Τα εγκαίνια της σήραγγας είχαν γίνει τον Ιούνιο,από τον πρόεδρο της ελβετικής συνομοσπονδίας Γιόχαν Σνάιντερ-Άμαν, παρουσία του γάλλου προέδρου Φρανσουά Ολάντ, της γερμανίδας καγκελαρίου Άγγελα Μέρκελ, του ιταλού πρωθυπουργού Ματέο Ρέντσι και του αυστριακού καγκελαρίου Κρίστιαν Κερν, ωστόσο δόθηκε την Κυριακή επίσημα στην κυκλοφορία.
“Είναι Χριστούγεννα”! αναφώνησε ο Αντρέας Μέγερ, επικεφαλής των ελβετικών σιδηροδρόμων (SBB), τον οποίο επικαλείται το πρακτορείο ειδήσεων ATS, μετά την πρώτη διέλευση της σήραγγας από επιβατική αμαξοστοιχία που αναχώρησε από τη Ζυρίχη στις 06:09 τοπική ώρα (07:09 ώρα Ελλάδας) και έφθασε στο Λουγκάνο στις 08:17 (09:17 ώρα Ελλάδας).
Το κολοσσιαίο έργο χρειάστηκε 17 χρόνια εργασιών προκειμένου να ολοκληρωθεί και κόστισε 11 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο νέος διάδρομος ανάμεσα στον Ρήνο και στις Άλπεις ενώνει σε ευθεία γραμμή τη Βόρεια Θάλασσα με τη Μεσόγειο, από το λιμάνι του Ρότερνταμ μέχρι το λιμάνι της Γένοβας.
Από τη σήραγγα θα διέρχονται κάθε μέρα 260 εμπορικά τρένα με ταχύτητα 100 χλμ. την ώρα και 65 επιβατικά τρένα με ταχύτητα έως 200 χλμ. την ώρα. Οι μεγαλύτερες σήραγγες στον κόσμο μετά την ελβετική είναι του Σέϊκάν στην Ιαπωνία (53,9 χλμ.), και η υποθαλάσσια σήραγγα της Μάγχης που ενώνει τη Γαλλία με τη Βρετανία (50,5 χλμ.).