Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ανακοίνωση – απάντηση του ΥΠΟΙΚ, το πρόγραμμα που παρουσίασε ο ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει σωρεία λαθών, ενώ και ο τελικός λογαριασμός που υπερβαίνει τα 36,5 δισ. ευρώ και υπερβαίνει τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας.

Το υπουργείο αναφέρεται σε σειρά λαθών του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ «Μένουμε Όρθιοι», μεταξύ των οποίων, στα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους για τα οποία «διορθώνει» πως είναι μόλις 13,6 δισ. ευρώ και όχι 20,3 δισ. ευρώ κατά τους υπολογισμούς της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τη μείωση εξόδων την οποία τοποθετεί στα 4 με 5 δισ. ευρώ, καθώς και τις δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, για τα οποία αναγνώρισε πως «διορθώθηκαν». Παράλληλα ωστόσο, το υπουργείο εντόπισε επιπλέον λάθη, με την κριτική του να επεκτείνεται στη συνέχεια και σε αυτά.

Καταλήγοντας, το ΥΠΟΙΚ κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ πως «ανοίγει την πόρτα σε νέο μνημόνιο», υποστηρίζοντας πως προσθέτει μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα, περίπου 10 δισ. ευρώ, με τον τελικό λογαριασμό να υπερβαίνει τα 36,5 δισ. ευρώ.

Η απάντηση της Έφης Αχτσιόγλου:

Ο κ. Σταϊκούρας σήμερα υποστήριξε ότι με τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την εργασία, η επιβάρυνση για τον εργοδότη είναι πολύ μεγάλη και οι επιχειρήσεις θα κλείσουν οδηγώντας χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία.
Για να δούμε, είναι όντως έτσι;

Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει για τις επιχειρήσεις της εστίασης, του τουρισμού και των μεταφορών, το κράτος να καλύπτει το 100% των εισφορών (εργατικών και εργοδοτικών) και το 40% του μισθού, ενώ το υπόλοιπο 60 % του μισθού θα πρέπει να πληρώνει ο εργοδότης.

Τούτο σημαίνει ότι για έναν εργαζόμενο με καθαρό μισθό (προ φόρου) 1000 ευρώ, ο εργοδότης θα πρέπει να πληρώσει 600 ευρώ. Τα υπόλοιπα θα τα καλύψει το κράτος.
Κόστος εργοδότη σε επιχείρηση εστίασης, τουρισμού, μεταφορών: 600 ευρώ.
Καθαρός μισθός εργαζομένου (προ φόρου): 1000 ευρώ.

Για τις υπόλοιπες πληττόμενες επιχειρήσεις, προτείνουμε το κράτος να καλύπτει το 40 % μισθών και εισφορών, ενώ το υπόλοιπο 60% θα πρέπει να πληρώνει ο εργοδότης. Τούτο στο παράδειγμα του εργαζομένου μεκαθαρό μισθό 1000 ευρώ σημαίνει ότι ο εργοδότης θα πρέπει να πληρώσει 600 ευρώ για μισθό και 280 ευρώ για ασφαλιστικές εισφορές. Τα υπόλοιπα θα τα καλύψει το κράτος.
Κόστος εργοδότη: 880 ευρώ.
Καθαρός μισθός εργαζομένου (προ φόρου): 1000 ευρώ.

Τι ανακοίνωσε ότι θα εφαρμόσει η ΝΔ με το πρόγραμμα επιδοτούμενης εκ περιτροπής εργασίας; Η ΝΔ λέει στον εργοδότη να καλύψει το 50% του μισθού και το 100 % των εισφορών υπολογιζόμενων στον αρχικό ονομαστικό μισθό. Στο παράδειγμά μας λοιπόν ανεξαρτήτως επιχείρησης ο εργοδότης θα πρέπει να πληρώσει 500 ευρώ για τον μισθό και 468 ευρώ για ασφαλιστικές εισφορές.
Κόστος εργοδότη ανεξαρτήτως επιχείρησης: 968 ευρω!
Καθαρός μισθός εργαζομένου (προ φόρου): 800 ευρώ (500 ευρώ από τον εργοδότη και 300 ευρώ από το κράτος)

Είναι δυνατό στ’αλήθεια ο κ. Σταϊκούρας να ισχυρίζεται ότι με τις δικές μας προτάσεις οι επιχειρήσεις θα κλείσουν λόγω υπέρμετρης επιβάρυνσης «εργατικού κόστους» ενώ με τα μέτρα της ΝΔ οι επιχειρήσεις θα μείνουν ανοιχτές; Οι απαντήσεις προκύπτουν από κανόνες απλής λογικής. Αφήνω στην άκρη το ότι με τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ οι επιχειρήσεις λαμβάνουν και άλλες ενισχύσεις, όπως η μη επιστρεπτέα ενίσχυση συνολικού ύψους 3 δις και η μείωση προκαταβολής φόρου από το 100% στο 50% .

