Όπως επισημαίνει το υπουργείο, με το πολυνομοσχέδιο δεν συστήνεται ενέχυρο επί των περιουσιακών στοιχείων του υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ) και δεν εγγράφεται υποθήκη ή άλλου είδους εμπράγματη ασφάλεια επί των οποιωνδήποτε ακινήτων που έχουν περιέλθει στο υπερταμείο ή τις θυγατρικές του ή άλλης μορφής εξασφάλιση υπέρ του ESM.
 
Αντιθέτως, αναφέρει «προβλέπεται ότι όταν συσταθεί ο νέος φορέας (ΕΕΣΥΠ) θα συμβληθεί και αυτός στη δανειακή σύμβαση και θα δώσει εγγυήσεις στον ESM για την υποχρέωση της Ελλάδος να εξοφλήσει τη χρηματοδοτική συνδρομή μέσω της ΕΕΣΥΠ».

Στο πολυνομοσχέδιο αναφέρεται ότι η ΕΕΣΥΠ, «απαρέγκλιτα και άνευ όρων» θα:

  • εγγυάται στον ESM την έγκαιρη εκπλήρωση από το δικαιούχο κράτος μέλος των υποχρεώσεων του δικαιούχου κράτους μέλους βάσει της σύμβασης.
  • υπόσχεται στον ESM ότι κάθε φορά που το δικαιούχο κράτος μέλος δεν καταβάλλει ποσό οφειλόμενο βάσει ή σε σχέση με τη Σύμβαση, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας μετά από αίτημα θα φέρει την ευθύνη καταβολής αυτού του ποσού σαν να ήταν ο κύριος οφειλέτης, εφόσον τα συνολικά καταβλητέα ποσά βάσει αυτής της εγγύησης δεν θα υπερβαίνουν συνολικά τα 25 δισ. ευρώ. 
  • συμφωνεί με τον ESM ότι εάν οποιαδήποτε εγγύηση που εγγυάται είναι ή καθίσταται μη εκτελεστή, άκυρη ή παράνομη, ανεξάρτητα ως αρχική υποχρέωση, αποζημιώνει τον ESM αμέσως μετά από αίτημά του έναντι οποιουδήποτε κόστους, απώλειας ή υποχρέωσης ευθύνης που προκύπτει από το γεγονός ότι το δικαιούχο κράτος μέλος δεν καταβάλλει κανένα ποσό το οποίο θα καταβαλλόταν στο πλαίσιο της σύμβασης, αλλά λόγω μη εκτελεστότητας, ακυρότητας ή παρανομίας δεν καταβάλλεται την ημερομηνία κατά την οποία θα έπρεπε να καταβληθεί.

Σε άλλο σημείο της ανακοίνωσης το ΥΠΟΙΚ αναφέρει ότι παρόμοια έχει γίνει κάτι παρόμοιο το 2012. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι το 2012 με δανειακή σύμβαση «το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας συμβλήθηκε με τον EFSF (προκάτοχο του ESM) ως εγγυητής και δεσμεύθηκε για την εκπλήρωση εκ μέρους της Ελλάδας των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση αυτή σε σχέση με τη χρηματοδότηση τής ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων».

 

Η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών:
 
Ως συμβαλλόμενο μέρος στη δανειακή σύμβαση του Αυγούστου 2015 με τον ΕSΜ προστίθεται και η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), όπως προβλέπεται στο Σχέδιο Νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Διατάξεις για την Ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων-Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής». Με τον τρόπο αυτό εκπληρώνεται σχετική πρόβλεψη της σύμβασης, σχέδιο της οποίας κυρώθηκε από τη Βουλή στις 14 Αυγούστου 2015 (ν. 4336/2015).
 
