Υπενθυμίζεται ότι την Παρασκευή, με ανοιχτή επιστολή η οικογένεια του Θάνου Μικρούτσικου ξεκαθάρισε ότι αρνείται την πρόταση για κηδεία δημοσία δαπάνη του σπουδαίου καλλιτέχνη, λόγω της κωλυσιεργίας του υπουργείου Πολιτισμού να δώσει άδεια στον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης, ΕΔΕΜ, που έχουν δημιουργήσει οι καλλιτέχνες, για τα πνευματικά τους δικαιώματα, την ίδια ώρα που ιδιωτικές εταιρείες προσπαθούν να μπουν στον χώρο.

Στην απάντησή της, η Λίνα Μενδώνη, υποστηρίζει μεταξύ άλλων ότι:

Επέλεξα να απαντήσω στην επιστολή, που μου απευθύνατε, για να σας διαβεβαιώσω ότι θεωρώ ότι η μεγίστη τιμή στους δημιουργούς είναι η εξασφάλιση των δικαιωμάτων τους. Και προφανώς οι καλλίτεροι εγγυητές της διασφάλισης αυτών των δικαιωμάτων είναι οι ίδιοι οι δημιουργοί. Η θέση μου ήταν σαφής και ξεκάθαρη από την πρώτη στιγμή: Η εναρμόνιση με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία, που σημαίνει ότι οι ίδιοι οι δημιουργοί πρέπει να διαχειρίζονται το θέμα των πνευματικών τους δικαιωμάτων μέσα από έναν ανεξάρτητο φορέα αυτοδιαχείρισης.

Μέσα στο πλήθος των απόψεων, έγκυρων ή μη, οι οποίες εκφράζονται τις μέρες αυτές, και τις εντυπώσεις, που σε πολλές περιπτώσεις επιχειρείται να δημιουργηθούν για πολιτικούς ή άλλούς λόγους και από συγκεκριμένες πλευρές, μεταφέρονται επιλεκτικά πληροφορίες μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα παραπληροφόρησης. Σας βεβαιώ ότι ούτε στιγμή δεν παρέκλινα της αρχικής άποψής μου. Ουδεμία πρόθεση υφίσταται εκ μέρους του Υπουργείου Πολιτισμού να αναλάβει ιδιώτης την διαχείριση των δικαιωμάτων των στιχουργών και των συνθετών. Ο στόχος μας είναι η αδειοδότηση της ΕΔΕΜ με την τήρηση όμως των διαδικασιών, που υπαγορεύονται από το ισχύον Θεσμικό πλαίσιο.

Προφανώς ενημερωθήκατε για την γνωστοποίηση -και όχι αδειοδότηση- μιας ιδιωτικής Ανεξάρτητης Οντότητας Διαχείρισης. Η σύσταση των ΑΟΔ δεν εξαρτάται από την διακριτική ευχέρεια τον όποιου υπουργού ή της διοίκησης. Οι ΑΟΔ γνωστοποιούνται με βάση αυστηρές προϋποθέσεις που θέτει για την σύστασή τους το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο, το ενωσιακό δίκαιο και η Οδηγία για την συλλογική διαχείριση. Δεν τίθεται επομένως θέμα επιλογής ή προτίμησης.

Ενώ στη συνέχεια, αναφέρεται στο business plan που ζητήθηκε από τους δημιουργούς, υποστηρίζοντας ότι έχει δεσμευθεί να καλύψει το ίδιο το Υπουργείο τα έξοδα εκπόνησής του. Οι δημιουργοί υποστηρίζουν ότι το νομικό πλαισιο δεν προβλέπει business plan και απαιτεί απλώς «στοιχεία βιωσιμότητας», θεωρώντας αυτήν την απαίτηση ως μεθόδευση της κυβέρνησης για να καθυστερήσει την αδειοδότηση.

Για τον λόγο αυτό ζητήσαμε από την ΕΔΕΜ να συντάξει μια έκθεση βιωσιμότητας, ώστε να διασφαλίζονται όλα τα παραπάνω. Προς επίρρωση των λεγομένων μου σας αναφέρω κάτι, το οποίο γνωρίζουν από τον περασμένο Οκτώβριο, οι εκπρόσωποι της ΕΔΕΜ. Το κόστος της μελέτης, που το Υπουργείο Πολιτισμού ζήτησε από τους δημιουργούς να εκπονήσούν, θα καλυφθεί από το Υπουργείο δια του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, ώστε να μην υπάρξει η παραμικρή επιβάρυνση για τους ίδιους, πολλοί εκ των οποίων αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.

Λυπάμαι ειλικρινά, αν τον φόρο τιμής που η Ελληνική Πολιτεία θέλησε να αποτίσει στον κοσμαγάπητο συνθέτη, στον δικό σας πολυαγαπημένο Θάνο, τον εκλαμβάνετε ως φιλανθρωπία. Στούς ανθρώπους «που ένωσαν με τα τραγούδια τούς αυτή τη χώρα, που απογείωσαν το λαό» μόνον σεβασμός, αγάπη και τιμή προσήκει.

