιδρούν γενικόλογα προβάλλοντας τα δικά τους ασφαλιστικά μοντέλα.

Κωδικοποιημένα τα 7 σημεία που οφείλει κανείς να γνωρίζει για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση που προτείνει το υπουργείο Εργασίας και τα όσα θα ακολουθήσουν τις επόμενες ημέρες είναι τα εξής:
 

  • Αυτό που παρουσιάστηκε είναι οι προτάσεις της κυβέρνησης και όχι το τελικό νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στην Βουλή. Αυτό θα προκύψει ύστερα από την διαπραγμάτευση με το Κουαρτέτο των δανειστών.
  • Οι δανειστές έχουν διαφορετική αντίληψη από αυτή που βασίζει τους ισχυρισμούς της η κυβέρνηση σε σχέση με το μέγεθος του ταμειακού και αναλογιστικού προβλήματος των ασφαλιστικών ταμείων κύριων και επικουρικών. Άρα έχουν και θεμελιακά διαφορετική προσέγγιση.
  • Ενισχύεται ακόμη περισσότερο η κατεύθυνση του «μεικτού συστήματος» ασφάλισης όπως ακριβώς δρομολογήθηκε από τις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου. Το κράτος εγγυάται ένα ελάχιστο ποσό 384 ευρώ και ένα ελάχιστο επίπεδο υγειονομικής περίθαλψης και τα υπόλοιπα …η αγορά. Ο ασφαλισμένος δεν διασφαλίζει την διαβίωση του και την υγειονομική του περίθαλψή (ουσιαστικά την …επιβίωση του)  με την συνταξιοδότηση.
  • Θα υπάρξουν μειώσεις στις συντάξεις. Οι συνταξιούχοι όλων των κατηγοριών θα δουν το μηνιαίο ποσό που λαμβάνουν με την μορφή κύριας σύνταξης και επικούρησης να μειώνεται. Αυτό γιατί προβλέπεται νέος υπολογισμός των συντάξεων  με βάση τα νομοθετημένα από την κυβέρνηση Σαμαρά –Βενιζέλου και γιατί θα έχουμε αύξηση των εισφορών (κάθε είδους) των ασφαλισμένων.
  • Η κυβέρνηση δηλώνει πώς στο …απώτερο μέλλον και σε καμία περίπτωση στο 3ετές μνημονιακό καθεστώς, είναι πιθανή κάποια αύξηση των συντάξεων εφόσον ανακάμψει η οικονομίας. Αυτό όμως έχει και την «άλλη πλευρά» που υποδηλώνει ότι τίποτε δεν εγγυάται την χρηματοδότηση των συντάξεων (έστω και με αυτό το μοντέλο) εφόσον η αγορά δεν ανακάμψει πόσο μάλλον αν παρουσιάσει νέα ύφεση.
  • Με το σύστημα της λεγόμενης «προσωπικής διαφοράς» η κυβέρνηση επιχειρεί να …βγάλει από το πεδίο του χρόνου της δικής της διακυβέρνησης την απευθείας τεράστια μείωση επικουρικών και κυρίων συντάξεων προσπαθώντας να την «μοιράσει» στα επόμενα χρόνια. Είναι αμφίβολο αν θα το αποδεχθούν οι δανειστές.
  • Περίπου 60.000 συνταξιούχοι θα χάσουν το ΕΚΑΣ μέσα στο 2016 με την πρόβλεψη για σταδιακή κατάργηση του. Ενσωματώνεται το εισοδηματικό κριτήριο για το ΕΚΑΣ οπότε πρακτικά χάνει το επίδομα όποιος παίρνει σύνταξη μεγαλύτερη από 633 ευρώ. Θα υπάρξουν άμεσες μειώσεις στις συντάξεις της τάξης του 20% για όσους κάνουν αίτηση συνταξιοδότησης μέσα στο 2016. Χάνεται το «προνοιακό τμήμα» της σύνταξης για όσους είναι μικρότεροι των 67 ετών.