Η μεγάλη διαφορά λοιπόν ανάμεσα στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ και σε όσα εφαρμόζει η ΝΔ δεν είναι ότι με τις δικές μας ο εργοδότης επιβαρύνεται υπέρμετρα, αφού όπως μόλις είδαμε ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Η διαφορά είναι ότι με τις προτάσεις μας ο εργαζόμενος δεν έχει καμία μείωση μισθού και η σχέση εργασίας του παραμένει αμετάβλητη, ενώ με το πρόγραμμα της ΝΔ ο εργαζόμενος υφίσταται μείωση μισθού 20% και η εργασιακή του σχέση ελαστικοποιείται πλήρως.

Ειδικότερα, η απάντηση του Ε. Τσακαλώτου είναι η εξής:

“ Αν ο κ. Σταϊκούρας θεωρεί ότι το οικονομικό μας επιτελείο έπεσε σε πανικό με την τετρασέλιδη απάντηση του Υπουργείου Οικονομικών: think again…

Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την απάντηση του κ. Σταϊκούρα είναι ότι:

Α) Η κυβέρνηση έχει μειώσει το «αχρείαστο» μαξιλάρι που της παραδώσαμε τον Ιούλιο κατά 11 δισ. μέσα σε 10 μήνες. Σκέψου να ήταν και χρήσιμο δηλαδή.

Β) Παράλληλα παραδέχτηκε άθελα του ότι το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι απολύτως εφαρμόσιμο.

Αναλυτικά:

1. Ο κ. Σταικούρας στις 24/4 μας είχε ενημερώσει ότι παρέλαβε 43,3 δισ. από εμάς και ότι στις 31/3 ήταν 36,6 δισ.. Με βάση αυτή την πληροφορία κάναμε το πρόγραμμα μας. Σήμερα μας είπε ότι πλέον είναι 32 δισ. 11 δισ. κάτω από όσο τα παρέλαβε.

Επειδή ξέραμε ότι κάτι τέτοιο μπορεί να έχει συμβεί το πρόγραμμα μας εξακολουθεί να είναι απόλυτα εφικτό και με τα νέα δεδομένα. Παραδέχεται λοιπόν ότι υπάρχουν 13,7 δισ. διαθέσιμα.

2. Ο κ. Σταϊκούρας μας λέει ότι «το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ αγνοεί παντελώς τη μείωση των εσόδων του Κράτους από την ύφεση». Ξέραμε ότι δυσκολεύεται να διαβάσει πίνακες τώρα μαθαίνουμε ότι δυσκολεύεται να διαβάσει και κείμενα. Στο κεφάλαιο 3 στο σημείο 2 φαίνεται ότι έχουμε ενσωματώσει τους δικούς του υπολογισμούς για έλλειμμα 8,5 δισ.. Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται και η μείωση εσόδων 4-5 δισ. που λέει ο κ. Σταϊκούρας. Βέβαια αν ακολουθηθεί η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ η μείωση εσόδων θα είναι σαφώς μικρότερη.

3. Μάλλον ο κ. Σταϊκούρας δεν κατάλαβε τι προτείνουμε. Προτείνουμε καταρχήν την εκτέλεση του ΠΔΕ καθώς το 2ο εξάμηνο του 2019 είχαμε αρνητικό ρεκόρ υποεκτέλεσης 20ετίας.

Προτείνουμε επιπλέον την αύξηση του ΠΔΕ φέτος στα 11 δισ. ή και περισσότερο (με αύξηση βεβαίως του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ) και όχι μόνο στα 8 δις που προτείνει ο κ. Σταϊκούρας χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της υπερδέσμευσης του ΕΣΠΑ. (μέθοδος που έχει γίνει πολλές φορές στο παρελθόν και επί ΝΔ). Σκοπός αυτής της υπερδέσμευσης είναι να αξιοποιηθεί η ευελιξία που παρέχει η ΕΕ στη χρήση των πόρων του ΕΣΠΑ λόγω πανδημίας και να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ σχεδόν όλες οι δράσεις στήριξης επιχειρήσεων – εργαζομένων-υγείας κλπ. Αυτή η πρόταση δεν επιβαρύνει τα δημοσιονομικά δεδομένα φέτος καθώς το ποσοστό συγχρηματοδότησης έχει ανέβει στο 100% με βάση πάλι απόφαση της ΕΕ. Επίσης η πρότασή μας αυτή πρέπει να συνοδευτεί με εμπροσθοβαρή ενεργοποίηση του επόμενου ΕΣΠΑ και οποιονδήποτε άλλων ευρωπαϊκών πόρων προστεθούν στη χώρα μας (πχ recovery plan Γαλλογερμανικής Πρότασης ή οτιδήποτε αντίστοιχο αποφασιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο).

