του Θάνου Καμήλαλη
Η περίπτωση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει κοινά σημεία με τις προηγούμενες, ήδη «επιτυχημένες» ιδιωτικοποιήσεις, στις οποίες δεσμεύτηκαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας και ολοκλήρωσε τους προηγούμενους μήνες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Πλέον η διαδικασία είναι λίγο – πολύ γνωστή. Το ελληνικό κράτος πουλάει κερδοφόρες δημόσιες δομές, με σκοπό τα έσοδα να δοθούν άμεσα για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους της χώρας (αποπληρώνοντας απλώς λίγες εβδομάδες χρέους). Το ξεχωριστό στην περίπτωση του ΟΛΘ είναι ότι εδώ και χρόνια υπάρχουν ολοκληρωμένες μελέτες για ένα αναπτυξιακό επενδυτικό πλάνο, που μπορεί να εκτελεστεί από τον δημόσιο ΟΛΘ χωρίς να επιβαρυνθεί οικονομικά το κράτος. Επενδύσεις σημαντικά μεγαλύτερες από τα όρια που θέτει το ΤΑΙΠΕΔ για τον επόμενο ιδιοκτήτη του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Φαίνεται όμως ότι μερικές επενδύσεις δεν… αρέσουν στο ΤΑΙΠΕΔ, που στο παρελθόν έχει σταματήσει και τώρα προσπαθεί να αγνοήσει τα υπάρχοντα σχέδια για την ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Πωλείται κερδοφόρο λιμάνι, τιμές λογικές
Το 2011 η πολυεθνική σύμβουλος επιχειρήσεων Deloitte εκπόνησε για λογαριασμού του ΟΛΘ ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο, με επενδύσεις ύψους 234,9 εκατ, ευρώ που κρίνονταν απολύτως απαραίτητες και αναγκαίες για τη διατήρηση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Η Deloitte (βλ. προηγούμενο ρεπορτάζ του TPP) διαπίστωσε αφενός τα στρατηγικά πλεονεκτήματα του ΟΛΘ έναντι των ανταγωνιστικών λιμανιών της Ευρώπης, αφετέρου το ότι το κόστος για τις επενδύσεις επέκτασης θα μπορούσε να προέλθει αποκλειστικά από τα ταμειακά διαθέσιμα του Οργανισμού, τη μελλοντική κερδοφορία του και τη χρηματοδότηση του 50% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μέσω δανείου με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους (π.χ. χαμηλό επιτόκιο, 5ετής περίοδος χάριτος, 20ετής διάρκεια αποπληρωμής). Η Deloitte έκρινε επίσης ότι η επένδυση θα έπρεπε να ξεκινήσει άμεσα, με στόχο να έχει ολοκληρωθεί το κύριο μέρος της τα πρώτα 5 χρόνια και το πλήρες σχέδιο σε ορίζοντα 13 ετών.
Έχοντας πάρει και την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το τότε Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΘ επιχείρησε να θέσει το έργο σε εφαρμογή, μετά από μια σειρά καθυστερήσεων ωστόσο (με υπαίτιο τον Άκτωρα), το σχέδιο προσέκρουσε στην κατηγορηματική άρνηση του ΤΑΙΠΕΔ, που είχε το πλειοψηφικό πακέτο της εταιρείες ενόψει ιδιωτικοποίησης, να δώσει την έγκριση του στις επενδύσεις. Η επιστολή του Ταμείου ανέφερε τότε ότι «το συμφέρον του μετόχου εξυπηρετείται καλύτερα εφόσον δεν αναληφθούν τέτοιες σημαντικές δεσμεύσεις, ενόψει της σχεδιαζόμενης αποκρατικοποίησης». Φαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ προτίμησε να μην αφήσει τον ΟΛΘ να προχωρήσει στην υλοποίηση του business plan, αφενός για επικοινωνιακούς λόγους (κι όμως, μπορούν να γίνουν επενδύσεις σε δημόσιες δομές), αφετέρου για να αυξήσει πλασματικά τα έσοδα από την επικείμενη ιδιωτικοποίηση που πρόκειται να παρουσιάσει, εμφανίζοντας τον ιδιώτη επενδυτή να προχωρεί σε επένδυση εκατοντάδων εκατ στο λιμάνι και αποκρύπτοντας το από πού θα προέλθουν στην πραγματικότητα τα χρήματα (τακτική που έχει ήδη ακολουθήσει στην περίπτωση των «επενδύσεων» της COSCO στον ΟΛΠ).
Σύμφωνα με πληροφορίες, η υπόθεση της ακύρωσης της επένδυσης ερευνάται από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών μετά από παραγγελία του Εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς
Μικρότερες επενδύσεις μετά την ιδιωτικοποίηση
Την άνοιξη του 2016 και μετά την ίδια διαδικασία (απόφαση διοίκησης ΟΛΘ και μελέτη διεθνούς συμβούλου επιχειρήσεων) ο Οργανισμός του λιμανιού της Θεσσαλονίκης εκπονεί νέο επιχειρησιακό σχέδιο για την περίοδο 2017-2021. Το νέο business plan εντάσσεται στη νέα Σύμβαση Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου – ΟΛΘ Α.Ε και λόγω της σταθερής κερδοφορίας του λιμανιού, αυξάνει το ύψος των απαραίτητων επενδύσεων στις οποίες πρέπει να προχωρήσει, τονίζοντας ξανά ότι έχει τις δυνατότητες να το πετύχει, χωρίς κρατική ενίσχυση ή ιδιωτικοποίηση. Το πολυσέλιδο νέο σχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων:
- Επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 309 εκατ την πενταετία 2017-2021
- Συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα 833 εκατ την περίοδο 2017-2050
- Μελέτη για χαμηλό, βασικό και υψηλό σενάριο ζήτησης
- Επιπλέον 160-240 νέες θέσεις εργασίας, αναλόγως του σεναρίου ζήτησης
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης προχωράει και αναμένεται να βρίσκεται να φάση ολοκλήρωσης μέχρι το τέλος του έτους. Στο επόμενο διάστημα θα διαβάσουμε όλα τα «συνοδευτικά» μιας ιδιωτικοποίησης, για το πώς η διαδικασία ήταν επιτυχημένη, για το πώς το ύψος των επενδύσεων είναι σημαντικό και για την ανάπτυξη που έρχεται. Ωστόσο ιδιαίτερα στην περίπτωση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το (νεοφιλελεύθερο) αφήγημα ότι μόνο ένας ιδιώτης μπορεί να φέρει επενδύσεις, μοιάζει να καταρρίπτεται.