«Κυνισμός και ψέματα προς την οικογένεια Μικρούτσικου και τους δημιουργούς»

Η επιστολή της κ.Μενδώνη και ειδικά οι αναφορές σε «πολιτικά κίνητρα» και παραπληροφόρηση προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του σωματείου ΑΣΜΑ 450+, που υποστηρίζει από την πλευρά του ότι «είναι απόλυτη ντροπή όταν βλέπει όλα τα μεγάλα ονόματα μαζεμένα στο ΑΛΣΟΣ να λέει πως είμαστε πολιτικά κατευθυνόμενοι.Το ελληνικό τραγούδι είναι υπερκομματικό και το έχει αποδείξει με τις αντίστοιχες επιθέσεις σε Υπουργούς του ΣΥΡΙΖΑ όταν δεν έκαναν γρήγορα το καθήκον τους απέναντι στη δραματική κατάσταση που είχε τότε περιέλθει η ΑΕΠΙ. Ειδικά εμείς εδώ που έχουμε συναντήσει 7 υπουργούς (από τον Πάνο Παναγιωτόπουλο το 2012 ως τώρα) δεν έχουμε συναντήαει χειρότερη συμπεριφορά από αυτήν της κας Μενδώνη»

Παράλληλα, το σωματείο δημιουργών απαντάει στην Υπουργό με 4 σημεία:

  • Πρώτη φορά ακούμε ότι το ΥΠΠΟ θα πληρώσει το περίφημο business plan. Αν είναι έτσι γιατί ήδη ο ίδιος ο διαχειριστής που διόρισε η Υπουργός ενέκρινε ποσό προερχόμενο από τα χρήματά μας;
  • Business plan κάνουμε και θα κάναμε σε κάθε περίπτωση αφού φτιάχνουμε έναν οργανισμό ανεξάρτητο από το Κράτος.Αυτό όμως δεν αφορά την Υπουργό.Η Υπουργός άδεια χρειάζεται να δώσει.Της το ζητήσαμε όλα τα ρεπερτόρια του ελληνικού τραγουδιού.Πιστεύει πως δεν είμαστε βιώσιμοι; Αλλά και να το πιστεύει, πώς ακριβώς την αφορά; Δεν θα ανήκουμε και δεν θέλουμε να ανήκουμε στο Κράτος
  • Κανείς δεν την κατηγόρησε ότι δεν δεσμεύτηκε να μας δώσει την άδεια.Την κατηγορούμε γιατί το Μαϊο κλείνει η ΕΥΕΔ και ακόμα άδεια δεν έχουμε, ενώ το δεσμεύτηκε από τον Ιούλιο.Χίλιες φορές της στείλαμε τον οδικό χάρτη της μετάβασης από την ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ και δεν απάντησε ΠΟΤΕ γραπτώς, ώστε να συνεργαστούμε και να φύγουμε γρήγορα προς τον οργανισμό της.
  • Πριν ανακοινώσει τον ΑΟΔ του κου Μάρη δεν έπρεπε να μας ενημερώσει; Δεν ήξερε πόσο αυτός δημιουργεί συνθήκες ανταγωνισμού και ανωμαλίας στο χώρο μας όσο δεν μας δίνει άδεια;

«Ξέρει πολύ καλά η Υπουργός πως το Μάϊο είναι η τελευταία μας ευκαιρία να μεταβεί η ΕΥΕΔ στην ΕΔΕΜ.Αν δεν έχουμε ακόμα την άδεια, η μετάβαση που είναι πολύ δυσκολότερο εγχείρημα πώς θα γίνει;» προσθέτει το ΑΣΜΑ και καταλήγει:

Να δώσει ΑΜΕΣΩΣ την άδεια.Το business plan θα της παραδοθεί -με δικά μας λεφτά, όπως μας έβαλε ήδη να υπογράψουμε- μόλις είναι έτοιμο.

Αλλιώς θα είναι η υπαίτιος της καταστροφής μας, του διχασμού μας και της νεκρανάστασης της ΑΕΠΙ.Και θα την εκθέσουμε διεθνώς, ξεκινώντας από αυτή την εβδομάδα.

Και μόνο η επιλογή της να απαντήσει με απλοϊκά ψέματα στην οικογένεια του Θάνου Μικρούτσικου, καθαρά για μικροεπικοινωνιακούς λόγους, δείχνει το ήθος με το οποίο μας αντιμετωπίζει όλους μας.

Την άδειά μας ΑΜΕΣΩΣ.Ο Πρωθυπουργός ακούει; Ή είναι συνένοχος σε όλο αυτό το σχέδιο;

Ολόκληρη η επιστολή Μενδώνη:

«Η πρωτοβουλία του Ελληνικού Δημοσίου να τελεστεί δημοσία δαπάνη η κηδεία του Θάνου Μικρούτσικου ήταν η ελάχιστη τιμή σε έναν σπουδαίο δημιουργό. Σε έναν σημαντικό άνθρωπο. Σε μια προσωπικότητα που πρόσφερε πάρα πολλά στον ελληνικό πολιτισμό, όχι μόνον με το μοναδικό του έργο, αλλά και με τη θητεία του ως Υπουργός Πολιτισμού.

