Το ντοκιμαντέρ Haircut Story έκανε την πρεμίερα του στο φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Τον Μάρτιο του 2013, η Κύπρος έγινε η πρώτη χώρα στην Ευρωζώνη στην οποία εφαρμόστηκε κούρεμα καταθέσεων, ως μέσο διάσωσης των προβληματικών τραπεζών της. Kαταθέτες των δύο μεγάλων τραπεζών του νησιού είδαν τις ανασφάλιστες καταθέσεις τους να μειώνονται δραματικά. Ένα χρόνο αργότερα, μία επιχειρηματίας, μία συνταξιούχος, ένας Γερμανός καταθέτης κι ένας πρώην τραπεζικός υπάλληλος αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες.

Η Δανάη Στυλιανού, δημιουργός του Haircut Story, μιλάει στη Νεφέλη Τσιάπου για την κρίση, το ντοκιμαντέρ και την Κύπρο.

Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στη κοινωνική πλευρά των συνεπειών της κρίσης και του κουρέματος των καταθέσεων στην Κύπρο. Γιατί επέλεξες αυτή την πλευρά και γιατί άφησες το πολιτικό κομμάτι απ’έξω;

Το ντοκιμαντέρ Haircut Story είναι ένα κυπριακό ντοκιμαντέρ, το οποίο ξεκίνησε με αφετηρία τα γεγονότα του Μαρτίου 2013, δηλαδή την εφαρμογή του κουρέματος των καταθέσεων, που ήταν ένα πρωτοφανές μέτρο εξυγίανσης  σε επίπεδο Ευρωζώνης. Μόλις άρχισαν να γίνονται οι πρώτες διαδηλώσεις, βγήκαμε στο δρόμο, καταγράψαμε τι συνέβαινε χωρίς ουσιαστικά να ξέρουμε τι μορφή θα έπαιρνε το ντοκιμαντέρ. Ένα χρόνο μετά βρήκαμε 7 διαφορετικές ιστορίες ανθρώπων τις αποδίδουμε μέσα στη ταινία σπονδυλωτά. Όλες αυτές οι ιστορίες έχουν να κάνουν με τον όρο «κούρεμα», είτε αυτό μεταφράζεται κυριολεκτικά, δηλαδή με την απώλεια των καταθέσεων, είτε μεταφορικά, μπορεί να είναι το κούρεμα της αισιοδοξίας, των ονείρων μας.

Ο στόχος μου στη δημιουργία του Haircut Story δεν ήταν να φτιάξω ένα διερευνητικό ντοκιμαντέρ αλλά περισσότερο να επικεντρωθώ στο κοινωνικό στοιχείο. Συνεργάστηκα βέβαια με οικονομολόγους για να παράξουμε αυτό το έργο αλλά η δική μου σκοπιά είναι περισσότερο ανθρωποκεντρική όπως σε όλες τις ταινίες μου.
 
Ήταν το πρώτο κυπριακό ντοκιμαντέρ που μιλούσε για την Κυπριακή κρίση. Πώς πήρες απόφαση εσύ να ασχοληθείς με αυτό; Πως δικαιολογείς το ότι κανένας άλλος κύπριος κινηματογραφιστής δεν είχε ασχοληθεί προηγουμένως;

Το Haircut Story είναι όντως το πρώτο ντοκιμαντέρ που βγαίνει από την Κύπρο πάνω σε αυτό το θέμα. Αυτό μπορεί να αιτιολογηθεί με το γεγονός ότι είναι λίγοι οι επαγγελματίες  που ασχολούνται με το χώρο του ντοκιμαντέρ. Βέβαια έχουν γίνει κάποια ρεπορτάζ την περίοδο εκείνη από ξένα μέσα, τα οποία είχαν πλημμυρίσει την χώρα.
 
Είναι η δεύτερη φορά που συμμετέχεις στο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πώς βλέπεις το φεστιβάλ αλλά και τα θέματα των ντοκιμαντέρ που συμμετέχουν;

Είναι η δεύτερη φορά που συμμετέχω με ταινία στο διεθνές φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης . Η πρώτη φορά ήταν το 2012 με το νησί που μοιραζόμαστε που ασχολείται με τις σχέσεις ελληνοκυπρίων και τουρκοκυπρίων νέων. Είναι πάντα μεγάλη μου η χαρά που έρχομαι εδώ στο φεστιβάλ, διότι για τους ντοκιμαντερίστες και ιδιαίτερα τους νέους ντοκιμαντερίστες είναι ένα σχολείο.
 
Έχεις δουλέψει αρκετά χρόνια στην Ελλάδα σε ελληνικές παραγωγές τόσο στον κινηματογράφο όσο και στην τηλεόραση. Βλέπεις διαφορές ανάμεσα στις δύο χώρες (Ελλάδα-Κύπρος);

Σίγουρα η Κύπρος είναι μία πολύ μικρότερη χώρα και οι δυνατότητες παραγωγής είναι πολύ λίγες σε σχέση με τον ελληνικό χώρο. Βεβαίως έχουν βγει κορυφαίες ταινίες από την Κύπρο και παλαιότερα αλλά και πρόσφατα. Και οι δύο χώρες όμως βρίσκονται σε μία δύσκολη οικονομική κατάσταση. Υπάρχουν όμως νέες μέθοδοι που σε βοηθάνε να δημιουργήσεις το ντοκιμαντέρ σου, όπως το crowdfunding.
 
Εσύ πως δημιούργησες το δικό σου ντοκιμαντέρ; Πώς χρηματοδοτήθηκε;

Η ταινία μας είναι αυτοχρηματοδοτούμενη, δεν είχαμε κάποιους χορηγούς.  Έγινε μέσα από ένα βραβείο που είχαμε κερδίσει από το προηγούμενό μας ντοκιμαντέρ.