Με απλά λόγια ζητάμε εμπροσθοβαρή απορρόφηση του ΕΣΠΑ με ένταξη σε αυτό σχεδόν όλων των μέτρων αντιμετώπισης των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας (πλην μειώσεων φόρων και αναστολών πληρωμών). Αυτή πρόταση είναι απόλυτα συμφέρουσα για την ελληνική οικονομία γιατί κάθε ευρώ που θα ξοδέψει το δημόσιο θα γυρίσει εντός του έτους πίσω από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό. Αν ο φόβος του υπουργείου Οικονομικών είναι ταμειακής φύσεως, τότε για οποιαδήποτε καθυστέρηση εκταμίευσης από την μεριά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε βραχυπρόθεσμο δανεισμό μέσω εντόκων γραμματίων, δεδομένου ότι υπάρχει η δυνατότητα καθώς είμαστε κάτω από το «ταβάνι».

Όμως ακόμη και να μην συμφωνεί με αυτή τη πρόταση ή ακόμη και αν τα χρήματα αυτά γίνουν αργότερα διαθέσιμα παραδέχεται ο κ. Σταϊκούρας ότι με τα υπάρχοντα δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν 4,5 δισ. ευρώ.

4. Δεν μας λέει τίποτα για τα 4,5 δισ. που προγραμματίζει ο ΟΔΔΗΧ ούτε για το 1,5 δισ. του SURE (εκτός από το ότι αφήνει να εννοηθεί ότι κακώς τους ζητήσαμε να το αυξήσουν γιατί αυτό έχει ήδη γίνει – χωρίς να διευκρινίζει πόσο παραπάνω πήραμε είτε λόγο της ανεργίας της χώρας είτε λόγω της μεγαλύτερης πρόβλεψης για ύφεση στην Ευρώπη).

5. Ο κ. Σταϊκούρας στην προσπάθεια του να υπολογίσει το χρηματοδοτικό κενό της πρότασης μας προσθέτει στα 13,4 δισ. που προτείνουμε και την ρευστότητα στις επιχειρήσεις. Φαντάζομαι ότι γνωρίζει ότι οι εγγυήσεις εγγράφονται στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα όταν και αν καταπέσουν. Επίσης φαντάζομαι ότι γνωρίζει τα σχετικά ευρωπαϊκά εργαλεία.

6. Όσο για την πρόσθεση των μέτρων του “Μένουμε Όρθιοι 1” στο “Μένουμε Όρθιοι 2” μάλλον ο κ. Σταϊκούρας δεν καταλαβαίνει ότι αν εάν είχε ακολουθήσει τα όσα του προτείναμε στο Μένουμε Όρθιοι 1 οι ανάγκες σήμερα θα ήταν μικρότερες. Δεν καταλαβαίνει ότι κάθε μέρα απραξίας κοστίζει στην χώρα και στην οικονομία.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ο κ. Σταϊκούρας παραδέχεται ότι υπάρχουν 13,7 δισ. διαθέσιμα, μπορούν να αξιοποιηθούν 4,5 δισ. από το ΕΣΠΑ, μπορούν να εισρεύσουν άλλα 4,5 δισ. από νέες εκδόσεις και 1,5 δισ. από το SURE. Σύνολο 24,2 δισ..

Και ποιες μας λέει ότι είναι οι ανάγκες : 4-5 δισ. για την μείωση εσόδων (που αν εφαρμοστεί το πρόγραμμα θα είναι μικρότερες) και 3,5 δισ. ευρώ για τις αναστολές (που επίσης είναι γενναιόδωρα υπολογισμένες.) Σύνολο 7,5-8,5 δισ. ευρώ.

Άρα πόσα μπορούν να διατεθούν για την στήριξη της οικονομίας;

– Τουλάχιστον 15,7-16,7 δισ. ευρώ με τους πιο συντηρητικούς υπολογισμούς (24,2 μείον 7,5 με 8,5).

– Αρά το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ που προβλέπει μέτρα 13,4 δισ. ευρώ είναι απόλυτα εφαρμόσιμο.