Όλη η Ελλάδα και εγώ ως πολίτης, μοιράστηκα μαζί σας την απώλεια του Θάνου και το πένθος της οικογένειάς σας. Γνωρίζετε ότι είχα μια ειλικρινή σχέση μαζί του. Μια σχέση εκτίμησης για το έργο του και τις επιλογές του στο Υπουργείο Πολιτισμού. Μια σχέση θαυμασμού για το μουσικό και καλλιτεχνικό του έργο.

Επέλεξα να απαντήσω στην επιστολή, που μου απευθύνατε, για να σας διαβεβαιώσω ότι θεωρώ ότι η μέγιστη τιμή στους δημιουργούς είναι η εξασφάλιση των δικαιωμάτων τους. Και προφανώς οι καλλίτεροι εγγυητές της διασφάλισης αυτών των δικαιωμάτων είναι οι ίδιοι οι δημιουργοί. Η θέση μου ήταν σαφής και ξεκάθαρη από την πρώτη στιγμή: Η εναρμόνιση με την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία, που σημαίνει ότι οι ίδιοι οι δημιουργοί πρέπει να διαχειρίζονται το θέμα των πνευματικών τους δικαιωμάτων μέσα από έναν ανεξάρτητο φορέα αυτοδιαχείρισης.

Μέσα στο πλήθος των απόψεων, έγκυρων ή μη, οι οποίες εκφράζονται τις μέρες αυτές, και τις εντυπώσεις, που σε πολλές περιπτώσεις επιχειρείται να δημιουργηθούν για πολιτικούς ή άλλους λόγους λόγους και από συγκεκριμένες πλευρές, μεταφέρονται επιλεκτικά πληροφορίες μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα παραπληροφόρησης. Σας βεβαιώ ότι ούτε στιγμή δεν παρέκλινα της αρχικής άποψής μου. Ουδεμία πρόθεση υφίσταται εκ μέρους του Υπουργείου Πολιτισμού να αναλάβει ιδιώτης την διαχείριση των δικαιωμάτων των στιχουργών και των συνθετών. Ο στόχος μας είναι η αδειοδότηση της ΕΣΕΜ με την τήρηση όμως των διαδικασιών, που υπαγορεύονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

Προφανώς ενημερωθήκατε για την γνωστοποίηση – και όχι αδειοδότηση – μιας ιδιωτικής Ανεξάρτητης Οντότητας Διαχείρισης. Η σύσταση των ΑΟΔ δεν εξαρτάται από την διακριτική ευχέρεια του όποιου υπουργού ή της διοίκησης. Οι ΑΟΔ γνωστοποιούνται με βάση αυστηρές προϋποθέσεις που θέτει για την σύστασή τους το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο, το ενωσιακό δίκαιο και η Οδηγία για την συλλογική διαχείριση. Δεν τίθεται επομένως θέμα επιλογής ή προτίμησης.

Βούληση μας είναι οι δημιουργοί να έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα της αυτοδιαχείρισης της πνευματικής τους περιουσίας, αυτής που μοιράζονται με όλους εμάς. Γι’ αυτό, πρέπει τα δικαιώματα τους να είναι εξασφαλισμένα μέσω ενός Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης, που θα είναι πραγματικά ανεξάρτητος, βιώσιμος και ισχυρός, ώστε να εξασφαλίζει στους δημιουργούς την ασφάλεια και τον σεβασμό, που απαιτεί το έργο τους. Για να μην βρεθούν ξανά μπροστά σε δυσάρεστες καταστάσεις, που απαξιώνουν το έργο τους και τους ίδιους, όπως συνέβη στο παρελθόν.

Για τον λόγο αυτό ζητήσαμε από την ΕΔΕΜ να συντάξει μια έκθεση βιωσιμότητας, ώστε να διασφαλίζονται όλα τα παραπάνω. Προς επίρρωση των λεγομένων μου σας αναφέρω κάτι, το οποίο γνωρίζουν από τον περασμένο Οκτώβριο, οι εκπρόσωποι της ΕΔΕΜ. Το κόστος της μελέτης, που το Υπουργείο Πολιτισμού ζήτησε από τους δημιουργούς να εκπονήσουν, θα καλυφθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού δια του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, ώστε να μην υπάρξει η παραμικρή επιβάρυνση για τους ίδιους, πολλοί εκ των οποίων αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.

Λυπάμαι ειλικρινά, αν τον φόρο τιμής που η Ελληνική Πολιτεία θέλησε να αποτίσει στον κοσμαγάπητο συνθέτη, στον δικό σας πολυαγαπημένο Θάνο, τον εκλαμβάνετε ως φιλανθρωπία. Στους ανθρώπους «που ένιωσαν με τα τραγούδια τους αυτή τη χώρα, που απογείωσαν το λαό» μόνον σεβασμός, αγάπη και τιμή προσήκει.

Με ιδιαίτερη εκτίμηση,
Λίνα Μενδώνη