«Τα κέρδη που βγαίνουν στην Ελλάδα πρέπει να μένουν στην Ελλάδα. Αυτό δεν είναι αυτονόητο. Σε περιόδους ανόδου τα κέρδη φεύγουν στο εξωτερικό και σε περιόδους κρίσεων δεν επιστρέφουν. Υπήρξαν τμήματα της επιχειρηματικότητας που εξασφάλισαν το εύκολο κέρδος λόγω προσβάσεων στην εξουσία και όχι προσβάσεων στην τεχνολογία. Αυτό πρέπει να το ξεπεράσουμε και το ξεπερνάμε σιγά-σιγά» δήλωσε από το βήμα του επενδυτικού συνεδρίου του ΣΕΒ ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας, Γιάννης Δραγασάκης, ενώ εξαπέλυσε τα βέλη του σε εκείνους που «χρηματοδοτούν αρνητικά δημοσιεύματα στο εξωτερικό».
 
Μάλιστα, ο Γ. Δραγασάκης υποστήριξε πως η εικόνα που έχουν πολλοί στο εξωτερικό για τη χώρα είναι χειρότερη από την εντύπωση που αποκομίζουν όταν έρχονται στη χώρα. Παράλληλα, κάλεσε τον ΣΕΒ να κάνει μία επιλογή, καθώς κινείται μεταξύ εργοδοτικής οργάνωσης και ιδεολογικού μηχανισμού.
 
«Η χώρα χρειάζεται θεσμούς που να εκπροσωπούν την παραγωγική διαδικασία. Ο τρόπος που κάνει τη δουλειά του ο ΣΕΒ είναι περισσότερο ιδεολογικός. Σε κάθε περιφερειακό αναπτυξιακό συνέδριο κάνω συναντήσεις με τοπικούς επιχειρηματίες. Το κλίμα που εισπράττω εκεί, είναι καλύτερο από εκείνο του ΣΕΒ» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.
 
Ακολούθως, ο Γ. Δραγασάκης διαχώρισε την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα σε τρεις κατηγορίες. Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει ο καπιταλισμός της αρπαγής, συνήθως δημόσιων αγαθών και με νομότυπο τρόπο, η επιχειρηματικότητα επιβίωσης με συμπίεση των μισθών, αύξηση του ωραρίου εργασίας και κλοπή της εφορίας, και τέλος η επιχειρηματικότητα που θέλει να κερδίζει επενδύοντας στην τεχνολογία και την προστιθέμενη αξία παράγοντας κέρδη, φόρους και εισοδήματα.
 
Κατά τον υπουργό Οικονομίας, στην Ελλάδα, η τελευταία κατηγορία είναι μικρή και πρέπει να αυξηθεί. Η πρώτη πρέπει να καταπολεμηθεί και στη δεύτερη να δοθεί μία διέξοδος, υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης σε κοινό βιομήχανων και επιχειρηματιών.
 

«Υποσχέσεις» σε άξονες

 
Παράλληλα, ο Γ. Δραγασάκης παρουσίασε τους άξονες του αναπτυξιακού σχεδίου που βρίσκεται σε συζήτηση με τους εταίρους, λέγοντας ότι θα ακολουθήσει διαβούλευση και στο εσωτερικό. Πρόκειται όπως είπε, για ένα κείμενο που θα αποτελέσει τη βάση συνεννόησης με τους θεσμούς και θα είναι γνωστό σε όλους, προκειμένου και οι αγορές να υπολογίσουν τα ρίσκα και ο ελληνικός λαός να γνωρίζει τι υποχρεώσεις έχουμε.
 
«Αν για παράδειγμα αποφασίσουμε να αυξήσουμε τον βασικό μισθό ή να επαναφέρουμε τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, θα πρέπει να το καταγράψουμε εκεί. Το πρώτο κεφάλαιο του αναπτυξιακού σχεδίου είναι η δημοσιονομική πορεία που πρέπει να διαφυλαχθεί, κάτι που όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε στο μέλλον να διαπραγματευτούμε τα πλεονάσματα. Για τη φορολογική πολιτική, το δημοσιονομικό πλαίσιο αναμένεται σε ορίζοντα ενός μήνα, ωστόσο εκτιμάται ότι θα υπάρχει χώρος 3-3,5 δισ. ευρώ που θα συζητήσουμε πώς θα χρησιμοποιηθεί. Στο σχέδιο θα περιλαμβάνονται οι στόχοι και τα μέσα για την ανάπτυξη με αλλαγή του αναπτυξιακού υποδείγματος και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, καθώς και ο τρόπος υλοποίησης του σχεδίου» υποστήριξε ο Γ. Δραγασάκης.
 
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης διέψευσε για ακόμα μία φορά τα σενάρια παράτασης του μνημονίου ή προληπτικής γραμμής, καθώς όπως είπε, προχωρούμε σε έξοδο αντίστοιχη με τις άλλες χώρες.
 
Αναφερόμενος στις αρμοδιότητες του υπουργείου Οικονομίας, είπε μεταξύ άλλων ότι «οι καλές πρακτικές του ΕΣΠΑ θα επεκταθούν στη διαχείριση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ η νομοθεσία για το ΠΔΕ θα κωδικοποιηθεί μέσα στο χρόνο για πρώτη φορά από το 1952». 
 
Επίσης προανήγγειλε νέο νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις που θα περιλαμβάνει ειδικές προβλέψεις για τις στρατηγικές βιομηχανικές επενδύσεις, θα διευρυνθεί το πεδίο εφαρμογής του προγράμματος της χρυσής βίζας και θα δημιουργηθεί ειδικό καθεστώς για τις κινηματογραφικές παραγωγές, την φαρμακευτική κάνναβη, κ.ά..
 
Σε ερώτηση σχετικά με την πρόταση του ΣΕΒ για τη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Επενδύσεων υπό τον πρωθυπουργό, ο Γ. Δραγασάκης δήλωσε αντίθετος, υποστηρίζοντας ότι σε πρακτικό επίπεδο τα εθνικά συμβούλια δεν ήταν πολύ αποτελεσματικά, υπενθυμίζοντας το παράδειγμα του Εθνικού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας. Αντί αυτού, όπως είπε, δημιουργήθηκε μία ομάδα εργασίας για ξεμπλοκάρισμα επενδύσεων, χωρίς την οποία το Ελληνικό δεν θα είχε προχωρήσει.
 
Τέλος, σε ερώτηση για το ύψος του στόχου των επενδύσεων, ο κ. Δραγασάκης ανέφερε χειροκροτούμενος απ' το ακροατήριο, ότι «είμαστε ρεαλιστές και έχουμε ξεπεράσει το στάδιο της βουλησιαρχίας», θέτοντας τον πήχη στα 22 δισεκατομμύρια και καλώντας τα μέλη του ΣΕΒ να πείσουν τους ξένους επενδυτές να έρθουν στην Ελλάδα ώστε να ξεπεράσουμε και το στόχο των 36 δισ. που θέτει ο Σύνδεσμος.
 

Επενδύσεις 16 δισ. ευρώ υπόσχονται οι βιομήχανοι

 
Στο μεταξύ, ο επικεφαλής του ΣΕΒ, Θεόδωρος Φέσσας έκανε λόγο για επενδυτικά σχέδια ύψους 16 δισ. ευρώ την επόμενη τετραετία που βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού, μιλώντας στο Επενδυτικό Συνέδριο που διοργανώνει ο ΣΕΒ στην Αθήνα.
 
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο επικεφαλής των βιομηχάνων υποστήριξε πως υπάρχει διάχυτη κινητικότητα σε επίπεδο ενδιαφέροντος, συζητήσεων και αξιολογήσεων, ενώ υπάρχουν επίσης κλάδοι, όπου η αποεπένδυση έχει αναστραφεί και οι καθαρές επενδύσεις έχουν οριακά θετικό πρόσημο, όπως η μεταποίηση, η εξόρυξη, η ενέργεια, οι κατασκευές. «Ελληνικές επενδύσεις γίνονται, ωστόσο δεν αρκούν από μόνες τους για να καλύψουν το κενό, χρειαζόμαστε περισσότερες ξένες άμεσες επενδύσεις, γι' αυτό πρέπει να βελτιώσουμε συνολικά το περιβάλλον υποδοχής των επενδύσεων», δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒ.
 
Ο επικεφαλής του ΣΕΒ αναφέρθηκε σε σημαντικές επενδύσεις που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα ή θα ολοκληρωθούν τα επόμενα χρόνια στις οποίες περιλαμβάνονται ενδεικτικά τα εξής:
 

  • Ελληνικό
  • Τηλεπικοινωνιακές υποδομές (Ευρυζωνικά δίκτυα, δίκτυα οπτικής ίνας κλπ.)
  • Ενέργεια (ΔΕΣΦΑ, υποδομές διανομής φυσικού αερίου σε 43 πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδας από ΔΕΔΔΗΕ, διασύνδεση νησιών)
  • Ορυχεία εξόρυξης χρυσού στις Σκουριές
  • Νέες μονάδες παραγωγής (Μυτιληναίος, Παπαστράτος, ΕΛΒΑΛ)
  • Τουριστικές υποδομές (Αστέρας Βουλιαγμένης, Atalanti Hills, Elounda Hills, Costa Navarino)
  • Υποδομές logistics (Cosco, CMA CGM)
  • Περιφερειακά αεροδρόμια και αγορά 50+ Airbus από Aegean

 
Ο Θ. Φέσσας εστίασε στη σημαντική από-επένδυση που έχει σημειωθεί στα χρόνια της κρίσης, οπότε οι επενδύσεις περιορίστηκαν από 60 δισ. ευρώ το 2007 σε 21,5 δισ. ευρώ το 2017, ή, ως ποσοστό του ΑΕΠ, από 26% σε 12,6%. Τόνισε ότι το σενάριο αύξησης των επενδύσεων με ετήσιο ρυθμό της τάξης του 15%, ώστε το ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 4% ετησίως αποτελεί για τον ΣΕΒ μονόδρομο και ζήτησε από το κράτος «να γίνει πιο πελατοκεντρικό, να μπει στα παπούτσια του επενδυτή, να αρχίσει να σκέφτεται και σαν αυτόν, ώστε να προσφέρει το κατάλληλο μενού υπηρεσιών και λύσεων για την προσέλκυση επενδύσεων».
 
Επανέλαβε, εξάλλου, την ανάγκη κάθε επένδυση να γίνει εθνικός στόχος και κάλεσε τον πρωθυπουργό να ηγηθεί Εθνικού Συμβουλίου Επενδύσεων, τονίζοντας ότι «έχει και τη δυνατότητα, αλλά και τον ισχυρό συμβολισμό της δέσμευσης της χώρας».
 

Πιέσεις για «κόκκινο χαλί» στους επενδυτές

 
Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου, πρώην υπουργός, Νίκος Χριστοδουλάκης χαρακτήρισε το επενδυτικό κενό ως την πιο σημαντική απόκλιση μεταξύ Ελλάδας και ευρωζώνης, κρίσιμο παράγοντα για την ύφεση και την ανεργία και στοιχείο καθορισμού του οικονομικού προτύπου των επόμενων δεκαετιών. Όπως ανέφερε, για να κλείσει το κενό αυτό θα πρέπει η Ελλάδα να αυξάνει τις ακαθάριστες επενδύσεις κατά 3 δισ. ευρώ κάθε χρόνο ως το 2025 ώστε το μέγεθός τους να φθάσει στα 45 δισ. από 21 πέρυσι.
 
Υποστήριξε ότι για να επιτευχθεί ο στόχος θα πρέπει να αναληφθούν δυναμικές πρωτοβουλίες όπως η αλλαγή της δημοσιονομικής δέσμευσης (αντί για 3,5 % πλεονάσματα να γίνει 1,5 πλεόνασμα και 2% επενδύσεις και χαμηλότεροι φόροι-εισφορές), επενδυτικές συμμαχίες με άλλα κράτη και συνταγματική κατοχύρωση των μεγάλων επενδύσεων.
 
Χαρακτήρισε δε ως τομείς υψηλού ενδιαφέροντος τους μεταποίηση, ενέργεια, τουρισμό, μεταφορές επισημαίνοντας ότι η βιομηχανία αποδείχθηκε ανθεκτικότερη στην κρίση με αύξηση εξαγωγών, δημιουργία απασχόλησης, επανεκκίνηση επενδύσεων κλπ. σε αντίθεση με άλλους κλάδους (όπως οι κατασκευές) που υπέστησαν καθίζηση.
 
Κατά την συνάντηση τοποθετήθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, που αναφέρθηκε στο ιστορικό της επένδυσης στο Ελληνικό, θυμίζοντας ότι το αεροδρόμιο έκλεισε το 2001, ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2011 και το Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο εγκρίθηκε το επενδυτικό σχέδιο, ύψους 8 δισ. ευρώ δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2018. Στα «μαθήματα» που όπως είπε εξήχθησαν από το project περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η ανάγκη για διαφάνεια, φιλικό επενδυτικό περιβάλλον, συνεργασία με τις κρατικές αρχές, τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και ισχυρή πολιτική βούληση σε όλο το φάσμα.
 
Τέλος, ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒ Κωνσταντίνος Μπίτσιος τόνισε ότι βάση της επενδυτικής μεταρρύθμισης πρέπει να αποτελέσουν οι εργαλειοθήκες για τις παραγωγικές επενδύσεις και τη νεοφυή επιχειρηματικότητα που οι οποίες περιέχουν 230 καλές πρακτικές από 35 χώρες που μπορούν να επιταχύνουν 10 κατηγορίες επενδύσεων.