Ολική «αναδιάρθρωση» φαίνεται ότι γίνεται στα ΕΛΤΑ, στον ήδη στρωμένο δρόμο ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, με νόμο που ψήφισε η παρούσα κυβέρνηση.

Σημειώνεται ότι σε εφαρμογή τέθηκε πριν λίγες ημέρες η σταδιακή πώληση των ΕΛΤΑ σε στρατηγικό επενδυτή καθώς το ΔΣ της εταιρείας έδωσε το «πράσινο φως» για την έναρξη της εθελούσιας εξόδους 2.000 εργαζομένων, στο πλαίσιο του «μετασχηματισμού» της εταιρείας.

Αρχή των παραπάνω ήταν το νομοσχέδιο που πέρασε η κυβέρνηση στις αρχές Δεκεμβρίου 2020, σχετικά με τη σταδιακή πώληση των ΕΛΤΑ.

Σε εφαρμογή η σταδιακή πώληση των ΕΛΤΑ με fast track εθελούσια έξοδο εργαζομένων

Το επόμενο στάδιο που ήδη έχει εφαρμοστεί, είναι ότι ήδη μέσα στον Ιανουάριο «έκλεισε» η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας που περιλαμβάνει περικοπές των αποδοχών κατά 8%, αλλά και την κατάργηση σειράς προνομίων και επιδομάτων για τους εργαζομένους, που «ψαλιδίζουν» τις εισπράξεις τους.

Παράλληλα άρχισε να εφαρμόζεται το νέο σύστημα διανομής D+3, από το οποίο θα προκύψουν και οι νέες ανάγκες προσωπικού για την εταιρεία, το λεγόμενο «αναγκαίο προσωπικό», που θα είναι σημαντικά περιορισμένο σε σχέση με το σημερινό.

Η «αναδιάρθρωση» περιλαμβάνει και μείωση του δικτύου καταστημάτων και περιορισμό του προσωπικού από τους 7,5 χιλιάδες υπαλλήλους σήμερα, σε όχι περισσότερους από 4,5 χιλιάδες. Το «αναγκαίο προσωπικό» δεν είναι ακόμη ακριβές το πόσο θα είναι, αλλά αναμένονται επόμενες φάσεις μελέτης, οι οποίες θα το περιορίσουν δραστικά.

Από τα 650 ιδιόκτητα (ιδιο λειτουργόμενα) καταστήματα που υφίστανται σήμερα, μόνο τα 200 θα παραμείνουν στην ιδιοκτησία των ΕΛΤΑ. Από τα υπόλοιπα, τα περισσότερα θα περάσουν σε ιδιώτες οι οποίοι θα αναλάβουν και τη διανομή στις περιοχές κάλυψης του καταστήματος.

Υπενθυμίζεται ότι για τα ΕΛΤΑ, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού τους, η διοίκηση της εταιρείας έχει πλέον την ευχέρεια είτε να μεταθέσει εσωτερικά εργαζόμενους, είτε, εάν δεν υπάρχει θέση να τους θέσει στη διάθεση του ευρύτερου δημοσίου τομέα, με βασική προϋπόθεση, ωστόσο,να υπάρχει ανάλογη οργανική θέση.

Την ίδια ώρα, ότι τυχόν μετάταξη στο δημόσιο θα συνοδεύεται και πιθανότατα από μισθολογική υποβάθμιση, αφού οι βαθμίδες αμοιβών του δημοσίου, είναι χαμηλότερες αντίστοιχα, από αυτές των αποδοχών των υπαλλήλων των ΕΛΤΑ ως τώρα. Και σε περίπτωση που δεν υπάρξει τέτοια θέση, η απόλυση προβλέπεται βάση του κανονισμού λειτουργίας της εταιρίας για το πλεονάζον προσωπικό.

Στο ίδιο πλαίσιο, τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η αξιολόγηση του προσωπκού, όπου και του στόλου των οχημάτων των ΕΛΤΑ, κάτι που σημαίνει τη δραστική μείωση τους και την ταυτόχρονη εισχώρηση ιδιώτη.

Τέλος, γίνεται σαφές ότι σε περίπτωση που τα παραπάνω δεν ορθοποδήσουν τα ΕΛΤΑ, εξετάζεται η περαιτέρω μείωση της μισθοδοσίας (έχει ήδη μειωθεί 8% και 13% προ διετίας).