Το Facebook δημοσιοποίησε κατάλογο που διευκρινίζει θέματα για την πολιτική περιεχομένου της εταιρίας, δίνοντας συγκεκριμένα παραδείγματα διαγραφής περιεχομένου προς τους χρήστες του. Η ενέργεια αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο διαφάνειας στο οποίο προσπαθεί να εισέλθει η εταιρεία, μετά το σκάνδαλο κατάχρησης προσωπικών δεδομένων δεκάδων εκατομμυρίων χρηστών
Σύμφωνα με άρθρο του πρακτορείου Reuters, το Facebook δημοσίευσε την Τρίτη 24 Απριλίου έναν οδηγό με συγκεκριμένα είδη αναρτήσεων που επιτρέπει ή απαγορεύει η υπηρεσία του. Μέχρι σήμερα, η υπηρεσία παρείχε μια γενική φόρμα όρων και κανόνων σχετικά με το περιεχόμενο των χρηστών της και πότε αυτό θα διαγράφεται αυτόματα.
Η εταιρεία αποφάσισε να δημοσιοποιήσει στο ιστολόγιο της ένα εκτενέστερο κείμενο για να μην υπάρχει σύγχυση και να μετέχει σε καθεστώς διαφάνειας, όπως δήλωσε η Μόνικα Μπικερτ, αντιπρόεδρος πολιτικής προϊόντων και αντιτρομοκρατίας του Facebook. Η ίδια τόνισε ότι «θα πρέπει, όταν επισκέπτεται κάποιος το Facebook, να καταλαβαίνει ποια είναι τα όρια, τι επιτρέπεται και τι όχι».
Σύμφωνα με το Reuters, η εταιρεία κατά καιρούς έχει κατηγορηθεί ότι λειτουργεί κατά των πολιτών και ότι ενισχύει απολυταρχικά καθεστώτα αποκρύπτοντας ή διαγράφοντας περιεχόμενο που τάσσεται κατά των κυβερνήσεων ή δεν δίνει σαφείς αιτιολογίες για του λόγους που διαγράφονται κάποιες αναρτήσεις και προσωπικοί λογαριασμοί. Επιπλέον, το Facebook έχει κατηγορηθεί ότι αποτυγχάνει να περιορίσει τη ρητορική μίσους, τη θρησκευτική βία και την τρομοκρατία.
Το νέο πλαίσιο κανονισμών θα επιτρέπει στους χρήστες να αποφασίζουν για το περιεχόμενο της υπηρεσίας με την έννοια ότι θα μπορούν να προσβάλλουν μια απόφαση για απομάκρυνση ανάρτησης. Μέχρι σήμερα εφικτή ήταν μόνο η προσφυγή για το κλείσιμο λογαριασμών, ομάδων ή σελίδων.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, είναι και το μεγαλύτερο μέσο διακίνησης πληροφοριών, γι' αυτό και η υπηρεσία πέρα από το αυτοματοποιημένο λογισμικό της, υπό την πίεση πολλών κυβερνήσεων έχει ενισχύσει τους επόπτες της κατά 7.500 για να ελέγχουν καθημερινά και να κατεβάζουν περιεχόμενο που αντιβαίνει τους κανόνες του facebook.
Σε συνέντευξη της στο Reuters, η Μ.Μπικερτ, μίλησε για τη συνεχή εξέλιξη των κριτηρίων περιεχομένου με τη συνεργασία πάνω από 100 εξωτερικών οργανισμών και ειδικών στο πεδίο της αντριτρομοκρατίας και της εκμετάλλευσης ανηλίκων. Επιπλέον, η εταιρεία υπολογίζει το ενδεχόμενο να αλλάζει την πολιτική περιεχομένου της κάθε δύο εβδομάδες στο πλαίσιο συναντήσεων. «Όλοι θα πρέπει να περιμένουν ότι τα κριτήρια θα ενημερώνονται συχνά», πρόσθεσε.
Μια μικρή ομάδα δημοσιογράφων έλαβε την άδεια να παραστεί στη συνάντηση της περασμένης εβδομάδας υπό τον όρο ότι θα περιγράψει τη διαδικασία, αλλά όχι την ουσία της συνάντησης, στα πλαίσια της διαφάνειας που θέλει να προβάλλει η υπηρεσία.
Στη συνάντηση σχετικά με τους κανόνες περιεχομένου της υπηρεσίας, παρόντες ήταν ειδικοί σε θέματα δημόσιας πολιτικής , νομικών ζητημάτων, ανάπτυξης προϊόντων και επικοινωνίας, ενώ του επόμενους μήνες η υπηρεσία σχεδιάζει να ταξιδέψει σε διάφορες χώρες με σκοπό να λάβει περισσότερη ανταπόκριση για τους κανονισμούς της.
Το έγγραφο εστιάζει την προσοχή του στο περιεχόμενο λέξεων, εικόνων και φράσεων, αλλά επιτρέπει βίντεο με κανιβαλιστικές πρακτικές αν συνοδεύεται από προειδοποιητική ένδειξη. Η υπηρεσία είναι ξεκάθαρη στο ότι δεν επιτρέπει την αγοραπωλησία φαρμάκων που απαιτούν συνταγογράφησή, στην πώληση όπλων και μαριχουάνας μέσω της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης. Οι παραπάνω συνομιλίες επιτρέπονται κάτω από συνθήκες. Επιπλέον, περιεχόμενο για κατάχρηση φαρμάκων όχι για ιατρικούς λόγους απαγορεύεται, καθώς απαγορεύεται και η διαδικτυακή παρενόχληση και το bullyng. Όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, απαγορεύεται το περιεχόμενο που έχει κλαπεί από τη πηγή του, εκτός κάποιον περιπτώσεων δημοσιογραφικής αξίας.
Τα νέα κριτήρια δεν διαχωρίζουν τη διαδικασία σύμφωνα με την οποία οι κυβερνήσεις μπορούν να ζητήσουν την αφαίρεση περιεχομένου, όταν αυτό παραβιάζει το τοπικό νόμο.
Σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζονται επίσημα έγγραφα ως αιτήματα που εξετάζονται από το νομικό τμήμα του Facebook και των συνεργατών του. Παράδειγμα παραβίασης περιεχομένου για τη τοπική νομοθεσία, είναι η Ταϊλάνδη και η περίπτωση δυσφήμισης της βασιλικής οικογένειας. Το Facebook, σε τέτοια περίπτωση, μπλοκάρει το περιεχόμενο μόνο στη συγκεκριμένη χώρα και όχι παγκοσμίως. Τέλος, όσον αφορά τα fake news, η υπηρεσία δεν απαγορεύει τη δημοσιοποίηση τους αλλά προσπαθεί να μειώσει τη διανομή τους.