Στο κενό έπεσε το κοινό αίτημα για αναβολή της κατάθεσης του νομοσχεδίου για τον «Εκσυγχρονισμό Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» που υπέβαλλαν από τις 30 Μαρτίου προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας 23 περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις, την ώρα που η Βουλή ετοιμάζεται να το εγκρίνει εν μέσω καραντίνας και «εκπτώσεων» στο νομοθετικό της έργο, αφού λειτουργεί με σοβαρούς περιορισμούς στις ακροάσεις φορέων και μειωμένη βουλευτική παρουσία στις συνεδρίασης της ολομέλειας και των επιτροπών.

Όπως υπογράμμισαν στην κοινή τους δήλωση, θεωρείται επιτακτική η ριζική αναθεώρηση του νομοσχεδίου, καθώς στη διαβούλευση έχουν υποβληθεί περισσότερα από 1.500 σχόλια, ώστε να γίνουν ουσιαστικές βελτιώσεις, ειδικά στο κεφάλαιο της προστασίας του περιβάλλοντος. Μπορείτε να δείτε τα σχόλια που έχουν κατατεθεί στην διαβούλευση του νομοσχεδίου εδώ. Αξίζει να σημειωθεί πως μεταξύ των σχολίων που έχουν κατατεθεί, περιλαμβάνονται πλήθος προτάσεων για αναδιαμόρφωση συγκεκριμένων διατάξεων, αλλά και για την απόσυρση προβληματικών μερών του νομοσχεδίου. Όπως αναφέρουν όλες οι οργανώσεις, το νομοσχέδιο υποβαθμίζει και ελαχιστοποιεί τους όρους προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας.

Όχι σε «Εκσυγχρονισμό Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας» εν μέσω πανδημίας ζητούν 23 Περιβαλλοντικές Οργανώσεις

Την Πέμπτη 9 Απριλίου 2020 πραγματοποιήθηκε τελικά τηλεδιάσκεψη με τον υπουργό Χατζηδάκη και με συμμετοχή 20 Περιβαλλοντικών Οργανώσεων, καθώς και με τον Υφυπουργό Δ. Οικονόμου και τον Γενικό Γραμματέα Κ. Αραβώση, κατόπιν πρόσκλησης του ΥΠΕΝ, στο πλαίσιο των διμηνιαίων συναντήσεων μεταξύ ΥΠΕΝ και Περιβαλλοντικών Οργανώσεων. Όπως αναφέρεται, η συζήτηση αφορούσε αποκλειστικά το νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας», του οποίου η διαβούλευση έληξε στις 18 Μαρτίου.

Σε κοινή τοποθέτηση της Ελληνικής ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ Εταιρεία, της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης και της Καλλιστώ, σημειώνεται πως «άκουσαν με ενδιαφέρον τις διαβεβαιώσεις του υπουργού και του επιτελείου του ότι έχουν γίνει εκτεταμένες αλλαγές στο νομοσχέδιο, στη βάση των σχολίων που υποβλήθηκαν στην διαβούλευση και με στόχο αυτό να βελτιωθεί σημαντικά για να μην θίγει το ενωσιακό και εθνικό κεκτημένο στην προστασία του περιβάλλοντος».

Ωστόσο, όπως τονίζουν οι τρεις Οργανώσεις, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν τους έδωσε κανένα νέο κείμενο το οποίο να μπορεί να αξιολογηθεί «και επομένως επί του τροποποιημένου νομοσχεδίου οι Περιβαλλοντικές Οργανώσεις θα τοποθετηθούν όταν θα έχουν την ευκαιρία να το μελετήσουν».

Οι τρεις Οργανώσεις τονίζουν πως η ηγεσία του ΥΠΕΝ, όχι μόνο δεν επιχείρησε να παράσχει δικαιολόγηση για την έλλειψη απαντήσεως στο κοινό αίτημα των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων για παράταση της προθεσμίας διαβούλευσης, η λήξη της οποίας συνέπεσε με το ξέσπασμα του COVID-19, αλλά εγκάλεσε τις Περιβαλλοντικές Οργανώσεις που αιτήθηκαν εξ αρχής την παράταση αυτή, προβάλλοντας ότι ο χρόνος ήταν εντός του νομικού πλαισίου και ότι οι ενδιαφερόμενοι όφειλαν να είχαν εργαστεί εξ αποστάσεως.

Όπως τονίζεται, επί του αιτήματος που κατέθεσαν 23 Περιβαλλοντικές Οργανώσεις στις 30 Μαρτίου 2020 –αλλά και πολλοί άλλοι φορείς το τελευταίο διάστημα– για την αναβολή καταθέσεως του νομοσχεδίου στη Βουλή προς ψήφιση, η ηγεσία του ΥΠΕΝ ουδόλως παρέσχε οποιαδήποτε διαβεβαίωση ότι θα ικανοποιηθεί το αίτημα αυτό. Αντιθέτως, τονίστηκε ότι η διαδικασία της ψήφισής του θα προχωρήσει σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΝ.

Οι τρεις Περιβαλλοντικές Οργανώσεις επαναλαμβάνουν ότι ένα τόσο κρίσιμο νομοσχέδιο είναι απαραίτητο να εξεταστεί με πλήρη εφαρμογή των δημοκρατικών και κοινοβουλευτικών διαδικασιών και αφού έχει γίνει η πληρέστερη δυνατή και ουσιαστική διαβούλευση και επιστημονική επεξεργασία.