Συγκεκριμένα:
 
1. Στη δανειακή σύμβαση που κυρώθηκε στη Βουλή στις 14 Αυγούστου 2015 (ν. 4336/2015) με πλειοψηφία 222 ψήφων και υπογράφηκε στις 19 Αυγούστου μεταξύ του ESM και της Ελληνικής Δημοκρατίας εκπροσωπούμενης από το υπουργείο Οικονομικών και την οποία συνυπέγραψαν η Τράπεζα της Ελλάδας και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, προβλέπεται ότι όταν συσταθεί ο νέος φορέας (ΕΕΣΥΠ) θα συμβληθεί και αυτός στη δανειακή σύμβαση και θα δώσει εγγυήσεις στον ESM για την υποχρέωση της Ελλάδος να εξοφλήσει τη χρηματοδοτική συνδρομή μέσω της ΕΕΣΥΠ.
 
2. Στον ιδρυτικό νόμο της ΕΕΣΥΠ προβλέπεται ότι, κατά τη διανομή κερδών από την Εταιρεία:
 
α) ποσοστό 50% καταβάλλεται ως μέρισμα στο Ελληνικό Δημόσιο και διατίθεται σύμφωνα με το ν. 4336/2015, δηλαδή για την αποπληρωμή των δόσεων που οφείλονται βάσει της δανειακής σύμβασης και σύμφωνα με τους συγκεκριμένους όρους.
 
β) από το υπόλοιπο 50%, το 25% καταβάλλεται στο Δημόσιο για επενδύσεις και το 25% το χρησιμοποιεί η ίδια η Εταιρεία για επενδύσεις (ή το διακρατεί για να καλυφθούν πιθανές μελλοντικές ζημιές).
 
3. Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης από τον εγγυητή (την ΕΕΣΥΠ):
• Δεν συστήνεται ενέχυρο επί των περιουσιακών στοιχείων της ΕΕΣΥΠ,
• Δεν εγγράφεται υποθήκη ή άλλου είδους εμπράγματη ασφάλεια επί των οποιωνδήποτε ακινήτων που έχουν περιέλθει στην Εταιρεία ή τις θυγατρικές της ή άλλης μορφής εξασφάλιση υπέρ του ESM.
Επομένως, κάθε ισχυρισμός ότι για την εξόφληση του δανείου μπαίνει ενέχυρο η δημόσια περιουσία είναι ανυπόστατος και παραπλανητικός.
 
4. Με την συγκεκριμένη εγγύηση δημιουργείται ένας μηχανισμός προστασίας του ESM σε σχέση με τα μερίσματα (αν και εφόσον υπάρξουν) που θα λαμβάνει το Δημόσιο από την ΕΕΣΥΠ και μέρος των οποίων θα χρησιμοποιείται για την αποπληρωμή της δανειακής σύμβασης.
Για τον λόγο αυτό η εγγύηση δεν είναι απεριόριστη, δεν αφορά δηλαδή στο σύνολο των οικονομικών υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου που απορρέουν από τη δανειακή σύμβαση, αλλά περιορίζεται σε ένα ποσό (25 δισ.) το οποίο προσεγγίζει την θεωρητική αξία, σε βάθος χρόνου, που θα μπορούσε να εισπράξει το Δημόσιο από την Εταιρεία, ως μέρισμα.
 
5. Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι έχει ξαναδοθεί εγγύηση το 2012. Συγκεκριμένα: Με τη δανειακή σύμβαση του 2012, σχέδιο της οποίας κυρώθηκε με το ν. 4060/2012, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας συμβλήθηκε με τον EFSF (προκάτοχο του ESM) ως εγγυητής και δεσμεύθηκε για την εκπλήρωση εκ μέρους της Ελλάδας των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση αυτή σε σχέση με τη χρηματοδότηση τής ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων, άμεσα και μόλις ζητηθεί, αναλαμβάνοντας, ομοίως, την υποχρέωση αποζημίωσης του EFSF ως κύριος υπόχρεος σε περίπτωση που κάποια από τις υποχρεώσεις για τις οποίες εγγυήθηκε καταστεί ανεφάρμοστη, άκυρη ή παράνομη.
 

Διαβάστε το ρεπορτάζ του ΤΡΡ: Ενέχυρο στους δανειστές η δημόσια περιουσία