Στις 7 Ιουλίου ένας πολίτης της Αθήνας είχε προσφύγει στο Συμβουλιο της Επικρατείας κατά των Υπουρικών Αποφάσεων του «Μεγάλου Περιπάτου», καταθέτοντας αίτηση ακύρωσης του έργου. Ηπρώτη υπουργική απόφαση εκδόθηκε στις 21 Μαϊου και αναφέρει ότι «για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, επιβάλλεται ως μέτρο πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, ο προσωρινός περιορισμός της κυκλοφορίας οχημάτων στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας». Τρεις μήνες μετά, με απόφαση του Υφυπουργού Μεταφορών παρατάθηκε για αλλους τρεις μήνες η απόφαση.

Το ΣτΕ συνεδρίασε στις 30 Σεπτεμβρίου και σε μία απόφαση – χαστούκι για δήμο Αθηναίων και κυβέρνηση, έκρινε άκυρες τις αποφάσεις. Όπως αναφέρεται μάλιστα, ο δήμος Αθηναίων παρενέβη ενάντια στην προσφυγή του πολίτη, ωστόσο το δικαστήριο απέρριψε την παρέμβασή του. Στο σκεπτικό του, που δημοσιεύτηκε στις 9 Οκτωβρίου, το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο έκρινε ότι «τα θεσπιζόμενα με την προσβαλλόμενη απόφαση μέτρα, μολονότι ρητώς αναφέρεται σε αυτήν ότι ελήφθησαν κατ’ επίκληση επιτακτικών λόγων δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού, δεν συνιστούν πράγματι μέτρα περιορισμού της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων και μέσων μεταφοράς, κατά την εκτεθείσα στην προηγούμενη σκέψη έννοια των επίμαχων εξουσιοδοτικών διατάξεων, δηλαδή επί σκοπώ άμεσης και επιτακτικής ανάγκης αποφυγής του κινδύνου εμφάνισης της νόσου και περιορισμού της διάδοσής της, αλλά αποτελούν αμιγώς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις».

Το ΣτΕ δηλαδή, έκρινε προσχηματική την επίκληση της πανδημίας για την υλοποίηση της «πιλοτικής λειτουργίας» του Μεγάλου Περιπάτου, αναφέροντας ότι συνέχεια ότι «με τις διατάξεις αυτές παρασχέθηκε στους οικείους Υπουργούς η εξαιρετική αρμοδιότητα να λαμβάνουν τα απολύτως αναγκαία και επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, κατόπιν λήψεως υπ’ όψιν της γνώμης της αρμόδιας προς τούτο Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, εκφερομένης επί τη βάσει των επιστημονικών δεδομένων της ιατρικής επιστήμης για την αναγκαιότητα της λήψεως συγκεκριμένων μέτρων προς αντιμετώπιση της πανδημίας, όχι όμως και να προβαίνουν, επ’ ευκαιρία αυτής, σε ρυθμίσεις οι οποίες, και αν ήθελε ακόμα θεωρηθεί ότι θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση του συγχρωτισμού και την τήρηση των αποστάσεων (όπως αναφέρεται στο ανωτέρω πρακτικό της Επιτροπής), δεν υπαγορεύθηκαν, πάντως, από τους ανωτέρω λόγους εξαιρετικά επείγουσας ανάγκης και, κατά συνέπεια, δύνανται να θεσπισθούν με τήρηση των πάγιων νομοθετικών διατάξεων (βλ, λ.χ. το προπαρατεθέν άρθρο 52 του Κ.Ο.Κ.) και των εκεί προβλεπόμενων διαδικασιών. »

«Κατόπιν τούτων, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθούν οι προσβαλλόμενες υπουργικές αποφάσεις ως στερούμενες εξουσιοδοτικού ερείσματος, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα, παρέλκει δε ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών προβαλλομένων λόγων» καταλήγει στην απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Όπως σημειώνει η «Αυγή», «κατά περίεργο τρόπο», στις 22 Σεπτεμβρίου, «ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, την ίδια ημέρα, παραδέχτηκε με δηλώσεις του ότι ο “μεγάλος περίπατος” “βγήκε και δεν βγήκε”», ανακοινώνοντας στη συνέχεια ότι τα μόνιμα έργα θα ξεκινήσουν μέσα στο 2021.

«Αφορά διαδικαστικές συστάσεις»

«Ο Μεγάλος Περίπατος συνεχίζεται με βάση τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας. Η απόφαση του ΣτΕ αφορά σε διαδικαστικές συστάσεις για την πιλοτική εφαρμογή του έργου. Ο Δήμος Αθηναίων με τον υφιστάμενο προγραμματισμό του προχωρά στην κατάθεση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και τη δημόσια διαβούλευση για την οριστική μορφή του Μεγάλου Περιπάτου», ανέφερε η ανακοίνωση – απάντηση του δήμου με αφορμή το δημοσίευμα της «Αυγής».

Η γνωμοδότηση της Περιφέρειας που είχε κρίνει παράνομο το έργο

Aξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που ο «Μεγάλος Περίπατος» αντιμετωπίζει νομικά ζητήματα. Σύμφωνα με έγγραφο γνωμοδότησης της νομικής υπηρεσίας της Περιφέρειας Αττικής που αποκαλύφθηκε στα μέσα Ιουλίου, ο δήμος Αθηναίων δεν εξουσιοδοτείται να προχωρήσει σε παρεμβάσεις στο πλαίσιο του «Μεγάλου Περίπατου» στην Πανεπιστημίου, η οποία ανήκει στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας. Το έγγραφο αποκάλυψε τότε ο περιφερειακός σύμβουλος της «Δύναμης Ζωής», Χρήστος Καραμάνος, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι η γνωμοδότηση συντάχθηκε στις 2 Ιουλίου αλλά «αποκρύφτηκε, την πληροφορήθηκα τυχαία». Η γνωμοδότηση κοινοποιήθηκε στους επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων στις 15 Ιουλίου μία ώρα πριν από την έναρξη της συνεδρίασης, κατόπιν αιτήματος της αντιπολίτευσης.

Από την πλευρά της Περιφέρειας είχε απαντήσει τότε ο εκτελεστικός γραμματέας Γ. Σελίμης, ο οποίος υποστήριξε ότι ο Δήμος Αθηναίων νομιμοποιείται να κάνει όποιες παρεμβάσεις «για την αντιμετώπιση του κορονοϊού», επικαλούμενος την ΚΥΑ αλλά και σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας. Την ΚΥΑ δηλαδή που κρίθηκε άκυρη στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

 Ολόκληρη η γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας της Περιφέρειας: