Η Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου στα media

Το κλείσιμο της «Απογευματινής», της ημερήσιας έκδοσης του «Βήματος» του «Veto» του «Ελεύθερου Τύπου» ο οποίος επανακυκλοφόρησε από άλλη εταιρεία με μικρότερο αριθμό εργαζόμενων, ήταν μόνο η αρχή. Τώρα το τσουνάμι χτυπάει την πόρτα των μεγάλων ομίλων. Το άρθρο 99 που τώρα μπορεί να αφορά 3 εταιρείες σε λίγο καιρό, να θεωρείται μονόδρομος.

Στην τηλεόραση  που έχει ξεκινήσει να παίζει επαναλήψεις οι απλήρωτοι εργαζόμενοι του  Alter είναι παγιδευμένο στο συγκεκριμένο άρθρο. Ο σταθμός δεν εκπέμπει το κανονικό του πρόγραμμα και οι αστέρες του έχουν ήδη μετακομίσει. Το RTL ένα από τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα της Ευρώπης μόλις ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την Ελλάδα πουλώντας τις μετοχές του στον Alpha στο Δημήτρη Κοντομηνά, ενώ στο Mega οι μέτοχοι του στις 20 Ιανουαρίου καλούνται να βάλουν 15 εκατ, ευρώ σε μετρητά.

Η κατάρρευση της Leo Burnett  η οποία απολαμβάνει την προστασία του άρθρου 99 είναι αποτέλεσμα των συμφωνιών της εταιρείας με το Alter, ενώ και μια σειρά διαφημιστικών εταιρειών δηλώνει πως δεν μπορούν να αντέξουν. Ο Κώστας Γιαννίκος, διευθύνων σύμβουλος του Alter, ως εκδότης του «Κόσμου του Επενδυτή» δηλώνει πως θα αναστείλει την έκδοση, ενώ και η «Εξέδρα» φυλλορροεί.

 Το κύμα από το τσουνάμι είναι τεράστιο. Απειλεί την «Ελευθεροτυπία» η ιδιοκτησία της οποίας με την αίτησή της στο άρθρο 99 επιχειρεί να μετατρέψει τους εργαζόμενους σε πιστωτές, αλλά και το ΔΟΛ που πρέπει άμεσα να βρει επενδυτή.

Οι αιτίες

Τι είναι αυτό που συμβαίνει; Στην πραγματικότητα καταρρέει ο παλιός κόσμος των media χωρίς να είναι βέβαιο πως θα δημιουργηθεί ένας καλύτερος, σε ένα περιβάλλον γενικευμένης ύφεσης. Οι εισηγμένες επιχειρήσεις κατάφεραν να εξαφανίσουν περίπου 620 εκατ. ευρώ από τα κεφάλαια που άντλησαν στο χρηματιστήριο, έχοντας πλέον υποχρεώσεις που υπερβαίνουν το 1 δισ.  ευρώ.

Ταυτόχρονα σταμάτησε η εξωτερική χρηματοδότηση, δηλαδή τα δάνεια που αφειδώς, λόγω πολιτικής διαπλοκής, που έδιναν οι τράπεζες, και η χρηματοδότηση από το κράτος, είτε με απευθείας ενισχύσεις , είτε με την περίφημη κρατική διαφήμιση. Η ιδιωτική διαφήμιση συρρικνώθηκε, αλλά το καθεστώς των επιστροφών που παρήγαγε μαύρο χρήμα, παραμένει.

Βασίλης Κουφόπουλος