«Κατάργηση» της περιβαλλοντικής αδειοδότησης στις Προστατευόμενες Περιοχές διά χειρός Χατζηδάκη

Σφυρίζει αδιάφορα ο Χατζηδάκης

Ενδεικτική της άρνησης του υπουργού Χατζηδάκη να εισακούσει τις προτροπές για ουσιαστική διαβούλευση, αλλά και αντιμετώπιση των κινδύνων που προκύπτουν από την ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου, είναι η δήλωση που εξέδωσε μετά την τηλεδιάσκεψη, υποστηρίζοντας πως «απλοποιούνται οι διαδικασίες» για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, και κατηγορώντας εμμέσως τις Οργανώσεις για «ακινησία».

Διαβάστε τη δήλωση Χατζηδάκη:

Συζήτησα σήμερα για 3.5 ώρες με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις σχετικά με το νομοσχέδιο που αφορά στον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης διαβούλευσης που έχει ξεκινήσει, ουσιαστικά, από τον Οκτώβριο.

Τι κάνουμε με αυτό το νομοσχέδιο;

– Απλοποιούμε τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης που σήμερα μπορεί να διαρκέσει 6-8 χρόνια!
– Δημιουργούμε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έναν σύγχρονο οργανισμό διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος.
– Βάζουμε τέλος στην ομηρία των πολιτών από την πρόχειρη εκπόνηση των δασικών χαρτών.
– Δεν επιτρέπουμε οικοδομική άδεια για όσους δεν έχουν φροντίσει για σύννομη διαχείριση μπάζων.
– Επεκτείνουμε το περιβαλλοντικό τέλος σε όλες τις πλαστικές σακούλες.

Όπως αναμενόταν, ορισμένες πλευρές έχουν κάνει προσπάθειες να διαστρεβλώσουν το περιεχόμενο του νομοσχεδίου. Υπήρξαν όμως, κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, πολλά εποικοδομητικά σχόλια και προτάσεις που ελήφθησαν υπόψη. Στο πλαίσιο αυτό, μου δόθηκε σήμερα η δυνατότητα να ξεκαθαρίσω ότι οι γνωστές τερατολογίες περί καταστροφής του περιβάλλοντος δεν έχουν καμία θέση στη συζήτηση. Όχι διότι εγώ είμαι ο αρμόδιος υπουργός, αλλά γιατί η Ελλάδα είναι χώρα της ΕΕ. Δεν μπορείς να κάνεις του κεφαλιού σου, γιατί θα το βρεις μπροστά σου.

Στάθηκα επίσης σε τρία σημεία:

1. Ξεκαθάρισα ότι στην απλοποίηση των αδειοδοτήσεων προχωράμε με βάση όσα ισχύουν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες (πχ ιδιώτες πιστοποιημένοι αξιολογητές), για να πάψουν οι –κατά κοινή ομολογία- μεγάλες καθυστερήσεις που βάζουν εμπόδια στη βιώσιμη ανάπτυξη, εξασφαλίζοντας παράλληλα ένα ισχυρό πλαίσιο αντικειμενικότητας και ελέγχου των ελεγκτών από τη δημόσια διοίκηση. Θα φαίνονται όλα αυτά στον νόμο.

2. Ανέφερα επίσης ότι στις περιοχές Natura ορίζουμε συγκεκριμένη λίστα χρήσεων γης (σε 4 κατηγορίες) από την οποία κάθε μελετητής θα επιλέγει, αντί να τις προσδιορίζει εκ του μηδενός, χωρίς περιορισμούς, με κίνδυνο αυθαιρεσίας. Φυσικά τον τελικό λόγο θα έχει πάντα το Συμβούλιο της Επικρατείας. Τελικά, δηλαδή, το ΣτΕ θα είναι ο ελεγκτής (μέσω του Προεδρικού Διατάγματος) και δεν καταλαβαίνω σε τι συνίστανται οι φόβοι. Δεν εμπιστευόμαστε ούτε το ΣτΕ;.

3. Όσο για τον οργανισμό για τις προστατευόμενες περιοχές (που αποτελεί μετεξέλιξη του σημερινού ΕΚΠΑΑ), υπογράμμισα ότι ικανοποιείται έτσι ένα πάγιο αίτημα οργανώσεων και φορέων και ενισχύεται η διακυβέρνηση και διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος. Με σημαντικούς πόρους -για πρώτη φορά ουσιαστικά-, συμμετοχή τοπικών φορέων και περιβαλλοντικών οργανώσεων, διαφάνεια στη στελέχωση, ρυθμίσεις για φύλαξη και διαχειριστική επάρκεια για την ενίσχυση της έρευνας, την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων και την προώθηση βιώσιμων οικονομικών δραστηριοτήτων.

Δεν υπήρξα ποτέ εραστής της ακινησίας. Ούτε έχω ξεχάσει όσα έμαθα 13 χρόνια στις Βρυξέλλες και το Στρασβούργο. Είμαι βέβαιος ότι τελικά κάθε καλόπιστος κριτής θα συμφωνήσει ότι ο νόμος που θα ψηφιστεί θα είναι ένα μεγάλο βήμα μπροστά.