Όσο για τα λάθη που λέει ότι διορθώσαμε:

1) Για τις αναστολές φόρων και εισφορών αγνοεί την ανάγκη για διαφοροποίηση του μείγματος πολιτικής καθώς βαθαίνει η κρίση.

2) Για τα ANFAs/SMPs, αγνοεί ότι καταλάβαμε την απροθυμία της κυβέρνησης να προβεί με βάση την συγκυρία σε διεκδικήσεις προς όφελος του Ελληνικού Λαού, και έτσι εξακολουθούμε να της ζητάμε να το πράξει απλώς κρατάμε μικρότερο καλάθι.

3) Το να μας κατηγορεί η ΝΔ, επειδή σε ένα, όπως αποδείχθηκε υλοποιήσιμο πρόγραμμα, ζητάμε μειώσεις φόρων που η ίδια αρνείται να κάνει, είναι μια ακόμα ενδιαφέρουσα εξέλιξη.

Όσον αφορά τα νέα λάθη που μας κατηγορεί ότι κάνουμε:

1) Η ΝΔ λέει στον εργοδότη να πληρώνει 50% μισθού και 100% εισφορών. Κι εμείς του λέμε να πληρώνει 60% μισθού και 60% εισφορών. Την στιγμή μάλιστα που του δίνουμε και μη επιστρεπτέα ενίσχυση και μεγαλύτερη μείωση της προκαταβολής φόρου. Και λέει ότι με το δικό μας σύστημα οι επιχειρήσεις θα κλείσουν ενώ με το δικό της θα μείνουν ανοιχτές; Οι Monty Python δεν θα μπορούσαν να το διατυπώσουν καλύτερα.

2) Ο κ. Σταϊκούρας φαντάζομαι κατανοεί ότι όταν χρηματοδοτείς ένα μέτρο από τα ταμειακά σου διαθέσιμα αυτό δεν προστίθεται στο χρέος (αλλά μειώνει τα ταμειακά σου διαθέσιμα). Κατανοεί ακόμα φαντάζομαι ότι η ενίσχυση των επιχειρήσεων με μεταβιβάσεις και όχι με δανεικά και τις επιχειρήσεις θα έσωζε και την οικονομία θα ενίσχυε. Εκτός αν ο κ. Σταϊκούρας πιστεύει πράγματι ότι οι επιχειρήσεις έχουν κάποια «λεφτόδεντρα»

3) Δεν αγνοούμε την μείωση ενοικίου. Απλώς ο κ. Σταϊκούρας μάλλον αγνοεί ότι αυτή κατά τα 2/3 τουλάχιστον την χρεώνεται άλλος και όχι τα δημόσια ταμεία.

Σε ό,τι αφορά τα παραδείγματα που παρουσίασε χθες ο ΣΥΡΙΖΑ :

Ο κ. Σταϊκούρας μας κατηγόρησε ότι σε αυτά παραχαράσσουμε ή αγνοούμε τις ελαφρύνσεις που έχουν ήδη γίνει καθώς και αυτά που θα γίνουν. (π.χ. ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ).

Μάλλον δεν πρόσεξε ότι η σύγκριση αφορά την από εδώ και πέρα περίοδο ούτε ότι γράφουμε ότι με την ΝΔ δεν υπάρχει «Καμία στήριξη του εργατικού κόστους της επιχείρησης, αφού για όσες ώρες ο εργαζόμενος εργάζεται ο επιχειρηματίας καλύπτει εξ ολοκλήρου τον μισθό και τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων». Με άλλα λόγια ο κ. Σταϊκούρας αρνείται να καταλάβει ότι η επιλογή ενίσχυσης της ανεργίας ή της περικοπής μισθών είναι μια λανθασμένη επιλογή.

Χαίρομαι λοιπόν που επιβεβαιώνει και εκείνος ότι εκτός από το ότι το πρόγραμμα είναι εφικτό και τα παραδείγματα είναι ορθά. Γιατί η μόνη αμφισβήτηση που έκανε είναι στο σκέλος της χρηματοδότησης. αμφισβήτηση που όπως είδαμε κατέρρευσε.

Με απλά λόγια: Ο κ. Σταϊκούρας παραδέχτηκε ότι το πρόγραμμα μας βγαίνει, και τα παραδείγματα μας αποτυπώνουν το τι θα έπαιρναν οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις αν η κυβέρνηση ακολουθούσε την πολιτική μας. Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι τα μαξιλάρι που παραδώσαμε έχει ήδη μειωθεί κατά 11 δισ. και παρά το γεγονός σε όλους τους υπολογισμούς μας φροντίσαμε να είμαστε συντηρητικοί”.